דנקנר לאחר רכישת מעריב: "זה לא רק מהלך עסקי, אלא גם חברתי-דמוקרטי"

דסק"ש תחזיק ב-59% ממניות מעריב, נמרודי יזרים 12 מ'ש' וישאר עם 27% ורכיב יהיה עם 5%. כדי להמשיך הדפסת העיתון, מחר יוזרמו לו 20 מיליון שקל
אלכסנדר כץ | (14)

חברת דסק"ש הודיעה בדקות האחרונות (יום ה') לבורסה כי התקשרה בהסכמים בקשר לרכישת השליטה במעריב החזקות. על דבר המגעים פורסם לראשונה באייס.

על פי מתווה העסקה, דסק"ש תשקיע ותזרים למעריב סכום של 120 מיליון שקל תמורת הנפקה פרטית של מניות מעריב לדסק"ש. בנוסף תרכוש דסק"ש, תמורת כ-20 מיליון שקל, מניות של מעריב והלוואת בעלים למעריב שיתרתה כיום כ-11 מיליון שקל מחברה בשליטת ד"ר זקי רכיב, מבעלות השליטה הנוכחיות במעריב. הלוואת הבעלים שתרכוש דסק"ש תומר כאמור למניות של מעריב.

במקביל להשקעת דסק"ש, קבוצת 'הכשרת הישוב' מבעלות השליטה הנוכחיות במעריב, תשקיע ותזרים למעריב 12 מיליון שקל תמורת הנפקה פרטית של מניות של מעריב להכשרת הישוב וכן תמיר למניות של מעריב את הלוואות הבעלים שיתרתן כיום כ-40 מיליון שקל שהכשרת הישוב העמידה בעבר למעריב.

במקרה של השלמת העסקאות, צפויה דסק"ש להחזיק כ-59% והכשרת הישוב כ-27% מהון המניות המונפק ורכיב יחזיק בפחות מ-5% מניות העיתון.

בדסק"ש מציינים כי כל העסקאות האמורות מותנות בתנאים מתלים שונים, ובהם השגת האישורים ובדיקת נאותות. העסקה תושלם בפעימה אחת בתוך מספר חודשיםץ

עם השלמתן יכנס לתוקף הסכם בעלי מניות בין דסק"ש לבין הכשרת הישוב הכולל בין השאר זכות סירוב ראשון של כל צד במקרה של מכירת מניות מעריב על ידי כל צד, וכן הסכמות בקשר להרכב דירקטוריון מעריב, שבמסגרתן תמנה דסק"ש את רוב חברי הדירקטוריון של מעריב.

כפי שפורסם באייס, כבר בימים הקרובים תעמיד דסק"ש למעריב מימון ביניים בסכום של 20 מיליון שקל כהלוואה שתיזקף על חשבון השקעת דסק"ש במעריב בעת השלמת העסקאות. סכום זה אמור לאפשר את המשך הדפסת העיתון.

במקרה שהעסקאות לא יושלמו, תוחזר ההלוואה ב-2 תשלומים שנתיים. החזרת ההלוואה תהיה מובטחת בערבות לטובת דסק"ש של הכשרת הישוב, ושל רכיב ובעל השליטה בה. יש לציין כי כל ההסכמים האמורים ייכנסו לתוקף אחרי אישורם על ידי דירקטוריון דסק"ש.

דנקנר (57), שנחשב לחביב התקשורת, עומד בראש קבוצת IDB אחזקות ונחשב לאחר מאנשי העסקים החזקים והמשפיעים בישראל. הונו של דנקנר מוערך בקרוב ל-4 מיליארד שקלים.

בכל מקרה, כניסתה של דסק"ש למעריב לא תעצור את תכנית ההתייעלות בקבוצה שהחלה בשבועות האחרונים. התכנית כוללת פיטוריפ שכבר החלו של כ-120 עובדים בפעימה הראשונה ועוד כ-300 במהלך השנה, צמצום בעמודי הפרינט, ביטול מוספים בעיתון היומי והכנסתם לעמודים הראשיים, מכירת מכוניות כדי להשיג כסף נזיל לתשלום עבור נייר ומשכורות, ועוד.

למה דנקנר צריך את זה?

