יכולתו של פ"ש לשנות שומות שקבע לפני שנים

מאת: עו"ד גיא רוטמן

מהי הסמכות לפתוח שומות בהסכם?
עו"ד לילך דניאל |

שאלה:

---------

בימים אלה פנתה אלינו רשות המסים בישראל [להלן - "רשות המסים"], כי, בטעות, הם, קיזזו בשנים 2003-1993 סכום גבוה כמקדמות עודפות. לדוגמה:

● בשנת 1998 - שולמו מקדמות עודפות בסך 15,000 ש"ח; והחברה סיימה את השנה בהפסד.

● בשנת 1999 - שולמו מקדמות בסך 20,000; ובנוסף, ב-1214, דווח על עוד מקדמות משנת 1998, בסך 15,000 ש"ח, ואלה לא קוזזו.

● בסה"כ דווח, ב-1214 של שנה זו, על מקדמות עודפות שוטפות בסך 20,000 ש"ח, וגם על מקדמות עודפות משנים קודמות בסך 15,000 ש"ח. גם שנה זו הסתיימה בהפסד.

● בשנת 2000 שולמו מקדמות עודפות בסך 30,000 ש"ח; וב-1214 דווח על מקדמות עודפות בסך 30,000 ש"ח; ועל עוד מקדמות עודפות משנים קודמות (בסך 15,000 ש"ח + 20,000 ש"ח). גם שנה זו הסתיימה בהפסד.

תיקים אלה הגיעו לדיון, והם נסגרו בשומה בהסכמה, ונזקף רווח לכל אחת מהשנים; והחברה סיימה כבר מזמן לשלם את היתרות, שחישב פקיד השומה בגין כל אחת מהשנים.

מכיוון שמדובר בשנים שעברו, לא שמרה החברה חומר מאותן שנים; בייחוד, שמבחינתה השומות כבר סגורות.

כעת, טוענת רשות המסים, כי בעת חישוב חבות המס בעבור שנת 1998 (שלפי ההסכם ישנה הכנסה חייבת במס) הם גרעו מהחבות הזו 15,000 ש"ח, וכך ראוי. אבל כאשר הם חישבו את החבות במס בגין שנת 1999 הם גרעו (בטעות) מהחבות 35,000 ש"ח (20,000 ש"ח + 15,000 ש"ח משנת 1998), ולא רק 20,000 ש"ח כפי שהיה ראוי.

וכן הדין לשנת 2000, שגם היא הסתיימה ברווח לפי ההסכם. גם שם הקטינו את החוב ב-65,000 ש"ח [שנת 1998 - 15,000 ש"ח; שנת 1999 - 20,000 ש"ח; שנת 2000 - 30,000 ש"ח]; ובפועל, הם היו צריכים להקטין רק ב-30,000 ש"ח של השוטף.

כאמור, אין עוררין - שאם כך הם עשו, הם טעו. כאמור, אין בידינו מסמכים לאשר את הטענה או לסתור אותה; וברצוננו לא לפתוח את הדיון כלל.

השאלה:

האם הם בכלל יכולים - כיום - במרחק זמן כה גדול, לבוא ולתבוע בגין זאת, ובעוד השומות נסגרו בהסכמה ?

תשובה:

-----------

השאלה הנשאלת היא, למעשה, מהי הסמכות לפתוח שומות בהסכם לאחר שלכאורה, לטענת פקיד השומה, התגלתה טעות בתחשיבים שעל בסיסם נערך ההסכם ?

מן העובדות, שנסקרו בפניית השואל, עולה, לכאורה, כי התחשיבים האמורים היו מסמכים פנימיים של פקיד השומה ולא הוצגו לפני הנישום בעת שהגיעו עמו להסכם הפשרה.

ככל שהפשרה כללה סכומים מוחלטים, כלומר: הכנסות חייבות מוסכמות, ולא כללה הפחתות מסוימות בדבר מקדמות עודפות - הרי ה"טעות", לכאורה, לא הייתה בידיעת הנישום או מייצגיו, ולא יכלה להיות ידועה להם.

