סטנלי פישר: איגוח - המהפיכה הפיננסית הבאה
נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, סקר היום את הרפורמות והתהליכים שעבר שוק ההון, בכנס מעריב קונגרסים בת"א. בכנס התייחס הנגיד בעיקר לשאלת האיגוח וציין, כי עבודת ועדת "חיימוביץ-אשר", סייעה לקדם את נושא האיגוח בישראל אולם הלכה למעשה, הנושא עדיין לא התפתח, ונראה כי צריך לנקוט בצעדים נוספים על מנת לקדם את הנושא באופן משמעותי, ולהיות במצב דומה לזה של השווקים הבינלאומיים.
כמו כן, הוסיף פישר, כי באופן טבעי, לפני כל רפורמות ושינויים בשווקים הפיננסיים, במיוחד אם מדובר בשינויים מהותיים, מתעוררים חששות ותרחישים פסימיים וזו לא רק תופעה ישראלית. כאמור, החששות התבדו, אולם שינוי מבנה המערכת הפיננסית והשווקים הפיננסיים, כתוצאה מיישום רציף ומהיר של הרפורמות, מציבות אתגרים חדשים ומחייב ביצוע צעדים משלימים נוספים. בכללם, צעדים שיתאימו את מנגנוני ההסדרה והפיקוח על השווקים הפיננסיים למבנה החדש של השווקים.
בדבריו התייחס פישר למספר צעדים הנדרשים לקידום השווקים הפיננסיים ולחיזוק יציבותם:
1. פיקוח על מערכות תשלומים וסליקה - מערך התשלומים והסליקה נמצא בתהליך של רפורמה הכוללת את התאמת המערכות הקיימות לתקנים הבין-לאומיים והקמת מערכת חדשה לסליקת תשלומים גדולים בזמן אמת - ה-RTGS.
חשיבותו וחיוניותו של מערך התשלומים והסליקה לתפקוד תקין של המערכת הפיננסית והמשק מחייבים חקיקת חוק שיסדיר היבטים שונים של תפעול ופיקוח על כל סוגי מערכות התשלומים והסליקה. כולל: הסדרת פעילות ה-RTGS, חיזוק סמכויות הפיקוח של בנק ישראל עליהן, והתאמתו לכללים הבינלאומיים.
2. סטנדרטיזציה בין המפקחים על שוק ההון - בעיקר לאחר הרפורמה שבוצעה בשוק ההון, חשוב ליצור סטנדרטיזציה ברמת העצמאות, ביכולות האכיפה וברמת ההסדרה בין המפקחים על שוק ההון - המפקח על הבנקים, המפקח על הביטוח והרשות לניירות ערך. זאת תוך יצירת רמה גבוהה, ואחידה, ביכולת שלהם לפקח על שוק ההון, על מגזריו השונים.
בנאומו בכנס קיסריה הודיע שר האוצר על הקמת צוות משותף שיכלול את נציגי הרשויות, נציגי האוצר ונציגי בנק ישראל, לקידום הנושא. עד שצוות זה יגיש את המלצותיו יש צורך למסד את התיאום בין רשויות הפיקוח כבר עתה, ולהחליט למשל האם להתיר קיום של קונגלומרטים פיננסיים או האם יש צורך לאחד בין כל הרשויות, היכן ימוקמו, מה מידת עצמאותו של הפיקוח על הביטוח ועוד.
מיסוד התיאום יכול להיעשות באמצעות חתימה על מזכר הבנות (MOU), שיחייב תאום והתייעצות מוקדמת עם הרשויות האחרות בנושאים שיש להם השלכות לגבי תחומים שבסמכותן, וכן קביעת מסגרות ארגוניות לתאום הן בדרגים הבכירים והן בדרגי הביניים. כך למשל, מסחר בסיכוני אשראי בין הגופים המפוקחים השונים, באמצעות איגוח, יחייב הכרה בהעברת סיכון אשראי אצל המעביר ובהוספת הסיכון אצל הנעבר - שכן הסיכון לא נעלם.
