Uבנק: יש לשים לב לאיבוד המומנטום בשוק האמריקני

רמות של 1,240 נקודות ב-S&P 500 ו-1,670 במדד הנסדא"ק 100 יהיו קריטיות לשימור מהלך העליות בכל העולם, מציין מנהל ההשקעות יובל סיייפר, מקרנות הנאמנות של Uבנק
יובל סייפר |

מדדי המניות בעולם התממשו קלות בשבוע שעבר, בשבוע שעבר לא שינינו כמעט את תחזיותינו והטווחים נשארו בעינם, אם כי יש לשים לב לאיבוד המומנטום בשווקים בארה"ב כשרמות של 1,240 נקודות ב-S&P 500 ו-1,670 במדד הנסדא"ק 100 יהיו קריטיות לשימור מהלך העליות בכל העולם. מדד הניקיי שמר בסיכום שבועי על רמת 15,400 נקודות ורמה זו תהיה קריטית גם בשבוע שעבר.

מדדי המניות בעולם התממשו קלות בשבוע שעבר, כאשר קולות בדבר העלאות ריבית עתידיות מהוות איום על השווקים. בשבוע הקרוב צפויה הריבית בארה"ב לעלות בפעם ה-13 ברציפות והשוק מצפה להודעת הפד המצורפת.

יפן. מדד הניקיי רשם בשבוע שעבר ירידה של 0.11% לרמה של 15,404 נקודות תוך מסחר תנודתי כשברקע נתוני מאקרו טובים ברובם ורמות שיא של חמש שנים של המדד. בשבוע שעבר דווח כי השקעות ההון של החברות רשמו עלייה של 10.6% ברבעון השלישי לעומת צפי לעלייה של 6%. חברות כדוגמת יצרניות הרכב וחברות האלקטרוניקה מגדילות את הייצור ומקימות מפעלים חדשים על מנת לעמוד בביקוש מחו"ל ומיפן.

עדכון נתוני התוצר לרבעון השלישי הראה על צמיחה של 1% בחישוב שנתי לעומת נתון קודם של 1.7% אך נתוני הצמיחה לרבעון השני עודכנו כלפי מעלה לצמיחה של 5% לעומת 3.3%. הצריכה הפרטית נמצאת במגמת עלייה כשהעלייה במשכורות העובדים, והאבטלה הנמוכה תורמים לאופטימיות הצרכנים.

נתוני מאקרו נוספים שפורסמו הנם עלייה של 8.5% בהזמנות של מכונות בחודש אוקטובר בחישוב שנתי לעומת צפי לעלייה של 10.2% ועלייה במדד המדדים המובילים לרמה של 80 נק' בחודש אוקטובר כשכל רמה מעל 50 נק' מצביעה על התרחבות כלכלית.

בנק מיצובישי-UFJ, הבנק הגדול בעולם במונחי נכסים דיווח על כוונתו להחזיר 2.1 מיליארד דולר לממשלת יפן בגין חוב.

הדיבורים על אפשרות להעלאת ריבית ביפן הביאה להתחזקות רגעית של היין כנגד הדולר אך פערי הריבית עדיין מהותיים והעלאת ריבית ביפן הנה איתות חיובי ליציאת הכלכלה היפנית מדפלציה הנמשכת מזה עשור.

אירופה. מרבית המדדים המובילים באירופה נותרו בשבוע שעבר ללא שינוי כשברקע התנודתיות במחירי הנפט והתחזקות היורו כנגד הדולר. חברות הביטוח בלטו בירידות שערים לאור הורדת המלצה למספר חברות בענף. הקמעונאיות הגדולות בראשות טסקו ומרקס אנד ספנסר בלטו בעליות שערים חדות בעקבות עלייה במכירות בחנויות לאור עונת החגים הקרבה. חברות הטלקום בלטו בעליות שערים בהובלת וודאפון, נוקיה ואריקסון שדיווחה על קבלת חוזה ענק באנגליה להקמת רשת דור שלישי בסכום של 3.1 מיליארד דולר.

נוקיה עלתה לאור העלאת המלצה לחברה ע"י מריל לינץ' ו-UBS. חברות השבבים רשמו ירידות שערים לאור התחזית המאכזבת של אינטל. בשבוע שעבר דווח כי מדד השירותים התעשייתים באירופה רשם עלייה חדה בחודש נובמבר בעקבות שיפור בעסקי הבנקאות והתעופה, מדד הייצור התעשייתי בגרמניה עלה מעל לצפי ואילו בצרפת נרשמה ירידה מפתיעה במדד.

היורו רשם בשבוע שעבר עלייה של 0.9% כנגד הדולר לרמה של 1.181 דולר ליורו כשהחשש מפני העלאות ריבית נוספות בגוש היורו בעקבות עלייה באינפלציה. מדד הסטוקס 50 ירד בשיעור זניח של 0.06%.

מאת: יובל סייפר.

הכותב הינו מנהל השקעות בחברת קרנות הנאמנות Uבנק.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

מירי רגב
צילום: יחצ

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"

שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו,  "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"

עוזי גרסטמן |

יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.


בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.


בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".

בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".