הבורסה בת"א בשיא חדש: מניות הגז צנחו אך המעו"ף בשלו - חצה את 1,300 הנק'
יום מסחר מיוחד עבר על המניות באחד העם. בעוד כל מניות סקטור חיפושי הגז והנפט איבדו גובה בצל החוזה של החברה לישראל עם EMG, כל יתר המניות במדד המעו"ף טיפסו ושלחו את מדד המניות המוביל לקבוע שיא חדש - 1,303 נקודות.
מדד המעו"ף טיפס 0.83% לרמת שיא כאשר הוא נשען על עליות חדות בקרב מניות הקשורות לחברה לישראל - בזן וכיל. מדד ת"א 75 הוסיף 0.36% ומדד הבנקים זינק 1.7%. עוד בלטו מניות הנדל"ן 15 שהוסיפו בממוצע 0.92% לערכן.
בלטו במסחר: ישראמקו שנופלת 5.9%. דלק אנרגיה שיורדות 4.5% ורציו שמאבדת 3.75%. מנגד, החברה לישראל עולה קרוב ל-2% ונס טכנולג'יס מטפסת 17% ברקע לספקולציות לרכישת החברה לפי שווי של 300 מיליון ד'.
סקטור חיפושי הגז בוער
החדשות המרכזיות הגיעו הבוקר מכיוונן של השותפות בקידוח 'תמר' ומנגד - החברה לישראל. המשקיעים שניסו לשער האם אזהרות השותפות בפרויקט הגז הטבעי "תמר" על הפסד אפשרי של חוזים נועדו לגרום למחוקקים לדחות את המלצות ועדת ששינסקי על הפרויקט, קיבלו היום חדשות שליליות כאשר חברות מפעלי ים המלח, בז"ן ואו.פי.סי רותם מקבוצת החברה לישראל הודיעו על חתימה על חוזה רכישת גז טבעי מ-EMG המצרית.
השותפות בקידוח 'תמר', אבנר יהש, דלק קידוחים יהש, דלק אנרגיה וישראמקו יהש שחררו אמש (א') הודעה מהותית לבורסה, במסגרתה הזהירו כי "לקוח פוטנציאלי מרכזי ומהותי של פרויקט תמר עומד להכריע בעניין רכישת הגז הטבעי הנחוץ לו מספקית הגז המצרית EMG, וזאת חלף רכישתו מפרויקט 'תמר'". השותפות הבהירה בנוסף כי עקב תחולתן האפשרית של המלצות ועדת ששינסקי היא בוחנת את המשך השקעותיה בפיתוח הפרויקט.
מנגד, כאמור, מניות כיל, בזן והחברה לישראל בלטו ברקע לחוזה עם EMG, בעיקר לאור החיסכון אותו הן אמורות לרשום בדוחות הכספיים.
המסחר מסביב לעולם
היום הראשון לשבוע המסחר באסיה התאפיין בעליות נאות, שקיבלו תמיכה בעיקר מסקטור הבנקים. ברקע למסחר, הבנק המרכזי בסין הותיר את שיעור הריבית ללא שינוי, וזאת למרות הזינוק באינפלציה השנתית לרמה של כ-5%.
בעת סגירת המסחר בתל אביב, באירופה נרשמו עליות שערים נאות, מדד הפוטסי הוסיף 0.7%, הקאק בפריס עלה ב-0.6% ואילו הדאקס הציג עלייה מתונה יותר בפרנקפורט. מעבר לים בוול סטריט נפתח המסחר בעליות שערים קלות של עד 0.3% במדדים המובילים.
מניות במרכז
חברת הביוטכנולוגיה אבוג'ן וחברת באייר קורפסייאנס הודיעו היום על חתימת הסכם שיתוף פעולה בן חמש שנים להאצת פיתוח של זני חיטה משופרים. בהסכם נפרד, באייר תשקיע סך של כ-12 מיליון דולר באבוג'ן, לפי מחיר של כ- 7 דולר למניה - גבוה ב-30% ממחיר המנייה בבורסה.
מניית מרחב איבדה גובה תוך ריכוז מחזור ער במיוחד ברקע להפצת מניות שביצעו בעלות השליטה בחברה - כתר פלסטיק וקרן פימי, שבשליטת ישי דוידי. בעלי העניין מכרו כל אחד כ-10% מהון החברה לגופים מוסדיים תמורת סך מצטבר של 56 מיליון שקל.
השותפות בקידוח 'שרית' - לפידות חלץ יהש, רציו יהש, מודיעין יהש והזדמנות יהש - המשיכו לאבד גובה בהמשך להודעתן אתמול כי הן נוטשות את קידוח אשדוד A3 אשר נמצא ברישיון 'שרית'.
יותר ויותר חברות מחפשות אפיקי השקעה בתחום האנרגיה המתחדשת. היום הודיעה חברת אדומים, אשר מכרה לאחרונה את פעילותה בתחום תוספי המזון, כי חתמה על הסכם לרכישה של עד 20 מערכות סולאריות.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
