פרסום ראשון

אורכית במהלך: גייסה עובדים כדי לזכות בחוזה מלקוח מהותי ב-2010

יצרנית ציוד התקשורת הישראלית חוזרת להגדיל את ההשקעה במחקר ופיתוח ומגדילה את מצבת העובדים במו"פ ובמכירות. בנוסף - איזה חברה אמריקנית מאמינה בציוד של אורכית?
אריאל אטיאס |

חברת אורכית שוב ניצלה את הדוחות השנתיים שלה כדי לנדב בסוף השבוע האחרון פרטים חדשים על פעילותה. יצרנית ציוד התקשורת הישראלית חשפה כי מאז חודש דצמבר היא הגדילה את מספר העובדים בחברה והקצתה משאבים על מנת לזכות בפרויקט נוסף מאחד הלקוחות הגדולים ביותר שלה.

"בחודש דצמבר, אחד מהלקוחות הגדולים ביותר שלנו הודיע לנו שהוא מתכוון להזמין פרויקט נוסף בשנת 2010", נכתב בדוחות המלאים של אורכית (F20). "כדי להתחרות על הפרויקט הזה, התחלנו להשקיע זמן ניכר ומשאבים במחקר ופיתוח הקשורים לפרויקט הפוטנציאלי הזה".

לא כל המשקיעים יודעים, אבל, חברה זרה, לא אמריקנית, שנסחרת בבורסות בוול סטריט, חייבת מלבד פרסום הדוחות השנתיים שלה למסור דיווח שנתי מפורט יותר לא יאוחר מיוני שאחרי תום השנה. הדיווח הזה נקרא F-20. בדו"ח מחויבת החברה גם לדווח על שינויים מהותיים בעסקים אם היו כאלה בין סוף דצמבר למועד הדיווח. זאת הסיבה, שהמידע החדש שנחשף כאן היום לא פורסם עד כה בדיווחים שונים שהוציאה לאחרונה החברה כגון בדו"ח לרבעון הרביעי של 2009, הדו"ח פירוט ההתפתחויות לשנת 2009 (ה-K6) ואף לא בתשקיף שהגישה לפני כחודש לצורך גיוס 20 מיליון דולר.

חוזרת להגדיל את מצבת העובדים ולהשקיע בפיתוח

בסוף שנת 2008, אחרי שלא הצליחה לזכות בחוזים משמעותיים בשנים הקודמות וברקע להאטה בקצב ההזמנות כתוצאה מהמיתון העולמי ביצעה אורכית (או בשמה קוריג'נט) קיצוץ משמעותי במספר העובדים בחברה. במטרה להפחית את ההוצאות התפעוליות אורכית פיטרה למעלה מ-90 עובדים בעיקר ממחלקת המחקר ופיתוח. בסופו של דבר היא סיכמה את השנה עם ירידה של למעלה מ-50 עובדים.

עכשיו, מודיעה החברה, כי שנה לאחר מכן, בחודש דצמבר 2009 היא החלה להגדיל את מספר העובדים בחברה, בעיקר במחלקת המחקר ופיתוח, זאת במטרה לזכות בפרויקט מלקוח משמעותי. יתרה מכך, בדו"ח האחרון נאמר, כי גיוס העובדים נמשך גם בשנת 2010.

כמובן שאורכית לא חשפה את שם הלקוח "המשמעותי" שלה, אך מהערכות בשוק עולה, כי מדובר בלא אחר מחברת התקשורת היפנית KDDI, שבשנת 2004 הגשימה למשקיעי החברה את החלום כאשר ביצעה סדרה של הזמנות בהיקף גדול למוצר ה-CM100 של אורכית - מוצר המאפשר העברת קול, וידאו וקישוריות לאינטרנט. אך כזכור, בשנים שלאחר מכן ההזמנות מ-KDDI הלכו והצטמקו ואיתן גם החלום.

כעת, אומרת אורכית, כי אם תזכה בחוזה החדש היא מצפה שהמשלוחים יתחילו ברבעון הרביעי של 2010. ל-Bizportal נודע, כי בשוק מעריכים שאיציק תמיר, מנכ"ל החברה, פועל לקבל מקדמה מספקית התקשורת היפנית על חשבון מכירות עתידיות. בנוגע למשקיעים, הם רק יכולים לקוות שבדומה לעבר הרחוק אם וכאשר תגיע ההזמנה היא תהיה גדולה.

