הישג חשוב לטבע: הצלחה בניסוי שלב III בתרופה אוראלית לטרשת נפוצה

שלמה ינאי: "אנו מרוצים מאוד מתוצאות הניסוי המהווה ציון דרך חשוב ומשמעותי בפיתוח תרופה חדשה לחולי טרשת נפוצה". החוקר הראשי: "לקווינימוד עשוי להיות אופציה טיפולית מבטיחה עבור חולי טרשת נפוצה"
לירוי פרי |

ענקית הגנריקה הישראלית, חברת טבע, לא נחה לרגע והבוקר (ה') היא מספקת תגובה למתחרות שמנסות לנגוס בנתח השוק הארי של חולי טרשת נפוצה. הבוקר מודיעה טבע על הצלחה בניסוי בבני אדם שלב III של לקווינימוד אוראלי (oral laquinimod) לטיפול במחלה.

כיום טבע מספקת את תרופת הקופקסון לטיפול בטרשת נפוצה, תרופה אשר ניתנת לחולה בהזרקה תת עורית לשריר ומהווה חלק משמעותי מהשורת ההכנסות של טבע. אולם, בספטמבר האחרון סיפק מנהל התרופות והמזון האמריקני (FDA) אישור קו ראשון לתרופת הגילניה של נוברטיס שניתנת לחולה דרך הפה - הדבר שינה את מפת התחרות.

עוד בנושא:

אנליסטים מגיבים להודעת טבע

ההודעה של טבע - האם מדובר בשינוי מגמה? ראיון מצולם עם נתלי גוטליב מ-IBI

מיד לאחר אישור הגילניה, הודיעה טבע כי גם היא מפתחת תרופה לטיפול אוראלי בטרשת נפוצה - לקווינימוד. היום הודיעה החברה הישראלית, יחד עם Active Biotech AB השבדית, על תוצאות ראשוניות מוצלחות של המחקר הקליני שלב III ALLEGRO שנמשך שנתיים.

נזכיר כי בפברואר 2009 קיבל לקווינימוד מעמד של מסלול מהיר לרישום FDA.

מערך הפיתוח הקליני של לקווינימוד מורכב משני מחקרים עיקריים גלובאלים בשלב 3: ALLEGRO ו-BRAVO. המחקר הקליני השני (BRAVO) צפוי להסתיים ברבעון השלישי של 2011. הגשת בקשות לאישור התכשיר בארה"ב ואירופה מתוכננת לאחר מכן.

מן החברה נמסר היום כי מטופלים בלקווינימוד אוראלי בטבליה יומית של 0.6 מ"ג חוו ירידה סטטיסטית מובהקת בשיעור ההתקפים השנתי. יעדים קליניים נוספים, ובכללם ירידה משמעותית בהתקדמות הנכות הושגו גם כן. בנוסף, נמצא כי לטיפול בלקווינימוד פרופיל בטיחותי טוב וסבילות גבוהה בהשוואה למתן פלסיבו.

שלמה ינאי, נשיא ומנכ"ל טבע אמר בתגובה: "אנו מרוצים מאוד מתוצאות הניסוי המהווה ציון דרך חשוב ומשמעותי בפיתוח תרופה חדשה לחולי טרשת נפוצה. לתרופת הלקווינימוד פוטנציאל להאט את מהלך התפתחות המחלה ומוגבלות החולים הלוקים בה."

"הניסוי השיג את יעד המחקר הראשי תוך שמירה על פרופיל בטיחות טוב מאד", אמר החוקר הראשי, פרופסור ג'יאנקרלו קומי, מנהל המחלקה הנוירולוגית באוניברסיטת ויטה סלוט באיטליה. עוד לדבריו, "לקווינימוד הראה האטה משמעותית בהתקדמות הנכות, דבר אשר עשוי להיות מוסבר על ידי מנגנון הפעולה הייחודי של התכשיר, הכולל תכונות הגנה עצביות. לכן, לקווינימוד עשוי להיות אופציה טיפולית מבטיחה עבור חולי טרשת נפוצה."

