אושרה הצעת החוק: סלבריטאים לא יוכלו לשמש כפרזנטורים של מותגי אלכוהול
בקרוב מאוד יצטרך השחקן ברוס וויליס, מהכוכבים היותר ידועים שמפרסמים משקאות אלכוהוליים בישראל (ובעולם) למצוא לעצמו מחליף לפרסום הוודקה אותה הוא משווק. ועדת השרים לחקיקה אישרה אתמול (יום ב') את הצעת החוק שהונחה על שולחן הכנסת האוסרת על שימוש ב'סלבס' בפרסומות לאלכוהול ובנוסף, יחויבו המשווקים בהוספת אזהרה על בקבוקי משקאות אלכוהוליים.
מאחורי הצעת החוק עומדים ח"כ דני דנון (ליכוד) וח"כים נוספים: אורי אורבך, אבי דיכטר, אברהם מיכאלי, אריה אלדד, יוחנן פלסנר, חמד עמאר, יריב לוין ואורי מקלב. ההצעה עברה מספר גלגלולים והוצגה בעבר לממשלות קודמות על-ידי ח"כים אחרים, ביניהם סופה לנדבר ואליעזר כהן.
בעיקרה, הצעת החוק באה ליצור איזון בין תחום הסיגריות ומוצרי הטבק ותחום האלכוהול. החוקים המגבילים שהיו קיימים עד עתה ביחס לפרסום סיגריות יוטלו מעתה גם על פרסומות למשקאות אלכוהוליים.
"עם יצירתיות ייתר של אנשי הפרסום נבנתה מכונת מסרים מעולה אשר מציירת את שתיית האלכוהול בגיל צעיר כמתכון לחיים טובים יותר"
בדברי ההסבר לחוק נכתב: "ילדים ובני הנוער נחשפים למסר כפול בנוגע לצריכת אלכוהול. גורמי חינוך ובריאות דואגים להבהיר כי צריכה מוגברת של אלכוהול מסוכנת ולעיתים היא עלולה להיות קטלנית, אך במקביל ישנו פרסום נרחב באמצעי התקשורת המציגים את צריכת האלכוהול באופן חיובי, לעיתים תוך ניצול תמימותם של בני הנוער על ידי שימוש בידוענים".
"לכן אנחנו מוצאים לנכון להגביל את פרסום מוצרי האלכוהול על ידי קביעה כי בכל פרסומת למוצרי אלכוהול יכללו הפרטים הבאים בלבד: המשקה האלכוהולי, סימנו ושמו המסחרי, שם היצרן וסימנו המסחרי וצורת המוצר ומקום מכירתו. כמו כן תיאסר פרסום משקאות אלכוהול על ידי ידועי שם, לובש תלבושת ספורט או בגד ים וכו'. ברובד החינוכי, החוק מחייב הצגת מודעה על מוצרי אלכוהול המזהירה מפני הסכנות הטמונות בשתיית משקאות משכרים". ח"כ דני דנון, יוזם החוק אמר היום כי "יצרני האלכוהול החליטו "לעשות כסף" מניצול תמימות הילדים ועם יצירתיות ייתר של אנשי הפרסום נבנתה מכונת מסרים מעולה אשר מציירת את שתיית האלכוהול בגיל צעיר כמתכון לחיים טובים יותר. הצעת החוק תבטיח שיהיה מסר חברתי אחד. אלכוהול זה לא משחק לילדים והנזקים מאלכוהול עלולים להרוס את החיים".
סעיפים נוספים מתוך החוק: איסור מתן מתנות - ההצעה קובעת כי "לא ישווק אדם לצרכן ולא יפיץ לצרכן משקה אלכוהולי אליו נלווים פרס, מתנה או זכות להשתתפות בהגרלת פרסים או בתחרות". סעיף זה ישפיע בעיקר על מהלכי שיווק שנראו לאחרונה חדשות לבקרים ברחבי הפייסבוק - מותג בולט שקיים תחרות נושאת פרסים סביב אלכוהול הוא 'חורטיצה' - הוודקה האוקראינית.
סעיף נוסף שלבטח לא יקבלו בשמחה בענף הפרסום ובעיקר חברות שילוט החוצות הוא איסור לפרסם "משקה אלכוהולי או שם מסחרי בשלטי חוצות נייחים או ניידים, או בחצרים הפתוחים לציבור, למעט בשלט מותר". שלט מותר על-פי הגדרת הצעת החוק הוא "שלט שהוצג כדין על פני בית עסק או בתוכו או על רכב של יצרן, יבואן, סוכן, משווק, מפיץ או מוכר של משקה אלכוהולי או על פני מקום ממכר של משקה אלכוהולי או בתוכו".
המשמעות המיידית של סעיף זה וקודמו היא ירידה בנתח הפרסום ובהוצאה לפרסום וצמצום ההשקעה בקרב המשווקים שתבוא לידי ביטוי בחברות שילוט החוצות, אתרי האינטרנט ומשרדי הפרסום.
הגבלת פרסומות: הסעיף שנראה כאילו היה קרוב במיוחד לליבם של הח"כים עוסק בפרזנטורים - המציגים של פרסומות משקאות אלכולהוליים. ההצעה קובעת כי "לא יעשה אדם פרסומת למשקה אלכוהולי או פרסומת לשם מסחרי של משקה אלכוהולי בעיתון, או בכל דבר דפוס אחר באמצעות שימוש בשמו, כינויו, תמונתו, תצלומו, או דמותו של אחד מאלה: ידוע שם; בן פחות מ-40 שנים; לובש מדים; לובש תלבושת ספורט או בגד ים".
ישראל 2010: מקום שני באירופה במדד 'גיל התחלת שתיית אלכוהול'
על פי נתוני המרכז למחקר ומידע של הכנסת שיעור צריכת האלכוהול בקרב בני נוער בישראל נע בין 50% ל-60%. המחקר מעיד כי ישנה החמרה בכל הנוגע לגיל התחלת השתייה בישראל, כאשר גיל זה הולך ויורד 19% מהבנים ו-8% מהבנות בגיל 11 (כיתה ו') שתו משקאות אלכוהוליים לפחות פעם בשבוע נתון המדרג את ישראל בפרמטר זה במקום השני באירופה .