בעקבות יפן והמזה"ת: זניט מדיה חותכת את התחזיות לצמיחה בפרסום העולמי
חברת המדיה העולמית 'זניט אופטי-מדיה' מקבוצת פובליסיס הפחיתה את הערכותיה לגבי הצמיחה העולמית בשוק הפרסום מ-4.6% ל-4.2%. הערכותיה של זניט נחתכו לאור רעידת האדמה הקשה שפקדה את אחד השווקים הבולטים בעולם - יפן. בנוסף לכך ציינו בחברת המדיה את ההפיכות הפוליטיות בעולם הערבי מכיוון המזה"ת עם דגש על הנעשה במצרים.
בזניט ציינו גם כי ערוצי השידור ביפן החליפו את שטחי הפרסום בגופי התקשורת בהודעות ממשלתיות על חשבון פרסומות מסחריות, שבועות רבים לאחר רעידת האדמה. רעידת האדמה תבוא לידי ביטוי גם בקשיים טכניים שישפיעו על צריכת המדיות השונות.
זניט ציינה בדו"ח אותו פרסמה כי להערכתה המוקדים ביפן ובמזה"ת לא יאטו את ההתאוששות הגלובלית בענף הפרסום. בטווח הארוך מצפים בזניט כי היקף הפרסום יפצה על החודשים האחרונים לקראת סוף השנה תוך התאוששות חדה של השווקים ביפן ומצרים.
השוק היפני צפוי לקטון ב-2011 בהיקף של 4.1% עם צפי לצמיחה של 4.6% ב-2012. השוק במצרים מנגד צפוי לקטון ב-2010 בכ-20% ואז להתאושש ב-2012 עם צמיחה של 12.1%. בהתאם לכך שינו בזניט את התחזיות לקראת 2010 עם צפי לצמיחה של 5.8% במקום 5.2%.
בזניט מעריכים כי הבטחון של המפרסמים באזורי אירופה, מרכז, מערב ומזרח יגבר לאור התחזקות הכלכלה מה שישפיע על הצמיחה העולמית בשוק הפרסום. עם זאת הפערים בין העולם המפותח לעולם המתפתח ישארו בעינם.
- 3.לאיריס 11/04/2011 18:36הגב לתגובה זווהשוק צריך להתמודד איתם
- 2.איריס 11/04/2011 18:33הגב לתגובה זוהתעשייה מגלה גידול בכל שנה ושנה, וגם המשבר ביפן לא יפסיק את זה
- 1.וואלה? (ל"ת)נתונים מפתיעים 11/04/2011 18:32הגב לתגובה זו

תובנות על הישראלי הממוצע מהמהלך של בנק הפועלים
מעל מיליון לקוחות היו זכאים להטבה ששווה כסף מזומן, אך כמעט מחצית מהם כלל לא השתתפו; חלק העדיפו מענק של 100 שקלים על פני מניות בשווי גבוה יותר וללא עמלות, עדות להעדפת ודאות על פני פוטנציאל; הפערים בין צעירים למבוגרים ובין נשים לגברים משרטטים את דמותו
של ה"ישראלי הממוצע"
בנק הפועלים פועלים -1.67% חילק אתמול מאות אלפי מניות ללקוחותיו במהלך ראשון מסוגו בישראל. מעבר לאירוע הסמלי, הנתונים מהחלוקה מספקים הצצה ייחודית להרגלי החיסכון וההשקעה של הישראלי הממוצע.
אדישות מפתיעה
בישראל יש אמרה של "נותנים לך - תיקח", לכן האדישות שעולה מהנתונים של הבנק דיי מפתיעים. מעל מיליון לקוחות היו זכאים לקבל את ההטבה, אך בפועל פחות מ-600 אלף לקוחות (כ-593 אלף לקוחות המחזיקים בכ-440 אלף חשבונות) בחרו באחת מהאפשרויות לקבלת ההטבה שחילק הפועלים. כלומר, כמעט מחצית כלל לא טרחו להצביע או אפילו לבדוק מה מוצע להם. זה מלמד על פער גדול בין הציבור לבין העולם הפיננסי, גם כשהבנק מציע כסף או מניות בחינם, רבים מעדיפים להתעלם. אפשר לקרוא לזה ריחוק מהבנק, חוסר מודעות או פשוט אדישות, אבל התוצאה היא שחלק גדול מהלקוחות ויתר על הטבה ממשית מבלי להתעניין.
שנאת הסיכון
הבחירה במענק הכספי של
100 שקלים, על פני מניות בשווי גבוה יותר, המוערך בכ-124.5 שקל ביום ההטבה, ממחישה עד כמה חלק בציבור מעדיף ודאות על פני פוטנציאל. רבים מהלקוחות ויתרו על ערך עודף מיידי, פשוט מפני שהכסף המזומן נראה להם "בטוח יותר". גם כשהבורסה מציעה נזילות מלאה, חוסר ההבנה או
החשש מהלא נודע מובילים לחירות כלכלית מוגבלת, הציבור מוכן להפסיד כדי להרגיש שקט נפשי. חלק מהלקוחות ויתרו על רווח מיידי, למרות שהמניות ניתנו ללא עמלות, ללא דמי משמורת וללא אירוע מס, כלומר הטבה נטו לחשבון.
חשיפה ראשונה לשוק ההון?
כ-60% מהלקוחות
שבחרו במניות לא החזיקו קודם לכן ניירות ערך בחשבון הבנק. מצד אחד, מדובר במהלך שפתח את הדלת לעשרות אלפי משקי בית שלא היו מחוברים כלל לשוק ההון. מצד שני, ייתכן שהנתון הזה משקף גם תופעה אחרת. הרבה ישראלים שמבינים בהשקעות כבר מזמן לא עושים זאת דרך הבנקים, אלא דרך
בתי השקעות חיצוניים שמציעים עמלות נמוכות יותר. כך או כך, מדובר בתזכורת לפערים גדולים מאוד בגישה להשקעות.
- פועלים עם תשואה להון של 16.7% ורווח נקי של 2.5 מיליארד שקל
- "טאואר תזנק ב-29%"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פער גילאים מובהק
בפילוח גילאים נחשף פער משמעותי, כאשר רק 58% מהצעירים בני 18-25 בחרו במניות, לעומת 70% בקבוצת גילאי 46-55. זה לא
בהכרח "שנאת בורסה", אלא יותר תחושת ריחוק וחוסר עניין אצל הצעירים, שעוסקים פחות בחיסכון והשקעות לטווח ארוך ויותר בבזבוזים של כאן ועכשיו. האבסורד הוא שהבורסה היא כלי שמאפשר נזילות כמעט יומיומית, ושווי ההטבה שהתקבל מהמניות גבוה מזה שהתקבל במענק החד פעמי בגובה
100 שקל. מנגד, ככל שהגיל עולה, כך גדלה המוכנות לבחור באפיק שמסמל השקעה, גם אם מדובר במתנה קטנה. התמונה שעולה היא של דור צעיר שנשאר קרוב יותר למזומן, לעומת דור מבוגר יותר שכבר מבין את החשיבות שבהשקעות.