אושרה הצעת החוק: סלבריטאים לא יוכלו לשמש כפרזנטורים של מותגי אלכוהול
בקרוב מאוד יצטרך השחקן ברוס וויליס, מהכוכבים היותר ידועים שמפרסמים משקאות אלכוהוליים בישראל (ובעולם) למצוא לעצמו מחליף לפרסום הוודקה אותה הוא משווק. ועדת השרים לחקיקה אישרה אתמול (יום ב') את הצעת החוק שהונחה על שולחן הכנסת האוסרת על שימוש ב'סלבס' בפרסומות לאלכוהול ובנוסף, יחויבו המשווקים בהוספת אזהרה על בקבוקי משקאות אלכוהוליים.
מאחורי הצעת החוק עומדים ח"כ דני דנון (ליכוד) וח"כים נוספים: אורי אורבך, אבי דיכטר, אברהם מיכאלי, אריה אלדד, יוחנן פלסנר, חמד עמאר, יריב לוין ואורי מקלב. ההצעה עברה מספר גלגלולים והוצגה בעבר לממשלות קודמות על-ידי ח"כים אחרים, ביניהם סופה לנדבר ואליעזר כהן.
בעיקרה, הצעת החוק באה ליצור איזון בין תחום הסיגריות ומוצרי הטבק ותחום האלכוהול. החוקים המגבילים שהיו קיימים עד עתה ביחס לפרסום סיגריות יוטלו מעתה גם על פרסומות למשקאות אלכוהוליים.
"עם יצירתיות ייתר של אנשי הפרסום נבנתה מכונת מסרים מעולה אשר מציירת את שתיית האלכוהול בגיל צעיר כמתכון לחיים טובים יותר"
בדברי ההסבר לחוק נכתב: "ילדים ובני הנוער נחשפים למסר כפול בנוגע לצריכת אלכוהול. גורמי חינוך ובריאות דואגים להבהיר כי צריכה מוגברת של אלכוהול מסוכנת ולעיתים היא עלולה להיות קטלנית, אך במקביל ישנו פרסום נרחב באמצעי התקשורת המציגים את צריכת האלכוהול באופן חיובי, לעיתים תוך ניצול תמימותם של בני הנוער על ידי שימוש בידוענים".
"לכן אנחנו מוצאים לנכון להגביל את פרסום מוצרי האלכוהול על ידי קביעה כי בכל פרסומת למוצרי אלכוהול יכללו הפרטים הבאים בלבד: המשקה האלכוהולי, סימנו ושמו המסחרי, שם היצרן וסימנו המסחרי וצורת המוצר ומקום מכירתו. כמו כן תיאסר פרסום משקאות אלכוהול על ידי ידועי שם, לובש תלבושת ספורט או בגד ים וכו'. ברובד החינוכי, החוק מחייב הצגת מודעה על מוצרי אלכוהול המזהירה מפני הסכנות הטמונות בשתיית משקאות משכרים".
ח"כ דני דנון, יוזם החוק אמר היום כי "יצרני האלכוהול החליטו "לעשות כסף" מניצול תמימות הילדים ועם יצירתיות ייתר של אנשי הפרסום נבנתה מכונת מסרים מעולה אשר מציירת את שתיית האלכוהול בגיל צעיר כמתכון לחיים טובים יותר. הצעת החוק תבטיח שיהיה מסר חברתי אחד. אלכוהול זה לא משחק לילדים והנזקים מאלכוהול עלולים להרוס את החיים".
סעיפים נוספים מתוך החוק: איסור מתן מתנות - ההצעה קובעת כי "לא ישווק אדם לצרכן ולא יפיץ לצרכן משקה אלכוהולי אליו נלווים פרס, מתנה או זכות להשתתפות בהגרלת פרסים או בתחרות". סעיף זה ישפיע בעיקר על מהלכי שיווק שנראו לאחרונה חדשות לבקרים ברחבי הפייסבוק - מותג בולט שקיים תחרות נושאת פרסים סביב אלכוהול הוא 'חורטיצה' - הוודקה האוקראינית.
סעיף נוסף שלבטח לא יקבלו בשמחה בענף הפרסום ובעיקר חברות שילוט החוצות הוא איסור לפרסם "משקה אלכוהולי או שם מסחרי בשלטי חוצות נייחים או ניידים, או בחצרים הפתוחים לציבור, למעט בשלט מותר". שלט מותר על-פי הגדרת הצעת החוק הוא "שלט שהוצג כדין על פני בית עסק או בתוכו או על רכב של יצרן, יבואן, סוכן, משווק, מפיץ או מוכר של משקה אלכוהולי או על פני מקום ממכר של משקה אלכוהולי או בתוכו".
המשמעות המיידית של סעיף זה וקודמו היא ירידה בנתח הפרסום ובהוצאה לפרסום וצמצום ההשקעה בקרב המשווקים שתבוא לידי ביטוי בחברות שילוט החוצות, אתרי האינטרנט ומשרדי הפרסום.
הגבלת פרסומות: הסעיף שנראה כאילו היה קרוב במיוחד לליבם של הח"כים עוסק בפרזנטורים - המציגים של פרסומות משקאות אלכולהוליים. ההצעה קובעת כי "לא יעשה אדם פרסומת למשקה אלכוהולי או פרסומת לשם מסחרי של משקה אלכוהולי בעיתון, או בכל דבר דפוס אחר באמצעות שימוש בשמו, כינויו, תמונתו, תצלומו, או דמותו של אחד מאלה:
ידוע שם; בן פחות מ-40 שנים; לובש מדים; לובש תלבושת ספורט או בגד ים".
ישראל 2010: מקום שני באירופה במדד 'גיל התחלת שתיית אלכוהול'
על פי נתוני המרכז למחקר ומידע של הכנסת שיעור צריכת האלכוהול בקרב בני נוער בישראל נע בין 50% ל-60%. המחקר מעיד כי ישנה החמרה בכל הנוגע לגיל התחלת השתייה בישראל, כאשר גיל זה הולך ויורד 19% מהבנים ו-8% מהבנות בגיל 11 (כיתה ו') שתו משקאות אלכוהוליים לפחות פעם בשבוע נתון המדרג את ישראל בפרמטר זה במקום השני באירופה .

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות
רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות
בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.
הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים
הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.
המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק.
- בנק אש יוצא לדרך: הבנק הדיגיטלי החדש ייחשף מחר רשמית; איפה הוא צפוי להוות תחרות לבנקים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד. הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.