משא ומתן עם פקיד השומה יש לו מאפיינים של כל משא ומתן, הנערך ברגיל, כשלנישום יש ציפייה מוצדקת ומובנת, כי מאחר שהצד שעמו נושאים ונותנים הוא רשות ממשלתית - הרי זו תכבד את המוסכם עמה ותעמוד בו ברמה גבוהה יותר מהצפוי ברגיל. הנישום מעלה את טענותיו, ולמולן מועלות טענות פקיד השומה, והצדדים מגיעים לפשרה מוסכמת ומקובלת על שניהם.

המוטיב המהותי, הניכר והעיקרי של הסכמה כאמור, הן מבחינת הנישום והן מבחינת פקיד השומה, הוא ההכנסה החייבת, שתיקבע לנישום וכל הנובע ממנה; כלומר: סך המס, שיחוב בו הנישום. לא תמיד ידועים לנישום הדרך או השיקולים שעמדו לפני פקיד השומה בהגיעו לתוצאה של החבות המוסכמת; וזו יכולה לנבוע מוויתור על טענות שעמדו לפני פקיד השומה בנושאים מסוימים או מקבלת חלק מטענות הנישום בעניינים אחרים.

להסכם עם פקיד השומה יש שני פנים: פן בדבר הסכם ופן בדבר החלטה מינהלית. בפן ההסכם - הרי בטעות בכדאיות של עסקה או במוטיבים כלכליים שלה אין כדי להוות עילה לביטול הסכם; ובפן המינהלי - הרי אל מול האינטרס לגביית מס אמת עומד האינטרס החשוב ורב-המשמעות: הצפייה הלגיטימית של נישומים ליציבות ולסופיות הדיון עם הרשות המינהלית ולסופיות ההחלטות המינהליות, ובייחוד בדבר שומות שנקבעו בהסכם בדבר תקופת עבר.

פסק הדין המרכזי, שניתח סוגיה זו, הוא ע"א 433/80, נכסי י.ב.מ ישראל בע"מ נ' מנהל מס רכוש וקרן פיצויים (להלן - "עניין י.ב.מ.") [פ"ד לז(1) 337].

בעניין י.ב.מ נקבע, כי יש לאבחן בין התוצאה של טעות, המתבטאת בהחלטה הנוגדת את החוק או החורגת מסמכות בצורה אחרת, לבין החלטה, שמקורה בטעות משרד טכנית שנעשתה בהיסח דעת, מצד אחד, לבין החלטה שיש בה משום משגה, שבו יישם הפקיד בצורה בלתי נבונה או בלתי נכונה את המדיניות של משרדו, או השתמש בשיקול-דעתו באופן בלתי סביר.

לגבי שני סוגי ההחלטות הראשונים יוכלו רשויות הציבור, בדרך כלל, לחזור בהן מההחלטה, בהבדל מההחלטה מהסוג השלישי, שבה תהיה הרשות בדרך כלל קשורה בה, ובייחוד כשהאזרח הספיק כבר לפעול על-פי ההחלטה המקורית.

כן נקבע:

"הרשות המנהלית קשורה בהחלטתה, גם אם נפלה בה טעות בשיקול הדעת, במיוחד כאשר האזרח הספיק כבר לפעול על-פי ההחלטה המקורית" [ראה: עניין י.ב.מ. לעיל, עמ' 352; וכן ע"ש 913/97, מסגריית קינג נ' מנהל מס ערך מוסף, גוש דן. מיסים יט/1 (פברואר 2005) ה-32, עמ' 231].

