הנפט רק עולה? פואד תתעורר - נמאס מהאטימות הממשלתית

מחירי הדלק עולים והממשלה אומרת שאין מה לעשות? שלא יעבדו עליכם. מאיפה מגיעה החוצפה להעלות את מרכיב הרווח של חברות הדלק ב-2.5%?
יניב לפן |

דוגמא נוספת לאטימות העומדים בשלטון ולתרבות "הסמוך" הממשלתית קיבלנו היום על רקע ההעלאות במחיר הדלק. שר התשתיות רהוט הדיבור שלנו, בנימין בן אליעזר, פתח את פיו בתגובה לשאלות עיתונאים מעיתון "מעריב" בנושא ההעלאות הצפויות למחיר הדלק. ברגע של הבזק גאוני ושנינות מילולית בישר השר לאומה, לרגל ראש השנה הקרב ובא, כי אין מה לעשות פשוט נצטרך להדק קצת את החגורות. משפטי חוכמה מלאים רגישות חברתית יצאו מפיו כמו "מחירי הדלק לא נקבעים על ידינו" ו-"כדאי להתחיל לנסוע בתחבורה ציבורית". בין המשפטים היותר חכמים היה גם "תסעו פחות אין ברירה", שמזכיר קצת את "אם אין לחם תאכלו עוגה". אמרות כאלה, הן לדעתי, אמרות חצופות וחסרות רגישות מלאות בשקרים ואטימות חברתית. למיטב זכרוני לא נראו אמרות שכאלה על פני הפוליטיקה הישראלית מאז פרש שר האוצר בניימין נתניהו מתפקידו על רקע "אידיאולוגי". אני לא יודע מה לומר לכם, אבל לאור החודשים האחרונים, בהתאם להתנהגות העומדים בשלטון, כשכוונתי היא גם לכנסת בכללותה ולא רק לחברי הממשלה, העתיד לא נראה כל כך מזהיר. ייתכן שהיו ימים בהם מאחורי הפוליטיקה באמת עמדה אידיאולוגיה מסויימת, אני לא יודע, בהחלט ייתכן, אבל עובדה קיימת היא שהימים הללו אינם עוד. ישנם הרבה דברים שהממשלה, ובראשה משרד התשתיות מסוגלת לעשות למען מחיר הדלק. כמה מהמהלכים הללו אני יכול למנות בלי להקדיש יותר מדי מחשבה. דברים ברורים כמו הורדת המסים על מחירי הדלק, הזרמת כספים לפיתוח אנרגיה חלופית וביטול ההסכם המטופש, הצורח: "אטימות", חוסר צדק וגניבה של כספי ציבור, המאפשר את הגדלת מרכיב הרווח של חברות הדלק ב-2.5%. ראשית הורדת מסים על מחירי הדלק. הדבר הפשוט ביותר שממשלה מסוגלת לעשות. עלייה מסויימת במחיר הדלק גוררת אחריה עלייה בהכנסות ממסים, שהרי המס הוא יחסי. לא צריכה להיות שום בעייה להוריד את המסים על מחירי הדלק על מנת למנוע העלאת מחירים כל כך קיצונית. נכון שמחירי הנפט הגולמי עולים השנה והגיעו לשיאים של 70.8 דולר לחבית לפני מספר שבועות, אז מה? למה זה צריך להזיז באופן קיצוני לאזרח הפשוט. לפני מספר שבועות כתבתי מאמר על מחירי הנפט שם ציינתי כי מחירי הנפט נמצאים במגמת עלייה כבר מאז שנת 1998, אין שום סיבה שהעליות יפתיעו מישהו דווקא היום. אז השנה, עלו מחירי הנפט בכמעט 50%. אמנם, אני לא מתכחש, אנחנו בהחלט צריכים לספוג חלק מהעליות במחיר הנפט. אבל גם הממשלה וחברות הדלק צריכות לספוג אותן. בארץ, הפוליטיקאים יודעים היטב כיצד לזרוק את הכל על הציבור ולהציג את זה כאילו זו בעצם