חברה אמריקנית מבקשת מענק ונוקבת בשמה של אורכית כספקית ציוד

בעניין אחר. לידי Bizportal הגיע לאחרונה מסמך שהוגש בארה"ב ע"י ספקית אינטרנט קטנה בשם LISCO. החברה הגישה בקשה למענק ממשלתי על השקעה ברשת שלה במסגרת תוכנית התמריצים לפס רחב לאזרחים. המידע המעניין הוא ש-LISCO ציינה בבקשה, כי במידה ותזכה במענק היא תרכוש ציוד מחברת מוטורולה ומאורכית.

אם כבר בהזמנות עתידיות עסקינן אז נזכיר כי ביצרנית מוצרי התקשורת עדיין ממתינים להזמנה נוספת הקשורה לחוזה עם BSNL ההודית אותו חשף Bizportal בתחילת 2009. עד היום אורכית דיווחה על הזמנה בסך 4 מיליון דולר לאספקת מוצר הדגל שלה CM-4000 לחברת שירותי תקשורת מובילה בהודו. אורכית ניגשה למכרז באמצעות קבלנית משנה של קונסורציום של חברות אלפיון (Alphion) האמריקנית ו-ITI ההודית, ונוקיה סימנס נטוורקס (NSN). עד היום קיבלה אורכית רק הזמנה מאחד הספקים ובחברה ממתינים לקבל הזמנה בסדר גודל דומה מהספקית השנייה.

בהסתכלות קדימה אורכית ממשיכה לבחון טכנולוגיות חדשות ומשקיעה את הזמן של מחלקת המחקר ופיתוח שלה בכך. כמו כן היא בוחנת הזדמנויות הקשורות למוצרים.

אך לא הכל ורוד. העלאת מצבת העובדים בחברה צפויה להביא לגידול בהוצאות התפעוליות של החברה אשר צפויות לעלות על אלא של שנת 2009. כמו כן, למרות הגידול במספר העובדים בסוף 2009 ובתחילת 2010, תוכניות המחקר ופיתוח של החברה התעכבו כתוצאה מהפיטורים שביצעה בסוף 2008.

החברה גם מסרה כי היא מתכננת להגדיל את הוצאות המכירות ושיווק שלה. בשבוע החולף הודיעה אורכית על פתיחת משרד מכירות חדש בתאילנד. זה בהמשך להודעות על חיזוק מאמצי השיווק והמכירות בפיליפינים ופתיחת משרד מכירות חדש בברזיל להרחבת הנוכחות באזור דרום אמריקה.

אורכית סיימה את 2009 עם הכנסות של 12.7 מיליון דולר בלבד - ירידה של 26.2% לעומת 2008, שבה הסתכמו ההכנסות ב-17.3 מיליון דולר. בשורה התחתונה, סיכמה אורכית את השנה עם הפסד נקי של 23.1 מיליון דולר לעומת הפסד נקי של 32.3 מיליון דולר ב-2008. כתוצאה מההפסדים קופת החברה המשיכה להצטמק ונכון לסוף 2009 היו בידי החברה מזומנים ושווה מזומנים בסך של 47.3 מיליון דולר, זאת בהשוואה ל-66.8 מיליון דולר בסוף 2008.

לאורכית פתרון טכנולוגי מוביל להעברת שידורי טלוויזיה רב-ערוצית, אינטרנט מהיר וטלפון הפועל באמצעות פרוטוקול האינטרנט (IP). מתגי התקשורת מתוצרתה מותקנים במרכזיות של חברות טלקום, ומשדרגים את רשת התקשורת בכל הקשור ליכולתה להקצאה אופטימלית של רוחב הפס על גבי הסיב האופטי.

מתחילת 2010 זינקה מניית אורכית ב-78.5% למחיר של 19.1 שקלים המשקף לחברה שווי שוק של 314.5 מיליון שקלים, זאת לאחר שבשנה הקודמת לא נהנתה בכלל מההתאוששות בשווקים והניבה תשואה יחסית נמוכה של 2.1% למשקיעים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה