בלעדי

חברות הסלולר לחצו: כחלון התקפל וביקש מלפ"מ להוריד את הקמפיין עם רון קופמן

פלאפון, אורנג' וסלקום טענו כי התשדיר בהפקת לשכת הפרסום הממשלתית ובכיכובו של קופמן, אלים מדי. הסרטון נערך מחדש כדי לעדנו להמשך שידורו
משה בנימין | (20)

רון קופמן לא מפסיק לעשות בלאגן, אפילו כשהוא בשרות משרד התקשורת. לאייס נודע כי בעקבות לחץ של חברות הסלולר על שר התקשורת כחלון פנה זה ללשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ) שהפיקה עבור המשרד את הקמפיין לקידום המסר של "החופש לבחור, החופש לעבור", וביקש להסירו מהאוויר.

ככל הנראה 3 חברות הסלולר פלאפון, אורנג' וסלקום לא אהבו, בלשון המעטה, את הקמפיין אותו מוביל רון קופמן וטענו בפני שר התקשורת כי סרטון הפרסומת אלים ובוטה ועשוי להניע את הצופים לגישה אגרסיבית כלפי החברות ונציגי השירות.

גורמים בקרב חברות הסלולר מוסרים לאייס כי מכתב רשמי מטעמם לא הועבר לשר כחלון, עם זאת הם מציינים כי ביום שידורו של הקמפיין הוא הצליח לחולל סערה שכן הוא נתפס כחציית קו אדום בסגנון הפנייה והמסר ולא מותאם לערכים המאפיינים משרד ממשלתי. במקביל לחברות הסלולר עולה גם הסברה כי כחלון שמע במקביל לתגובות אוהדות לקמפיין גם כאלו שגרמו לו להבין שדווקא אחרי שנה בה השיק רפורמה מרשימה דווקא הסרטון האחרון גורם לו לאבד נקודות זכות בקרב קהלים מסוימים.

מה שחברות הסלולר לא אהבו. הגרסה המלאה עם קופמן

שר התקשורת שפעל בשנה האחרונה באופן תקיף כנגד החוקים הכובלים של חברות הסלולר דווקא השתכנע מהטענות של החברות וביקש מלשכת הפרסום הממשלתית להוריד את הקמפיין מהאוויר. בלפ"מ הודיעו לשר שעדיף שלא להוריד את הקמפיין מהאוויר שכן הנזק התדמיתי להם ולו רק יהיה חמור יותר ומיד נכנסו לחדר העריכה כדי לעדן את הסרטון, לרככו ולהצניע את החלקים היותר בוטים ואלימים שמוצגים בו.

הקמפיין שעלה לאוויר בימים האחרונים היה אמור ממילא לעבור לגרסה המקוצרת שלו בעוד כיומיים. כעת, דרישתו של השר לעדן את הסרטון תוביל כנראה את צוות העריכה לקצר את הקמפיין באופן מוגדר מראש.

הקמפיין של משרד התקשורת ולפ"מ מכריז על הרפורמה בסלולר על מנת להגביר את המודעות לרפורמת הצרכנית החשובה. במשרד התקשורת מנסים לעודד את הצרכנים להכיר את זכויותיהם החדשות, לעמוד עליהן ולמצות את חופש המעבר בין החברות.

