50 מיליארד דולר בשנה עוברים רפורמה

שנתיים לאחר אישור הרפורמה בשוק האג"ח הממשלתיות יוצאת לדרך המהפיכה בו. מי יהיו המרוויחים, המפסידים ועל מה שביניהם?
אסף מליחי |

כשנתיים לאחר אישור, הצעת שר האוצר לשעבר בנימין נתניהו לתיקון חוק מלווה המדינה, הכולל רפורמה מקיפה בשוק האג"ח הממשלתיות, יוצאת לדרך הרפורמה בחלק הגדול ביותר של ביותר בשוק ההון. ביולי הקרוב תחל המדינה למכור את איגרות החוב על פי השיטה החדשה שתנהל את 50 מיליארד השקל שמלווה המדינה.

איך זה יקרה בפועל?

עד היום, מכרה המדינה את איגרות החוב באמצעות מכרזים שבהם השתתפו כל השחקנים הפיננסים: בנקים, קופות גמל, חברות ביטוח, וקרנות נאמנות. המכרז נוהל לפי השיטה לפיה בגוף שנקב במחיר בגבוה יותר זכה בכמות גדולה יותר של איגרות חוב על פי המחיר הגבוה ביותר.

ביולי הקרוב תסתיים שיטת המכרז והמדינה תחל למכור את איגרות החוב על פי השיטה החדשה, לפיה מתחייב כל אחד מ-20 עושי השוק שנבחרו לרכוש 4% מסך כל האיגרות שתנפיק המדינה בשנה. תנאי נוסף, מיוחס לאופן בו יפעלו עושי השוק מול הציבור לפיו, עליהם למכור ולקנות איגרות חוב באופן רציף 4 ימים בשבוע מיום שני עד חמישי במשך 5 שעות ביום.

שינוי נוסף, הינו המעבר לזירת מסחר חדשה. אם עד כה המסחר עבר דרך הבורסה, כעת ינצלו השחקנים את הפלטפורמה החדשה גם למסחר ספקולטיבי בינם לבין עצמם בדומה מאוד לשוק המט"ח. כפועל יוצא, השינוי מביא עימו תפנית חדה משוק סולידי בו השחקנים לא עסקו בתיווך לשוק ספקולטיבי בו נפתחת בפניהם האפשרות להמר על פוזיציות, ולפיכך להיות חשופים יותר לתנודות השוק. הרווח של הגופים יבוא מציבור הסוחרים שיקנה ישירות מהם, ובכך יוכלו עושי השוק ליהנות מהמרווח שבין מחיר הקניה של האגרות מהמדינה למכיר המכירה לסוחרים.

המסחר בשלב הראשון

בשלב הראשון, שיימשך כשנתיים, תחול הרפורמה על 5 סדרות של אג"ח ממשלתיות לא צמודות מסוג "שחר"(שם שבוטל עקב הרפורמה), המהוות כ-15% ממלאי החוב הממשלתי וכ-45% מההנפקות החדשות. השאיפה באוצר היא שבהמשך ניתן יהיה לסחור גם באג"ח צמודות ואג"ח קונצרניות. כמו כן, באופן עקרוני הכיוון הוא הקטנת חלקן של האיגרות הלא צמודות כך, שמשקלן יתפוס 25% ואת 75% הנותרים יתפוס הסוג הלא צמוד.

המרוויחים והמפסידים העיקריים

במסגרת 20 הגופים הפיננסים שנבחרו על ידי המדינה לשמש כעושי שוק, מתוכם 10 בנקים זרים, יהיו מן הסתם כאלה שייהנו יותר ואחרים שייפגעו. כמו בענפים רבים אחרי, גם כאן אין חדש תחת השמש והמרוויחים העיקריים יהיו הגופים הפיננסים הגדולים בשווקים בארץ ובעולם, המציגים ניסיון רב ויתרון לגודל, כבדוגמת המסחר בשוק המטבעות.

