הדואליות תכוונה ליום נוסף של מימושים בת"א

שכן מרביתן תפתחנה הבוקר בפערים שליליים את המסחר, לאחר ירידות השערים אמש בוול סטריט. במרכז: האם מניות הליסינג תתאוששנה? ומניות הבנקים - האם תשבנה את ת"א למסלול הירוק?
שרון שפורר |

ת"א עשויה להמשיך ולהתממש מרמות השיא בהן חתמה ביומיים הראשונים של השבוע, מושפעת מירידות השערים בהן חתמה אמש וול סטריט, כאלו שלא פסחו גם על המניות הישראליות - מרביתן תפתחנה הבוקר את המסחר בפערי ארביטראז' שליליים.

מדד ת"א 25 יפתח ברמה של 732.64 נקודות. מדד ת"א 100 יחל להסחר ברמה של 738.7 נקודות. מדד התל טק 15 יפתח בגובה של 404.66 נקודות.

מניות ענף הרכב תמשכנה לרכז בוודאי עניין היום באחד העם. אתמול חתמו מניות הליסינינג - ניו קופל ודן רכב - בירידות שערים חדות, לאחר שהאוצר הודיע על הוזלת מיסוי הרכב. יבואניות הרכב - כדלק רכב וקרדן ישראל - דווקא נהנו מעליות שערים נאות, על אף החששות כי מכירת מכוניות חדשות תיעצר עד ל-1 בדצמבר.

ניו קופל לא מתמהמהת וכבר שיגרה הבוקר הודעת הרגעה לשוק, לפיה מבדיקה שערכה, אין צורך בביצוע הפרשה לירידת ערך צי הרכב שלה. ההודעה עשויה לאושש במעט את המניה.

וגם הבנקים - כהרגלם - ימשיכו לעמוד באור הזרקורים. אתמול חתמו החמישה בירידות שערים חדות והבוקר - הן עשויות להתאושש ולו במעט. במהלך היום יתפרסם המכרז למכירת השליטה בבנק השני בגודלו במדינה. המדינה מציעה 9.99% ממניות הבנק ששווין עומד על כ-2 מיליארד שקל ואופציה לרכישת 10.01% נוספים. בחירת הזוכה תתבצע (נכון להיום) ב-7 בנובמבר.

שני הבנקים הגדולים יסחרו גם על רקע רכישות חדשות או על הכוונת שעליהן נודע אתמול. פועלים יגיב לרכישת השליטה בסי-בנק הטורקי ב-113 מיליון דולר ולאומי יגיב למגעים שמנהלת הנהלת הבנק עם איש העסקים פרדי רובינזון על רכישת יורום בנק הרומני בכ-60 מיליון דולר.

עוד במרכז המסחר היום - מניות קבוצת אי.די.בי. ברקע, נוחי דנקנר רכש אתמול באמצעות גנדן שבשליטתו בעסקה מחוץ לבורסה כ-1.25% ממניות הקבוצה ב-50 מיליון שקל (מחיר של 105.7 שקל למניה). ההערכות הן כי דנקנר רכש את המניות מטאו תשואות, שבשליטת אילן בן דב, בעל השליטה בסאני, והמחיזקה ב-4.99% ממניות הקבוצה (כלומר: אינה בעלת עיניין ולכן אינה חלה עליה חובת הדיווח).

עוד בעיניינו של נוחי. במעריב מפרסמים היום כי הלה מנהל מגעים מתקדמים למכירת 20%-30% ממניות סלקום לקרן ההשקעות פרובידנס. מעריב מביא הערכות לפיהן מחיר המכירה בעסקה ישקף שווי הגבוה מ-2.1 מיליארד דולר לחבת הסלולאר - שזהו השווי לפיו רכש דנקנר את המניות מספרא. המשמעות: העסקה עשויה להסתכם בלמעלה מ-600 מיליון דולר והערכות הן כי עוד גופים ישקיעו בקרוב בסלקום - כך לפחות על פי העיתון היומי.