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    עודד 02/03/2011 20:17
    הגב לתגובה זו
    משרד התקשורת ״גבר״ על חברות הסלולר.. אבל טתם שוכחים שאנחנו מדינת מס מטורפת! זה שחברות הסלולר עושות הרבה כסף זה נכון . אבל ממתי אסור לחברות לעשות כסף ? הבנקים לא מרווחים ? חברות האינטרנט לא ? וכי גרוע .. מדינת ישראל עושה מאות מליארדים בשנה על הגב של משלם המיסים ! אז מה הצביעות הזו ? ועוד לעודד סחיטה ואלימות בפרסומת ?!?!?! פשוט חוצפה וניבזות !!!!!
  • 19.
    אני מקווה שהקוף יצעק גם על העריכה מחדש (ל"ת)
    kjyguiygi 02/03/2011 15:11
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    איציק 02/03/2011 14:22
    הגב לתגובה זו
    לפעמים צריכים להאכיל את הזאבים והשר כחלון לא יכול לנצח בכל קרב והנזק כאן הוא מזערי. העיקר שהוא בצד של הצרכן, יחסית.
  • 17.
    המסר עבר - חזק וברור! (ל"ת)
    אפשר להוריד 02/03/2011 14:00
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    כחלון ח"כ נהדר (ל"ת)
    טלי 02/03/2011 14:00
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    אנטי חב' סלולר 02/03/2011 13:59
    הגב לתגובה זו
    זו בדיוק השפה שצריך לדבר עם "החתול ששומר על החלב". הם הרוויחו את תעוב הציבור ביושר רב.מעבירים תוכניות לתועלתם, התחיבויות ללא הודעה מוקדמת, לא עומדים בסיכומים (בדקתם שאתם מקבלים את כל ההחזרים על המכשירים?!?). בקיצור, אני רוצה מאוד לדעת שיש לי את כוחו של הצרכן, מול המונופול המרושע הזה. ככה בדיוק צריך לדבר איתם.
  • 14.
    נטע 02/03/2011 13:38
    הגב לתגובה זו
    מי שאגריסיבי אלו חברות הסלולר
  • 13.
    רון הוא מ ל ך (ל"ת)
    נירית 02/03/2011 12:28
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    דווקא הפירסומת מצויינת ומעבירה את המסר ברור (ל"ת)
    לכחלון, אל תוותר 02/03/2011 11:50
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אא 02/03/2011 10:50
    הגב לתגובה זו
    למה רק 3 תרגילים ?ולמה כ"כ מהירים? לאט לאט צריך ללמוד ולהנות מכל שנייה.
  • 10.
    אחלה קמפיין 02/03/2011 10:33
    הגב לתגובה זו
    לא מספיק טוב!!!
  • 9.
    איפה אפשר לצפות בפרסומת? (ל"ת)
    שי 02/03/2011 10:16
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    tsyonatanp 02/03/2011 09:55
    הגב לתגובה זו
    ככה נחזיר להם קצת חחחחחחח
  • 7.
    הקוף הנגזל 02/03/2011 09:43
    הגב לתגובה זו
    בושה לחלטורה
  • 6.
    יצחק 02/03/2011 09:28
    הגב לתגובה זו
    הכוללות את החבילות המנופחות והנזק הבלתי הפיך מהקרינה המסוכנת הנפלטת מהמכשירים ומהאנטנות הרבות המפוזרות ברחבי הארץ.
  • 5.
    סימה 02/03/2011 09:27
    הגב לתגובה זו
    הפרסומת שהכי נהנייתי לראות. תענוג.
  • 4.
    אא 02/03/2011 09:01
    הגב לתגובה זו
    כדי לדפוק אותנו מגיע להם פי אלף יותר גרוע - אמן
  • 3.
    לקוח 02/03/2011 08:54
    הגב לתגובה זו
    מציעות 1200 דקות 1200 סמס מכשיר חדש ומחיר זהה אצל כולם 209 שח ???? קביעת מחיר אמרנו?? חוסר תחרות!
  • 2.
    ראובן 02/03/2011 08:25
    הגב לתגובה זו
    ומה עם האלימות של חברות הסלולר?
  • 1.
    עד שעשו משהו קליט וזכיר התקפלו.... (ל"ת)
    דיןדין 02/03/2011 08:02
    הגב לתגובה זו
דניאל חחיאשווילי המפקח על הבנקים
צילום: דוברות בנק ישראל

עמלת ההפצה בקרנות נאמנות צפויה לרדת; ועדה ממליצה על הגבלת העמלה ל-0.2% לעומת 0.35% כיום

מנגד עמלת קנייה ומכירת קרנות נאמנות תעלה - עוד רפורמה שבסוף לא פתרת עיוותים בשוק ההון ומעלה את הכוח של הבנקים והגופים המוסדיים. הכיוון נכון, אבל למה בכלל להשאיר את עמלות ההפצה? אין ייצור כזה בעולם; למה להשאיר דמי ניהול חשבון ניירות ערך? גם זה נכחד מהעולם

מנדי הניג |

נתחיל מהסוף - רפורמה בעמלות של דמי הניהול בחשון הניירות ערך, עמלות הפצה ועמלת הקנייה ומכירה, לא אמורה להיראות כך. הרפורמה שפורסמה היום היא לעג לרש. הציבור משלם משלם דמי ניהול יקרים על קרנות נאמנות כי קרנות הנאמנות משלמים עמלת הפצה לבנקים. מדובר בעמלה היסטורית שוועדת בכר הטילה על הקרנות כפיצוי לבנקים על אובדן פעילות הקרנות. הבנקים הרוויחו פעמיים - גם מכרו את הקרנות ביוקר וגם מקבלים סכומי עתק מדי שנה כבר 20 שנה. אין עמלות כאלו בעולם, תבטלו אותם. על פי הצוות שסיפק המלצות הן יורדו לעד 0.2%, בעוד שכיום זה עד 0.35%. אבל זה לא נכון, לא חכם, זה סתם ניסיון ללכת בין הטיפות - לא לריב עם זה ולא לריב עם זה. אתם רגולטורים, התפקיד שלכם לריב לטובת הציבור - אין שום הגיון בעמלה הזו. וועדת בכר טעתה, זה נשאר 20 שנה, הגיע הזמן לחסל את זה.  

טעות נוספת - דמי ניהול על החשבון. אין עמלה כזו. פעם אגב קראו לה דמי משמרת. כאילו שהבנק שומר על הניירות שלנו מפני גניבה. אין עמלה כזו בברוקרים הפרטיים, אין עמלה כזו גם בבנקים ללקוחות שמתעקשים. זה לא קיים ברוב העולם. הצוות משנה את העמלות משיעור קבוע על סכום התיק למדרגות. שוב חצי עבודה. לחסל את העמלה זה מה שצריך. הרי הרפורמה הזו היא מתנה בשביל הבנקים. הם יודעים שזו עמלה לא רלבנטית והם מנסים להאריך אותה ככל שיוכלו (גם עמלת הפצה), ברגע שיש רפורמה זה נותן להם שקט לשנים רבות. הם מעדיפים  להתגמש במחיר ולקבל שקט. הרגולטור צריך לראות רק את טובת הצרכן, וזה לא משתקף מהרפורמה הזו.  זה בולט בעמלות קנייה ומכירה על קרנות נאמנות - העלו את העמלה "כפיצוי" על הירידה בעמלות הפצה. מה זה צריך להיות? אם מספקים עמלת קנייה על קרנות נאמנות שאין שום סיבה שתהיה בהן עמלה כזו, זה לא כמו מניה או נייר ערך סחיר, לפחות תורידו לגמרי את עמלת ההפצה. 


התחלנו בביקורת, ובכך שזו לא באמת רפורמה, ונמשיך עם הצרכנים-לקוחות, הצוות שנבחר והבנקים. כשאתם קונים או מוכרים מניה, קרן נאמנות או אג"ח, תמיד מופיעה שורת עמלה. היא מחויבת אוטומטית, נכנסת אל הדו"ח החודשי, והרבה פעמים נבלעת בין אינספור סעיפים קטנים. אבל מי באמת עוצר ומבין על מה בדיוק נגבית כל עמלה, מה ההבדל בין עמלת קנייה, דמי ניהול, דמי משמרת או עמלות עקיפות, ואיך בכלל אפשר להשוות בין הבנקים לחברי הבורסה האחרים? המבנה שאנחנו מכירים נבנה שכבה על שכבה לאורך שנים, והפך למשהו שרק יועצים או רואי חשבון יכולים לפענח. עבור רוב המשקיעים, במיוחד הקטנים, זה כמו מסך עשן: אתה יודע שאתה משלם, אבל לא באמת יודע על מה.

מי שהיה במשך שנים אחראי לבלגן הזה מנסה לעשות בו סדר. האוצר, בנק ישראל ורשות ניירות ערך, שלושת הרגולטורים פועלים ביחד במטרה לשפר את אחד הנושאים המעורפלים של שוק ההון שזה השקיפות והיכולת של המשקיעים הקטנים להבין את המחיר של השירות עליו הם משלמים. הם מפרסמים דוח הביניים שהוא לא רק הצהרה שהם פועלים בנושא אלא גם מציעים מתווה מעשי: מודל עמלות חדש שבו הלקוח מבין כמה עולה לו השירות, יכול להשוות בין הצעות מתחרות, ובסופו של דבר גם לבחור בצורה מושכלת. המהלך הזה הוא ניסיון ליישר קו עם מגמות בינלאומיות בבורסות בעולם. אבל הוא פספס את המטרה לחלוטין כמו הרבה רפורמות עבר. רפורמה צריכה להביא שינוי אמיתי לצרכן. זאת לא תביא כלום - הצרכן אולי יקבל דמי ניהול נמוכים יותר- גם לא בטוח כי יצרן הקרן לא בהכרח יוריד דמי ניהול וגם ישלם עמלת קנייה ומכירה. 


הרכב הצוות המכובד היה אמור לתת פתרון אמיתי לציבור. הכוונה היתה הסתכלות רוחבית על כלל פעילות שוק ההון, ולייצר מתווה שיוכל לחול על מגוון הגופים הפועלים בתחום. במסגרת עבודתו, הצוות בחן את מבנה העמלות הקיים, ערך דיונים עם בנקים, חברי בורסה שאינם בנקים, מנהלי קרנות נאמנות, בעלי רישיון ייעוץ ושיווק השקעות וכן נציגי ציבור, וקיים שיח עם רשות התחרות. בפועל, הוא לא הציג את עמדת הציבור, אלא "נכנע" לבנקים.