הבורסה חתמה יום אדום: דיסקונט איבדה 4.7%, המעו"ף חזר לסוף 2009

מדד המעו"ף איבד 2% ומדד ת"א 75 נפל 3.1%. מניית אלביט מערכות נסוגה 4.4% במחזור ער. החברה לישראל נחתכה 5%
איתי זהוראי |

הבורסה בתל אביב חתמה יום מסחר כואב במיוחד, בו איבדו המדדים המובילים למעלה משני אחוזים מערכם, וקטעה את רצף העליות שהחל עם פתיחת שנת 2010. המגמה השלילית נרשמת גם בעולם: באירופה מאבדים המדדים למעלה מ-1% ווול סטריט פתחה בירידות של עד 0.7%.

מניות הבנקים הן אלו שהובילות את המגמה השלילית ובראשן דיסקונט שאיבדה למעלה מ-4.4% וריכזה את מחזור המסחר הגבוה בבורסה. מדד המעו"ף איבד 2.05% לרמה של 1,145 נקודות וחזר לרמתו ב-31 בדצמבר 2009. מדד ת"א 75 ירד 3.1% וקיזז מעלייה של 7% שרשם מתחילת השנה. מחזור המסחר היה גבוה והסתכם בכ-2.7 מיליארד שקלים.

את עיקר תשומת הלב ריכזה כאמור מניית דיסקונט וזאת על רקע מכירת חבילה של 5% ממניות הבנק ע"י המדינה. בצד הרוכש עומד בנק ההשקעות דויטשה בנק, לו ניתנה האופציה לרכישת 3.3% נוספים מדיסקונט. מניית דיסקונט ריכזה מחזור של למעלה מ-263 מיליון שקלים.

הסוחרים לוקחים מעט אוויר

האם הפעם הירידות יהיו ממושכות יותר? שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס נשואה, מזכיר בשיחה עם Bizportal כי המגמה הכללית הינה עדיין חיובית בשל היעדר אלטרנטיבות. "המהמורה הראשונה צפויה להיות מורגשת במהלך המחצית הראשונה של השנה, סמוך לסוף הרבעון השני אך יכול להיות שנראה תיקון מסויים גם בתקופה הקרובה, כך או כך, לא מדובר על גל מימושים ארוך טווח". לראיון המלא עם מעוז

בתוך כך, נראה כי הסוחרים לוקחים מעט אוויר מהפתיחה החזקה של שנת 2010. "מאז תחילת ינואר, רוב המדדים המובילים בארץ ובעולם עלו באחוזים בודדים אבל האם הם יכולים להמשיך ולעלות בלי שיהיה תיקון בדרך? בסביבת המאקרו קשה לצפות להפתעות גדולות ולכן מצב הרוח של המשקיעים יושפע בשבועות הקרובים מעונת הדוחות שנפתחה השבוע בארה"ב. הצפי הוא להמשך מגמת השיפור בדוחות אך מעבר לכך, האם הם יפתיעו לחיוב עשוי להיות הפרמטר המרכזי", כך להערכת יוסי פרניק, מנהל מסחר באי.בי.אי.

סיום מעורב באסיה, צפי למסחר שלילי בארה"ב

המדדים המובילים באסיה ננעלו בנטייה לעליות. הניקיי טיפס ב-0.75%, מדד שנחאי זינק 1.91%. בדרום קוריאה עלה הקוספי ב-0.27% לאחר שנסחר מוקדם יותר בירידות. בהונג קונג עם זאת נרשמה מגמה שלילית כאשר מדד האנג סאנג השיל 0.35%.

בתוך כך, החוזים על וול סטריט צבועים בבדיקה אחרונה באדום לאחר שאמש אחרי המסחר פרסמה אלקואה את דוחותיה הכספיים ברבעון. החברה דיווחה על הפסד של 28 סנט למניה ברבעון הרביעי, בעוד שבשוק ציפו לרווח של 5 סנט למניה.

מניות במרכז

מניית דיסקונט ריכזה את מחזור המסחר הגבוה בבורסה ברקע להודעת המדינה על מכירת 5% מאחזקתה בבנק לבנק ההשקעות דויטשה בנק, לו ניתנה האפשרות לרכוש עוד 3.3% עד השעה 18:00. לכתבה המלאה על מכירת מניות דיסקונט ע"י המדינה

ביוקנסל, העוסקת בפיתוח תרופות למחלות סרטניות, זינקה ב-12% ונסחרת על רקע המגעים אותם היא מנהלת עם טבע, בנוגע להשקעה בחברה הירושלמית בסבב גיוסים שייערך בקרוב. לידיעה המלאה

מניית כור השילה כ-4.7% ונסחרה על רקע הודעת החברה כי חתמה עם סיטיגרופ על הסכם להגדלת מסגרת האשראי לסך של כ-500 מיליון פרנק שוויצרי, שהם כ-1.81 מיליארד שקלים. לכתבה המלאה - הגדלת האשראי של כור

גם מניית אלביט מערכות ריכזה עניין ומנייתה ירדה יותר מ-4.4%. ברקע לירידות במניה, פרסומים הבוקר בעיתונות על התעצמות הסכסוך הדיפלומטי בין ישראל לטורקיה. לאלביט ישנה פעילות לא קטנה מול טורקיה, וחשש המשקיעים הוא שאלביט מערכות תיפגע מהרעת היחסים. לידיעה המלאה

חברת טמפו החליטה להקים מרכז לוגיסטי בתחום מפעלה של החברה בנתניה בעלות של כ-70 מיליוני שקלים. פרוייקט הקמת המרכז הלוגיסטי צפוי להמשך כשנתיים ממועד תחילתו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.