באקסלנס רואים אפסייד בפז: העלו המלצה, "האופק נראה יותר חיובי ממה שהיה"
חברת פז נפט, הנמצאת בשליטתו של איש העסקים צדיק בינו ידעה בשנה החולפת עליות ומורדות. אומנם בשנת 2009 כולה טיפסה המנייה בשיעור של 54% אולם מבט מהיר בגרף מראה כי מאז הגיעה למחיר שיא של 620 שקלים צללה המנייה בלמעלה מ-13% וכעת היא נסחרת במחיר של 538 שקלים.
היום (ד') מקבלת החברה דחיפה קדימה מכיוון בית ההשקעות אקסלנס שבעדכון הסקירה על המנייה מעלה את המלצתו לפז -נפט מ'תשואת שוק' ל'תשואת יתר'. לאור שינויים שהתרחשו בשוק בתקופה האחרונה בחן האנליסט גיל דטנר מחדש את המלצתו למניית פז, כאשר לטענתו מספר גורמים תומכים בהעלאת ההמלצה ולקביעת מחיר יעד הגבוה ב-12% ממחירה הנוכחי.
מבין הגורמים שייספקו תמיכה למנייה בטווח הקרוב, רואה האנליסט תחילה את העלייה בביקושים לסולר לחימום עקב גל הקור האחרון שפוקד את אירופה ואת ארה"ב ודוחף את הביקושים כלפי מעלה. בהמשך מציין דטנר כי נתוני המאקרו החיוביים שהתפרסמו לאחרונה בארץ ובעולם מצביעים על המשך ההתאוששות של הכלכלה העולמית ותומכים גם בהערכה לשיפור של מרווחי הזיקוק ובצריכה המקומית לתזקיקי הנפט.
לבסוף הוא מסכם בכך שחולשת המתחרה סונול, שם החל סכסוך עבודה, ייתכן ותתרום לשאר השחקניות בטווח הקצר.
"נכון לעכשיו, מוקדם מדי להכריז כי מרווחי הזיקוק יחזרו לרמות סבירות, הדבר תלוי בהמשך ההתאוששות של הפעילות הכלכלית בעולם ובמחיר של הנפט. אך כן ניתן לטעון, אם כי בזהירות, כי האופק נראה יותר חיובי ממה שהיה אפילו לפני חודש", כך כותב דטנר בסקירתו.
נציין כי ב-1 לדצמבר החליטו במחלקת המחקר של אקסלנס על הורדת ההמלצה לפז שעמדה אז על מחיר יעד של 610 ש'. המנייה, ששערה באותו היום עמד על 605 ש', עוד הוסיפה לעלות עד לשיא של 620 ש', אך כאמור מאז צללה בשיעור של כ-13% נגד כיוון השוק.
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות
התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.
בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.
בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.
על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.