מניתוח עובדות המקרה ביחס לפסק הדין עולה, כי אמנם טענות פקיד השומה הן, כי מדובר בטעות חישובית. אולם, מהעובדות עולה, כי אין אסמכתאות או מידע נוסף בהסכם עצמו התומך בטענתו זו; וככל שאין כאלה - הרי ייתכן, כי פקיד השומה מנסה לעטות על משגה מהסוג השלישי כסות פורימית של משגה מהסוג הראשון או השני.

וכן בעמ"ה 1237/01, אהוד אלוני נ' פקיד שומה, כפר סבא [מיסים יח/5 (אוקטובר 2004) ה-21, עמ' 153] נקבע:

""הווה אומר, ככל שענין לנו אכן בטעות שנכרכה בשיקולי כדאיות ששקל המערער בנושא ההסדר, הרי אין בטעות זו כדי לגבש עילה לביטולו. ובלשונו של פרופ' ד. פרידמן, במאמרו, "הסיכון החוזי וטעות והטעיה בכדאיות" (עיוני משפט י"ד, 459 עמ' 463), שבו בחן את הסיפא להגדרה הנ"ל:

"הכל מבינים שקיימות טעויות אחרות שאינן מובאות בחשבון. למסקנה זו היה מגיע כל בית משפט, אף אם לא היה נאמר על כך דבר בסעיף החוק העוסק בענין הטעות. כך, למשל, אדם הרוכש נכס מתוך אמונה שמחירו יעלה והסתבר שמחירו ירד יכול אולי לומר שטעה. אך הכל מבינים שנסיבות אלה, בין אם נכנה אותן טעות ובין אם לאו, אינן יכולות לשמש עילה לביטול חוזה (אלא אם יתקיימו תנאים נוספים). למסקנה זו היה מגיע, כאמור, כל בית משפט, בין שהיתה הוראה בענין כדאיות ובין שלא. אולם המחוקק בחר לומר את דברו ... (ור' גם דבריו של בית המשפט בהתיחסו לסוגיה זו, בע"א 2444/90, אברהם ארואסטי ואח' נ' שושנה קאשי (פ"ד מח(2), 513, 527, שם אימץ את דבריו של פרופ' פרידמן לעניין טעות בכדאיות העסקה).""

בעניין אלוני נידון ערעור נישום, שהגיע להסדר עם רשות המסים ולאחריו הגיש דוח מתקן, שסתר את ההסדר וביקש לדון בשומותיו על פי הדו"ח המתקן האמור.

דין נישום לעניין זה כדין הרשות המינהלית; וככל שנמנע מנישום לתקן את דוחותיו ולהביא הלכה למעשה לביטול הסכם שנכרת בינו לבין פקיד השומה בה במידה מנוע אף פקיד השומה מפתיחת הסכם שנכרת בינו לבין נישום לעניין שומותיו לשנים היסטוריות, ככל הנראה שנים רבות לאחר שנכרת ההסכם נשוא השומות.

במקרה הנידון בשאלה, אשר בפניית השואל דלעיל, עולה, כי מדובר כאן בשומות לשנים 2003-1993. אין מידע בדבר המועד, שבו הוגשו הדוחות לשנים האמורות, או המועד שבו הוצאו שומות או נכרת הסכם שביטולו או שתיקונו מבוקש.

פקיד השומה או מנהל רשות המסים מוסמכים לפתוח את שומות הנישום בהתאם לסמכויות, שהוקנו להם בפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 [להלן - "הפקודה"]. כלומר: לעניין שומה בהסכם רשאי פקיד השומה לתקן טעויות חשבוניות בתוך שנה מתום שלוש שנים מסוף שנת המס, שבה הוגש הדוח (או ארבע שנים באישור מנהל רשות המסים), מכוח סעיף 145(א)(2)(2א), שזו לשונו:

"(2א) פקיד השומה רשאי, ביוזמתו או לבקשת הנישום, תוך שנה מתום התקופה האמורה בפסקה (2), לתקן כל טעות שנפלה בחישוב הניכויים, הזיכויים או הפטורים בשומה לפי פסקה (2)(ב), אם שוכנע שמדובר בטעות חשבונית."

