ועדת הכלכלה אישרה: הרפורמה במקרקעין תעבור להצבעה במליאת הכנסת
לאחר נסיונות לעכב את חוק הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל, ועדת הכלכלה של הכנסת אישררה היום (יום ב') את החלטתה משבוע שעבר לאשר את הרפורמה במקרקעין, והעבירה לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.
הערב, צפויה הכנסת לדון בהצעת החוק, לפיה כ-800 אלף דונמים יועברו לבעלות החוכרים. נזכיר כי, עיקר הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל הינה העברת הבעלות בקרקע לידי החוכרים. העברת הבעלות לידי החוכרים תאפשר להם לבצע פעולות בנכס שלהם (למשל, תוספות בנייה), מבלי צורך בקבלת אישור מנהל מקרקעי ישראל (
עוד נזכיר, כי הרפורמה עוררה סערה בקרב תנועות פוליטיות וחברתיות רבות, שפעלו לעצור את הרפורמה בקרקעות (
הרשות שעתידה להחליף את מינהל מקרקעי ישראל, על פי עיקרי הרפורמה, תפעל לשיווק של לא פחות מ-35 אלף יחידות דיור בשנה, כאשר מתוכן עשרת אלפים יחידות דיור ישווקו בקרקעות בלתי מתוכננות ליוזמה של המגזר הפרטי.

צרפת, בריטניה וקנדה בדרך להכרה במדינה פלסטינית – אז מה?
מהם התנאים להגדרת מדינה, האם יש משמעות לכך שמדינות מכירות במדינה פלסטינית, מהם הפתרונות לסכסוך, האם הם אפשריים
שינוי טקטוני מתרחש במערכת היחסים הדיפלומטית של ישראל עם בעלות בריתה המסורתיות. צרפת הודיעה כי בספטמבר תכיר רשמית במדינה פלסטינית, בעוד בריטניה וקנדה התחייבו עקרונית לצעד דומה בכפוף לתנאים מסוימים. המהלך המתואם מסמן סדק עמוק בחזית המערבית ומעמיד את ארצות הברית, הדבקה בעמדתה שמדינה פלסטינית יכולה לקום רק במסגרת הסכם שלום ישיר, בעמדת מיעוט.
הצעד האירופי-קנדי אינו מתרחש בחלל ריק. כ-150 מדינות ברחבי העולם כבר מכירות בפלסטין, והרשות הפלסטינית מקיימת נציגויות דיפלומטיות בעשרות בירות. אלא שעד כה, הגוש המערבי, בהובלת וושינגטון, היווה חומה בצורה נגד ההכרה. כעת, החומה הזו מתחילה להתפורר, ועימה ההערכה הישראלית בדבר תמיכה מערבית אוטומטית ובלתי מותנית.
מדינה על הנייר, כיבוש במציאות
הפרדוקס הפלסטיני חושף את הפער בין המשפט הבינלאומי למציאות בשטח. על פי אמנת מונטווידאו משנת 1933, ארבעה תנאים נדרשים להגדרת מדינה: אוכלוסייה קבועה, ממשל מתפקד, גבולות מוגדרים ויכולת לקיים יחסים בינלאומיים. הרשות הפלסטינית, במבט ביקורתי, עונה במלואו רק על הקריטריון הראשון.
הממשל הפלסטיני מפוצל ומשותק: הרשות שולטת חלקית בגדה המערבית, בעוד חמאס מחזיק ברצועת עזה מאז 2007. השליטה הצבאית הישראלית באזורי C, כ-60% משטח הגדה, והגבלות הסכמי אוסלו מרוקנים מתוכן את הריבונות הפלסטינית. הגבולות אינם מוסכמים, והיכולת לנהל מדיניות חוץ עצמאית מוגבלת בחוסר שליטה על מעברי הגבול והתלות הכלכלית בישראל.
ובכל זאת, המשפט הבינלאומי והקהילה הבינלאומית בוחרים להתעלם מהפערים הללו. מאז הכרזת אש"ף על הקמת מדינה פלסטינית ב-1988, זרם ההכרות הלך וגדל. ב-2012 העניקה העצרת הכללית של האו"ם לפלסטין מעמד של "מדינה משקיפה שאינה חברה", דרגה אחת מתחת לחברות מלאה, אך צעד סימבולי משמעותי שפתח דלתות לארגונים בינלאומיים ולבית הדין הבינלאומי בהאג.