ענף הפרסום על מעריב: "פעם היססו לפרסם שם, היום לא יגידו לא לנוחי"

בענף הפרסום והמדיה אופטימיים לגבי כניסתו של דנקנר למעריב. "יש Godfather במעריב, מישהו שמכבדים וקשה להגיד לו לא". בנוסף מעריכים כי תקציב הפרסום של מעריב יעבור לגיתם. בדה בריף שוללים על הסף
משה בנימין | (20)

ב-3 החודשים הקרובים אמורים אנשיו של נוחי דנקנר, הבוס החדש של מעריב לבצע את בדיקת הנאותות לעיתון ולהשלים את מהלך הרכישה. בשוק הפרסום והמדיה מחכים בציפייה דרוכה לכניסתו של דנקנר, מהאנשים המשפיעים בישראל לתחום.

מעבר לאפקט שיהיה לכניסתו של נוחי על שוק העיתונות ונתחי הפרסום ההערכות בשוק מדברות על כך שתוך מספר שבועות יעביר דנקנר את תקציב הפרסום של מעריב מדה בריף לגיתם שמטפל בתקציבי שופרסל וסלקום של איי.די.בי. בנוסף לגיתם החברות של דנקנר מטופלות גם על ידי מקאן אריקסון ואדלר חומסקי אך אלו מחזיקים בתקציבים המתנגשים במעריב, של העיתונים הארץ וכלכליסט בהתאמה.

"זה נראה הגיוני שנוחי יעביר את תקציב הפרסום של מעריב לגיתם". כך מעריכים בענף הפרסום. "הגחמה של זכי רכיב עם דה בריף לא תחזיק מעמד הרבה זמן בידיים של נוחי".

לגבי ההשלכות על שוק העיתונות אומרים בענף כי "עוד מוקדם לומר כיצד הכניסה של נוחי למעריב תשפיע על שוק העיתונות מבחינת נתחי הפרסום אבל ברור שתהיה לכך השפעה. מעריב לא יוכל להגיע בן לילה לאימפקט כמו של ידיעות בקרב השוק. נוחי מן הסתם ידרוש שתקציבי הפרסום של החברות שלו יקבלו ביטוי במעריב ומנהלי השיווק שלו ידרשו לתת הסברים טובים לסיבה שהם לא נמצאים במעריב או ב-nrg, במקומות שלא יהיו להם הסברים טובים מן הסתם נראה תקציבים שעוברים לשם".

"העיתון ספג בשנתיים האחרונות, וממש בשנה האחרונה ירידה גדולה במחירים ובהיקפי ההזמנות" אומר גורם בשוק המדיה. "השוק תפס אותו כמשהו שנמצא רגע אחד לפני חדלות פירעון, מותג שסופו קרב ולכן הערך הנתפס שלו בקרב המפרסמים עודנו נמוך מערכו האמיתי".

"צריך וחשוב לזכור שבסוף העיתון עדיין מוכר 200 אלף עותקים בכל סופשבוע וזו עוצמה לא מבוטלת אבל לאחרונה הפסיקו פשוט לספור אותו. מנהלי שיווק היו שומעים על מעריב ומהססים ומתרצים ואומרים שאין להם כסף כרגע למעריב וכו'".

השוק כאמור, אופטימי לקראת כניסתו של נוחי לגזרת העיתונות. בענף המדיה בדומה לתפיסה הרווחת ברחוב הישראלי נוחי זוכה לתגובות אוהדות. "עכשיו השוק מבין שמעריב לא הולך לשום מקום - הגיע אליו ה-Godfather - הסנדק. אם פעם היו מהססים, אז היום להגיד לא לאיש מכירות של מעריב זה להגיד לא לנוחי דנקנר - לא משהו שעושים בדרך כלל".

"הפרסונה של נוחי משליכה באופן מיידי על העיתון וזה נמצא ברקע כל הזמן. העובדה הזו תחזיר לעיתון את האטרקטיביות בשוק וכל זה עוד לפני שאנחנו לוקחים בחשבון את החברות של איי.די.בי (סלקום, שופרסל ועוד. מ"ב) שכמובן יפרסמו יותר בעיתון".

"ברמת המאקרו, השוק מבין שהעיתון נשאר ולא זאת בלבד אלא בידיים של מישהו מוערך שכולם מכבדים ולא ממהרים להגיד לו לא. תוסיף על זה את ההפצה והחשיפה לעיתון שתגבר כי נוחי ידאג לעשות את זה דרך הפלטפורמות שלו, כמו לדוגמא בסניפי שופרסל ברחבי הארץ".

מה אקוטי כרגע מבחינת מעריב

"קודם כל הוא צריך גידול בתפוצה, שיפור בנתוני ה-TGI ורענון בטווח הגילאים של הקהל ואז גם יבוא הגידול בהכנסות".

"אם היית שואל אותנו לפני חודש היינו אומרים לך שהעיתון ייסגר תוך כמה ימים והיום אפשר לומר שהוא פה לכמה שנים טובות. להערכתנו תוך שנתיים יראו שם הישגים תפעוליים כאשר המטרה היא לא להרוויח אלא להגיע לעסק מאוזן. כולם במדיה הרי מפסידים כסף - חברות השילוט, זכייני הטלוויזיה ועוד. מטרת הטייקונים היא אף פעם לא להפסיד אבל הם לא ממש בונים על רווחים".

תגובות

מאיי.די.בי נמסר כי "לא עוסקים בעניינים אלו בשלב הזה". בסביבת גיתם מסכימים שהאלימינציה שמותירה אותם כאלו שמטבע הדברים יטפלו בתקציב אמנם הגיונית אך הנושא כלל לא עלה לדיון. מכיוון משרד הפרסום דה בריף שוללים את ההערכות על העברת התקציב לגיתם ואומרים שהמשרד עובד בימים אלו על הקמפיין הבא של מעריב ובשנה הקרובה, בהתאם לחוזה בין הצדדים הוא יהיה משרד הפרסום של מעריב".

המספרים איתם אמור נוחי להתמודד

"מקור ההכנסה העיקרי של העיתונות המודפסת הינו ענף הפרסום". מציינים בדו"ח השנתי האחרון של קבוצת מעריב. ריבוי אמצעי התקשורת, לרבות החינמונים שהופיעו החל משנת 2006, הביאו לשחיקה של מחירי והיקפי הפרסום בעיתונות. מציינים בדו"ח.

עוגת הפרסום - על פי דוח יפעת בקרת פרסום ואיגוד הפרסום מינואר 2011 , מדברת על 3.9 מיליארד שקלים בשנת 2010 לעומת 3.7 מיליארד שקלים בשנת 2009 בסיכום כל המדיות. היקף הפרסום בעיתונות הכתובה בשנת 2010, עמד על 1.22 מיליארד שקלים לעומת 1.3 מיליארד שקלים בשנת 2009. לאור זאת נתח הפרסום בעיתונות הכתובה בכלל עוגת הפרסום בשנת 2010 הצטמצם ל- 31% לעומת 35% בשנת 2009.

לפי סקר TGI שפורסם ביום 18 בינואר 2011 בהתייחס לתקופה מחודש יולי 2010 ועד חודש דצמבר 2010 נמשכה מגמת השחיקה של עיתון מעריב מבחינת החשיפה לציבור, מגמה הנמשכת מזה מספר שנים. סקר TGI מהווה את אחד המדדים המרכזיים בתכנון תקציבי הפרסום על ידי המפרסמים השונים. השפעת השחיקה על ההכנסות מתחזקת אף יותר מהירידה בפועל ברמת החשיפה עקב ההתחזקות המשמעותית של "ישראל היום" ומעבר נתחי תקציבי פרסום לחינמון זה.

ב-2010 מעריב היווה רק 10% מנתח הפרסום של העיתונות הכתובה

הכנסות מעריב מפרסום כפי שעולה מהדו"ח האחרון של החברה מסתכמות ב-151.7 מיליון שקלים ב-2010, ירידה של 20% לעומת 2009 אז עמדו ההכנסות מפרסום על 187.3 מיליון שקלים. חלקה של העיתונות בשוק הפרסום עמד על 1.17 מיליארד שקלים. דהיינו מעריב היווה רק כ-10% מנתח הפרסום של העיתונות. מדובר במספרי שפל שבמעריב ישקיעו מאמצים כדי להקפיץ אותם צפונה. חלקו של מעריב אמור להיות לכל הדעות הרבה יותר מ-10% משוק הפרסום בעיתונות וכעת חובת ההוכחה היא על הצוותים של איי.די.בי ואנשי מעריב.