פעולת רווחה. אדוני שר התשתיות, בנימין בן אליעזר, יש לי חדשות בשבילך. ייתכן ובטווח הקצר מחירי הנפט יירדו לרמות סבירות ופחות מדאיגות אבל, כפי שציינתי בכתבה מלפני מספר שבועות, הדרישה לנפט בעולם עולה, מקורות הנפט הולכים ונגמרים וחישוב פשוט מביא את המשוואה למסכנה שבטווח הארוך מחירי הנפט ימשיכו לעלות. מה תעשה כשיגיעו המחירים לרמות של 100 דולר לחבית? תודיע לציבור להתחיל ללכת לעבודה במקום תחבורה ציבורית? מדינת ישראל הייתה בעבר אחד ממרכזי הפיתוח הגדולים של אנרגייה חלופית. במכון וייצמן פותחו טכנולוגיות חדישות שהובילו את עולם האנרגייה הסולרית. אבל כמו כל דבר שיכול לעזור בטווח הארוך אך אין לו יותר מדי תועלת בטווח הקצר קוצצו התקציבים והפרוייקטים נסגרו. מדינת ישראל "המבורכת" כל כך במחסור העצום שלה למקורות אנרגיה טבעיים, החליטה כנראה לתת למישהו אחר לטפל בבעיות האנרגיה שלנו. אתם יודעים, מדיניות ה-"סמוך". כל כך הרבה טכנולוגייה מפותחת פה. המוחות האדירים של תעשיית ההיי טק עובדים שעות על גבי שעות, ומפתחים רעיונות שטרם נראו כמותם בעולם. אבל בעניין האנרגיה כנראה שמישהו חשב שאם בערב הסעודית יש נפט אז בטוח נמצא גם פה. זה רק עניין של זמן ולכן אין שום סיבה לבזבז כח אדם, כסף ושעות עבודה על רעיון כל כך טיפשי ודמיוני כמו אנרגיה חלופית. אחרון ובהחלט לא חביב, מאיפה מגיעה החוצפה להעלות את מרכיב הרווח של חברות הדלק ב-2.5% בשעה שמחירי הנפט מזנקים לשמיים והעולם נמצא במשבר האנרגייה הגדול ביותר שנראה מעולם. קבוצת דלק דיווחה הרבעון על זינוק ברווח של 44% ל-180 מיליון שקלים, קבוצת דור אלון רשמה זינוק של 57% במכירות. שלא לדברי על רווחי העתק של בז"ן. אני אפסיק לפרט, אבל אני מאמין שהקורא כבר מבין את הרעיון העיקרי. בכתבה ציין פואד כי מחירי החשמל צפויים לעלות גם הם. אני משוכנע שאם היתה לחברת החשמל תחרות הוגנת, לפחות בכמה תחומים שבהם ניתן לשבור את המונופול הכוחני שלה, היא לא היתה ממהרת כל כך להעלות את המחירים. אבל את חברת החשמל נעזוב כרגע, היא בסך הכל יצוג נוסף לאזלת ידן של ממשלות ישראל בטיפול בבעיות האמיתיות של המדינה. חברת החשמל היא סיפור בפני עצמו לטור נוסף, ביום אחר. באנגליה ובארה"ב כבר מדברים על שביתות המוניות של איגודי נהגי המשאיות. אצלנו זה עדיין לא מזיז לאף אחד. אולי אנחנו צריכים ללמוד משהו מסיפוריה של אין ראנד ולהפסיק לתת לממשלה את הלגיטימציה לשדוד אותנו באור יום. ייתכן שהגיע זמן שהציבור יגיד את שלו ויפסיק להעניק לתאגידי הדלק את היכולת לגנוב. אם יקום הציבור ויגיד לא עוד, מה יקרה אז? אם יקום אדם ויאמר לא עוד לגניבה, לא עוד לשחיתות? מה יקרה אם ציבור שלם של צרכנים יצא לשביתה? מאת: יניב לפן.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה