פתיחת שומה מכוח סעיף 147 לפקודה
תקציר ע"מ 504/09 איתמר מחלב ואח' נ' פקיד שומה באר שבע
שינוי בהלכה משפטית אינו מהווה, לעצמו, עילה לפתיחת שומה לפי סעיף 147 לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה"). יש לפרש בצמצום את הסמכות לפתוח שומות, ולהתירה רק בנסיבות מיוחדות וחריגות. מרגע ששומה הפכה סופית יש לנישום אינטרס להסתמך על השומה, ופתיחתה על ידי הנציב תיעשה רק כאשר השיקולים והאינטרסים הציבוריים יצדיקו פגיעה בהסתמכות זו.
השאלה המשפטית והרקע העובדתי
---------------------------------------------------------
בסעיף 94ב(א) לפקודה, כתוקפו עד ליום 31.12.2002, נקבע כי במכירת מניות בחברה פרטית יחול על הרווחים הראויים לחלוקה (להלן: "רר"ל") מס בשיעור 10%. הוראה זו שונתה בתיקון 132 לפקודה, ולפיו במכירת מניה כאמור לאחר יום 31.12.2002 יהיה שיעור המס על הרר"ל כאילו היה זה סכום שהתקבל כדיווידנד סמוך לפני המכירה - דהיינו 25%.
על פי סעיף 93(א)(3) לפקודה, מניותיו של בעל מניות בחברה מתפרקת - כמוהן כ"מניות שנמכרו" לעניין הוראת סעיף 94ב(א) לפקודה.
חמשת המערערים בערעור דנן פירקו, במסגרת הליכי פירוק מרצון, את החברות שבשליטתם (לפני היום הקובע 31.12.2002), במטרה ליהנות מהטבת המס הגלומה בסעיף 94ב(א) לפקודה, והעבירו את פעילות אותן חברות לחברות חדשות שהקימו, במבנה, בשליטה ובמתכונת פעילות דומה לחברות המתפרקות.
המערערים תבעו מס בשיעור 10% על הרווחים לחלוקה בחברות המתפרקות, במסגרת ההטבה שבסעיף 94ב(א) לפקודה.
פקיד השומה טען כי במקרים אלה מדובר ב"עסקה מלאכותית", שכן הפירוק אינו נובע ממניע מסחרי או כלכלי כלשהו, פרט למניע תכנון המס, ועל כן יש לראות ברווחי החברה (שפורקה) כדיווידנד שמשכו המערערים, ויש למסותם בשיעור 25%.
בסוף שנת 2006 ובשנת 2007, לאחר משא ומתן בין כל אחד מן המערערים לפקיד השומה, נחתמו הסכמי פשרה שבהם נקבע מס בשיעור 17.5%.
זמן קצר לאחר שנחתם אחרון הסכמי השומה הגיש המערער 1 לביהמ"ש המחוזי בתל-אביב בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד רשות המסים, שעילתה גביית קנסות פיגורים שלא כדין (לטענת התובע). התובענה והבקשה הנ"ל הובאו לידיעתו ולטיפולו של היועץ המשפטי לרשות המסים, ואגב כך הובאו לידיעתו שלוש השומות שבהסכם נשוא ערעור זה.
היועץ המשפטי לרשות המסים הגיע למסקנה כי מדובר בשומות בהסכם, המנוגדות להלכה שנפסקה בביהמ"ש העליון ביום 30.1.2006 בעניין סילבאן שטרית (ע"א 10666/03). כזכור, באותו עניין נקבע כי הטבת המס שבסעיף 94ב(א) לפקודה (גם טרם תיקונו בתיקון 132 לפקודה) לא תחול במקרה של מכירת מניות או פירוק והקמת חברה חדשה, הנעדרים תוכן כלכלי מסחרי, ושיעור המס במקרה כזה יהיה כאילו מדובר במשיכת דיווידנד, דהיינו 25%. לאור זאת הורה היועץ המשפטי על פתיחת השומות. מכאן הערעור דנן, שענייננו - האם הטעות המשפטית שטעה פקיד השומה במתן אישור לסגירת שומה בהסכם, המנוגדת להילכת שטרית, מהווה עילה המצדיקה את פתיחת השומה לפי סעיף 147 לפקודה.