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    אחת מבפנים 15/04/2011 21:33
    הגב לתגובה זו
    אין על יורם כמנהל.יודע את העבודה
  • 19.
    החברה שלי עושים עבודה טובה, לא? (ל"ת)
    כרפיס 12/04/2011 22:36
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    מכיר 12/04/2011 21:22
    הגב לתגובה זו
    כרפיס הוא מנכ"ל קשוח אבל הביא הרבה קבלות למקומונים הוא מתאים אדם שהביא תוצאות
  • 17.
    גם נוחי לא יעזור למעריב ,זה פשוט סוס מת (ל"ת)
    הקורא 12/04/2011 16:57
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    הטוקבקים על כרפיס, זאת שליחות או סתם ליקוק? (ל"ת)
    נקודה 12/04/2011 16:27
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    נקודה 12/04/2011 16:23
    הגב לתגובה זו
    הם גורמים עלומים?
  • 14.
    היחיד שעומד ביעדים 12/04/2011 16:01
    הגב לתגובה זו
    כרפיס היחיד שעומד ביעדים ולכן ישראל לא יכול להעיף אותו למרות שרצה, אבל כרפיס לא פרייאר והצחוק שהוא עשה לחברה הטובה שלו הגב' אווה יהיה כלום לעומת מה שהוא מכין לישראל וחבורתו....
  • 13.
    רקרפיס. 12/04/2011 15:04
    הגב לתגובה זו
    כל מה שכרפיס אומר על אווה ומה שהוא עשה לה- זה הכל מוצדק, כי רק הוא יצליח לתקן את מה שעשתה.
  • 12.
    כרפיס צודק 12/04/2011 14:52
    הגב לתגובה זו
    טוב מאוד מה שכרפיס עשה לאווה. זה שזכי היה טיפש ולא נתן לו לסיים את המהלך לא יקרה עם נוחי. הרנטגן סידר וכרפיס ישלים את המהפכה ויראה לאווה ולכולם מה זה ניהול גברי אמיתי!!!!!
  • 11.
    כספי די. 12/04/2011 14:00
    הגב לתגובה זו
    היחיד שיצליח לנצח!!!
  • 10.
    בעטנו אותה 12/04/2011 13:37
    הגב לתגובה זו
    את שקופה ותמיד היית ויודעים שזו את ויודעים עוד כמה דברים.....
  • 9.
    מדזיבושה וחרפה 12/04/2011 13:25
    הגב לתגובה זו
    זו אני שהבאתי את מעריב לשיאים המנכלית הכי מוצלחת בתולדות המשק תקראו בסוף הכתבה זה בזכותי הנתונים האלה בברכה אוה מדיבושה וחרפה
  • 8.
    כרפיס והרנטגן לנצח 12/04/2011 12:57
    הגב לתגובה זו
    שלושת האסים המנצחים יורם כרפיס, אודי שניג ונדב כספי משתלטים על מעריב, איך להגיד לך בעדינות ישראל גם ככה כרפיס נתן לך יותר מידי זמן, קח איתך את כל החבר'ה ומממ..יאללה ...ביי!!
  • 7.
    פרסומאי 12/04/2011 11:37
    הגב לתגובה זו
    מהפרסום של 20%, ז'תומרת שיעלה ל-300 מיליון שקל כספים מפרסום. פחות מזה ייחשב כסוג של כשלון
  • 6.
    תגיע מהמקומונים. 12/04/2011 11:32
    הגב לתגובה זו
    הבשורה הגדולה בהכנסות תתחיל ותגיע מהמקומונים של יורם כרפיס המעולה ומשם תצמח לעיתון עם כרפיס שיהיה מנכל. אחרי שסגר עם נוחי אצל הרנטגן הכל בסדר. עוד רגע מתחיל הבלגן. כרפיס הגבר יראה לכולם מאיפה משתין הדג.
  • 5.
    אלקוצר 12/04/2011 10:12
    הגב לתגובה זו
    אולי סוף סוף ישנו את השיר של מעריב ל "יותר מעניין לקרוא את דנקנר"
  • 4.
    הגודפאת'ר? חזק... (ל"ת)
    ... 12/04/2011 09:59
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    בית דפוס 12/04/2011 09:46
    הגב לתגובה זו
    שלא נמצא את עיתוני ידיעות בסניפי שופרסל??? נראה לי שקרבות החתולים בגזרה הזו לא רחוקים
  • 2.
    לא תהיה בעיה לנוחי לעלות מ-10% ל20% נתח פרסום (ל"ת)
    תוך שנתיים 12/04/2011 09:44
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    נימי ניר 12/04/2011 09:10
    הגב לתגובה זו
    לא ייתכן שגוף מכובד כמו מעריב יעביר תקציב על פי שיקולים אישיים ולא על פי מקצועיות ואיכות העבודה.
קרדיט ורד פרקשקרדיט ורד פרקש

