חששות בארה"ב לגבי עומק המיתון: סקר מראה כי הצרכנים נאלצים לקצץ גם במוצרים בסיסיים
ההאטה שחווה הכלכלה האמריקנית דווקא פוגעת בלא צפוי: המוצרים הבסיסיים כמו מזון ותרופות. זאת בניגוד גמור לאנליסטים רבים שרואים סקטורים מעין אלה כדפנסיביים או חסיני מיתון. לפחות כרגע מצטיירת תמונה לא מעודדת במיוחד על עומק המיתון או ההאטה בכלכלה הגדולה בעולם.
סקר לאומי שערכו מטעם רשת CNN בשיתוף עם Opinion Research Corp וששוגר היום עולה כי 30% מהנשאלים הכריזו על קיצוץ חד בהוצאות לרכישת מזון ותרופות, כ-57% מהמשתתפים סברו שהם מודאגים מהאפשרות כי יאלצו לחתוך בהוצאות בעתיד.
קצת פחות ממחצית מהמשתתפים בסקר הודיעו שהם הפחיתו את השימוש בחשמל לחימום הבית, ו-53% הנותרים הביעו דאגה מהאפשרות לקיצוץ נוסף בצריכת החשמל בעתיד.
"הצרכנים מרגישים באופן מוחלט את העלייה החדה ביותר במחירים של מוצרי המזון הבסיסיים," אמר הכלכלן ב- Wachovia, אדם יורק. "ישנם צרכנים שמתמודדים עם בעיות רבות בסביבה זו."
העליות החדות במחירי הסחורות וירידת ערכי הבתים הותירו את האמריקנים מחוסרי מזומן. יותר מ-1,000 מבוגרים השתתפו בסקר שנערך בתאריכים 14-16 למארס, 31% העידו כי הם קיצצו את ההוצאה שלהם לגבי שירותים. מעבר לכך, 59% הכריזו כי הם נאלצו להפחית ברכישת ביגוד.
הנתונים היחידים שלא הפתיעו אף כלכלן נגעו לתופעות השגורות בזמני מיתון והן הירידה בהוצאות לפנאי. 75% מהמשתתפים בסקר הכריזו כי הם הוציאו פחות על פעילויות מרגוע, בעוד ש-61% דחו רכישות כמו רהיטים או אביזרים לבית – שנחשבים מוצרי מותרות.