רשות השידור מבררת: איך שודר פסטיבל מספרי סיפורים בזמן שהכרמל בוער

ביקורת ברשות השידור על סיקור אירועי האסון בכרמל: יו"ר הרשות מנסה להבין כיצד דב אלבוים שודר ביום שישי בערב כאשר בשאר הערוצים שודר הפינוי מעין הוד. מפיק פוליטיקה - זליג רבינוביץ': "כולם מדברים אבל המלך הוא עירום"
משה בנימין |

רשות השידור בראשותו של ד"ר אמיר גילת ניהלה אתמול דיון שמטרתו לנתח את סיקור אירועי הכרמל. גילת תהה על ההחלטה לשדר את תוכניתו של דב אלבוים ביום שישי בערב כאשר בשאר הערוצים מועבר שידור חי מהכרמל הבוער. בנוסף לאלבוים ניסו עוד להבין ברשות השידור איך שודר ביום שבת בבוקר, בזמן השיא של האסון בכרמל 'פסטיבל מספרי סיפורים' בעוד שבשאר הערוצים השידור החי מהכרמל הועבר לעדיפות הראשונה.

במקביל למספר מילות חיזוק על כך שהערוץ ה-1 היה מהראשונים לסקר את אירועי האסון בכרמל, מתח יו"ר הרשות ביקורת בפני חטיבת מערך החדשות על הסיקור. גילת טען כי התמונות והצילומים שהועברו מהאירוע היו מאכזבים עם פריימים שהיו קטנים מדי ורחוקים מההתרחשות.

עיקר הביקורת הייתה כאמור על ההחלטה לשדר תוכניות מלוח השידורים הרגיל כאשר האסון נמצא בשיאו ומועבר בשידור חי בשאר הערוצים. ברשות השידור היו כאלו שטענו כי ה'פאוזה' הייתה דווקא באופן מודע ואף מתבקשת. לדברי נורית ירדני-לוי, חברת מליאת רשות השידור שידורי אלבוים ומספרי הסיפורים דווקא באו להרגיע את הצופים ולהעניק להם הפסקה מהחדשות הקשות.

מפיק התוכנית פוליטיקה, זליג רבינוביץ', מוותיקי הערוץ לא נשאר שקט בדיון ובפרץ של כנות שהפתיעה את יו"ר הרשות טען כי ברשות כמו תמיד "מדברים ומדברים אבל לא מגיעים לשום מסקנה מלבד שהמלך הוא עירום". רבינוביץ' שנתמך על-ידי מספר עובדים ברשות התלונן על כך שהרשות מתקשה להעביר את הדיבורים וניתוח האירועים למישור המעשי ולתרגם אותם לפעולות.

ברשות השידור נשמעים קולות רבים שדווקא מפגינים אופטימיות זהירה בהקשר של גילת והשימוע שנערך מול מערך החדשות. חלקם מרגישים כי ישנה בשורה חדשה בגילת. "מדובר באיש שמגיע מעולם התקשורת. יו"ר אחר לא היה מקיים בכלל דיון שכזה כדי לברר ולנתח את סיקור האירוע". גילת נתפס על-ידי גורמים ברשות כאחד שיהיה קשה לאנשי מערך החדשות ל'מרוח' אותו ולהעלים מעיניו החלטות שגויות כדוגמת שידור אלבוים ומספרי הסיפורים.

תגובת זליג רבינוביץ': "אני לא מעוניין להתייחס לדיונים פנימיים ברשות אלא אם כן ההנהלה תאשר לי זאת. אני מציע לכם לפנות לגורמים הרלוונטיים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.

בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.