או אם יבחר מנהל רשות המסים להפעיל את סמכותו מכוח סעיף 147 לפקודה ליתן כל צו שייראה לו בעקבות בדיקתו; וזאת, בתוך שנה לאחר התקופות שנקבעו בסעיפים 145(א) ו-152(ג) לפקודה.

מודגש בזה, כי סמכויות אלה חלות על דוחות לשנת המס 1996 ואילך, שצמצמו את המועדים לפתיחת שומות ולדיון בהן. והמועדים לפעול ביחס לשומות לשנות המס שקדמו להן חלפו אף הן.

מן פניית השואל ומן העובדות שפורטו בה אין פרטים מספיקים בדבר המשא והמתן שהיה בין הצדדים ומה היו תוצאותיו כפי שבוטאו בהסכם הפשרה ובשומות הסופיות.

הסכם פשרה ושומות בהסכם מתגבשות בעת שפקיד השומה מאשרן ו/או נמנע מלבטל את ההסכם בתקופה של 30 יום ממועד חתימתו. כמופיע בטופסי ההסכם של רשות המסים, בעניין נושא פניית השואל, ככל הנראה, לא ניצל פקיד השומה את סמכותו זו.

בהנחה, כי מדובר בשנות מס רבות שחלפו, הדוחות בעניינן הוגשו, והמועד לפתיחת השומות חלף - הרי בדבר מרבית שנות המס הנידונות חלף המועד לתיקון או לפתיחת השומות, אלא במקרה של גילוי עבירות פליליות; זה דבר שאינו בענייננו דלעיל לאור הפרטים המובאים בה.

תיקון רכיב אחד בהסכם בדבר שנות מס רחוקות כל כך שהיו בעבר עשוי להביא לביטול ההסכם כולו ולפתיחת כלל השומות לשנים האמורות ולדיון מחדש ולמשא ומתן חדש עם פקיד השומה ביחס לשנים האמורות.

לטעמנו, אין מקום לתיקון שומות גם אם צודק פקיד השומה בטענתו, כי נעשתה טעות בתחשיביו לאור עקרון ההסתמכות וסופיות הדיון, הגוברים במקרה פרטי זה על האינטרס לגבות מס אמת; ומה גם שככל הנראה פתיחת השומות או תיקונן אינו בסמכות פקיד השומה לאור המועדים שנקבעו בפקודה בעניין זה, ובייחוד לשנים שלאחר שנת 1996, שבעניינן הוגבלה סמכות פקיד השומה לתיקון טעויות בחישוב הניכויים והזיכויים, באורח מפורש לארבע שנים מתום שנת המס שבה הוגש הדוח לכל שנת מס רלוונטית (ראה הציטוט לעיל מהפקודה).

חיזוק לעמדה זו מצוי בחוזר מ"ה 6/02, הדן אמנם בזכאות להחזרי מס מכוח סעיף 160 לפקודה, אולם העמדה המשפטית, המובעת בחוזר קובעת, כי החזר כאמור - על אף הוראות סעיף 160 לפקודה, המגביל את תקופת ההחזר לשש שנים - יחולו עליו, נוסף על זאת, המגבלות בדבר תקופת פתיחת שומות; וזאת - בלשון החוזר:

"אף שהנקודה לא נדונה בפסק הדין, עמדתנו היא, שמגבלת הזמן בסעיף 160 כפופה גם למגבלות של תקופות השומה, לרבות על פי סעיף 147 לפקודה.

לפיכך, נישום המבקש החזר מס בגין שנים שנעשתה לגביהן שומה, ניתן להחזיר לו המס רק בהתקיים עילה לפתיחת השומה ורק אם לא חלפו המועדים לפתיחת שומה על פי סעיף 147 לפקודה."

לדעתנו, אפשר לגזור גזירה שווה מעמדה זו, לא רק לזכאות להחזר מס אלא אף לאפשרות לגביית מס.

