קרב החפירות בין ערוץ 10 ליוניון נמשך: האם הערוץ הפסיד 10 מיליון ש' במארס?

ביוניון בטוחים שערוץ 10 ייצא כשידו על התחתונה עם הפסדים של מיליוני שקלים. בערוץ 10 טוענים שלקוחות יוניון ממלאים 84% מהמסך בפריים-טיים
משה בנימין | (2)

קשה לדעת לאן ילך המאבק בין ערוץ 10 ליוניון מדיה. מה שנראה בהתחלה כתחרות ניפוח שרירים נכנס כבר לחודש השני ו-2 הצדדים עושים קולות של 'לא מוותרים'.

בסביבת יוניון רואים תמונה מאוד ברורה לפיה ערוץ 10 הוא זה שייצא כשידו על התחתונה. בחברת רכש המדיה תופסים את המאבק כתוכנית קרב אסטרטגית בה מהלכי היריב ידועים מראש, כולל הפנייה הישירה של ערוץ 10 ללקוחות החברה. בסיכום חודש מרץ אומרים ביוניון כי היקף פעילותם בערוץ 10 ירד ב-75% ולא רק זאת אלא שהמאבק עלה בינתיים לערוץ 10 שחרב הגרעון מונחת על צווארו בהפסד חודשי של 10 מיליון שקלים.

במכתב שהוציא אורן יוניוב, מנכ"ל ומבעלי יוניון מדיה ללקוחותיו הוא ציין כי "ערוץ 10 מתקפל". עוד ציין יוניוב במכתב כי "לאחר שיוניון החלה במאבק, חזר בו ערוץ 10, במפתיע, מכל דרישותיו וכדי "להביך" ו"לעקוף", לכאורה, את יוניון החל להציע ישירות ללקוחות מחירים זהים ואף זולים יותר משנת 2010". לאלו מלקוחותיו שהמאבק לא משפר את מצבם אומר יוניוב: "לקוחות יוניון שלא יקבלו מערוץ 10 תנאים אלו, יקבלו מאיתנו הצעה לפעילות בלעדית בערוץ 2 במחירים אטרקטיביים ביותר ובאיכות חשיפה טובה יותר".

בסביבת ערוץ 10 מציגים כאמור תמונה אחרת. את הטענות להפסד של 10 מיליון שקל במהלך חודש מרץ הם הודפים וטוענים כי מחזור הפעילות השנתי הכולל של יוניון בערוץ 10עומד על בין 60 ל-70 מיליון שקלים בלבד. בערוץ 10 טוענים גם כי במידה ויוניון תמשיך במאבק כפי שהוא מתנהל היא תהיה זו שתפסיד 10 מיליון שקלים, כתוצאה מאובדן העמלות.

הכל תלוי במשקפיים דרכם מסתכלים על ה'ברוגז' בין יוניון לערוץ 10. בחברת המדיה טוענים שכל התפתחות האירועים צפויה מראש ולא חשוב כיצד השיגו הלקוחות את המחירים עליהם נלחמה החברה מול ערוץ 10, אם במו"מ ישיר עם הערוץ ואם דרך החברה. לא בטוח מה 'טווח הנשימה' של אורן יוניוב ויוניון מדיה אבל המסר שהם מעבירים הוא של 'לא מודאגים - את חישוב העמלות עם הלקוחות שלנו, תשאירו לנו'.

ביוניון מדברים במונחים של חודשים ולא מתכוונים להיות הראשונים שימצמצו. בסיכום חודש מרץ הם אומרים שנתח הפעילות בערוץ 10 נחתך כאמור ב-75% וכספים שהיו אמורים להגיע לערוץ 10 עברו לערוץ 2. אפריל ייראה בסיכום החודש בדיוק אותו הדבר כמו מרץ, אומרים ביוניון.

אפריל כבר נפתח ובערוץ 10 מציגים לאייס מספרים (על-פי יפעת בקרת פרסום) מהם עולה שיוניון כלל לא נפקדת מהמסך, ההפך. מסיכום שלושת הימים הראשונים של החודש עולה כי הנתח של ערוץ 10 מול ערוץ 2, במדידה יומית עמד על 29%. בהתאם לכך הפנו לקוחות יוניון נתח של 22% מתוך השיבוץ הכולל שלהם לערוץ, דהיינו יחס של 75%. בפריים טיים מדובר בנתח של 23% לערוץ 10 מול ערוץ 2 וגם כאן, לקוחות יוניון הפנו לערוץ 19% מזמנם בטלוויזיה - דהיינו יחס של 84%. ביוניון כמובן אומרים שהמספרים האמיתיים יתגלו בסיכום החודשי.

בלב המאבק בין יוניון לערוץ 10 עומדים הלקוחות הגדולים של חברת המדיה, כמו שטראוס, 012, אורנג', אלקטרה, מגה בעיר ועוד. בערוץ 10 הצליחו לעקוף את יוניון ולעבוד ישירות מול הלקוות אבל ביוניון מבטלים את הערוץ הישיר בין הלקוחות לערוץ ואומרים כי לקוחות כמו שטראוס ואורנג' קונים את המדיה ישירות מאז ומתמיד ונועצים ביוניון כך שלא מדובר בהישג כלשהו שיכול הערוץ לרשום לעצמו, מה גם שהערוץ 'מוחל על כבודו' ומציע ללקוחות אלו את מחירי השנה שעברה. בערוץ כמובן מציגים מציאות אחרת ואומרים שנחתמו הסכמים שנתיים חדשים ללא תיווך יוניון מדיהבהם בוצע עדכון מחיר. המחירים לא רק שלא ירדו אלא בחלק המקרים עלו כאשר התנאים המסחריים מוסכמים על 2 הצדדים, אומרים שם.

בשורה התחתונה קשה להאמין שמישהו מהצדדים מרוויח משהו מהסיטואציה הסבוכה, ובמיוחד לקראת חג פסח המתקרב. התחושה ביוניון של 'יכולים למשוך את המאבק ללא הפסקה' מגיעה בזכות הקלף של ערוץ 2. יוניון חתומה להסכמי מדיה לשנתיים קדימה מול ערוץ 2, כאשר מנגד מספרי ערוץ 10 ברייטינג הופכים את משימת השכנוע בקרב לקוחות יוניון להעביר תקציבים לערוץ 2 לקלה מדי.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    כאילו מאבק... 06/04/2011 16:20
    הגב לתגובה זו
    יש לו כאילו בייבי פייס אבל הוא חתולמ רחוב ערמומי ביותר
  • 1.
    עוד חודש כזה וערוץ 10 יורד לברכיים (ל"ת)
    ורשבסקי כבר מצמץ 06/04/2011 15:58
    הגב לתגובה זו
בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.