מיוחד

אילן שילוח, גם אני שותף ברווחים: מניות הפרסום זינקו ב-2010, זה הזמן להשקיע

אייס מציג את התמונה הוורודה של מניות הפרסום בעולם. זה לא ישנה לכם את החיים אבל היי, זה אחלה כסף. מדדי הבורסה עלו ב-28% בעוד שמניות הפרסום קפצו ב-100%. הצפי ל-2011 אופטימי. הגיע הזמן שתכנסו גם לחגיגה
משה בנימין | (8)

כל יום זה חוזר על עצמו. אתם מגיעים בבוקר למשרד, מתמודדים עם הלקוחות, יוצאים למרתון מנטאלי שוחק וחוזרים סחוטים הביתה אחרי שהערב יורד. מערכת אייס לא תוכל לשנות לכם את התמונה העגומה הזו אבל תוכל לגרום לכם לשנות את הסטטוס מעוד עובד שכיר לעובד שמחזיק במניות המשרד ויכול אפילו רחמנא ליצלן להרוויח מביצועי המשרד.

ממש כמו המשק הישראלי שנשלט על-ידי כמה משפחות מפתח שמחזיקות דרך חברות בת למיניהן ברוב החברות בארץ כך גם ענף הפרסום בעולם. 5 חברות: WPP, OMNICOM, HAVAS, IPG ו-PUBLICIS מחזיקות יחד ברוב משרדי הפרסום בעולם. בכל מדינה פועלים משרדים עצמאיים שמבנה האחזקה שלהם לא משלב שום אחזקה בינ"ל אך אלו נחשבים למיעוט ביחס למשרדים המובילים בעולם המערבי המוחזקים כולם דרך קבוצות שונות המסופחות לאותן 5 קבוצות אחזקות.

WPP לדוגמא מחזיקה תחתיה את סוכנויות הפרסום של jwt, y&r, Ogilvy ו- grey. בנוסף לאלו נמנים בקבוצה גם חברת המחקר TNS, חברת רכש המדיה Mediacom, חברות יח"צ רבות וסוכנויות פרסום נוספות שמוכרות פחות לשוק הישראלי. OMNICOM, אחת החברות הגדולות גם כן מחזיקה בענקי הפרסום, BBDO, DDB ו-TBWA. PUBLICIS העולמית מחזיקה בסוכנויות Saatchy & Saatchy המפוזרות בעולם בנוסף ל-Zenith, Starcom, Razorfish ו-Leo Burnett. IPG מחזיקה תחתיה את Mccann Erickson, Draftfcb ועוד. HAVAS העולמית מחזיקה בסוכנויות Euro rscg ו-MPG.

הימים השחורים ב-2008 והשנים היפות ב-2009 ו-2010

בישראל, מתוך 20 המשרדים המובילים ל-13 יש שייכות כזו או אחרת לסוכנויות הפרסום העולמיות. חלקן מוחזקות על-ידן במבנה בעלות מסוים כמו יהושע TBWA, גיתם BBDO, פובליסיס גלר-נסיס, JWT ו-Euro rscg וחלקן מקיימות איתן יחסי ייצוג (Affiliation) כמו אדלר-חומסקי עם Grey.

לא נצייר לכם את התמונה הוורודה בלבד. אף אחד לא שוכח את מפולות הבורסה מ-2008 ובטוח שסוכנויות הפרסום לא שוכחות. כמו שב-2009 וב-2010 מניות הפרסום הפגינו ביצועים גבוהים בהרבה מהמדדים הממוצעים כך ב-2008 הפגיעה בהם הייתה קשה יותר מירידת המדדים הממוצעת. בעוד שמדד הפוטסי 100 (FTSE100) המרכז את 100 המניות הגדולות הנסחרות בבריטניה ירד ב-33%, מניית HAVAS ירדה ב-56%, אומניקום ב-43%, WPP ב-36%, IPG ב-51% ופובליסיס ב-36%.

השנה האחרונה היטיבה מאוד עם סוכנויות הפרסום העולמיות. תהליך ההתאוששות לאחר המיתון בכלכלה העולמית החל עוד ב-2009 ו-2010 חיזקה את המגמה. בדיקת הביצועים של מניות הפרסום בהשוואה לגרף הממוצע של הבורסות המובילות מציב אותן בעמדה חיובית מאוד. בנוסף לכך תורמת העובדה שענף הפרסום כולו עמד בציפיות מתחילת השנה ואף עבר אותן.

התמונה השתנתה באופן דרמטי בביצועי 2009. בעוד מדד הפוטסי עמד בסוף שנה זו על צמיחה ממוצעת של 28%. רשמה HAVAS עלייה של 99%, אומניקום עם צמיחה של 53%, IPG הגדילה לעשות ופשוט עלתה ב-100%, פובליסיס ב-57% ו-WPP ב-55%.

בשנת 2010 המגמה לא נעצרה והמשיכה באותו הכיוון, צפונה. מדד הפוטסי 100 צמח ב-10% כאשר לעומתו מניות הפרסום המשיכו לדהור. HAVAS עם 39%, אומניקום עם 17%, IPG עם 44%, פובליסיס עם 36% ו-WPP עם 30% עלייה.

