בנק לאומי וכונסי הנכסים של מלון נופית באילת לא ישלמו 40 מ' ש' לרוכשי הדירות
בית משפט השלום בתל אביב קבע כי בנק לאומי וכונסי הנכסים של מלון נופית באילת לא ישלמו 40 מיליון שקלים לרוכשי יחידות הדיור של המלון. בכך, דחה בית המשפט את התביעה הראשונה מבין 260 תביעות הפיצויים
שסכומן עומד על כ-290 מיליון שקלים.
במסגרת התביעה, דרשו הרוכשים פיצוי בסך 40 מיליון שקלים מבנק לאומי וכונסי הנכסים של המלון. הדיון בתביעות הנוספות עוכב עד למתן פסק הדין בתביעה הראשונה.
בית המשפט נימק הת אחלטתו בכך ש"התנהגות חלק מהרוכשים תרמה תרומה מכרעת לטרפוד כל ניסיון לנהל את המלון על מי מנוחות, השפיעה באופן מכריע על שווי הנכס, והובילה אותו עד כדי מצב של אי-סחירות".
את בנק לאומי ואת כונס הנכסים ייצג עוה"ד דור שחם, שותף במשרד עוה"ד המבורגר עברון ושות'.
במסגרת התביעה הראשונה שהוגשה מטעם בעלי שלוש יחידות במלון, טענו התובעים כי "כונסי הנכסים הטעו את בית המשפט בכל הנוגע להיקף הרכוש המשועבד; השתלטו על השטחים הציבוריים במלון ומנעו גישה ליחידותיהם משך שמונה שנים; התרשלו בכך שנמנעו מלשמור ומלבטח את המלון; לא מצאו חברת ניהול שתנהל את המלון אחרי שחברת 'דורטל', שניהלה אותו, קרסה; ולא עשו די על מנת לסיים את הליכי הכינוס ולמכור את הרכוש המשועבד במלון".
בית המשפט קיבל את טענת הנתבעים כי התנהגות חלק מהרוכשים, וכן מצבו הפיזי של המלון, "הקשו עד מאד על מציאת חברה שתיאות לנהלו וקבע כי כונסי הנכסים לא התרשלו כאשר כשלו ניסיונותיהם למנות חברה שתנהל את בית המלון". בית המשפט מצא כי רוכשים מסוימים של יחידות במלון "תרמו תרומה מכרעת לטרפוד כל ניסיון לנהל את המלון על מי מנוחות, וכי השפעה מכרעת על שווי הנכס, עד כדי מצב של אי-סחירות, נובעת גם מכך שהרוכשים נחלקו לכמה קבוצות, אשר כל אחת מהן החזיקה דעה שונה באשר לעתיד הנכס".
בית המשפט קיבל במלואן את טענות הנתבעים וקבע כי "כונסי הנכסים פעלו במסגרת תפקידם בהתאם להוראות בית המשפט, וכי אין לקבל את הטענות כי הטעו את בית המשפט או עשו מעשה שכונס נכסים סביר ונבון לא היה עושה בנסיבות העניין". בית המשפט הגיע למסקנה כי למרות מאמצי הכונסים לנהל את המלון או למכרו, "העלו הללו חרס בידיהם בגלל התנהגותם ההרסנית של אותם רוכשים וחייב את התובעים בהוצאות משפט בסך 80 אלף שקלים".
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.

הפטור ממע"מ ביבוא אישי עולה ל-150 דולר והלחץ עובר לשוק המקומי
התקרה החדשה נכנסת לתוקף בחצות, באוצר מציגים לחץ תחרותי על המחירים, ובשוק המקומי מזהירים מפגיעה בעסקים המקומיים
הלילה בחצות נכנסת לתוקף הרחבת הפטור ממע"מ ביבוא אישי, כך שהתקרה עולה מ-75 דולר ל-150 דולר. בפועל זה פותח עוד שכבה גדולה של הזמנות מחו"ל שעד היום נפלו בין הכיסאות ונדרשו במע"מ.
הבדיקה נעשית לפי ערך החבילה ולא לפי מועד ההזמנה, והקובע הוא מועד הגעת החבילה למכס בישראל. המשמעות היא שאותה רכישה יכולה לקבל טיפול שונה לפי מועד השחרור, וגם לפי הדרך שבה החבילה פוצלה או אוחדה בדרך.
ההרחבה הגיעה אחרי פרסום טיוטת הצו להערות הציבור והשלמת הליך החתימה. באוצר מציגים את המהלך כחלק ממדיניות שנועדה לחזק תחרות וללחוץ את מחירי המדף בישראל דרך חלופה מחו"ל, בעיקר בתחומי האופנה ומוצרי הצריכה.
איך זה עובד בשטח ומה נחשב בתוך התקרה
הפטור מתייחס לערך המוצר עצמו. עלויות משלוח לא נכללות בחישוב המע"מ, אבל בפועל יכולות להתווסף עלויות טיפול ושחרור שמשתנות לפי אתר, ספק וחברת שילוח.
- ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים
- ריטיילורס ממשיכה לצלול - צניחה של 62% ברווח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מבחינת המכס, הערך נבחן ברמת החבילה. כשכמה פריטים מגיעים יחד באותה חבילה, הם נספרים יחד לצורך התקרה, ובמקרים מסוימים המכס יכול להתייחס לפיצול שנראה מלאכותי כניסיון לעקוף את הכללים ולחייב בהתאם.
