שחקני האופציות צופים התמוטטות של ענקית ההשקעות בר סטרנס

מנכ"ל ענקית ההשקעות דוחה את השמועות אך שחקני האופציות בשלהם - צופים קריסה של 84% עד יולי הקרוב. עם זאת, המנייה מזנקת ב-6%
אילן קליקה |

מניית ענקית הפיננסים, בר סטרנס ( BSC ), חתמה את המסחר אמש במחיר של 62.3 דולר למניה, אך מספר שחקני אופציות מעריכים כי מניית החברה תצנח מתחת למחיר ה-10 דולר למניה עד חודש יולי.

הספקולציה הקיצונית ביותר נעשתה ביום שני, כאשר מחיר היעד נקבע על שישית מהמחיר הקיים, 10 דולר למניה. מבצע הספקולציה שילם בעבור הזכות 125,000 דולר. בכדי להרוויח מאופציה זו, מניית בר סטרנס חייבת לצנוח ב-84% מערכה ב-130 ימים הקרובים.

יש לציין שזהו מחיר היעד הקיצוני ביותר מבין הספקולציות על מחיר היעד של מניית בר סטרנס. מספר אופציות הפוט על המנייה, אופציה בה נוקט משקיע האמין כי מחיר המנייה ירד, גדול פי 3 ממספר אופציות הקול על המנייה, אופציה בה נוקט משקיע המאמין כי מחיר המנייה יעלה.

כפי הנראה, סוחרי האופציות לא האמינו להודעת ההכחשה של חברת בר סטרנס בעניין מצבה הפיננסי. "בשום אופן אין אמת בשמועות בדבר בעיית הנזילות בחברה", כך הדגישו בחברה ביום שני. "מאזן החברה, שיעור הנזילות וההון נותרו חזקים", סיכם אלן שוורץ, מנכ"ל החברה.

הציבור מאמין כי לבר סטרנס קיימת בעיית נזילות, והממשלה נחלצת לעזרתה", ציין דייב ווסטהוס, נשיא PTI. "תזמון הודעת ה'פד' בדבר הזרקת 200 מיליארד דולר לסקטור הפיננסים מאותת על בעיות נוספות בסקטור זה", הסביר ווסטהוס.

כמו כן, גם בדוייטשה בנק לא הוסיפו להבעת האמון בענקית הפיננסים. האנליסט, מייק מאיו, חתך את הערכותיו לרווחי החברה לשנת 2008 ולשנת 2009, באומרו כי להערכתו מחיקות החובות האבודים של החברה רק יחריפו.

"בהתחשב ברמת החשיפה של חברת בר סטרנס לשוק המשכנתאות ולרמת הגיוון הנמוכה, אנו מאמינים כי המנייה צריכה להיסחר בדיסקאונט התואם את ממוצע מכפילי הרווח של החברה ב-5 שנים האחרונות", הסביר מאיו.

מניות ענקית ההשקעות איבדו מאז תחילת חודש מרץ 22% מערכן, וכ-100 דולר ממחיר השיא בשנה האחרונה, 159.36 דולר למניה. כעת נסחרות מניות החברה בעלייה של 3.69 דולר או 6% למחיר של 66.66 דולר למניה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


גלי צהל
צילום: צילום אלכסנדר כץ

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר

גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גלי צה"ל

אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.

"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"

בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.

לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.

שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.

התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ

לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.