גם כניסה של דסק"ש של דנקנר למעריב, לא תעצור את תכנית ההתייעלות של מעריב, שהחלה בשבועות האחרונים. התכנית כוללת פיטורי 120 עובדים בפעימה ראשונה ועוד כ-300 עד סוף השנה, כמו גם צמצום עמודי הפרינט, ביטול מוספים בעיתון היומי והכנסתם לעמודים הראשיים, מכירת מכוניות כדי להשיג כסף נזיל לתשלום עבור נייר ומשכורות, ועוד.

גורם בכיר בשוק התקשורת, אמר לאייס כי "שוק התקשורת, כולל הטלפוניה והסלולר, סובל בתקופה האחרונה משחיקה גדולה מאד בהכנסות, בגלל פעילויות של משרד התקשורת. השוק מתחיל להתייצב על כמה קבוצות תקשורת גדולות, לדוגמא - המיזוג בין סלקום לנטוויז''ן".

אל השוק נכנסו 2 מתחרות גדולות - HOT ובזק, שמתאפיינות גם בתוכן. בזק שולטת ב-yes והשקיעה נכון ל-2010 כ-622 מיליון שקל, ואילו HOT השקיעה 660 מיליון בתוכן, ואחד ממחזיקי המניות שלה, נוני מוזס, מחזיק ב'ידיעות אחרונות'.

על פי אותו גורם, דנקנר למעשה עושה עסקה טובה מבחינתו: "ברבע מחיר הוא משיג תוכן מוכן שיתווסף לקבוצה התקשורת שלו. מדובר על תוכן שמגיע ממותג מוכר עם מוניטין כמו 'מעריב' למרות כל הבעיות שיש עם המותג כעת, ו-140 מיליון שקל זו באמת הוצאה קטנה בעולם של ימינו".

דנקנר לעובדי מעריב: תשמרו על עצמאות - כולל סיקור ביקורתי על IDB"

בעקבות החתימה ואישור ההסכם על ידי דירקטוריון דסק"ש, מצהיר דנקנר כי כבר מחר (יום שישי) "יועבר כבר מחר סכום כספי שיאפשר את המשך תפקודו וקיומו של העיתון למשך מספר שבועות".

דנקנר הוסיף עוד כי "כדי למצב את אחזקותיה של IDB בתחום התקשורת חשבנו שנכון לרכוש לראשונה גם חברת תוכן איכותית ובעלת מעמד היסטורי כמעריב. רכישה זו תאפשר לקבוצה להתמודד בתנאים שווים מול קבוצות תקשורת אחרות שכבר היום עשירות בתוכן. אך עבורי זה אינו רק מהלך עסקי אלא גם מהלך חברתי-דמוקרטי אשר, כך אני מקווה, ירים תרומה חשובה לשיח הציבורי, לדמוקרטיה, לתחרותיות ולתרבות בישראל".

דנקנר מצהיר כי ישמור על עיתון מקצועי ונטול פניות, שישמור מכל משמר על עצמאותם המחשבתית של עובדיו ועל האינטגריטי וחופש הבעת הדעה של העורכים, העיתונאים והכותבים בו. "אם אכן תושלם העסקה ונקבל על עצמנו את ניהול העיתון", אומר דנקנר, "נפעל ליישום ערכים אלה בהגינות ובשקיפות מלאה. אנו נקפיד שהעיתון לא ישרת מטרות פוליטיות, או כלכליות, או עסקיות של אף אחד. אני פונה כבר עכשיו, אף שטרם הושלמה העסקה, לכל עיתונאי ועיתונאיות מעריב ומבקש: אנא המשיכו לשמור על האינטגריטי, על המקצועיות ועל העצמאות וחופש הבעת הדעה - כולל סיקור ביקורתי על קבוצת IDB והחברות הבנות שלה ועל מנהליה ובכיריה ואני בתוכם".

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    לעצור את דנקנר-שיקנה מהארנק שלו (ל"ת)
    כלכלן מחזיק דיסקונט 27/03/2011 13:39
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    מוזס 27/03/2011 12:16
    הגב לתגובה זו
    כפי שמסתמן נוני עשה מספר מהלכים שחושפים את ידיעות אחרונות להכחד. חברת ההפצה הבלעדית של ידיעות היא בשליטת גיסו של נוחי דנקנר.(נוחי מחזיק את נוני בביצים) באמצעות גיסו כבר מזמן השתלט נוחי על אנשי המפתח של ידיעות (סמנ"ל הכספים מולינה איזט)ועוד אחרים. מה נותר לנוחי לעשות לתת קווץ קטן על הביצים של נוני.ואז להכין חביתה.
  • 12.
    רפי 27/03/2011 08:29
    הגב לתגובה זו
    נוני (נוחי) מוזס קנה את מעריב "דרך" אי די בי ! אני ממש מאמין לנוחי שיפתח חזית מול הרשע מידיעות אחרונות שגם במקרה חברו ושותפו הסמוי...אה, סליחה, ששכחתי לציין שדלית מוזס (אשת הרשע) גם עובדת באי די בי. אז רק לסגור את הנושא - הבנו את הרעיון, לא יעזור לכם, המדינה לא של האבא שלך נוני מוזס !!! "ישראל היום" ימשיך להתחזק !
  • 11.
    לייקח תוכס 26/03/2011 11:58
    הגב לתגובה זו
    אף רכישה לא יכולה להיות מושלמת ללא הוספה של בלונדינית עים תואר דר וחשוב להקפיד שתהיה מהצפון
  • 10.
    תקנה עם הכסף הפרטי ! 25/03/2011 10:58
    הגב לתגובה זו
    אין כח לכל היחצנות המעייפת הזאת. נמאב ממנה. הגיע לי עד כאן. חברתי דמוקרטי בתחת שלי. אני משקיע בדסק"ש צריך לראות את ההשקעה שלי קונה עסק מתפורר ומסוכן. שיקנה בכסף הפרטי של הילדים שלו. שיהיה חברתי + דמוקרטי + חינוכי לילדים... פשוט אין לאיש הזה בושה.
  • 9.
    מנתח 25/03/2011 05:43
    הגב לתגובה זו
    לכל בן אדם זכר יש מדרך הטבע שני אשכים על גופו.למספר 7 יש רק אשך אחד בלבד והוא אשך ימני.לא נורא, אפשר לעשות לו השתלה של השמאלי אם יחפוץ בכך.אפשר גם להמשיך לחיות רק עם אשך אחד.ממילא לא רואים.
  • 8.
    בחור ישר 25/03/2011 05:34
    הגב לתגובה זו
    גם דנקנר הגדול נאלץ לקשקש שטויות בתיקשורת, לראשונה לאחר שורה של כשלונות כלכלים השנה.אפילו ההשקעה הזוהרת שלו בקרדיט סוויס התבררה עכשיו כפלופ גדול. לא נורא, קורה גם לטייקונים ,לא רק למשקיעים הקטנים. הוא יתאושש, אל דאגה.
  • 7.
    מפוטר/ת 24/03/2011 23:33
    הגב לתגובה זו
    בלי להתחשב באנשים שתרמו שעות נוספות במשך שנים בלי תוספת שכר על השעות נוספות. אנשים שתרמו ורצו שהעיתון יצא יפה וערוך טוב. גועל נפש.
  • 6.
    יהיה פה שמח 24/03/2011 21:21
    הגב לתגובה זו
    ידו הארוכה של ניר חפץ, עורך אפור ולא כשרוני. נוחי, היזהר מהסביבה של חפץ שדואגת רק לעצמה, אל תיפול בפח של נמרודי שדרדר את העיתון לתהומות רק כי מינה את אמנון דנקנר לעורך. קח את הטוב ביותר ולא דווקא את מי שחפץ רוצה ביקרו.
  • 5.
    לוינסקי 24/03/2011 19:55
    הגב לתגובה זו
    מעניין הנה אחד שהוא אמיץ ומעז תגידו אתם לא מגיע לו שאפו עלה והצלח !!!!!!1
  • 4.
    מר דנקנר. שמעת על האינטלקטואל בר מוחא? (ל"ת)
    בר מוחא כבר מלקק 24/03/2011 19:33
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אין על נוחי גנסטר,בקרוב לשכת נתניהו ב IDB (ל"ת)
    bengely 24/03/2011 18:19
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כל הכבוד 24/03/2011 18:09
    הגב לתגובה זו
    עשית צעד ענק, נוחי, הלוואי שתצליח להמשיך בו, להקיף את עצמך באנשים שווים ולא בניר חפצים של עולם העיתונות.
  • 1.
    כן בטח שמאלנים נמאסתם (ל"ת)
    אבי 24/03/2011 18:06
    הגב לתגובה זו
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?