בראש רשימת השחקנים ניצבים הבנקים הזרים: סיטיגרופ, דויטשה בנק גולדמן זאקס ומורגן סטנלי, שיסחרו עבור עצמם. בנוסף, הם יספקו שירותים של קרנות גידור זרות.

מבין הגופים הישראלים, יובילו 3 הבנקים הגדולים: הפועלים, לאומי ודיסקונט שצפויים לבלוט ולהעמיד בצל את הבנקים הבינוניים והקטנים, וכן את הברוקרים הפרטיים העשויים להיפגע באופן משמעותי, עקב מחסור ביכולת ואמצעים להתמודד ברמת המקצוענות הגבוהה של השחקנים הזרים המובילים.

שוק האג"ח לאחר הרפורמה

מהשוואה למדינות אחרות כמו אירלנד, פורטוגל, דנמרק, ודרום אפריקה שאימצו את המודל, ובהסתמך על התפתחות שוק המט"ח בעקבות הליברליזציה והגלובליזציה בשנות ה-90, שוק איגרות החוב ייהפך נזיל יותר והסחירות באג"ח הממשלתיות יגדלו במאות אחוזים. מה, שבשורה התחתונה, יוזיל את עמלות הביצוע לגברת כהן מחדרה ולשאר הציבור.

מנקודת המבט של המדינה, הרפורמה תייעל ותוזיל את ניהול החוב הממשלתי שהיקפו כ-500 מיליארד שקל ושל מכרזי האג"ח שהיקפם השנתי כ-50 מיליארד שקל, וכן להגדיל את האחזקות הזרות.

הערך המוסף של הכנסת עושי שוק, הוא גבוה במיוחד, לאור העובדה שישראל היא משק קטן עם צרכי גיוס גדולים, שבו מערכת בנקאית ריכוזית מאוד ולא תחרותית מספיק.

מעבר לשדרוג בשוק ההון, צפויה הרפורמה להביא להתמקצעות והתמחות של בנקים וברוקרים בשוק האג"ח המקומי, נוכח הסטנדרטים הגבוהים שיכתיבו עושי השוק הזרים הידועים במקצוענות ואיכות הניהול שלהם.

מעל לכל, הרפורמה תגביר את התחרות בשוק האג"ח בהשראת הפעילות של הגופים פיננסיים בינלאומיים. היא צפויה ליצור מחויבות של בנקים זרים מהגדולים בעולם לפעילות רציפה בשוק ההון הישראלי ולשווק איגרות החוב של הממשלה שלנו. כמו כן, יתרחב בסיס המשקיעים באג"ח ממשלתיות על ידי מתן אפשרות למשקיעים מוסדיים ופרטיים גדולים ברחבי העולם לרכוש ולסחור באג"ח ישראליות באופן ישיר ופשוט, ותשכלל גם את השוק המשני (המסחר) באג"ח ממשלתיות ובעקבותיו גם באג"ח פרטיות המהוות תחליף לאשראי בנקאי.

ולשורה התחתונה באמת: על פי הערכות האוצר, צפוי היקף המסחר בתחום זה לגדול ב-200% תוך מספר שנים. שכן, שוק האג"ח ישתכלל ויצמח עם כניסתם של נגזרים על איגרות החוב, כדוגמת אופציות ומכירות בחסר ומכשירים פיננסים שונים שיימכרו הבנקים ללקוחות שלהם.

יחד עם זאת, לא הכל ורוד, הנזילות הגבוהה שהרפורמה תיצור והגדלת הסחירות בשוק תהפוך את שוק האג"ח, שהתאפיין עד היום כסולידי, למסוכן יותר, עצבני יותר ורגיש יותר לתנודות.