התיאום גם יתרום לאחידות ברמת הפיקוח על מכשירים פיננסיים בעלי פרופיל רווח וסיכון דומים. כבר היום המשקיעים המוסדיים מאיצים את מתן האשראי לסקטור העסקי, למרות שקיימת אפשרות כי רמת הידע והניסיון שלהם בתחום האשראי וכן רמת הפיקוח עליהם בתחום זה נמוכים מאלו של הבנקים.
3. הסדרת הטיפול בבנקים כושלים וביטוח פיקדונות. הבנק העולמי, קרן המטבע הבינלאומית, ה-BIS וגופים נוספים השיקו ב-2002 יוזמה המגדירה הנחיות לטיפול בבנקים כושלים. היוזמה נועדה לאפשר מסגרת חוקית ומוסדית שתטפל ביעילות בבנקים בקשיים. ובהקשר זה הפיקוח על הבנקים עובד בימים אלה הסדרת הטיפול בבנקים כושלים.
4. הסדרת השוק של איגרות חוב מגובות בנכסים (איגוח). שוק האיגוח מהווה רכיב חשוב בהמשך הפיתוח של המערכת הפיננסית בישראל. חשוב לחוקק חוק איגוח על פי המלצות "ועדת חיימוביץ-אשר", כדי ליצור תשתית משפטית, בדומה למקובל במדינות אחרות, שהיא חיונית להתפתחותו של שוק איגוח תקין בישראל.
צעדים משלימים אלו יחזקו את התשתית הפיננסית וישפרו את הפיקוח על השווקים הפיננסיים, בתקופת המעבר שנוצרה מיישום רפורמת בכר.
לעניין איגוח הלוואות בנקאיות הוסיף הנגיד:
המסחר בסיכוני אשראי, באמצעות איגוח מסורתי או איגוח סינטטי, יתרום לשכלול השוק הראשוני ובכלל זה לחיתום האשראי ולתמחורו. זאת במקביל להיערכות המערכת הבנקאית ליישום באזל II בכל הקשור למתן אשראי וניהולו.
למעשה, מחיר סיכון האשראי שהשוק רואה לנגד עיניו במסגרת האיגוח יהיה הבנצ'מרק למחיר אותו ידרוש הבנק. פרקטיקה זו תקדם איגוח של הלוואות מיד לאחר ביצוען, כפי שנהוג במדינות המערב - מצב שיחסוך התמודדות עם קשיים משפטיים ואחרים.
התפתחות שוק האיגוח תחייב התמודדות עם הסיכונים הנוספים הגלומים בו, כגון: Cherry picking, מתן תמיכה סמויה של הבנק לאיגוח, מעבר לתמיכה החוזית, סיכונים תפעוליים ועוד. זאת בנוסף להתמודדות עם הגילוי הנדרש לציבור ולרשויות והכלים להסרת האי-סימטריה באינפורמציה, כגון דירוג חיצוני.
הפיקוח על הבנקים מגבש עקרונות והנחיות ספציפיות לטיפול בהעברת סיכוני אשראי, לרבות איגוח מסורתי ואיגוח סינטטי, בהתאם להמלצות באזל II ולהוראות של רשויות פיקוח מערביות. מטרת ההנחיות להקטין את האי-ודאות בביצוע איגוח בכל הקשור להכרה בהעברת סיכון האשראי, לצורך חישוב יחס ההון לרכיבי הסיכון.

שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה
ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה
הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל, עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה. נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.
מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה
לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.
מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%) השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

- OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה
- מובטלים? כבר לא צריך להגיש גם טופס לביטוח לאומי וגם ללשכת התעסוקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות
כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.
עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקהאבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה
הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות
בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.
כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.
הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.
הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.
- המנהלים שלכם כבר לא צריכים אתכם - "כולם ניתנים להחלפה": השינוי הגדול בשוק העבודה
- מספר המשרות הפנויות בארה״ב נותר גבוה - אך שוק העבודה מאותת על האטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת:
