תודה, אבל לא תודה: פובליסיס גלר נסיס פרש מהמכרז על תקציב מירס
משרד הפרסום פובליסיס גלר נסיס שהיה ברשימת המתמודדים המקורית על מכרז הפרסום של חברת מירס החליט לפרוש מהמירוץ לתקציב. סיבת הפרישה היא כניסתו המאוחרת, מאחורי הקלעים של משרד הפרסום ראובני פרידן למכרז, לאחר ההודעה הרשמית של אנשי מירס על כך שיש 3 מתמודדים: גלר נסיס, יהושע TBWA ושלמור אבנון עמיחי.
במסדרונות גלר נסיס שומרים על פאסון מכובד ומקצועי לגבי פרישתם מהמכרז. השתיקה גורמת לכך שמירס שלתחושתם נהגה בצורה מאוד לא מנומסת ולא כנה בלשון המעטה מוצגת בדיוק ההיפך, כמי שדבק רבב בהתנהלותם המקצועית, לפחות בכל הנוגע לניהול המכרז הנוכחי.
בגלר נסיס יודעים למה הם פורשים מהמכרז. ביום בו נודע שמירס צירפה את ראובני פרידן למכרז השתנו כללי המשחק. ההיסטוריה המשותפת של ראובני פרידן עם 012 וסטלה הנדלר היו"ר הנכנסת של מירס הופכים את ראובני פרידן למועמד מוביל. כניסתו למכרז, לפנים משורת הדין, גם מצביעה עליו כמי שמירס חפצה ביקרו. הערכות בענף מדברות על כך שהדו קרב בין שלמור לראובני, יריבים ותיקים מימי הטיפול המשותף בפרטנר הוא סיטואציה שלמירס מאוד נוח להיות בה.
לאן הכל הולך? גורמים המקורבים למסלול אליו הולכת קבוצת התקשורת של פטריק דרהי מירס-הוט אומרים שהמהלך הגדול והמעניין זה איך הולכת להיראות הצעת הסלולר של הוט. האם יייבנה מותג חדש שיפעל לצד הוט, מה שעלול ליצור בעיה שכן תפיסת השירות של הוט מאוד נמוכה. החלופה השנייה היא השלה הבא בחבילות התקשורת בישראל - הצעה של 4 שירותים תחת הוט: הטלפון הקווי של הוט, אינטרנט, טלוויזיה רב ערוצית וסלולר.
על סטלה הנדלר שנחשבת לכוח החדש והמניע של התהליך ונוגסת במעמדו וכוחו של הרצל עוזר, מנכ"ל הוט נשאלת השאלה לגבי הצומת אליה יגיעו השניים. במפגש בינה לבין עוזר עולה התהייה, האם הנדלר שמוגדרת כיו"ר תשמש בתפקיד שהוא סוג של 'שרת חוץ' בקבוצת התקשורת של דרהי ועוזר ינהל את הפעילות בפועל או שהיא בסופו של דבר תהיה זו שתפשיל שרוולים ותקח לידיה את המושכות בניהול פעילות הסלולר החדשה של מירס-הוט.
- 5.יקח מי שיציג אסטרטגיה מנצחת (ל"ת)פטריק 03/06/2011 14:51הגב לתגובה זו
- עבורם ולא רצו לשמוע! 05/06/2011 11:34הגב לתגובה זוכרגיל מלאים בעצמם ובטוחים שראו הכל. ועל זה אמרו חז"ל "הזהרו בבני עניים כי מהם תצא תורה" (אבל הם לא מסדרים למנהל השיווק את התפקיד הבא שלו... וממש לא איכפת לו עם המותג שהוא בונה עכשיו ירוויח פחות)
- 4.רמי 02/06/2011 16:46הגב לתגובה זוכל המכרזים בתעשיה הזאת מכורים. כל הכבוד לגלר שחשפו את הבזיון הזה
- 3.בני בום 02/06/2011 14:16הגב לתגובה זותקפצי לקומה 6 ותראי אם הוא דומה
- חחחחחחחחחחחח (ל"ת)אשכרע 05/06/2011 12:13הגב לתגובה זו
- 2.נראה את שלמור פורשים.... (ל"ת)ציפי לבנת 02/06/2011 12:04הגב לתגובה זו
- 1.גלר הזה חתיך, כבר אמרתי? (ל"ת)נונה לילי 02/06/2011 12:03הגב לתגובה זו

תלוש פיקטיבי - המנכ"ל שהוציא תלוש לאשתו ומה העונש?
