סיטיגרופ במהלכי התייעלות: העובדים הם הראשונים ללכת

הבנק מתכנן לפטר יותר מ-5% מעובדי חטיבת ההשקעות שברשותו. זאת לאחר שבחודש ינואר פוטרו כ-4200 מעובדי הבנק
אילן קליקה |

הבנק הגדול ביותר בארצות הברית (על פי שווי נכסיו), סיטיגרופ, מתכנן לפטר יותר מ-5% מעובדי חטיבת ההשקעות שברשותו, בכדי לצמצם את היקף ההוצאות לאור ההפסדים שספגה החברה בעקבות ההשקעות הסאב-פריים.

"בכל שנה אנו מזהים את העובדים עם הביצועים הנמוכים ביותר, 5% מעובדים אלו צריכים לעזוב את החברה", כך ציין אדם קסטלאני, דובר סיטיגרופ.

השבוע ביקש מנכ"ל סיטיגרופ, ויקרם פנדיט, מעובד לשעבר במורגן סטנלי, ג'ון הוונס, לפקח על חטיבות המסחר, ההשקעות הבנקאיות וקרונות הגידור של החברה. חטיבות אלו הציגו השנה הפסד בהיקף של 4.6 מיליארד דולר בהשוואה לרווח של 8.4 מיליארד דולר אשתקד.

בחודש ינואר, החברה קיצצה ב-4200 משרות וחתכה את הבונוסים השנתיים לדרג הניהולי לאחר שהציגה מחיקות בהיקף של 18.1 מיליארד דולר כתוצאה מהשקעות הסאבפריים. באופן כללי, החברות הפיננסיות הגדולות בעולם פיטרו בשבעת החודשים האחרונים יותר מ-30,000 עובדים והציגו מחיקות בהיקף של כ-195 מיליארד דולר.

"עסקי הבנק התאדו, כך שלא צריך בנק השקעות מאוכלס מידי", ציין, ריצ'ארד בווה, אנליסט ב- Punk Ziegel. בהמשך לדבריו, בווה נתן לבנק ההשקעות המלצה של "קנייה".

יתרה על כך, הניו יורק טיימס דיווח כי סיטיגרופ מתכננת לפטר כ-2000 מנהלי השקעות וסוחרים עד סוף החודש. אדם קסטלאני, דובר סיטיגרופ, לא אישר או הכחיש האם פיטורים אלו הם בנוסף לאלו שפרסמה החברה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקעובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוק

האבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה

הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות

אדם בלומנברג |
נושאים בכתבה שוק העבודה תקציב

בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.


כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.


הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.

הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.


על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת: