היעדרות עובד ביום הבחירות לרשויות המקומיות

לא קיימת חובה על המעביד לשלם שכר עבודה לעובד, אשר נעדר מעבודתו לצורך מימוש זכותו לבחור ביום הבחירות לרשויות המקומיות, אלא אם כן קיים הסדר אחר, המעוגן בהסכם קיבוצי, צו הרחבה, חוזה אישי או נוהג
עו"ד לילך דניאל |

לא קיימת התייחסות בחוק לעניין תשלום שכר לעובד, אשר נעדר ביום הבחירות לרשויות המקומיות. בהיעדר כל הוראה חוקית, יום הבחירות לרשות המקומית אינו מהווה יום שבתון, ומשכך נראה, כי לא קיימת חובה על המעביד לשלם שכר עבודה לעובד, אשר נעדר מעבודתו לצורך מימוש זכותו לבחירה, אלא אם כן קיים הסדר אחר, המעוגן בהסכם קיבוצי, צו הרחבה, חוזה אישי או נוהג.

זאת, בניגוד לחובתו של מעביד לשלם שכר עבודה עבור עובדיו, הנעדרים ביום הבחירות לכנסת לשם מימוש זכות הבחירה. חובה זו קמה למעביד מכוח השילוב בין הוראת סעיף 10 לחוק יסוד הכנסת, הקובע כי יום הבחירות יהיה יום שבתון, עם הוראת סעיף 136 לחוק הבחירות לכנסת ולראש הממשלה [נוסח משולב], תשכ"ט-1969, לפיו עובד, שעבד אצל מעביד לפחות 14 ימים רצופים סמוך ליום הבחירות, וכן עובד, שעבד בעבודות יזומות אצל אחד המוסדות הציבוריים לפחות 14 ימים מתוך החודשיים שלפני יום הבחירות, ישלם לו מעבידו את השכר, שהעובד היה משתכר אצלו ביום הבחירות אילולא שבת. יודגש, כי אין החוק אוסר על מעביד להעסיק עובדים ביום הבחירות מרצונם.

יצוין, כי בהיעדר הסדר לתשלום בעד היעדרות כאמור, הרי, בתנאים מסוימים, יוכל המעביד לזקוף את היום הנידון על חשבון החופשה השנתית של העובדים, בכפוף לדרישות הקבועות בחוק. בהיעדר אפשרות כזו - רצוי, לדעתנו, להגיע להסדר המניח את דעת שני הצדדים.

(*) המידע באדיבות "כל עובד" - מרכז המידע בדיני עבודה של "חשבים-HPS"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנימין נתניהובנימין נתניהו
פרשנות

האם נתניהו יקבל חנינה מהרצוג? תרחישים וסיכויים

הבורסה סבורה שתינתן חנינה - השוק בדר"כ צודק, אבל יש גם זוויות אחרות

מנדי הניג |

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיש בקשה רשמית לחנינה מנשיא המדינה יצחק הרצוג. הבקשה, שהועברה דרך עו"ד עמית חדד, כוללת מכתב אישי ומסמך מפורט ונשלחה למחלקת החנינות במשרד המשפטים לקבלת חוות דעת. בבית הנשיא הדגישו כי מדובר בבקשה חריגה ביותר שתיבחן בכובד ראש. 

בבקשה, כתב נתניהו כי "האינטרס האישי הוא לנהל את המשפט, אך האינטרס הציבורי מורה אחרת". במכתב שצירף הוא הסביר: "בשנים האחרונות התגברו המתחים והמחלוקות... אני מודע לכך שההליך בענייני הפך למוקד להתנצחויות עזות". לדבריו, "על אף האינטרס האישי שלי לנהל את המשפט ולהוכיח את חפותי, אני סבור שהאינטרס הציבורי מורה אחרת". נתניהו חתם את בקשתו בכך שסיום ההליך יסייע להפחית את המתח הציבורי: "מול האתגרים הביטחוניים וההזדמנויות המדיניות... אני מחויב לעשות כל שביכולתי לאיחוי הקרעים ולהשבת האמון במערכות המדינה".

הרקע כולל לחץ בינלאומי כבד - בעיקר איגרת רשמית ששלח נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להרצוג, ופילוג פנימי עמוק שמלווה את המשפט כבר שמונה שנים. 

כיצד פועלת סמכות החנינה בישראל

סמכות החנינה מעוגנת בסעיף 11(ב) לחוק יסוד: נשיא המדינה ומעניקה לנשיא סמכות בלעדית לחון, להפחית עונש, לקצוב מאסר או להמירו. מבחינה טכנית אפשר להעניק חנינה גם לפני גזר דין, אך מדיניות בית הנשיא קובעת באופן עקבי כי הבקשות נשקלות רק לאחר סיום כל ההליכים, כולל ערעורים. החריג הבולט היחיד בעשורים האחרונים היה חנינת בכירי השב"כ בפרשת קו 300 (1986), שהתבססה על שיקולי ביטחון המדינה והכללת הודאה חלקית והתפטרות.

במקרה של נתניהו הבקשה מוגשת לפני הכרעת דין, דבר שהופך אותה ליוצאת דופן במיוחד מבחינה נורמטיבית.

למה יש לחץ חזק על הרצוג דווקא עכשיו?  מדובר על לחץ מבפנים ומבחוץ. לחץ בינלאומי חסר תקדים שנובע מאיגרת טראמפ, שפורסמה במלואה, שטוענת כי בנימין נתניהו עובר "ציד מכשפות" וקוראת לחנינה מלאה כדי שניתן יהיה "להתמקד באיומים האמיתיים".  הרחבה: "טראמפ פנה להרצוג: הענק חנינה לנתניהו".