סוכנות פרסום עולמית אחת לדוגמא - WPP המחזיקה בין היתר ב-JWT, Y&R ועוד, דיווחה בנובמבר 2010 על הרבעון החזק ביותר שלה מזה עשור, בעיקר תודות לפעילותה בארה"ב. מנכ"ל WPP מרטין סורל אמר כי חזרתן של תעשיות הרכב, התיירות והפיננסים לשוק הפרסום עזרה לחברה להגדיל את המחזורים.

חפשו את השווקים המתפתחים, הצמיחה מגיעה משם

התחזיות העולמיות ציינו לחיוב את השוק בארה"ב שצמח כמעט כמו שוק מתפתח. ב-WPP אומרים כי קשה להם להאמין שארה"ב תשמור על אותו מומנטום של גידול וכנראה המצב יאוזן ב-2011. השווקים המתפתחים כמו ה-BRIC (ברזיל, רוסיה, הודו וסין) עדיין נתפסים כמובילי הצמיחה העולמית בפרסום. ברבעון השלישי של 2010 צמחו המכירות של WPP בסין בכ-25%. בהודו רשמה החברה עלייה של 15%.

התחזית האחרונה של חברת זניט מדיה מדברת על המשך המגמה החיובית בשוק הפרסום העולמי. דו"ח זניט מדבר על צמיחה שנתית של בין 4.6% ל-5.2% בפרסום העולמי כאשר הדיגיטל יצמח פי 3 מכל הענף. עוד עולה מהדו"ח כי סך ההשקעה בפרסום בעולם בשנת 2012 צפוי לעבור את השיא שנרשם בשנת 2008.

על-פי זניט, שווקים מתפתחים צפויים להמשיך ולגדול בקצב מהיר יותר משווקים מפותחים. שווקים מתפתחים יהיו אחראים ל- 35.9% מסך ההשקעה בפרסום בשנת 2013, וזאת בהשוואה ל- 31.5% בשנת 2010. שיעור הגידול הדרמטי של סין יהפוך אותה לשוק הפרסום השלישי בגודלו בעולם כבר במהלך 2011 ותעקוף בכך את גרמניה.

מחפשים מנייה? יכול להיות ש-WPP היא הפתרון

בברקליס קפיטל מצהירים על אופטימיות כמעט לא מרוסנת לקראת 2011. לטעמם עוד מוקדם לראות את הסוף של המחזור העולה בפרסום העולמי. בברקליס נשארים חיוביים בנוגע גידול במחזורי הסוכנויות העולמיות. הם צופים צמיחה של 5% ב-2011/12 ל-WPP. סוכנות זו היא גם המומלצת על ידם בין החברות הגדולות. בברקליס אופטימיים יתר מזניט לגבי הציחה העולמית של ענף הפרסום וצופים גידול של 5.5% ב-2011 ו-6.3% ב-2012.

חברת אינטרפאבליק גרופ אוף קומפניס (סימול: IPG) נסחרת לפי שווי של 5.33 מיליארד דולר. הכנסות הקבוצה הסתכמו ב-2009 בכ-6 מיליארד דולר והרווח השנתי עמד על 121 מיליון דולר. חברת אומניקום גרופ (סימול: OMC) נסחרת לפי שווי של 13.88 מיליארד דולר. סיימה את 2009 עם הכנסות של 11.7 מיליארד דולר ורווח נקי של 793 מיליון דולר.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    יש לך מידע חסוי על WPP? (ל"ת)
    לפרקליט. ההוא מרחוב ביאליק 25/01/2011 12:04
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    "הפרקליט"-THE BLACK ONE 25/01/2011 12:03
    הגב לתגובה זו
    קודם כל אחלה כתבה , בעניין הדוח"ות כמו למשל של זניט - לרוב ישנה סטייה "קלה" בין הדוחו"ת המתפרסמים לציבור המשקיע לבין דוח"ות פנימיים ששמורים אך ורק לסגל הבכיר בחברה (לגיטימי מאוד). יחד עם זאת הכתבה עשתה לי חשק לבדוק מה קורה עם החשבון עו"ש - יש מצב לרכוש את WPP ? מישהו יודע אם היא למכירה ?
  • 6.
    כנסו ותבקשו לשים כסף על WPP (ל"ת)
    נרשמים בבנק 25/01/2011 10:48
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    עשה לי ת'יום 25/01/2011 10:36
    הגב לתגובה זו
    נראה כמו הבטחה לרווח...
  • 4.
    פשש...האמת 2011 נאית גם מבטיחה. שווה בדיקה (ל"ת)
    תמיד ידיענו שהם מרוויחים אבל ככה??? 25/01/2011 10:26
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אני שם 10000 (ל"ת)
    ל-1 25/01/2011 10:14
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מפלגת נושאי הבריף (ל"ת)
    והתקציבאים עדיין טוחנים 25/01/2011 09:45
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מחר אני רץ לשים 5,000 שקל על אחת מהמניות האלו (ל"ת)
    פאקינג איי!!! 25/01/2011 09:41
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןגרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאלין

יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים

5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?  

רן קידר |
נושאים בכתבה מיליונרים הייטק

בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר. 

לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים. 

שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק

שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.

לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.

שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.