דיון
--------------
הפסיקה הישנה קבעה כי הסמכות הנתונה למנהל על פי סעיף 147 לפקודה היא בלתי מוגבלת - למעט תקופת ההתיישנות הקבועה ברישא לסעיף זה. בפסיקה חדשה צומצמה הפרשנות הרואה בסמכות הנציב סמכות בלתי מוגבלת (עניין דן מרום ע"א 976/06), ונקבע כי סמכותו זו היא רחבה ביותר, אך לא בלתי מוגבלת. יש לפרשה בצמצום ולהתירה רק בנסיבות מיוחדות וחריגות.
מרגע ששומה הפכה סופית, לנישום יש אינטרס להסתמך עליה, ופתיחתה על ידי הנציב תיעשה רק כאשר השיקולים והאינטרסים הציבוריים יצדיקו פגיעה בהסתמכות זו. את האיזון יש לבצע על רקע כלל הנסיבות, ובהן אינטרס ההסתמכות של הנישום על סופיות השומה, מהותו של האינטרס הציבורי שמבקשים לקדם, וכמובן נסיבות פתיחת השומה המבוקשת. למעשה, אין די בעצם קיומה של טעות משפטית מצד פקיד השומה כדי להצדיק, כשהיא לעצמה, את הפעלת סמכות הנציב לפי סעיף 147 לפקודה.
גם השלכותיה ה"רוחביות" של אותה הטעות בענייננו אינן בעוצמה שב"כ המשיב טוען לה. זאת, מן הטעם הפשוט כי החל מיום 1.1.2003 נכנס לתוקפו תיקון מס' 132 לפקודה, ומיום זה ואילך פסקה הטבת הרר"ל שנהגה קודם לכן מכוח סעיף 94ב(א) לפקודה לפני תיקונו. כלומר, קבוצת הנישומים "המופלית לרעה" אינה עוצמתית ואימננטית בממדים שמבקש לשוות לה ב"כ המשיב.
לא זו בלבד שאין מדובר ב"הפליה" הצופה חלילה פני עתיד, אלא שאין היא רלוונטית לשומות משנת 2003 ואילך. המשיב אינו טוען כי מעבר לטעות המשפטית שנפלה בשומות המקוריות שבהסכם, נלוו חלילה לשומות אלה פגמים או סטיות ממינהל תקין. אין חולק כי השומות המקוריות כולן הן שומות בהסכם, ואין כלל טענה כי התשתית העובדתית שעמדה בפני פקיד השומה, עובר לעריכת הסכמי השומה, הייתה מוטעית או חסרה.
זאת ועוד, לפחות ככל שהדברים אמורים במערערים 5-2, פתיחת השומות מובילה אמנם לתוספת מס, אולם לא באופן ניכר כל כך עד שיתקיימו הנסיבות החריגות והמיוחדות.
בית המשפט מציין כי אין להקל ראש באי הנחת הנוצרת נוכח "הטבה" שזכה לה נישום עקב טעות של פקיד השומה. ברם, נדרשות כאמור לעיל נסיבות חריגות ומיוחדות של אותה "הטבה מתוך טעות" שיצדיקו את פתיחת השומה הסופית על פי סעיף 147 לפקודה, נסיבות שאינן מתקיימות בענייננו.
תוצאה
הערעור התקבל.
בבית המשפט המחוזי בבאר שבע
לפני כב' השופט יוסף אלון - נשיא
ניתן ב-26.7.2010

משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם
תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים
במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות.
החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים.
יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים.
שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס.
- טלפון של חשוד יישאר בידי החוקרים לעוד 180 יום
- החשד: העלמת הכנסות משיפוצים ובנייה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה
עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר
מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר
האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום
החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.
סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם
בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות
שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים
נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים. ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות
אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי
שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת
פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.
