מודיס מאיימת על Ambac: דרוג ה-AAA נתון בסכנה

פרופסור באוניברסיטת בוסטון: "זה טיפה אירוני שסוכנויות הדירוג לא ביצעו את תפקידן כהלכה, וכעת אנו מסתמכים עליהן"
אילן קליקה |

ענקית הדרוג, מודיס, אישרה היום למבטחת אגרות החוב, Ambac Financial Group, זמן נוסף בכדי לגייס הון המצדיק את רמת הדירוג שניתנה לה, AAA.

ענקית מבטחות אגרות החוב, Ambac , נמצאת כעת במגעים עם מוסדות בנקאיים וחברות הון פרטיות בניסיון לגייס הון בהיקף מינימאלי של 3 מיליארד דולר, סכום אשר יספק את חברת דירוג האשראי, מודיס.

"חברת Ambac נמצאת במגעים למען חיזוק הונה. באם תצליח, היא תעמוד בקריטריונים של חברת מודיס לרמת דירוג AAA", כך ציין ג'ק דורר, אנליסט במודיס.

לפני שבוע בדיוק, לקראת סגירת שבוע המסחר בוול סטריט ביום שישי בלילה (שעון ישראל) יצא לשוק דיווח לפיו 8 הבנקים הגדולים בארה"ב מתאחדים בניסיון להציל את מבטחת האג"ח Ambac (סימול: ABK) אשר סובלת מקשיים בשל משבר האשראי.

היום, שבוע לאחר הדיווח, עדיין לא יצאה ההודעה הרשמית בנוגע לעסקה, ובתחנת הטלוויזיה CNBC מדווחים היום כי עסקת החילוץ נתקעה בקושי מהותי והיא מתעכבת.

"הסיכונים הם גבוהים מאוד ולכן סוכנויות הדירוג נזהרות במיוחד", ציין סקוט סטיוארט, פרופסור באוניברסיטת בוסטון. "באם Ambac תאבד את הדירוג הגבוה, התוצאה יכולה ליצור בעיית נזילות גדולה מאוד בפני השוק", הסביר סטיוארט.

חברת Ambac יכולה להפריד בין הערבויות לאגרות החוב המוניציפליות ובין הערבויות לאגרות החוב המגובות בנכסים, ציינו במודיס. אך תחת תרחיש זה, היחידה לערבויות אגרות החוב המגובות בנכסים תתקשה לשמור על דרוג ה-AAA.

"זה טיפה אירוני שסוכנויות הדירוג לא ביצעו את תפקידן כהלכה, וכעת אנו מסתמכים עליהן", ציין סטיוארט.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


יבוא יצוא
צילום: תמר מצפי

הפטור ממע"מ ביבוא אישי עולה ל-150 דולר והלחץ עובר לשוק המקומי

התקרה החדשה נכנסת לתוקף בחצות, באוצר מציגים לחץ תחרותי על המחירים, ובשוק המקומי מזהירים מפגיעה בעסקים המקומיים

ליאור דנקנר |

הלילה בחצות נכנסת לתוקף הרחבת הפטור ממע"מ ביבוא אישי, כך שהתקרה עולה מ-75 דולר ל-150 דולר. בפועל זה פותח עוד שכבה גדולה של הזמנות מחו"ל שעד היום נפלו בין הכיסאות ונדרשו במע"מ.

הבדיקה נעשית לפי ערך החבילה ולא לפי מועד ההזמנה, והקובע הוא מועד הגעת החבילה למכס בישראל. המשמעות היא שאותה רכישה יכולה לקבל טיפול שונה לפי מועד השחרור, וגם לפי הדרך שבה החבילה פוצלה או אוחדה בדרך.

ההרחבה הגיעה אחרי פרסום טיוטת הצו להערות הציבור והשלמת הליך החתימה. באוצר מציגים את המהלך כחלק ממדיניות שנועדה לחזק תחרות וללחוץ את מחירי המדף בישראל דרך חלופה מחו"ל, בעיקר בתחומי האופנה ומוצרי הצריכה.


איך זה עובד בשטח ומה נחשב בתוך התקרה

הפטור מתייחס לערך המוצר עצמו. עלויות משלוח לא נכללות בחישוב המע"מ, אבל בפועל יכולות להתווסף עלויות טיפול ושחרור שמשתנות לפי אתר, ספק וחברת שילוח.

מבחינת המכס, הערך נבחן ברמת החבילה. כשכמה פריטים מגיעים יחד באותה חבילה, הם נספרים יחד לצורך התקרה, ובמקרים מסוימים המכס יכול להתייחס לפיצול שנראה מלאכותי כניסיון לעקוף את הכללים ולחייב בהתאם.