תדיראן קשר תחלק היום דיבידנד במזומן של כ-24.1 מיליון שקל למשקיעה והמניה עשויה להגיב לחלוקה.

נחתום בדואליות. 4 מ-6 הדואליות של המעו"ף תפתחנה הבוקר בפערם שליליים: טבע תפתח בפער שלילי של 0.2%, לאחר שאתמול ירדה בוול סטריט ב-0.18%. ענקית הפרמצבטיקה הישראלית הודיעה אתמול על השקעה חדשה בחברת כלל תעשיות ביוטכנולוגיה ועל השקעה באחת מחברות הפורטפוליו של כת"ב - קריורטק. ההשקעה הראשונית בשתיים מגיעה ל-26 מיליון דולר (19 ו-7, בהתאמה) עם אופציה להגדלת ההשקעה בהמשך.

אלביט מערכות תפתח בפער שלילי של 0.36%, ליפמן תחל להסחר בפער שלילי של 1.2% ובפער שלילי של 1.32% תפתח הבוקר חברת פריגו. מנגד, תפתחנה בפערים חיוביים כור (0.33%) ופרטנר (0.25%).

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

קיבלתם חוב מהביטוח הלאומי? ייתכן שהוא בכלל לא שלכם - כך תיפטרו ממנו בקלות

מי אחראי על החוב לביטוח לאומי אם אתם פרילנסרים, מי אחראי על החוב לביטוח לאומי אם אתם שכירים?  

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי

ישראלים רבים מקבלים מכתבים מפתיעים מהביטוח הלאומי, שבהם נרשמים חובות של אלפי שקלים לתקופות עבודה ישנות. אך מה שרבים לא יודעים: אם עבדתם כשכירים באותה תקופה - החוב בכלל לא שלכם.

לפי החוק, כאשר אדם מועסק כשכיר, האחריות לדיווח ותשלום דמי הביטוח הלאומי חלה אך ורק על המעסיק. בפועל, הביטוח הלאומי לא תמיד יודע אם עבדתם כשכירים או לא, ואם המעסיק לא דיווח, החוב פשוט "נדבק" על שמכם. איך זה שביטוח לאומי לא יודע? המערכות לא מסונכרנות, הדטהבייס לא מעודכן. הביטוח הלאומי היה צריך לייצר ממשק מול משרד התעסוקה או רשות המסים ולקבל את המידע הזה בקלות, אבל בפועל זה לא קורה ויש רבבות אנשים שמקבלים הודעה על חוב. 

אם גם אתם בקבוצה הגדולה הזו ואתם הייתם שכירים בתקופה הזו, אז לפחות תוכלו לבטל את רישום החוב בקלות. הביטוח הלאומי מאפשר באופן דיגיטלי לבטל את החוב, ללא בירוקרטיה מסורבלת, בלי להגיע לסניף ואפילו בלי שיחת טלפון אחת.

מה צריך לעשות? לכאורה, פשוט מאוד, בפועל גם זה לא טריוויאלי. אם קיבלתם הודעה על חוב לתקופה שבה הייתם שכירים – גשו לחפש תלושי עבר או את טופס 106 השנתי, והעלו את המסמכים דרך שירות שליחת המסמכים באתר הביטוח הלאומי. המערכת תזהה את העובדה שהייתם שכירים והחוב יבוטל. תוך ימים ספורים, תשוחררו מהחיוב. אבל, למי יש את התלושים לפני 4-5 שנים? 

אם זה המצב תצטרכו לנסות לאתר תלושים כאלו, לדרוש ממקום העבודה הקודם, יש גם אפשרות להצהיר מול ביטוח לאומי. אבל זה תהליך יותר מסורבל. 