למצער לא נכללו בפניית השואל פרטים, שיכלו לסייע במתן מענה יותר ממוקד, כגון אלה: מועד הגשת הדוחות לשנים הרלוונטיות; מועד עריכת ההסכם שתיקונו מבוקש; ומועד פניית פקיד השומה. מכך - תהיה התשובה כוללנית; ואולי, אין היא בבחינת מענה על העניין המסוים שהובא בפניית השואל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ירידה חדה במספר דורשי העבודה באוגוסט בשל מבצע "עם כלביא"

שירות התעסוקה: מספר דורשי העבודה ירד ב-14.7% ל-186.1 אלף, בעיקר עקב רישום רטרואקטיבי של עובדים שיצאו לחל״ת ביוני ושבו לעבודה ביולי; הירידה בלטה במיוחד בקרב נשים, צעירים וחרדים

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה תעסוקה מובטלים

שירות התעסוקה משקף את מצב שוק העבודה לחודש אוגוסט, וממנו עולה כי מספר דורשי העבודה ירד ב-14.7% (ירידה של 32.1 אלף) לעומת יולי, לרמה של 186.1 אלף דורשי עבודה בלבד. מדובר בירידה חדה וחריגה לעונה זו של השנה, בה בדרך כלל נרשמת עלייה זמנית במספר דורשי העבודה בשל תופעת פיטורי הקיץ.

הירידה מוסברת בעיקר בהכרה רטרואקטיבית בזכאות לחל״ת לעובדים שהוצאו לחל״ת במהלך מבצע "עם כלביא" ביוני. עובדים אלו חזרו בפועל לעבודתם כבר ביולי, אך נדרשו להירשם כדורשי עבודה בשירות התעסוקה על מנת לממש את זכאותם לדמי חל״ת. התופעה ניפחה את מספר דורשי העבודה ביולי, וכעת עם מיצויה, נרשמה ירידה חדה במיוחד באוגוסט, על אף שפיטורי קיץ נרשמו גם השנה (כ-4.3 אלף עובדים).

נזכיר שברקע גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

הירידה בלטה בקרב נשים, צעירים וחרדים

הירידה במספר דורשי העבודה הורגשה בכל קבוצות הגיל אך בלטה בקרב צעירים עד גיל 34, כאשר מספרם ירד בכ-20.6% וחתך את חלקם מכלל דורשי העבודה ל-29.4%. מספר הנשים דורשות העבודה ירד אף הוא ב-16.5% לעומת יולי, לעומת ירידה של 12.5% בלבד בקרב גברים, כך ששיעור הנשים מכלל דורשי העבודה ירד ל-57.8% לאחר חודשים של עלייה עקבית. גם בקרב החברה החרדית נרשמה ירידה חדה במיוחד של 23.1% לעומת יולי, אף שפיטורי הקיץ מאפיינים אוכלוסייה זו יותר, ושיעורם ירד ל-9.8% בלבד מכלל דורשי העבודה.

לצד הירידה הכללית נרשם שינוי בתמהיל דורשי העבודה: שיעור האשכולות הנמוכים (1–3) ירד ב-0.4 נקודות האחוז, בעוד שיעור האשכולות הגבוהים (8–10) עלה ב-0.4 נקודות האחוז והגיע ל-20.1% לעומת 16.8% בלבד באוגוסט 2023. הירידה המשמעותית ביותר נרשמה בענפי תעסוקה הרגישים למצבי משבר, כמו מלצרים ומוזגי משקאות (-70.7%), מעצבי שיער ועובדים במכוני יופי (-63.3%), מנהלי בתי מלון ומסעדות (-59.9%) ומוכרים בחנויות (-59.2%). מנגד, היחידים שבהם נרשמה עלייה היו מורים בחינוך העל-יסודי (7.1%), כתוצאה מתופעת פיטורי הקיץ.