ענף הפרסום זוכר: פרס היכל התהילה יוענק לתרצה גרנות ז"ל בקקטוס הזהב
בענף הפרסום חולקים כבוד לאחת מאושיות הפרסום של הענף. תרצה גרנות ז"ל (1949-2010) תקבל את פרס היכל התהילה בטקס קקטוס הזהב שייערך השבוע. משפחתה של גרנות תקבל ביום רביעי בשמה את פרס היכל התהילה בטקס שייערך השבוע.
תרצה גרנות (1949-2010) קופירייטרית ואסטרטגית מיתוג במקצועה, יסדה וניהלה את בית הספר הראשון בישראל לרעיונאות (קופירייטינג) ACC, המכללה הראשונה בארץ למקצועות הקריאייטיב, שנוסדה לפני כ- 20 שנה על ידי מוטי מורל ותרצה גרנות. לימים פרש מוטי מורל, המכללה המשיכה לפעול בניהולה ובבעלותה של תרצה גרנות עד לפטירתה, וכיום ממשיכה לפעול ברוחה, במורשתה ולפי שיטות הוראתה הייחודיות של גרנות, תחת הניהול המקצועי של מייקל אמיר ועם מרצים רבים, רובם בוגרי המקום העובדים כיום בתעשייה.
גרנות הגתה סיסמאות וקונספטים שהפכו לחלק מהתרבות הישראלית, כגון: "אם שותים לא נוהגים, בשביל זה יש חברים", "אלימות- זה לא יגמר אם לא תספר", ועוד. היא הייתה מומחית מיתוג ושמות והגתה את טיטולים, פסטורל ונהרא, YELLOW, כל שמות המוצרים של קרליין ועוד רבים אחרים. בין לקוחותיה כמפרסמת נמנו: הולמס פלייס, חבר הון אנושי, המכון הישראלי לדמוקרטיה, מכללת שערי משפט, גו אקטיב, המותג הפרטי של שופרסל, מלונות הרודס, פסטורל ונהרא, אגיס תרופות, קרליין ונטורל פורמולה, עמק המעיינות בצפון והעמק האדום בדרום, לב"י, הקרן לבטחון ישראל ועוד. היא הייתה אחראית גם על תהליך המיתוג או המיתוג מחדש של חלק גדול מהם.
מתן גרנות, המנהל את ACC בשנה האחרונה: "תרצה נתנה משמעות לחיים של הרבה אנשים. היא זכתה בחייה לכינויים מפארים רבים, מהם הסתייגה. היא האמינה פחות בפרסים ויותר בעשייה. כך היא עבדה, השפיעה ושינתה את פני ענף הקופירייטינג והפרסום במשך 35 שנים וכך היא הנחילה לתלמידיה שיהיו בני אדם ויזכרו את הבסיס ממנו הגיעו ואליו הם חוזרים. אנו מקבלים בתודה את ההערכה שרוכשת לה קהילת הפרסום, שלקחה גם חלק פעיל בהחלטתנו להמשיך את לימודי המכללה כסדרם, בהשראתה ובשיטתה. אלה הסיבות שאקבל את פרס 'היכל התהילה' בשם אימי בטקס 'קקטוס הזהב' הקרוב, שהינו אחד מאירועי הפרסום המשמעותיים והחשובים בישראל".
- 6.מכירה 24/05/2011 15:20הגב לתגובה זותרצה,מעבר למקצועיותה היתה אשה מקסימה - אהבתי אותה.
- 5.(ל"ת)צוות ACC תרצה גרנות 23/05/2011 16:53הגב לתגובה זו
- 4.איזה דכאון (ל"ת)ran 23/05/2011 15:07הגב לתגובה זו
- 3.תלמידה 23/05/2011 14:38הגב לתגובה זותרצה לא אהבה פרסים, לא תחרויות ולא קקטוסים אז נותנים לה בכוח?
- 2.צוות ACC תרצה גרנות 23/05/2011 13:42הגב לתגובה זואנחנו גאים בקהילת הפרסום על רצונה להוקיר כמונו את עבודתה ותרומתה של תרצה גרנות לענף הפרסום. אנו חשים שליחות גדולה להמשיך את מפעל חייה להמשיך להזין את הענף בקופירייטרים משובחים.
- 1.אחד שמעריך 23/05/2011 13:13הגב לתגובה זוחבל שמכל האנשים המוכשרים שעברו תחת שרביטך, מכל מנהלי הקריאייטיב והקופירייטרים המוצלחים והמובילים שהכרת ואהבו אותך, דווקא מייקל אמיר הוא זה שממשיך את דרכך.
- קופי זקן 24/05/2011 11:40הגב לתגובה זולבית הספר המיוחד הזה מגיע יותר מזה. אני קורא לכל הבוגרים שהתקדמו בענף שלנו להחזיר משהו בחזרה. אחרת, עוד כמה שנים לא יהיו יותר קופירייטרים שמבינים את חשיבותה של תובנה.
- אחת מהמחזור האחרון 23/05/2011 14:54הגב לתגובה זואתה רוצה לומר משהו טוב, חבל שאתה מחרב עם קורטוב של רוע
- אחת 23/05/2011 16:51אם היה מתמזל מזלך והיית לומדת במחזורים קודמים שהצדיקו את השם של המקום שאת לומדת בו והצדיקו את הכסף שאת משלמת כרגע אולי היית מבינה. אבל את לא. חבל.

תלוש פיקטיבי - המנכ"ל שהוציא תלוש לאשתו ומה העונש?
פורמולה וונצ'רס רשמה שכר של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של שי בייליס, בעל השליטה, למרות מעולם לא עבדה בחברה; ובכך העבירה החברה כסף לקרובו של בעל השליטה וגם הפחיתה את חבות המס בחברה
הדרכים להפחתת המס מרובות. חלק מהן במסגרת תכנון מס לגיטימי, חלק אחר אפור, אבל אפשרי וחלק אחר כבר חוצה את הקו האדום. בהתחלה מנסים לתכנן בהתאם לחוק, ואז במקרים לא מעטים גולשים ועוברים את הגבול. לפעמים זו מעידה קלה ורשות המס מוותרת על הליך פלילי, אבל קובעת כופר. הנה מקרה של הגדלת הוצאות באופן פיקטיבי שמבטא גם העברת כספים גדולה של 1 מיליון שקל לבעל השליטה מבלי שהוא צריך לשלם על זה מס.
המקרה של פורמולה וונצ'רס ויו"ר ומנכ"ל החברה שי בייליס - על פי פרסום רשמי של רשות המסים, בין השנים 2017 ל-2022 רשמה החברה בספריה תשלומי שכר בסך כולל של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של בעל השליטה - מינה בייליס. על אף שמעולם לא עבדה בפועל בחברה. כלומר, הכסף שולם ללא כל תרומה עסקית מצידה. המהלך הזה סיפק לחברה 'תועלת כפולה' - אך לא חוקית: העברת כסף למקורב, במקרה זה, לאשתו של בעל השליטה, מבלי שנדרשה לבצע עבודה בפועל. ובכך היא ביצעה הפחתה של חבות המס, הרי ששכר עבודה נחשב כהוצאה מוכרת לצורכי מס. כשהחברה רושמת הוצאה כזו, היא מקטינה את ההכנסה החייבת שלה, וכך משלמת פחות מס לקופת המדינה. אלא שהמשמעות בפועל היא פגיעה כפולה: מצד אחד, המדינה, כלומר הציבור - מקבל פחות הכנסות ממסים. אבל מצד שני, והחמור יותר - משקיעי החברה רואים חלק מהכסף שלהם מנותב למטרות שאין להן ערך עסקי אמיתי. ולא נועדו כדי להצמיח את החברה אלא כדי להונות את המשקיעים באופן של תרמית מתוחכמת כביכול, והפעם במקרה שלנו - היא יצאה מזה עם קנס של פחות מ-300 אלף שקל.
במקום לנהל הליך פלילי שיכול להיגרר שנים, לרשות המסים יש אפשרות להציע לנישום הסדר כופר - תשלום קנס מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. זה לא 'פיצוי' בלבד, אלא סוג של עסקת טיעון אזרחית-מנהלית: הנישום לא מודה באשמה בבית משפט, אבל משלם סכום שנקבע, ומנקה את התיק הפלילי הספציפי הזה. במקרה של פורמולה וונצ'רס, ההסדר הזה הסתיים בתשלום כופר של 275 אלף שקל לרשות המסים. מבחינת המדינה, זה חוסך זמן, משאבים ודיונים משפטיים; מבחינת החברה, זה סוגר את הפרשה בלי להגיע לכתב אישום - אך כמובן לא מונע את הצורך לשלם את חבות המס האמיתית, שכוללת גם ריבית וקנסות. רשות המסים לא מסתפקת בקריאת דוחות שנתיים. היא משווה נתוני שכר מול ביטוח לאומי, בודקת היתכנות מקצועית (האם ה''עובד' מדווח במקביל על משרה אחרת, האם יש לו כתובת דואר אלקטרוני פעילה בחברה, האם הוא נוכח בפגישות), ולעיתים מקבלת מידע פנימי מעובדים או שותפים לשעבר.
מסלול של 'הסדר כופר'
על פי פקודת מס הכנסה, רישום כוזב של הוצאות - ובכלל זה שכר לעובד פיקטיבי, מוגדר כ'עבירה פלילית חמורה', כאשר סעיפים מוגדרים בפקודה קובעים כי במקרים של כוונה להתחמק ממס מדובר בעבירה שעונשה עד שבע שנות מאסר, לצד קנסות כבדים. במקרים מסוימים בתי המשפט אף שלחו נאשמים למאסר בפועל, במיוחד כשנמצא דפוס פעולה שיטתי והיקפים כספיים גבוהים. במקביל, רשות המסים יכולה לבחור במסלול של 'הסדר כופר' - תשלום מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. פתרון שחוסך זמן ומשאבים לשני הצדדים, אך מונע הכרעת דין פומבית ואינו מרתיע כמו הרשעה.

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"
שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו, "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"
יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.
בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.
בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".
בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".