לאחר הצלחת הניסוי, הגישה טבע בקשה לרישום פטנט על השימוש בלקווינימוד להאטת התקדמות הנכות בחולי טרשת נפוצה. בנוסף, לקווינימוד נמצא עתה בניסוי שלב II לטיפול במחלת הקרון ולטיפול במחלת הזאבת (lupus) וכן נבחנת אפשרות הטיפול בלקווינימוד גם למחלות אוטואימוניות נוספות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

אפליקציית egg של אגד. קרדיט: רשתות חברתיותאפליקציית egg של אגד. קרדיט: רשתות חברתיות

אגד משיקה את egg, אפליקציית תחבורה ציבורית ללא פרסומות

קבוצת אגד, השיקה אפליקציית ניווט חדשה תחת השם "Egg", עם חוויית משתמש נטולת פרסומות לחלוטין, בתקופה שבה השוק נשלט על ידי אפליקציות מסחריות עתירות פרסומות כמו Moovit

רן קידר |
נושאים בכתבה אגד

קבוצת אגד השיקה אפליקציית ניווט חדשה תחת השם "egg" , שמבטיחה חוויית שימוש נטולת פרסומות לחלוטין. המהלך מתפרש כמהלך אסטרטגי משמעותי בעולם התחבורה החכמה, בתקופה שבה השוק נשלט על ידי אפליקציות מסחריות עתירות פרסומות כמו מוביט.

אפליקציית egg מתיימרת להציע לא רק חוויה חלקה אלא גם פתרון שלם למשתמשי התחבורה הציבורית מכל הסוגים – אוטובוסים של כלל החברות, רכבת ישראל, הרכבות הקלות, הכרמלית, קורקינטים ואופניים שיתופיים. האפליקציה כוללת מידע בזמן אמת, ניווט חי, הצגת מחירי נסיעה, תיקוף דיגיטלי ותשלום, הזמנת כרטיסים מראש ועוד. כל זאת תוך שמירה על ממשק נקי, ללא הסחות דעת פרסומיות או דרישות למעקב אחר משתמשים. בנוסף, נוסעי קווי אגד יקבלו שירותים נוספים, ביניהם הזמנת כרטיסים והבטחת מקום לנסיעות לאילת, שירות חדש לדיווח ואיתור אבדות וכן מוקד שירות לקוחות משולב המאפשר פנייה ישירה בכל נושא - מתקלות ועד הצעות שיפור.

מנכ"ל קבוצת אגד, גלעד ריקלין, אמר: "אחרי שנים של פרסומות בלתי נגמרות - אגד משנה את כללי המשחק. אנחנו גאים להיות קבוצת התחבורה הציבורית הראשונה בישראל שמשיקה אפליקציה שמאפשרת לכלל נוסעי התחבורה הציבורית לתכנן מסלול נסיעה, להטעין רב קו, לתקף נסיעה, להזמין כרטיסים ולפנות לשירות הלקוחות - וכל זאת ללא פרסומות". ריקלין הוסיף: "'egg' מסמנת את סוף עידן הפרסומות בתחבורה הציבורית ומציבה סטנדרט חדש של חוויית נסיעה - פשוטה, מדויקת ונקייה מהסחות דעת. המטרה שלנו ברורה - לאפשר לנוסעים להגיע ליעד בקלות וביעילות, ולהוביל את התחבורה הציבורית לעידן חדש".

משנה את הכללים?

על פניו, זוהי אפליקציה שיכולה להתחרות ישירות ולהדיח את Moovit, האפליקציה הדומיננטית בישראל ובעולם. אמנם מוביט מציעה פונקציונליות רחבה אך סובלת מפרסומות רבות, הסחות דעת ופופ־אפים שעלולים לפגוע בחוויית המשתמש. במקביל, HopOn הישראלית מציעה שירותים דומים באפליקציה שפותחה לטובת מפעילים שונים, אך כוללת פרסומות ולעיתים מגבלות תפקודיות. "Egg", שנבנתה למעשה כווייט לייבל על הפלטפורמה של HopOn, מציעה את אותו בסיס טכנולוגי,  אך בגרסה סטרילית, ממוקדת ואינטגרטיבית יותר עבור המשתמש. 

השאלה שנותרת פתוחה היא איכות האלגוריתם שמאחורי האפליקציה: האם היא יודעת לבחור את המסלול המהיר ביותר? האם היא מתעדפת מסלולים עם פחות הליכה או החלפות? אלו פרמטרים קריטיים עבור נוסעים יומיומיים - והם יקבעו אם "Egg" תוכל באמת להתחרות באפליקציות הוותיקות.