בנוסף, התחרות בקרב הבנקים והשאיפה שלהם להגדיל את הרווחיות תגביר את הפוטנציאל לניגודי העניינים של בנקים והיא עלולה להחליש את היציבות בשווקים. מכאן, שלא מן הנמנע שייוצרו מצבים בהם מספר בנקים יפעלו יחד בכיוון אחד, ובכך ילחצו לביצוע פעולות במחרים נוחים להם עקב אינטרס, כדוגמת מצב בו בנק גדול ירצה לרכוש מסה גדולה של איגרות חוב הוא יעלה את הציטוטים למחיר בהם הוא מעוניין לבצע עסקאות.

המשקיע הפרטי

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.  


טראמפ בישראל CHATGPTטראמפ בישראל CHATGPT

ארה״ב סירבה להפחתת המכסים: שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל יהיה 15%

לאחר מו"מ של מספר חודשים של משרד הכלכלה מול משרד הסחר האמריקאי, במטרה להוריד את המכס מרמה של 17% לשיעור של 10%, הושגה הפחתה מוגבלת בלבד; ארה״ב הודיעה כי תעמיד את שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל על 15%; גורמים מוסרים כי טראמפ מחזיק בקלף של 10% והפחתה מלאה של המכסים, כמנוף במו"מ להסכמים אזוריים 

רן קידר |

ממשל טראמפ הודיע כי שיעור המכס הכללי שיוטל על יצוא סחורות מישראל לארה״ב יעמוד על 15%, נמוך מהרמה של 17% שנקבעה בתחילה אך גבוה מהיעד המרכזי שאליו כיוונה ישראל, מכס מינימלי של 10%. ההחלטה התקבלה לאחר חודשים של מגעים אינטנסיביים בין נציגי משרד הכלכלה והתעשייה לבין משרד הסחר האמריקאי, ונחשבת בירושלים לפשרה חלקית בלבד, שאמנם כוללת הקלות משמעותיות ברמת המוצרים, אך אינה מספקת מענה מלא לחשש מפגיעה מתמשכת ביצוא הישראלי.

ההחלטה צפויה לקבל תוקף רשמי עם פרסום הודעת משרד הסחר האמריקאי עד סוף החודש, כחלק מהשלמת מערך הסכמי המכסים המעודכנים של ארה״ב עם שותפות סחר נוספות. מדובר במהלך רחב יותר שמוביל ממשל טראמפ, שמטרתו לעדכן את מדיניות הסחר האמריקאית ולצמצם גירעונות מסחריים, גם מול מדינות ידידותיות.

מו״מ ממושך והישג חלקי בלבד

במהלך המגעים ביקשה ישראל להוריד את תקרת המכס הכללית מ-17% ל-10%, רמה שנקבעה על ידי ארה״ב עבור מספר מדינות אחרות. המשלחת הישראלית, שכללה בכירים ממשרד הכלכלה והנספחים המסחריים בארה״ב, הדגישה את מעמדה הייחודי של ישראל כמדינה בעלת הסכם סחר חופשי מלא עם ארה״ב מזה עשרות שנים, ואת תרומתה של התעשייה הישראלית לשרשראות אספקה אסטרטגיות עבור המשק האמריקאי.

למרות זאת, וושינגטון עמדה על כך ששיעור של 15% יהיה הרף התחתון במסגרת מדיניות המכסים החדשה, החלה על מדינות בעלות מאזן סחר שלילי מול ארה״ב. גורמים כלכליים בישראל ציינו כי הנשיא טראמפ אינו מוכן בשלב זה לרדת מתחת לרמה זו, מתוך רצון לשמור על אחידות מדיניות ולהותיר לעצמו מרחב תמרון להסכמים עתידיים.

פטורים רחבים ומאות מוצרים ללא מכס

לצד האכזבה מהשיעור הכללי, ההסכם המתגבש כולל שורה ארוכה של פטורים והקלות סקטוריאליות. לפי גורמים המעורים בפרטים, מאות מוצרים ישראליים צפויים ליהנות מפטור מלא ממכס, בהם רכיבים לתעשיות התעופה והרכב, שבבים, תרופות גנריות, וקטגוריות נרחבות בתחומי הכימיה, המתכות, המזון והתוספים הרפואיים.