בדיקת Bizportal: מה אפשר להשיג בשוק הדירות במיליון שקל? מחדר בצפון ת"א ועד פנטהאוז באילת

חולון, פ"ת, נווה מונסון, כפר סבא, אלפי מנשה, אילת וערים נוספות - מה אפשר לקבל בתמורה למיליון שקלים?
איריס בר טל |

מחירי הדירות בישראל, בניגוד למחירי הדירות בארה"ב ומערב אירופה, דווקא שומרים על יציבות ואפילו טיפסו בחודשים האחרונים. כמובן שהדברים נראים אחרת בין דירות באזור המרכז לבין דירות בפריפריה, ניסינו להבין מה אפשר לקבל תמורת מיליון שקלים.

בדיקה שערך Bizportal ממחישה כי בנוסף לשונות הגדולה במחירי הנדל"ן בין המרכז לפריפריה, קיימים, כאמור, פערים גדולים גם בתוך אזור ת"א והמרכז. כך למשל, מי שמתעקש לרכוש דירה באזורים המבוקשים ביותר במרכז יאלץ להסתפק בדירת חדר או חדר וחצי (ולא ממש חדשה) בצפון תל-אביב או בדירת 3 חדרים באזור רועש ברמת גן.

לחילופין, מי שמוכן להתרחק מלב תל-אביב יוכל לרכוש בתקציב של מיליון שקל דירת 4 חדרים באחת מערי הלווין של ת"א, או דירת 5 חדרים ויותר בפרויקט יוקרתי מחוץ לגבולות "גדרה-חדרה". מצורפות דוגמאות להמחשה כפי שמסרו רשת התיווך אנגלו סכסון, עורך מחירון הנדל"ן לוי יצחק וחברות בנייה.

תל- אביב

בצפון תל- אביב ניתן להשיג דירת חדר או חדר וחצי לכל היותר. לעומת זאת במתחם נגה בדרום העיר ניתן להשיג דירת 2.5 חדרים ששטחה 50 מ"ר בקומה 5 בבניין ישן עם מעלית וחנייה.

רמת גן- גבעתיים

דירת 2.5 חדרים חדישה ברחוב האשל, 65 מ"ר, עם מעלית וחנייה מושקעת מאוד, או לחילופין לדירת 3 חדרים 85 מ"ר בבניין בן 35 שנה בשדרת הקונגרס, עם חנייה אך ללא מעלית. מי שמעוניין בדירת 4 חדרים יאלץ להתפשר על דירה ישנה באזור רועש וסואן כמו רחוב חיבת ציון.

ערי הלוויין של ת"א

ראשון לציון

דירת 3.5 חדרים בפרויקט צרפתי סנטרל בסיטי המתחדש של העיר, 85 מ"ר ומרפסת 13 מ"ר בקומה ה- 7 במגדל בן 20 קומות.

בת ים

בתקציב ניתן למשל לרכוש דירת 4 חדרים מושקעת ברחוב שי עגנון קרוב לים, 100 מ"ר, קומה 3 עם מעלית וחנייה.

חולון

דירת 4 חדרים ברחוב יצחק ניסים 110 מר' קומה 4 עם מעלית, חנייה ומרפסת שמש

פתח תקווה

דירת 4.5 חדרים ברחוב בן צבי, 115 מ"ר, קומה 4 עם מעלית וחנייה מושקעת.

ראש העין

דירת גג ברחוב העצמאות בת 5 חדרים, חדישה, 140 מ"ר בנוי, קומה 8 עם מעלית וחנייה.

מודיעין

דירת 4 חדרים ברחוב יהלום בשכונת קייזר, 115 מ"ר, קומה 2 עם מעלית וחנייה, חדישה עם מחסן מטבח מושקע במיוחד

אזור יהוד מונוסון

באזור הנגיש למרכז ומתאפיין בבנייה חדשה, ניתן להשיג דירת 3.5 חדרים בדרך משה דיין בקריית סביונים, 88 מ"ר בקומה 4 או דירת 3 חדרים, 105 מ"ר, מושקעת עם מרפסת שמש חדישה ברחוב ליבנה קומה 5.

רחובות

דירת 3 חדרים בפרויקט אחוזות הנשיא, 91 מ"ר עם מרפסת בפרויקט משותף של חברת קרדן נדל"ן וחברת חותם חירם

אזור השרון

הרצליה

דירת 3 חדרים עורפית ברחוב שמואל הנגיד, 90 מ"ר, קומה 1 עם חנייה אך ללא מעלית.

כפר סבא

דירת 4 חדרים ברחוב הגליל, 125 מ"ר, קומה 4 עם מעלית וחנייה.

אלפי מנשה

במרחק כ-5 דקות מכפר סבא רעננה ומכביש 6, ניתן להשיג דירת 5 חדרים בפרויקט אמירי נוף, מבנה מדורג על צלע ההר עם נוף, 140 מ"ר ברוטו עם מרפסת של כ- 30 מ"ר, מחסן וחנייה

מזרח נתניה

דירת 4 חדרים בפרויקט קריית האקדמיה, 140 מ"ר עם 40 מרפסת שמש של 12 מ"ר,

אזור הדרום

אשדוד

דירת 4.5 חדרים ברחוב הציונות, 135 מ"ר, קומה 6 עם מחסן וחנייה כפולה.

אשקלון

דירת מיני פנטהאוז בת 5 חדרים בפרויקט דמרי ניין, 158 מ"ר עם מרפסת 59 מ"ר, קומה 7 עם נוף לים ומפרט גבוה.

אילת

פנטהאוז בעין נטפים, 170 מ"ר בנוי ועוד 50 מ"ר, עם מרפסת, מעלית, מחסן וחנייה.

אזור ירושלים

ירושלים

בפרויקט עם הציביון הדתי קדמת טל בשכונת הר חומה ניתן להשיג ב-990 אלף שקל דירת 4 חדרים, 112 מ"ר ברוטו עם מרפסת שמש של 16 מ"ר הצופה להרודיון

מעלה אדומים

דירת 5 חדרים בפרויקט דונה פנורמה בשכונת נופי הסלע, עם מחסן וחנייה.

אזור חיפה והצפון

חיפה

דירת 4 חדרים בפרויקט היוקרתי טופ דניה , 160 מ"ר עם מרפסת שמש בשטח 13 מ"ר ו-3 כיווני אוויר, קומה 10 עם נוף למפרץ חיפה.

רמת ישי

ניתן להשיג קוטג' טורי 5 חדרים בפרויקט "מי-טל פלוס" ב-950 אלף שקל, 140 מ"ר עם גינה ושתי חניות צמודות.

קרית מוצקין

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיילי צהל חרבות ברזל
צילום: דובר צהל

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה

האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל חיילים

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור. 

היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים. 

מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך. 

כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית. 

באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית. 

פרופ צבי אקשטיין  (אורן שלו)פרופ צבי אקשטיין (אורן שלו)

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"

פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"

רן קידר |

מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל

הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור.  לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.

מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר. 

כיבוש מלא של רצועת עזה

בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם  ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026.  צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית:  0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025,  ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.

תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון  צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.