מי אתה רמי לוי?

אלי לוי, יו"ר ועד העסקים בירושלים ןבעלי מסעדת אלדד וזהו, "רמי לוי אינו אדם של הצגות, אבל ברגע שאתה מגיע לפסגה אתה לא יכול להתחבא. אדון מנדל (קו-אופ) רודף אותו ואני בטוח כי לוי לא התחיל את המלחמה הזאת. רמי לוי הוא איש פשוט"
ישראל הס |

איש העסקים הירושלמי רמי לוי עלה לכותרות בימים האחרונים בעקבות מלחמת המחירים שהחלה בסניף החדש שלו בקריות. מערכה קשה זו התפתחה למלחמת הישרדות כוללת ופרועה על כיסו של הצרכן בכל רחבי הארץ.

כבר לפני שנים היה ידוע בקרב תושבי הבירה כי "רמי לוי שיווק השיקמה" היא אחת מהרשתות בעלות המחירים היותר זולים בעיר אבל הפעם המלחמה יצאה מגבולות ירושלים והשאלה היא האם היזם הירושלמי יצליח להתמיד באסטרטגיה העסקית שלו גם במחוץ למגרש הביתי.

באמצע חודש ינואר 2008 החל פסטיבל ההשמצות על גבי גלי האתר של רדיו ירושלים. כאשר נחשפנו למלחמת "קרמר נגד קרמר" או בשמה הירושלמי "רמי נגד רמי". רמי לוי נגד רמי מנדל מנהל קו-אופ ישראל. רשת רמי לוי הגישה לקראת סוף חודש ינואר 2007 תביעה נגד רשת קו-אופ ישראל ונגד מנהלה רמי מנדל בעילת פרסום מטעה ברדיו ירושלים.

הפרסומת ברדיו ירושלים אמרה, "תלמידים אני מזועזעת. רמי לוי שיווק השיקמה! ממתי סל של 164 שקל ו-91 אגורות זול יותר מסל של 147 שקל? אלף פעם אמרתי לכם בחשבון אין מקום לדימיון. סקר שנערך ב-7 בינואר מגלה: סל קניות בחנות רמי לוי עולה 164 שקל ו-91 אגורות, לעומת 147 שקל בלבד ברשת מיסטר זול". עד כאן הציטוט.

מי האיש?

ניסינו להבין מיהו איש העסקים הירושלמי שפרץ לתודעה הציבורית בשבועות האחרונים ומעלה את החום בקרב בעלי רשתות השיווק הגדולות. רמי לוי, נשוי לעדינה ואב לארבעה, החל את דרכו העסקית כחייל משוחרר. רמי גדל בשכונת רוממה בירושלים והוא מתגורר כיום בשכונת גילה.

משה שחר, הבעלים של מעדנית "אבו דאוד" בשוק מחנה יהודה בירושלים המכונה "אבו דאוד", היה השכן הראשון של רמי לוי. "רמי לוי פתח את חנות רמי לוי שיווק שיקמה לפני יותר מ-20 שנה כחנות קמעונאית בלב שוק מחנה יהודה. מה שמייחד אותו הוא התמדה, והיושר. תמיד הוא נתן יחס טוב לעובדיו וזה השתלם לו".

אבו דאוד מוסיף כי "לא מדובר כאן באיזה גאון פיננסי אלה באיש שעבד קשה והצליח. בניגוד לשכניו בשוק שכל היום עניין אותם המלחמות אחד בשני, הרעש והצלצולים, רמי התרחק מכל אלה. הגדולה שלו היא בפשטותו".

אבו דאוד מספר על התקופה ממנה יצא לוי מהשוק, "בתחחילת שנות ה-90 עבר רמי לוי לשוק הסיטונאי הממוקם בגבעת שאול. הוא עבד גם כסיטונאי וגם כקימעונאי. בירושלים ישנם כ-20-30 סיטונאי מזון אבל הוא הצליח בזכות ההתמדה".

לפני קצת יותר משנה החליטה אגודת הסטודנטים בירושלים לפתוח בשירות הסעות לסופרים של רמי לוי, זאת בשל העובדה כי תפסה אותו כרשת המספקת את סל הקניות הזול בעיר.

לגבי לוי הסוחר, מוסר אבו דאוד כי "כשרמי לוי מתמקח עם ספק הוא יכול לעשות ממנו כווץ' אבל ברגע שהוא נותן לו צ'ק יש לספק תעודת ביטוח. בשל העובדה הזאת, ניתן לראות כי הספקים רודפים אחריו".

רמי לוי לא חזק במיקוח רק מול הסוחרים. ב-24 לדצמבר 2007 הממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת עו"ד יצחק קמחי פנה לרמי לוי בעניין הסרת שלט חוצות מול סניפיו בו כתוב כי ברמי לוי נמצא את "סל הקניות הזול במדינה". טענת קמחי היתה כי אין ללוי אפשרות לקבוע זאת. רמי לוי בתגובה, "בכל הסקרים אנו יוצאים הכי זולים. כשמגה אומרת שהיא הכי זולה בחסכון זה נכון?"

בנוגע לעסקיו רמי לוי לא מוותר לאף אחד. ב-27 לאפריל 2006 עתר רמי לבג"ץ נגד עיריית מעלה אדומים, זאת בשל העלאת מחירי הארנונה לסניפו בעיר ב-27%. הוא טען כי העלאת המחיר חלה רק על שטחי עסקיו וזאת לטענתו בכדי לתמוך בקניון המתחרה הקיים בעיר.

גורמים בשוק ההון מוסרים כי במשך כל התנהלותו העסקית לא הרבה לוי לקחת הלוואות והשתמש כמעט אך ורק במקורות מימון עצמאיים. עם זאת נציין, כי בחודש מאי 2007 ביצע לוי הנפקה מוצלחת בבורסה של ת"א בהיקף של כ-180 מיליון שקל.

אלי לוי יו"ר ועד העסקים במרכז העיר והבעלים של מסעדת אלדד וזהו מוסר כי "רמי ידע להעמיד את החיילים שלו נכון ולכן הוא הצליח. הוא ידע לבחור את אנשיו בקפידה והרבה מכך היתה גם התרומה המשפחתית".

עוד מוסר אלי לוי, כי "רמי לוי אינו אדם של הצגות, אבל ברגע שאתה מגיע לפסגה אתה לא יכול להתחבא. אדון מנדל (קו-אופ) רודף אותו ואני בטוח כי לוי לא התחיל את המלחמה הזאת. רמי לוי הוא איש פשוט."

האם רמי לוי עושה כאן "תרגיל" שיחזיק זמן קצר בלבד כי לא יוכל לעמוד בתחרות המחירים, או שאיש העסקים הירושלמי בונה מהלך "שח מט" ארוך ומחוכם בו הוא גורם לרשתות הגדולות לחתוך את מחירי מוצריהן בצורה משמעותית שתשחוק את רווחיותן, בעוד הוא מוריד את מחירי מוצריו במידה פחותה ורק את מחיר העוף בצורה משמעותית? את התשובה לשאלה הזאת יכריע רק העתיד, אבל מה שבטוח מחיר העוף "עושה גלים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".