ראיון

גיא ברעם: "העלויות ברכבת גבוהות אבל קיים פוטנציאל; נהיה רווחיים כבר השנה"

ברעם שזכה בזיכיון הפרסום ברכבת ישראל מתייחס גם לחינמונים שיופצו ברכבת ישראל: "זו אלטרנטיבה לפרסום אבל לא כזו שיכולה להתחרות בנו"
משה בנימין | (11)

ברעם פרסום מקורי המוחזקת על-ידי גיא ברעם (44%) וחברת אמנת הציבורית (56%) קיבלה לפני יומיים הודעה על זכייתה במכרז הפרסום ברכבת ישראל לאחר שהגישה הצעה שעמדה על 7 מיליון שקלים. הזיכיון של ברעם יעמוד על תקופה של 7 שנים (עם אופצייה להארכה של 3 שנים).

"במבט לטווח הארוך על תוכניות הצמיחה של הרכבת, הקווים החדשים והקרונות החדשים שיתווספו בעתיד אנחנו מאוד מאמינים ברכבת. בכוונתנו לעשות סדר במתקנים הקיימים ולהביא אותם לרמה שברעם מורגלת בה ונשקיע בזה כסף רב". כך אומר ברעם בראיון לאייס.

רבים בענף החוצות אומרים שמכרז הרכבת לא משתלם כלכלית. האם אתה לוקח בחשבון הפסד בשנים הראשונות ובונה על רווחים בעתיד?

חד משמעית לא. אנחנו מתכוונים להיות רווחיים כבר בשנה הראשונה. לטעמנו קודמינו בתפקיד לא מימשו את הפוטנציאל המלא של הרכבת. אנחנו מתכוונים לשדרג את כל מערך המתקנים בתחנות הרכבת ומהלך זה יבוא לידי ביטוי גם בהכנסות. אמנם מדובר בעלויות גבוהות מדי שנה תמורת הזיכיון והעלויות השוטפות הנוספות אבל הפוטנציאל העסקי הוא גבוה".

אתם מגייסים כח אדם נוסף בעקבות הזכייה במכרז?

"אין ספק שנצטרך להגדיל את כח האדם אבל כבר עכשיו יש לנו בברעם תשתית מצוינת וזו גם הסיבה שניגשנו למכרז כי חשבנו שאנחנו הכי מתאימים. האתגר של הרכבת הוא אדיר וזה טוב לנו כי אנחנו מקבלים לידינו נושא שבזמן האחרון כולם כבר הספידו אותו. לא בטוח שהייתי רוצה לקבל לידיי מתקן שכבר עובד בצורה מושלמת ואין מה לשפר בו".

אתם מתחילים כל שנה עם הוצאה של 7 מיליון שקלים. מה המחזורים שאתה צופה די להיות רווחיים?

"על-פי התוכנית שלנו אנחנו מתכננים להכניס לפחות כפול וחצי מהעלות השנתית של המכרז כדי להגיע למצב מאוזן ונרה לי שנגיע לסכומים האלו".

בנוסף לזיכיון הרכבת שלכם ישנו הזיכיון להפצת חינמונים ברכבת. מה יהיה מבנה העבודה?

אני מקווה שלא יהיה מצב של ניגוד עניינים עם המפיץ הזוכה. זו תהיה אלטרנטיבה שתתחרה בפרסום ברכבת אבל עמוד פרסום בעיתון לא יוכל להתחרות ב-36 תחנות, קרונות ושאר המתקנים. בנוסף תמיד קיים הסיכוי שאולי נעבוד בשת"פ כלשהו עם הזכיין".

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    ברעם יתחיל לשלם עמלה(פרוטקשיין) למשרדי הפרסום (ל"ת)
    פרוטקשיין 05/04/2011 12:37
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    גבי 02/03/2011 17:56
    הגב לתגובה זו
    עם כל הכבוד אני חולה עליך יא תחת קטן.
  • 8.
    דוקטור 13/02/2011 17:15
    הגב לתגובה זו
    צוות השיווק שלו תותחים אחד אחד , חומר אנושי מעולה אשר מסוגל לבצע כל משימה על הצד הטוב ביותר , אני בטוח שיעמדו בכל היעדים......חזקו ואימצו.
  • 7.
    ליאור 30/01/2011 19:41
    הגב לתגובה זו
    בחור לעניין מקצוען שאין כמוהו מבין מאוד את התחום ראיתם מה הוא עשה לנתב"ג ישר כוח אלוף
  • 6.
    דויד 27/01/2011 08:34
    הגב לתגובה זו
    איפה השאלות החשובות באמת? מה עם עומק? מה עם עניין??! זה לא רציני
  • 5.
    אין לו סיכוי למכור 7 מיליון בשנה הם יפסידו כסף והרבה (ל"ת)
    מיר או 26/01/2011 21:56
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אישה 26/01/2011 18:21
    הגב לתגובה זו
    גיא ברעם לא יודע לעבוד עם משרדי פרסום הוא הולך לקחת כסף ולא לשלם עמלות כמו שהוא רגיל מעניין איך זה יהיה עכשיו
  • דויד 13/02/2011 17:10
    הגב לתגובה זו
    עמלה למשרד פרסום הינה גנבה לאור היום
  • 3.
    איש 26/01/2011 14:07
    הגב לתגובה זו
    הרכבת על הפנים וגיא תותח שיעשה את השינויי וכסף לבריאות חוזה ל7 שנים יפה מאוד . יישר כח אצלנו אוהבים אותך
  • 2.
    ברור שיהיה רווח, משלמים על כרטיס אבל אין רכבת (ל"ת)
    שחר 26/01/2011 12:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איש פרסום, מפרגן. 26/01/2011 11:49
    הגב לתגובה זו
    כמו שנדמה לי עשה בנתב"ג וברחובות כמה ערים. עכשיו כולם הולכים בעיקבותיו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.