פישר צפוי להגביל את שיעור המשכנתא ל-60%; "הורים יאלצו לשעבד נכסים נוספים"

הערכות בשוק מדברות כי צעד זה באם יכנס לתוקף עלול לפגוע בכ-33% מכלל רוכשי הדירות, שכן מרבית המשכנתאות בארץ ניטלות בשיעור מימון נמוך יותר מ-60% ומהמקובל בעולם

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר מכין ארסנל נוסף של הגבלות בצנרת להגבלת תנאי המשכנתאות לצורך צינון שוק הנדל"ן. לפי הערכות במערכת הבנקאית פישר צפוי להגביל את שיעור המימון בהלוואת המשכנתא ל-60% משווי הנכס וכך בעצם לחייב את הרוכשים להביא 40% משווי הנכס.

להערכת מומחים בשוק, צעד שכזה עלול לפגוע בכ-33% מכלל רוכשי הדירות, שכן מרבית המשכנתאות בארץ ניטלות בשיעור מימון נמוך יותר מ-60% ומהמקובל בעולם.

יצוין כי פישר, נקט בשבוע שעבר בצעד החריף ביותר שבוצע עד כה להגבלת תנאי המשכנתאות. לפי צעד זה יאסר מתן משכנתאות בעלות רכיב ריבית משתנה העולה על 33.3%. מדובר בצעד השלישי שבנק ישראל נוקט בשנה האחרונה לצינון שוק הדיור. במאי הוגבלו משכנתאות הפריים ל-60% ממחיר הדירות, במקום 70% ובאוקטובר הוכרז כי הבנקים יידרשו לשמור כביטחון כמות גדולה יותר של הון בעת מתן משכנתאות גדולות.

עד כה בנק ישראל לא הגביל את הבנקים כלל בשיעור המימון במשכנתאות, אך כבר לפני שנה מסר המפקח על הבנקים מסר ברור כי אינו מעוניין שהבנקים יעניקו הלוואות בשיעור מימון גבוה מ-60%. החל ביולי אשתקד מחייב בנק ישראל כי במקרה בו שיעור המימון גבוה מ-60%, הבנק יצטרך לשלם אך צעד זה לא היה אפקטיבי ולא הצליח לצנן את השוק, שכן הבנקים ספגו את הקנסות ולא גילגלו אותם אל הקונים.

החשש העיקרי בנוגע להגבלה נובע מהפחד כי צעד זה עלול לגרום ליציאת שחקנים רבים מהשוק אשר אינם מסוגלים להעמיד הון עצמי של 40% משווי הנכס. עקב כך עלול להצטמצם הביקוש לדירות, בהיקפים שיגרמו לירידה חדה במחירי הדירות ולפגיעה בשווי הביטחונות שבידי הבנקים.

ערן כרמל, מנהל תחום משכנתאות בטאבו ישיר - קו מנחה, אומר כי הגבלה שכזאת תטרוף את הקלפים ותוביל לכך שזוגות צעירים יאלצו להתמודד עם קשיים נוספים אשר ירחיקו אותם מחלום הדירה. "לווים אשר בשלבי רכישת דירה או לקיחת משכנתא צריכים לקחת בחשבון כעת את הסבירות הגבוהה להתממשות הערכות ולהיערך לכך בהתאם כעת. יום לאחר הגבלה שכזאת לווים אשר יבקשו אחוזי מימון גבוהים מ- 60%, יתבקשו לבחון אפשריות של מימון גבוה באמצעות חברת ביטוח EMI ו/או שעבוד נכס נוסף לרוב של ההורים".

