ניתוח טכני: מדד המעו"ף - בשלב של מגמת ירידה

לאחר שבירת המשולש מטה, ומחזור המסחר הגבוה של יום חמישי דומה שהכיוון יהיה דרומה
אייל גורביץ |

בסקירות האחרונות הערכתי שמצבו של שוק המניות הולך ונחלש, הולך ומאבד מהחיוניות שאפיינה אותו מזה פרק זמן ארוך. בעוד שתקופה ארוכה הערכתי שכל ירידה תהיה לצורך עלייה, הרי שמזה כחודש ומעלה אני מצביע על היחלשות הולכת וגוברת, עד שבשבוע האחרון נשברה מטה רמת 1,186 הנקודות בשילוב מחזור מסחר גבוה. אירוע זה הוא שלב נוסף בסדרת איתותי חולשה ההולכים ונערמים ומן הסתם יקשו על מדד המעו"ף להסתובב ולבנות מגמת עלייה. סביר להניח שנראה את השוק, במהלך השבועות הקרובים ובשלבים, ממשיך דרומה ודועך לאיתו. ואם עד לפני שבוע נותרו רק מספר מועט של מניות שהיו במגמת עלייה, הרי שבשבוע האחרון איבדנו אחת נוספת – מכתשים אגן. הירידה החדה שהתאפיינה במחזור גבוה מעידה שזו רק תחילת הדרך.

בשוק המניות האמריקאי, שגם אותו סימנתי מזה זמן כחלש, נמשכת מגמת הירידה וקשה לצפות שהיא תיעצר דווקא כאן. גם שם, המומנטום שלילי וסביר להניח שהתקופה הקרובה תתאפיין בירידות. תיקונים יהיו מטבע הדברים אך משמעותם תהיה זניחה.

ובזהב אנו עדים להיסטוריה. שבירתה של רמת 770 דולר לאונקיה משמעותה שיא כל הזמנים וזאת אחרי שרק לפני 28 שנה שהה הזהב במחירים הללו. ממש היסטוריה.

האינדיקטורים

1. מבט על הגרף היומי המצורף יגלה שבמהלך החודשיים האחרונים שייט מדד המעו"ף במה שקרוי "דשדוש מתכנס". המונח הזה נכון יותר כאשר הוא מוגדר כ"משולש סימטרי" – תבנית המייצגת חילוקי דעות מהותיים לגבי המשך הדרך. הקו העליון הנותן ביטוי לדעתם של המוכרים, משופע כלפי מטה ומעיד על החלטה לממש במחירים הולכים ויורדים כביטוי לאי אמון ברמתו של השוק. הקו התחתון המייצג את דעתם של הקונים, מעיד את ההיפך הגמור.

2. שבירתו של המשולש מטה אמורה להעיד על יציאתה לדרך של מגמת ירידה. וכפי שאפשר לראות, השבירה לוותה בפער מחירים יורד אותו כשל מדד המעו"ף מלסגור בימים שלאחר מכן. ולא רק זאת, אלא שביום חמישי האחרון נרשמה ירידה חדה שהתאפיינה בנר אדום ודומיננטי ומחזור מסחר גבוה שלמעשה סגרו את סיפור המשולש. ואם הכול ילך לפי התוכניות, הכיוון הכללי צפוי להיות כלפי מטה.

3. מבחינת היעדים האפשריים הרי שעומקו של המשולש הוא כ-80 נקודות. ולכן, מנקודת הפריצה שממוקמת סביב 1,186 הנקודות צפוי מדד המעו"ף לאבד עוד כ-80 נקודות נוספות ולזלוג לפחות עד למחיר של 1,100 הנקודות.

רמות תמיכה והתנגדות

1. תמיכה ראשונה רק סביב רמת 1,100 הנקודות. התנגדות ראשונה בין 1,180 – 1,200 הנקודות, בדיוק בפער המחירים היורד שנפתח ב-6 לינואר השנה.

סיכום: שוק המניות, ולא רק המקומי נכנסים לתקופה של ירידות. תיקון גדול יותר מאלה שאליהם הורגלנו בתקופה האחרונה.

* הכותב משמש כמנהל המקצועי של "המרכז להשכלה פיננסית" מקבוצת מטריקס ומלמד ניתוח טכני

* אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חומוס
צילום: רותם ליברזון

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?

רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמות מס

בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים. 

סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.

מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל. 

אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון. 

רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

אוטובוס
צילום: FREEPIK

משרד התחבורה במתווה חדש ומשופר לגיוס נהגי אוטובוס

משרד התחבורה משיק מתווה חדש לעידוד הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, המצטרף לשורה של צעדים לשיפור תנאי העבודה של הנהגים, מעמדם וביטחונם; השרה רגב: "המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח"

רן קידר |

משרד התחבורה, באמצעות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פרסם מתווה חדש לסיוע במימון הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, כחלק ממדיניות כוללת שמובילה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, לחיזוק מעמדם של נהגי התחבורה הציבורית בישראל. המתווה נועד לעודד גיוס נהגים חדשים לענף ולהבטיח את השתלבותם בעבודה בפועל, במטרה לתת מענה למחסור החמור בנהגי אוטובוס ולתמוך בהרחבת ושיפור השירות לנוסעים. 

במסגרת היוזמה, יוענקו לחברות האוטובוסים תמריצים כספיים עבור הכשרה והעסקה של נהגים חדשים, הכוללים מענקי הכשרה ומענקי התמדה. משרד התחבורה פועל בשנים האחרונות לחיזוק מעמד הנהגים, לשיפור תנאי העבודה שלהם ולשמירה על ביטחונם האישי, על רקע התגברות מקרי האלימות כלפיהם. בין הצעדים שבוצעו: התקנת מחיצות מגן בכל האוטובוסים החדשים, הצבת מצלמות ולחצני מצוקה המחוברים ישירות לחברות התחבורה ולמשטרה, והובלת קמפיין תקשורתי נרחב להעלאת המודעות לחשיבותו של הנהג ולתרומתו למערכת התחבורה הציבורית. 

בתקופת כהונתה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הועלה שכר הנהגים ב-11%, נקבעה תקופת הכשרה בתשלום, והוקמו עשרות תחנות ריענון ומנוחה לנהגים ברחבי הארץ. עד כה הוקמו למעלה מ-65 תחנות ריענון, ועד סוף השנה צפויות לקום כ-40 תחנות נוספות. במשרד התחבורה מציינים כי המאמצים הללו נשאו פרי: בשנתיים האחרונות הצטרפו לענף התחבורה הציבורית כ-7,000 נהגים חדשים - עלייה של כ-13% לעומת שנים קודמות. 

נציגי משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית מנהלים דיאלוג מתמיד עם ארגוני הנהגים ומפעילי התחבורה הציבורית, במטרה להמשיך ולפתח פתרונות מותאמים לשיפור תנאי העבודה, ההכשרה והביטחון של הנהגים. 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "לצד השקעה חסרת תקדים בהקמת מערכות הסעת המונים מתקדמות ובהטמעת טכנולוגיות חדשניות, מערך האוטובוסים הוא עדיין נדבך מרכזי וחיוני במערך פתרונות התחבורה הציבורית, המאפשר מתן שירות רחב ומסועף לכל יישוב בישראל. נהגי האוטובוסים הם הלב הפועם של המערכת , ובשנים האחרונות שמנו דגש מיוחד על שיפור תנאיהם וביטחונם, מהתקנת מחיצות מגן ועד העלאת שכר. המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח. החזון שלנו אומר בפשטות: אם הנהגים מרוצים ובטוחים - גם הנוסעים יהיו מרוצים ובטוחים".