מס רווח הון במכירת נכס שנמצא בחו"ל
נכס הנמצא ברומניה נמכר על ידי נישום תושב ישראל לקרן קיימת לישראל. האם ניתן לבקש פריסת מס?
שאלה: ---------------------------- נכס הנמצא ברומניה נמכר על ידי נישום תושב ישראל לקרן קיימת לישראל. הנכס נמצא ברשות הנישום עוד מתקופת מלחמת העולם השנייה (ללא עלות). השאלה: האם במכירה ניתן לכלול את הנכס במסגרת סעיף 91(ו)1 לפקודת מס הכנסה - מס בשיעור של עד 12%, והאם ניתן לבקש את פריסת המס לפי סעיף 91(ה)1 לפקודה לתקופה של ארבע שנים?
תשובה: ------------------------ ככלל, הוראות חלק ה' לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה") בעניין רווח הון ממכירת נכס בכל הקשור לשיעורי המס, סכום אינפלציוני ופריסת מס, אינן מבחינות בין נכסים בישראל ובין נכסים מחוץ לישראל. לפיכך, מכירת נכס הנמצא בחו"ל חייבת במס בדומה לנכס הנמצא בישראל, ובכלל זה ניתן לדרוש כי שיעורי המס המופחתים בהתאם לסעיף 91(ו) לפקודה יחולו על הרווח. בדומה, ניתן לבקש פריסת מס לפי סעיף 91(ה) לפקודה. עם זאת, יש לשים לב כי מס בשיעור 12% לפי סעיף 91(ו)(1) לפקודה איננו רלוונטי, שכן סעיף 91(ו)(2) לפקודה קובע כי החל משנת המס 2005 יש להוסיף 1% לכל שנת מס או חלק ממנה. כלומר, אם המכירה התבצעה בשנת 2010, שיעור המס על נכסים שנרכשו לפני שנת 1948 יהיה 18%. כמו כן יש לשים לב כי סעיף 91(ה)(1) לפקודה מאפשר פריסת מס עד ארבע שנים המסתיימות בשנת המכירה (אין אפשרות לפריסה קדימה). עם זאת, לכאורה הסעיף אינו מאפשר את הפריסה כאשר המס חושב על פי שיעורי מס ההיסטוריים לפי סעיף 91(ו) לפקודה. סעיף 91(ה) קובע כי הפריסה תתבצע על רווח ההון הריאלי, בעוד שיעורי המס בסעיף 91(ו) מתייחסים לרווח ההון כולו, לרבות רווח אינפלציוני, אם קיים. כמו כן נקבע כי חישוב המס לצורך הפריסה יבוצע בהתאם לסעיף 91(ב) לפקודה, הקובע את שיעורי המס על רווחי הון - 20% או 25% - ושיעור מס ליניארי לנכסים שנרכשו לפני 2003. לדעתי לא זו היא כוונת המחוקק, ולטעמי יש לאפשר את הפריסה גם אם שיעור המס החל הוא שיעור מס היסטורי לפי סעיף קטן (ו). מעבר לכך, סעיף 97(א)(4) לפקודה קובע פטור ממס לרווח הון שנובע ממתנה שהוענקה לקרן קיימת לישראל (ולגופים נוספים המנויים בסעיף). אלמנט חשוב נוסף שיש להביא בחשבון הוא האם המכירה חייבת במס ברומניה, מכוח הדין הפנימי ברומניה. במקרה כזה, וכל עוד מדובר בנכס מקרקעין ברומניה, האמנה למניעת כפל מס בין ישראל לרומניה מאפשרת לשלטונות המס ברומניה להטיל מס על המכירה (מכיוון שמדובר במקרקעין), ולפיכך לצורך חישוב המס בישראל יש להביא בחשבון זיכוי מהמס הזר כפי ששולם ברומניה. לא צוין בשאלה האם המוכר הוא הבעלים המקורי של הנכס או שהנכס הועבר לו בירושה או במתנה בעבר מתושב חוץ או מעולה חדש, או שמא מדובר בנכס שהולאם והוחזר לבעליו. אם מתקיים אחד מן המצבים הללו, ייתכן כי יהיה ניתן לדרוש מחיר מקורי חדש לנכס, בגובה שוויו ביום שהגיע למוכר, זאת לאור החלטות מיסוי בנושא קביעת מחיר מקורי ויום רכישה (STEP-UP). רשות המסים אף פרסמה "מסלול ירוק" לקבלת החלטת מיסוי בעניין זה. עם זאת, מומלץ לבחון היטב את כדאיות השימוש באפשרות זו, לאור שיעור המס המופחת ולאור האפשרות לקבלת זיכוי ממס זר, ככל שהיא קיימת. המשיב - מנהל מחלקת המסים במשרד Horwath OWP עובדיה ולנשטין פיק, רואי חשבון ויועצים. מתמחה במיסוי בין-לאומי וישראלי. שימש כמפקח ביחידה למיסוי בין-לאומי במחלקה המקצועית של רשות המסים; בעל ידע וניסיון רב בתחום המסים, לרבות תכנוני מס בישראל ובחו"ל, שינויי מבנה ומיסוי שוק ההון, ניהול דיוני שומות בפקידי השומה וכן דיונים במחלקות המקצועיות בהנהלת רשות המסים
התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בהן.