אם אתם באמת חייבים, כלומר לא עבדתם במקום עבודה אחר, תנסו להגיע לסוג של פשרה מול ביטוח לאומי. ראשית, נזכיר שכן - גם אנשים שלא עובדים, בין עבודות, סטודנטים ועוד משלמים ביטוח לאומי. גם עצמאיים, פרילנסרים ועוד משלמים ביטוח לאומי. החוב הזה לא צץ מאין. שנית, מדובר על חוב עם הצמדה, ריבית, קנסות ועוד. כדי לבטל את הקנסות צריך להגיש בקשה.  

בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

הקרטל של תנובה ושטראוס - סמוטריץ' נלחם במחירי החלב

על הפער בין מחירי הגבינה הצהובה של תנובה לגבינה צהובה מיובאת, על השליטה של תנובה ושטראוס בשוק החלב, ועל הרפורמה של סמוטריץ'

רן קידר |

תנובה ושטראוס מתנהלות כמו סוג של קרטל. הן כמעט ושולטות בשוק החלב ומוצריו, ושר האוצר, בצלאל סמוטריץ' נערך למלחמה מולם לטובת הצרכנים. לא בטוח שזה יצליח, חבל שזה רק עכשיו לקראת סיום הקדנציה שלו. חבל שהוא רק מדבר נגד רווחי הבנקים ועושק הציבור ולא באמת פועל. "אני פותח היום במהלך כלכלי וחברתי שאני לא מתכוון לוותר עליו - רפורמת החלב. רפורמה טובה, אחראית, ובעיקר כזו שמציבה את הציונות ואת האזרח הישראלי במרכז. אנחנו באנו לעבוד בשבילכם, ולא בשביל אף אינטרס אחר". אמר סמוטריץ' והמשיך - "בניגוד לקמפיין הדמגוגי ועתיר המשאבים נגדי, רפורמת החלב שלי שומרת על היצור המקומי, שומרת על החקלאות, שומרת על החקלאים, וכן, גם פותחת את השוק לתחרות בריאה שתגדיל את ההיצע ותוריד את המחירים לעם ישראל.

"המטרה הראשונה והחשובה ביותר של רפורמת החלב היא פשוטה וברורה: להוריד את יוקר המחיה. אין כאן קיצורי דרך, אין קסמים, יש עבודה מקצועית, יש אחריות, ויש נחישות שלא להסיט את העיניים מהמטרה המרכזית: להפחית את מחירי מוצרי היסוד לכל משפחה בישראל.


"כדי להבין המהלך הזה צריך קודם כל להפנים: שוק החלב בישראל נשלט שנים רבות על ידי שתי מחלבות ענק , תנובה ושטראוס, שהוכרזו רשמית כמונופולים. כל מי שמבין בכלכלה יודע שאין דרך להתמודד עם יוקר מחיה בלי לפרק מונופולים, ודרך אחת לפרק אותם זה ליצור תחרות אמיתית. תחרות שמייצרת מחיר הוגן, איכות טובה יותר, ושוק שמשרת את הצרכן ולא את הרווח של תאגידים.


"התחרות הזו תגיע באמצעות פתיחת השוק ליבוא, במינון נכון, בזהירות ובאחריות. אנחנו לא פוגעים בייצור המקומי, אלא מגדירים מחדש את האיזון: 80% ייצור ישראלי, ו־20% פתיחה לתחרות. זהו שינוי היסטורי. זה שומר על העצמאות והחוסן החקלאי שלנו, אבל גם יוצר לחץ תחרותי שמונע מהמונופולים להמשיך לייצר רווחי עתק על חשבונכם.

ואם כבר מדברים על אינטרסים זרים, תנובה נמצאת בבעלות סינית. אז לפני שמספרים לכם כל מיני אגדות על מי ייהנה מהמהלך הזה, כדאי לזכור מי נהנה כיום מהריכוזיות הזו, ובעיקר מי משלם עליה: הציבור הישראלי.