תובנות על הישראלי הממוצע מהמהלך של בנק הפועלים

מעל מיליון לקוחות היו זכאים להטבה ששווה כסף מזומן, אך כמעט מחצית מהם כלל לא השתתפו; חלק העדיפו מענק של 100 שקלים על פני מניות בשווי גבוה יותר וללא עמלות, עדות להעדפת ודאות על פני פוטנציאל; הפערים בין צעירים למבוגרים ובין נשים לגברים משרטטים את דמותו של ה"ישראלי הממוצע"

תמיר חכמוף |

בנק הפועלים פועלים -1.67%   חילק אתמול מאות אלפי מניות ללקוחותיו במהלך ראשון מסוגו בישראל. מעבר לאירוע הסמלי, הנתונים מהחלוקה מספקים הצצה ייחודית להרגלי החיסכון וההשקעה של הישראלי הממוצע.

אדישות מפתיעה

בישראל יש אמרה של "נותנים לך - תיקח", לכן האדישות שעולה מהנתונים של הבנק דיי מפתיעים. מעל מיליון לקוחות היו זכאים לקבל את ההטבה, אך בפועל פחות מ-600 אלף לקוחות (כ-593 אלף לקוחות המחזיקים בכ-440 אלף חשבונות) בחרו באחת מהאפשרויות לקבלת ההטבה שחילק הפועלים. כלומר, כמעט מחצית כלל לא טרחו להצביע או אפילו לבדוק מה מוצע להם. זה מלמד על פער גדול בין הציבור לבין העולם הפיננסי, גם כשהבנק מציע כסף או מניות בחינם, רבים מעדיפים להתעלם. אפשר לקרוא לזה ריחוק מהבנק, חוסר מודעות או פשוט אדישות, אבל התוצאה היא שחלק גדול מהלקוחות ויתר על הטבה ממשית מבלי להתעניין.

שנאת הסיכון

הבחירה במענק הכספי של 100 שקלים, על פני מניות בשווי גבוה יותר, המוערך בכ-124.5 שקל ביום ההטבה, ממחישה עד כמה חלק בציבור מעדיף ודאות על פני פוטנציאל. רבים מהלקוחות ויתרו על ערך עודף מיידי, פשוט מפני שהכסף המזומן נראה להם "בטוח יותר". גם כשהבורסה מציעה נזילות מלאה, חוסר ההבנה או החשש מהלא נודע מובילים לחירות כלכלית מוגבלת, הציבור מוכן להפסיד כדי להרגיש שקט נפשי. חלק מהלקוחות ויתרו על רווח מיידי, למרות שהמניות ניתנו ללא עמלות, ללא דמי משמורת וללא אירוע מס, כלומר הטבה נטו לחשבון.

חשיפה ראשונה לשוק ההון?

כ-60% מהלקוחות שבחרו במניות לא החזיקו קודם לכן ניירות ערך בחשבון הבנק. מצד אחד, מדובר במהלך שפתח את הדלת לעשרות אלפי משקי בית שלא היו מחוברים כלל לשוק ההון. מצד שני, ייתכן שהנתון הזה משקף גם תופעה אחרת. הרבה ישראלים שמבינים בהשקעות כבר מזמן לא עושים זאת דרך הבנקים, אלא דרך בתי השקעות חיצוניים שמציעים עמלות נמוכות יותר. כך או כך, מדובר בתזכורת לפערים גדולים מאוד בגישה להשקעות.

פער גילאים מובהק

בפילוח גילאים נחשף פער משמעותי, כאשר רק 58% מהצעירים בני 18-25 בחרו במניות, לעומת 70% בקבוצת גילאי 46-55. זה לא בהכרח "שנאת בורסה", אלא יותר תחושת ריחוק וחוסר עניין אצל הצעירים, שעוסקים פחות בחיסכון והשקעות לטווח ארוך ויותר בבזבוזים של כאן ועכשיו. האבסורד הוא שהבורסה היא כלי שמאפשר נזילות כמעט יומיומית, ושווי ההטבה שהתקבל מהמניות גבוה מזה שהתקבל במענק החד פעמי בגובה 100 שקל. מנגד, ככל שהגיל עולה, כך גדלה המוכנות לבחור באפיק שמסמל השקעה, גם אם מדובר במתנה קטנה. התמונה שעולה היא של דור צעיר שנשאר קרוב יותר למזומן, לעומת דור מבוגר יותר שכבר מבין את החשיבות שבהשקעות.