מעשה בפרסומאי שכותב לילדים: "חזרתי לתמימות, כתבתי ספר שהורים גם ייהנו"

צח פלדמן מיהושע TBWA מפרסם ספר בכורה לילדים. מתי היה לו זמן? "הייתי חוזר מאוחר מהמשרד וחושב על העבודה, מהייאוש התחלתי לכתוב"
משה בנימין | (14)

לפרסומאים אין זמו מיותר, כל תקציבאי מתחיל יודע את זה ולמען האמת גם כל קופי ותיק. ובכל זאת לחלקם יש עיסוקים מעניינים מחוץ לשעות העבודה. אחד כזה שלא ויתר לעצמו הוא צח פלדמן, מנהל קריאייטיב ביהושע TBWA שמפרסם בימים אלו ספר בכורה לילדים. פלדמן, איש קריאייטיב ותיק, החל את דרכו בענף הפרסום כקופירייטר בדובצקי-זקס-אוברוצקי, המשיך לשלמור-אבנון-עמיחי ולאדלר-חומסקי, וכיום הוא מנהל קריאייטיב ביהושע/ TBWA.

"הספר נכתב עוד כשעבדתי בשלמור-אבנון-עמיחי". אומר פלדמן לאייס. "הייתי חוזר מאוחר מהמשרד ואז מתקשה להירדם. בראש עוד היו רצים לי דברים שנשארו פתוחים במשרד ולא הצלחתי למצוא להם פתרון. הייאוש והטרדה שכרוכים בעבודה הזו ( לא כי מדובר בשלמור, מדגיש צח) הניעו אותי לכתוב".

זה בער בך כסוג של בריחה מהעבודה במשרד בה אתה כותב כדי למכור מוצרים בסופו של יום?

"הייתה תחושה של בריחה לתמימות שאותה חיפשתי בכתיבה. למרות זאת, בתהליך עצמו של כתיבת הספר והוצאתו לאור נכנסנו לעריכה ומשם לשינויים ועדכונים רבים בתוכן. כל זאת במקביל לעבודה מול מאייר צמוד שליווה את הספר. בסוף זה הרגיש ממש כמו עבודה של קופי-ארט במשרד פרסום".

כמה זמן לקח כל התהליך מרגע הרעיון ועד להדפסת הספר?

"זה היה ממש כמו לידה, לקח לספר שנה עד שהוא פורסם. ברגע שידעתי שיש לי את הקונספט ממש כמו בפרסום, כבר התחלתי לגלגל את הרעיון. כתבתי אותו והייתי בטוח שהוא מוגמר. התחלתי לשלוח את הספר לכל ההוצאות המוכרות וקיבלתי תשובות בסגנון "נתקשר אלייך" וכאלה. מודן היו אלה ששלחו אותי למין מקצה שיפורים אך לבסוף גם שם זה לא יצא. הוצאת 'רימונים' היו אלו שנתנו לספר את ההזדמנות ואז החל כאמור הפינג-פונג עם העורכת במה שנראה ממש כמו מנהל קריאייטיב שממתן ומאזן ומכוון את הרעיון שאיש הקופי מציע".

"בסופו של דבר זה מאוד דומה לקמפיין שאתה עובד עליו", אומר פלדמן. "אתה רוצה לדייק בכל מילה שאתה כותב. בהתחלה היו שורות שהייתה בהן חריזה אך ללא קונספט. אז גיליתי את הרעיון שהוביל את הספר ולקחנו אותו למקום של הביטויים, משם כבר בררנו בין הביטויים המתאימים, הוצאנו והכנסנו עד שמצאנו מה הכי מתאים".

פלדמן, 37, אבא לילד אחד מספר לאייס על קהל היעד אליו הוא כיוון בזמן כתיבת הספר. "רציתי שהספר יגיע להורים שיקראו את זה לילד שלהם וייהנו תוך כדי. ההנאה של המבוגר הייתה חשובה לי לא פחות מזו של הילד. אני מקווה שמי שיקרא את הספר יעלה חיוך על פניו".

טעימה מהספר לכל מי שחייב הצצה: "לפעמים בבוקר, אני לא מצליח להתעורר ואימא מבקשת שאתחיל למהר. פתאום היא מתרגזת ובפנים אדומים לאבא היא אומרת: "אני יוצאת מהכלים". "יוצאת מהכלים?!" אימא, את ממש מצחיקה, ראית פעם צלחת או סיר עם דלת? נראה לי שהפעם את קצת מתבלבלת..." הספר "אבא ואימא יוצאים מהכלים" בהוצאת רימונים, נועד להכיר לילדים עולם שלם של ניבים וביטויים בעלי משמעות כפולה בעברית, השגורים בפי המבוגרים. על האיורים אחראי שחר נבות, מאייר הבית של מגזין 'בלייזר'.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    חמוד הספר (ל"ת)
    דודי 08/02/2011 21:45
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    חוויזר 08/02/2011 18:56
    הגב לתגובה זו
    http://www.yr.co.il/blog/?p=6768
  • 8.
    08/02/2011 16:14
    הגב לתגובה זו
    שיהיה של 30 שנ'
  • 7.
    בהצלחה (ל"ת)
    אילנה שמול 08/02/2011 15:17
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    צח 08/02/2011 13:42
    הגב לתגובה זו
    אני מזהה פה תגובות של צוות דו לו לו משלמור. יאללה, להדליק
  • 5.
    ירון 08/02/2011 13:31
    הגב לתגובה זו
    נותן פייט למאיר שלו ורינת הופר.
  • 4.
    אין ברירה 08/02/2011 13:23
    הגב לתגובה זו
    אבל חייב להשתפר במטקות.
  • מני צ'אושו 08/02/2011 13:32
    הגב לתגובה זו
    מטורררררף עליו.
  • כמעט עשיתי אותו פעם (ל"ת)
    עידו ולדנר 08/02/2011 14:17
  • 3.
    עדיף לכתוב לילדים מאשר למכור להם (ל"ת)
    ברכות 08/02/2011 12:57
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    קניתי 2 - אחד לי ואחד לסטלה (ל"ת)
    אילון 08/02/2011 12:32
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אחלה גבר, אחלה ספר (ל"ת)
    מישהו שמכיר 08/02/2011 11:38
    הגב לתגובה זו