בעלי עניין השבוע: בודנשטיין קונה ברבד, פישמן קונה במבני תעשיה

יוסי בודנשטיין, בעל העניין החדש ברבד, המשיך להגדיל החזקה. פישמן רוכש ממבני תעשיה בעקביות ובמנות קטנות, אלקטרה רוכשת שליטה בלידקום ומשפחת דנקנר נכסת חזרה לאי.די.בי פיתוח
ישראל הס |

תנועות בעלי עניין ערות ניתן היה לראות בשבוע החולף בבורסה הישראלית. בסקירה זו נציג בפניכם מספר עסקאות אשר משכו את תשומת הלב.

אלקטרה הודיעה היום (ה) כי תרכוש את גרעין השליטה בלידקום, הנסחרת בבורסת לונדון, בהיקף של עד 167 מ' ש'. בשלב ראשון, תשקיע אלקטרה כ-55 מיליון שקל תמורת כ-17.6% מלידקום. עם זאת , בשלב שני, תוכל אלקטרה להשקיע בלידקום כ-112 מיליון שקל נוספים.

פישמן לא מפספס אף יום

אליעזר פישמן הגדיל השבוע את החזקותיו בחברת כלכלית ירושלים, זאת לאחר שרכש מניות בשווי של 2.2 מיליון שקלים. נציין כי פישמן לא פיספס אף יום מסחר ורכש את מניות כלכלית ירושלים ברציפות מיום א' עד ד'

ביום א' החל פישמן את רכישותיו עם קניה של 12 אלף מניות בשווי כולל של 754 אלף שקל. למחרת (ב) המשיך פישמן במסע רכישותיו השבועי ורכש 7,062 מניות תמורת 439 אלף שקלים. ביום ג' המשיך פישמן את רכישותיו עם קנייה של 4,811 מניות בשווי של 298,715 שקלים. ביום רביעי סיים פישמן את רכישותיו השבועיות, לפחות עד לרגע כתיבת שורות אלה, בחברת כלכלית ירושלים עם רכישה של 6,500 ממניות החברה תמורת 400 אלף שקלים.

משפחת דנקנר נכנסת לאי.די.בי פיתוח

משפחת דנקנר הופכת להיות בעלת עניין באיי.די.בי. פיתוח וזאת לאחר ששלי ברגמן, אחותו של נוחי דנקנר, בהיותה גם בעלת עניין בחברת אי.די.בי אחזקות, ביצעה רכישה של כ-200,138 ממניות החברה ב-7 לפברואר 2008. זאת בהשקעה כוללת של 21.1 מיליון שקל. ברכישה זו הפכה שלי להיות בעלת עניין בחברת אי.די.בי פיתוח.

השבוע החל גם יצחק דנקנר, אביו של נוחי דנקנר להיות בעל עניין באי.די.בי פיתוח וזאת לאחר שהוסיף אתמול (ד) לאחזקותיו בחברה 3,000 מניות. זאת בתמורה ל-341 אלף שקלים.

יוסף בודנשטיין אוסף במרץ את מניות רבד

הבעלים של חברת רילון ואלדן טק, יוסף בודנשטיין, החל לאחרונה להיות בעל עניין בחברת רבד. השבוע אסף יוסף בודנשטיין 42 אלף ממניות רבד, אשר נשלטת על ידי יגאל אהובי, בשווי של 1.2 מיליון שקלים.

מתוך ראיון שערכנו עם בודנשטיין השבוע: מאז התחלת להיות בעל עניין ברבד, ב-3 בפברואר, אתה רוכש מניות רבד במנות קטנות, האם את מתכוון להמשיך להגדיל החזקה?

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".