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    רגע רגע 08/05/2011 12:37
    הגב לתגובה זו
    די המצב קשה ביותר אני הייתי מצית את עצמי עם פחית דלק - אבל גם הדלק יקר ! עכשיו ברצינות - ממשלה מושחתת סופרטאנקר (עאלק) אין סיכוי לזוג שעובד במשרה נורמאלית עם 3 ילדים להוציא את הסכומים האלו אין לנו הורים שיכולים לעזור !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! אין לנו הורים שיכולים לעזור !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! אין לנו הורים שיכולים לעזור !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • 10.
    כול המדינה משועבדת ובשביל מה? (ל"ת)
    כמה עולה לבנות דירה? 08/05/2011 00:41
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    מתקרבת 07/05/2011 21:29
    הגב לתגובה זו
    זוגות צעירים שלא יוכלו להשיג 40% אז ישכירו ממי שכן הצליח להשיג (למשל כול רוכשי הדירות ל" השקעה" ) - ובעצם יממנו לו את המשכנתא שלקח.... והילדים שלנו - יצטרכו לשלם עבור כל זה.... דירה בחיים לא תהיה להם - ואם להורים יש גם משכנתא - ולא יוכלו גם לעזור.... מה יהיה? אחר כך מפלאים על כך שהילדים שלנו רוצים לעזוב את הארץ.... לא נותנים שום סיכוי מראש... חבל חבל חבל!!!!
  • 8.
    פיני 07/05/2011 14:29
    הגב לתגובה זו
    אן בועה בנדלן הצעדים שנוקט הנגיד לא פוגע בעשירים פוגע רק בזוגות צעירים שלא יכולים לממן יותר מ 30 אחוז מימון גם זה בקושי לעלות את הריבית זה לא פתרון צריך לדאוג לצימצום הפער בן הבקוש להצע למה להגביל מתן משכתא לצנן את הנדלן בניה של אלפיי דירות בארץ ובעיקר באזוריי בקוש
  • 7.
    אמיר 06/05/2011 23:23
    הגב לתגובה זו
    וכך יפרידו (במידה מסוימת) את שוק השכירות משוק קניית הדירות. כל זאת בנוסף לצעדים של פישר
  • 6.
    שלא יתנו לתושבי חוץ לקנות יותר מדירה אחת (ל"ת)
    ליאורה 06/05/2011 19:14
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    פישר אפס מאופס לא מבין שבלתי ניתן לרכוש דירה (ל"ת)
    שכר מינ 06/05/2011 17:01
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אולג 06/05/2011 16:13
    הגב לתגובה זו
    אני גם צעיר וגם לי יש בת זוג. גם אנחנו רוצים דירה, בית, מחסן, ארגז חול. אבל מה לעשות, המחירים מטורפים. אז בא פירש ומנסה לצנן את השוק, לגרום לשינוי בגישה ואולי להשפיע גם פסיכולוגית על הקונים והמוכרים ולגרום לירידת מחירים. זה עדיף בטווח הארוך. למרות זאת יש אנשים שמתלוננים " למה הוא עושה זאת?" " תודה לך פישר" . אתם דפוקים או מה? מנסים לעזור לכם ואתם בוכים? בנוסף, מי שרוצה לטוס לקנדה או לכל מקום אחר, שיטוס אם זה משתלם לו. העולם מונע על ידי אילוצים, צרכים אישיים וכסף. אנשים חיים במדינה ומשחקים אותה ציונים ופטריוטים אבל רק הורסים אותה במקום לבוא בביקורת בונה. אם אין לכם פיתרון, אל תאשימו את אלה שרוצים לעבור למקום אחר. גם לא צריך לשלוח אף אחד " סע כבר, מי צריך אותך" . המדינה צריכה את אזרחיה ולא להפך אז חלאס לשלוח מפה אנשים כאילו הם לא רצויים. ומסכים עם מספר 2. הגבלה של 50% על דירה ראשונה ו100% על דירה שניה. 100% על דירה שניה זה ברור לגמרי ולא צריך להסביר. 50% על דירה ראשונה = משכנתא נמוכה יותר לזוג הצעיר ופחות שיעבוד לבנקים שגם ככה לוקחים ריביות ענק ובסוף אנשים משלמים כפול ממה שלקחו אם לא יותר. אז נכון, איך משיגים 50%. אין לי מושג, לי אין אפילו 5% כרגע, אני סטודנט. אבל אם מחירי הדירות ירדו (ולזה מנסים להגיע כאן), אז 50% כבר לא אמורים להיות מתוך 1.5 מיליון, אלא ממחיר נמוך יותר. 40% מ1.5 מיליון הם 600 אלף ש" ח. 50% ממיליון הם 500 אלף. אז הרווחתם תשלום של חצי מיליון פחות וגם צריכים פחות כדי לקבל משכנתא. (כמובן שהכל בתנאי... אבל דירות שעלו לפני מספר שנים מיליון ש" ח, אין סיבה שלא יעלו כך גם עכשיו אם יגיע גם ירידות מחירים).
  • אזרח 21/05/2012 13:42
    הגב לתגובה זו
    א. מסכים לגישה הזו. ב. אין פירוט של התוכנית . אז מציע לכולם להמתין כי בהחלט ייתכן שתהיה התייחסות לדירה ראשונה או שניה וכד' .
  • אזרח 06/05/2011 16:49
    הגב לתגובה זו
    ישנם דרכים יותר יעילים. לדוגמה לתת שטר זכות דירה לכל פרט אשר קונה דירה ראשונה. שטר מעניק ריבית מסובסד.
  • 3.
    דוד 06/05/2011 11:21
    הגב לתגובה זו
    1.אני אחד בתחתית החברה קיבלתי פיצועים והיה לי חסכונות ורכשתי דירה דרום ת.א כי ילד שלי 21יצא מצבא וגר בכפר היה לי תקוה יצא משם ויגור במקום חי תוסס וגם יציג עבודה ויסתדר 2.אך זה לא הועיל והוא מתפרנס מאתר שלו ואני משכיר דירה למשפחה נזקק בשכר זול ונותן את זה לבן כי הוא סבר חוב בכיסוי שהיה 3.בדירה שאני גר וזה ת.א אמכור בקושי אצליח לרכוש דירת יוקרה{ואין לי שום כוונה לכך 4.שורה אחרונה לעניין=מי אמר ישר וחובה לרכוש דיור בצמרתאזרין יקח אותה איפה היתה גרה והוריה והיא רוצה ישר דירת יוקרה = = וגם אני לא יודע מי בחר ומי מינה את מירב כהן הנובחת בערוץ-2-שתהיה ותדבר בשם הציבור{אני כדי להבחר ועד בית ועבודה התרוצצתי ועלי לחשוב טובת עובד או דייר כי הם לא תמיד חושבים דועגים לילדיהם =בפה גדול פולטים אומרים כל-לא זה הנבחר
  • 2.
    אבי 06/05/2011 07:53
    הגב לתגובה זו
    יש חובה לבצע זאת לשנתיים והשוק יירגע
  • ומה על הזוגות הצעירים (ל"ת)
    זוג צעיר 06/05/2011 08:47
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דניס 05/05/2011 23:15
    הגב לתגובה זו
    עכשיו אני ממש רחוק מקניית דירה. עם 40% משווי הנכס, מימון עד 60% ועם השכלה גבוהה שלי, אני מבורך בקנדה ללא שום צל ספק. לדעתי מדינת ישראל לדתיים ולפוליטיקאים.
  • איש 06/05/2011 10:16
    הגב לתגובה זו
    אתה צריך להוקיר לו תודה
  • ציוני 06/05/2011 07:35
    הגב לתגובה זו
    מה אתה מאיים סע לקנדה שם בטוח תקבל הכל בחינם
  • ציוני - לך תשלם מיסים גבוהים חתיכת פראייר!!!! (ל"ת)
    קנדי 06/05/2011 08:27
חומוס
צילום: רותם ליברזון

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?

רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמות מס

בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים. 

סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.

מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל. 

אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון. 

רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

אוטובוס
צילום: FREEPIK

משרד התחבורה במתווה חדש ומשופר לגיוס נהגי אוטובוס

משרד התחבורה משיק מתווה חדש לעידוד הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, המצטרף לשורה של צעדים לשיפור תנאי העבודה של הנהגים, מעמדם וביטחונם; השרה רגב: "המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח"

רן קידר |

משרד התחבורה, באמצעות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פרסם מתווה חדש לסיוע במימון הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, כחלק ממדיניות כוללת שמובילה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, לחיזוק מעמדם של נהגי התחבורה הציבורית בישראל. המתווה נועד לעודד גיוס נהגים חדשים לענף ולהבטיח את השתלבותם בעבודה בפועל, במטרה לתת מענה למחסור החמור בנהגי אוטובוס ולתמוך בהרחבת ושיפור השירות לנוסעים. 

במסגרת היוזמה, יוענקו לחברות האוטובוסים תמריצים כספיים עבור הכשרה והעסקה של נהגים חדשים, הכוללים מענקי הכשרה ומענקי התמדה. משרד התחבורה פועל בשנים האחרונות לחיזוק מעמד הנהגים, לשיפור תנאי העבודה שלהם ולשמירה על ביטחונם האישי, על רקע התגברות מקרי האלימות כלפיהם. בין הצעדים שבוצעו: התקנת מחיצות מגן בכל האוטובוסים החדשים, הצבת מצלמות ולחצני מצוקה המחוברים ישירות לחברות התחבורה ולמשטרה, והובלת קמפיין תקשורתי נרחב להעלאת המודעות לחשיבותו של הנהג ולתרומתו למערכת התחבורה הציבורית. 

בתקופת כהונתה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הועלה שכר הנהגים ב-11%, נקבעה תקופת הכשרה בתשלום, והוקמו עשרות תחנות ריענון ומנוחה לנהגים ברחבי הארץ. עד כה הוקמו למעלה מ-65 תחנות ריענון, ועד סוף השנה צפויות לקום כ-40 תחנות נוספות. במשרד התחבורה מציינים כי המאמצים הללו נשאו פרי: בשנתיים האחרונות הצטרפו לענף התחבורה הציבורית כ-7,000 נהגים חדשים - עלייה של כ-13% לעומת שנים קודמות. 

נציגי משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית מנהלים דיאלוג מתמיד עם ארגוני הנהגים ומפעילי התחבורה הציבורית, במטרה להמשיך ולפתח פתרונות מותאמים לשיפור תנאי העבודה, ההכשרה והביטחון של הנהגים. 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "לצד השקעה חסרת תקדים בהקמת מערכות הסעת המונים מתקדמות ובהטמעת טכנולוגיות חדשניות, מערך האוטובוסים הוא עדיין נדבך מרכזי וחיוני במערך פתרונות התחבורה הציבורית, המאפשר מתן שירות רחב ומסועף לכל יישוב בישראל. נהגי האוטובוסים הם הלב הפועם של המערכת , ובשנים האחרונות שמנו דגש מיוחד על שיפור תנאיהם וביטחונם, מהתקנת מחיצות מגן ועד העלאת שכר. המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח. החזון שלנו אומר בפשטות: אם הנהגים מרוצים ובטוחים - גם הנוסעים יהיו מרוצים ובטוחים".