המועצה לצרכנות: מלונות מטעים צרכנים, לא ניתן לקבל חדר במחיר שפורסם
בדיקת המועצה הישראלית לצרכנות קובעת היום (שני) כי דרך הפרסום במודעות מחירי החדרים בבתי מלון לא עומדת בדרישות החוק ומטעה את הצרכנים. מהבדיקה עולה עוד, כי 57% מהצרכנים לא מבינים את הפרסומים של מחירי בתי המלון.
אופן הצגת המחיר על דרך של "מחיר לאדם ללילה בחדר זוגי" אינו מובן לרוב הציבור, ובנוסף מגבלות או תנאים מהותיים המוצגים לצרכנים המבקשים להזמין נופש, אינם מופיעים בפרסום.
במסגרת תחקיר המועצה נאספו מודעות פרסומות שפורסמו בתאריכים 11.8-19.8/2010 בעיתונים יומיים. במודעות הוצע לצרכן לרכוש לינה בבית מלון במחיר מסוים. בעקבות הפרסומים בוצעו שיחות טלפון למשרדי החברות על מנת לבדוק את המחיר הסופי של החדר ביחס למחיר שפורסם. כמו כן נבדק מחיר חדר באותו מלון עבור אדם בודד.
מהממצאים עולה כי המחיר שמפורסם איננו המחיר הסופי אותו נדרש לשלם הצרכן, וזאת, בניגוד להוראות החוק ותוך הטעיית הצרכנים בדבר המחיר האמיתי והצנעת תנאים מהותיים בעסקה, ככל הנראה מתוך מטרה לתת לצרכן את התחושה כי המחיר הוא נמוך הרבה יותר, ולמשוך את עיני הצרכנים .
בפועל על-פי התחקיר לא ניתן לקבל חדר במלון במחיר שפורסם, מאחר והסוכנויות מפרסמות מודעות על מחיר חדרי מלון לרוב כ"מחיר לאדם בחדר זוגי" או "מחיר לאדם בחדר". בדרך זו, המחיר משקף מחיר לאדם יחיד בעסקה בה נכללים בפועל 2 אנשים לפחות. גם אם יחפוץ אדם יחיד לשכור חדר ללילה, הוא לא יקבל את המחיר במודעה ויידרש לשלם מחיר כפול או קרוב לכפול מהמחיר שפורסם.
בנוסף, לעיתים בעסקה מחויב הצרכן לשכור את החדר ליותר מלילה אחד, כאשר עובדת החובה להזמין מינימום של לילות כתנאי למחיר, או המידע על מספר לילות המינימום הנכללים בעסקה, לא תמיד מפורסם במודעה.
סקר שערכה המועצה באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה בחודש אוגוסט 2010, בדק כיצד נתפש המושג "מחיר לאדם בחדר זוגי" בעיני הצרכנים, והאם הם מוטעים ממנו. מהסקר עולה כי 57% מהציבור מוטעה מפרסום מאופן הצגת המחיר "ללילה לאדם בחדר זוגי".
על השאלה כיצד הייתם מעדיפים שהמחיר יפורסם, העדיפו 66% פרסום של מחיר ללילה לזוג בחדר זוגי, או מחיר כולל לחדר ללילה. רק 18% מהנשאלים העדיפו שהפרסום יישאר כפי שהוא.
לעמדת אנשי המועצה לצרכנות נראה כי בענף המלונות השתרשה נורמה של פרסום המאפשר להציג מחיר פיקטיבי נמוך מאוד אשר מסתיר את המחיר הגבוה בהרבה, שהוא המחיר האמיתי של העסקה.
בין גופי התיירות שבדקה המועצה הישראלית לצרכנות ניתן למצוא את הבולטים ומוכרים לכולנו, כגון: אופיר טורס, ארקיע, אשת טורס, איסתא, ישרוטל, צבר, דיזנהויז, גוליבר, קל נופש וואלה טורס כאשר טווח הסטייה בין המחיר שפורסם למחיר בפועל נע בכולם בין 10% ל-15%.
מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג אומר כי ההגינות והחוק מחייבים הצגת מלוא המידע לצרכנים בדרך ברורה. כל ניסיון להתחכם ולהתחמק מקיום חובה זו, כמוהו כניסיון להשיג לקוחות בדרכים לא כשרות וראוי לגינוי ולביעור התופעה.
תגובת התאחדות המלונות: מדובר בסקר של פרסומי סוכנויות הנסיעות לגבי מחירי המלונות, ולא סקר פרסומי המלונות (נבדקו רק פרסומי ישרוטל ולא רשתות אחרות). מכון גיאוקרטוגרפיה והמועצה הישראלית לצרכנות אמורים גם הם לדייק במונחים, שהם מפיצים לתקשורת.
המושג: 'אדם בחדר זוגי' הוא מושג בינלאומי מקובל בתחום המלונאות. זהו תרגום לעברית מהמונח: Single occupancy . לא בטוח שלאקדמיה לעברית יש תרגום מוצלח יותר מאשר: 'אדם בחדר זוגי'. בכל מקרה, לאור הממצאים, יש להניח שהמלונות ישקלו מחדש האם יש מונח מתאים יותר לפרסומים.
לגבי מגבלת מינימום שהייה במלון בתחילת הקיץ הפיצה התאחדות המלונות בישראל חוזר לכלל המלונות, המפרט את כללי החוק הדורש הצגת כל תנאי העסקה בפרסומי המלונות, לרבות דרישה לפרסום מבעוד מועד של משך מינימום השהייה, כאשר מופיע תנאי שכזה מצד המלון.