ממשיכים לבהות בריאליטי: בהשוואה לאשתקד - עלייה בזמן הצפייה בטלוויזיה

הישראלים צופים הכי הרבה בתוכניות ריאליטי. הצופה הממוצע מבלה מול הטלוויזיה כ-225 דקות ביממה, עלייה של דקה לעומת השנה שעברה
משה בנימין |

ישראל 2010: זמן הצפייה הממוצע של הצופה הישראלי בטלוויזיה עומד על כ-225 דקות, עלייה של דקה לעומת 2009. הז'אנר הנצפה ביותר מולו מעדיפים הישראלים להעביר את זמנם הוא כמובן הריאליטי ולא אחר. על-פי הוועדה הישראלית למדרוג המפרסמת את הנתונים על העדפות הצפייה של הישראלים - מדובר במגמה כלל עולמית.

"הטלוויזיה מנצחת למרות נבואות הזעם שניבאו את דעיכתה. אין בישראל שום גוף תקשורת שיכול להתחרות בחשיפה של תוכניות מובילות בפריים טיים". כך לדבריה של ש"ר יפעת בן-חי שגב, מנכ"ל הוועדה למדרוג.

יש לציין כי בשנים קודמות הפער בדקות הצפייה ליום בין ישראל לעולם היה גדול הרבה יותר. בשנת 2004 לדוגמא, צפו בממוצע כ-190 דקות ביום בישראל בטלוויזיה לעומת 220 דקות בעולם. בין 2004 ל-2008 עלה הממוצע בעולם מ-220 ל-223 בעוד שבישראל זינקו מספר הדקותץ מ-190 ל-225.

פילוח דמוגרפי של זמן הצפייה הממוצע לפרט מעלה כי נשים צופות בטלוויזיה יותר מגברים: 268.8 דקות לעומת 209.2. האוכלוסיה שצופה בטלוויזיה בשיעורים הגבוהים ביותר הם בני ה-65+ (מה שיכול אולי להסביר את בקיאותם בתכנמי האח הגדול) עם 326.9 דקות בממוצע ליום. ההפתעה הגדולה מגיעה מכיוון גילאי ה-18 עד 24 שנחשבים לבעלי שיעורי הצפייה הנמוכים ביותר עם כ-135.5 דקות בממוצע ליום.

הטלוויזיה היא לפריפריה או לאוכלוסייה בעלת מצב סוציו-אקונומי נמוך? מנתוני ועדת המדרוג עולה כי תושבי תל-אביב הם שיאני הצפייה בטלוויזיה בממוצע עם 264.6 דקות בממוצע לעומת 189.9 דקות בממוצע בלבד בקרב תושבי ירושלים לדוגמא.

רשימת 10 התוכניות הנצפות ביותר ב-2010

למי שתהה מיהי הזכיינית המצליחה ביותר בישראל - הטבלה המוצגת כאן לא משאירה שום ספק. קברניטי קשת יכולים להתרווח לאחור ולפתוח את השמפנייה. 9 מתוך 10 התוכניות הנצפות ביותר שייכות לה כאשר האח הגדול תופסת בגאון את שתי המקומות הראשונים ומאסטר שף מאחוריהן - שלוש התוכניות עם רייטינג מעל ל-30%.

הנציגה היחידה של זכיינית שאינה קשת היא רוקדים עם כוכבים שתפסה את המקום ה-7 השנתי ברייטינג ממוצע של 24.5% צפייה. הז'אנר הנצפה ביותר היה כאמור הריאליטי עם 7 מתוך 10 התוכניות הנצפות ביותר ברשימה.

המשדר הנצפה ביותר במהלך השנה החולפת היה גמר מאסטר שף (קשת) עם 41.6% צפייה מה-27 לנובמבר. אחריו מחודש יולי גמר המונדיאל בין הולנד לספרד בערוץ ה-1 עם 37.1% צפייה. המקום ה-3 מחודש ספטמבר 2010 שמור לכוכב נולד 8 (קשת) עם 36% צפייה. את המקום ה-4 תופס האח הגדול, בפרק ששודר רק לפני כשבוע עם 35.7% צפייה - גם הוא כמובן של הזכיינית קשת.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.

בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.