פורמולה וונצ'רס רשמה שכר של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של שי בייליס, בעל השליטה, למרות מעולם לא עבדה בחברה; ובכך העבירה החברה כסף לקרובו של בעל השליטה וגם הפחיתה את חבות המס בחברה
הדרכים להפחתת המס מרובות. חלק מהן במסגרת תכנון מס לגיטימי, חלק אחר אפור, אבל אפשרי וחלק אחר כבר חוצה את הקו האדום. בהתחלה מנסים לתכנן בהתאם לחוק, ואז במקרים לא מעטים גולשים ועוברים את הגבול. לפעמים זו מעידה קלה ורשות המס מוותרת על הליך פלילי, אבל קובעת כופר. הנה מקרה של הגדלת הוצאות באופן פיקטיבי שמבטא גם העברת כספים גדולה של 1 מיליון שקל לבעל השליטה מבלי שהוא צריך לשלם על זה מס.
המקרה של פורמולה וונצ'רס ויו"ר ומנכ"ל החברה שי בייליס - על פי פרסום רשמי של רשות המסים, בין השנים 2017 ל-2022 רשמה החברה בספריה תשלומי שכר בסך כולל של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של בעל השליטה - מינה בייליס. על אף שמעולם לא עבדה בפועל בחברה. כלומר, הכסף שולם ללא כל תרומה עסקית מצידה. המהלך הזה סיפק לחברה 'תועלת כפולה' - אך לא חוקית: העברת כסף למקורב, במקרה זה, לאשתו של בעל השליטה, מבלי שנדרשה לבצע עבודה בפועל. ובכך היא ביצעה הפחתה של חבות המס, הרי ששכר עבודה נחשב כהוצאה מוכרת לצורכי מס. כשהחברה רושמת הוצאה כזו, היא מקטינה את ההכנסה החייבת שלה, וכך משלמת פחות מס לקופת המדינה. אלא שהמשמעות בפועל היא פגיעה כפולה: מצד אחד, המדינה, כלומר הציבור - מקבל פחות הכנסות ממסים. אבל מצד שני, והחמור יותר - משקיעי החברה רואים חלק מהכסף שלהם מנותב למטרות שאין להן ערך עסקי אמיתי. ולא נועדו כדי להצמיח את החברה אלא כדי להונות את המשקיעים באופן של תרמית מתוחכמת כביכול, והפעם במקרה שלנו - היא יצאה מזה עם קנס של פחות מ-300 אלף שקל.
במקום לנהל הליך פלילי שיכול להיגרר שנים, לרשות המסים יש אפשרות להציע לנישום הסדר כופר - תשלום קנס מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. זה לא 'פיצוי' בלבד, אלא סוג של עסקת טיעון אזרחית-מנהלית: הנישום לא מודה באשמה בבית משפט, אבל משלם סכום שנקבע, ומנקה את התיק הפלילי הספציפי הזה. במקרה של פורמולה וונצ'רס, ההסדר הזה הסתיים בתשלום כופר של 275 אלף שקל לרשות המסים. מבחינת המדינה, זה חוסך זמן, משאבים ודיונים משפטיים; מבחינת החברה, זה סוגר את הפרשה בלי להגיע לכתב אישום - אך כמובן לא מונע את הצורך לשלם את חבות המס האמיתית, שכוללת גם ריבית וקנסות. רשות המסים לא מסתפקת בקריאת דוחות שנתיים. היא משווה נתוני שכר מול ביטוח לאומי, בודקת היתכנות מקצועית (האם ה''עובד' מדווח במקביל על משרה אחרת, האם יש לו כתובת דואר אלקטרוני פעילה בחברה, האם הוא נוכח בפגישות), ולעיתים מקבלת מידע פנימי מעובדים או שותפים לשעבר.
מסלול של 'הסדר כופר'
על פי פקודת מס הכנסה, רישום כוזב של הוצאות - ובכלל זה שכר לעובד פיקטיבי, מוגדר כ'עבירה פלילית חמורה', כאשר סעיפים מוגדרים בפקודה קובעים כי במקרים של כוונה להתחמק ממס מדובר בעבירה שעונשה עד שבע שנות מאסר, לצד קנסות כבדים. במקרים מסוימים בתי המשפט אף שלחו נאשמים למאסר בפועל, במיוחד כשנמצא דפוס פעולה שיטתי והיקפים כספיים גבוהים. במקביל, רשות המסים יכולה לבחור במסלול של 'הסדר כופר' - תשלום מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. פתרון שחוסך זמן ומשאבים לשני הצדדים, אך מונע הכרעת דין פומבית ואינו מרתיע כמו הרשעה.

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"
שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו, "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"
יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.
בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.
בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".
בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".