תדלוק בתחנת דלק
צילום: אלכסנדר כץ

מחירי הדלק יתייקרו במוצאי שבת ב-9 אגורות ל-6.94 שקלים לליטר

מתנה לממשלה החדשה - ההנחה הזמנית על מס הבלו מגיעה לסיומה. מה יעשה נתניהו, ומדוע לא נכון לסבסד את מחירי הדלק?
נתנאל אריאל | (3)

מחירי הדלק יתייקרו בלילה שבין שבת לראשון ב-9 אגורות נוספות ומחיר הדלק יעמוד על 6.94 שקלים לליטר בנזין. תוספת בעד שירות מלא תמשיך לעמוד על 21 אגורות לליטר. המחיר באילת יעמוד על 5.93 שקל לליטר.

למעשה, מחירי הדלק היו אמורים להיות גבוהים יותר בחודשים הקודמים אבל הממשלה היוצאת סיבסדה את המחירים ולכן המחירים עלו פחות. כעת הסבסוד מסתיים והמחירים עולים בחזרה. כזכור, בחודש הקודם הם היו אמורים לזנק ב-72 אגורות אבל שר האוצר היוצא אביגדור ליברמן חתם על הארכת הצו ולכן הם עלו 'רק' ב-39 אגורות.

חשוב לומר: חלק מהסיבה למחירי הדלק הגבוהים זה ניסיון של המדינה לווסת את העומסים בכבישים. ממוצע הנוסעים ברכב בישראל הוא 1.2 אנשים לרכב, כלומר אנחנו מאוד אוהבים לנסוע לבד ברכב ולא מוכנים לשקול חלופות. התוצאה היא כמובן פקקים גדולים. אפשר לייצר חלופות. צריך רק לרצות (הנה אחת מהן, וכנראה הטובה ביותר. זה אשכרה פתר את הפקקים במקומות הבודדים בעולם שניסו את זה). ומי שמתעקש לנסוע לבד? זה ממש בסדר שיעמוד בפקקים.

ורק נזכיר - כשהמדינה מסבסדת את מחירי הדלק זה בעצם אומר שמי שנוסע ברכב יקבל הטבה ומי שנוסע בתחבורה ציבורית ישלם עליה. למה זה הגיוני, כאשר המדינה בכלל צריכה לעודד תחבורה ציבורית ולהוריד מכוניות מהכבישים? זה לא. אבל זה מצטייר טוב בעיני ציבור הנהגים. האם הממשלה החדשה של נתניהו תלך בעקבות הקודמת ותסבסד גם היא את מחירי הדלק? אם היא תעשה את זה גם היא תנסה להצטייר טוב יותר בעיני ציבור הנהגים - אבל את המחיר נשלם כולנו בעוד פקקים ומס שאותו משלמים יותר גם העניים שאין להם רכב ונוסעים בתחבורה הציבורית.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ממשלת נתניהו=הורגת את האזרחים 29/12/2022 11:22
    הגב לתגובה זו
    האזרחים לא מעניינים את הממשלה של ביבי
  • 1.
    שיעלה הדלק עוד ועוד. מעולה!! אני עברתי לרכב חשמלי... (ל"ת)
    יואל 29/12/2022 11:20
    הגב לתגובה זו
  • מוטי 29/12/2022 13:15
    הגב לתגובה זו
    מה שבתורו גורם לעליית ריבית, שגורמת לך לשלם יותר על הרכב החשמלי שלך, ולכל דבר צמוד מדד.
אנרג'יאן גז נפט
צילום: אנרג'יאן

אנרג'יאן חתמה על הסכם לייצוא גז דרך צינור ניצנה החדש

החברה תרכוש קיבולת בצינור שיחבר את רמת חובב לגבול מצרים ותוכל לייצא עד מיליארד מטר מעוקב גז בשנה למשך 15 שנים. ההסכם, בהיקף של כ־100 מיליון דולר, מסמן שלב חדש בפתיחת שוק הייצוא הישראלי

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אנרג'יאן גז טבעי

אנרג'יאןאנרג'יאן -1.29%  , בעלת מאגרי הגז כריש, תנין וקטלן, חתמה על הסכם עם נתיבי הגז הטבעי לישראל לרכישת קיבולת בצינור ניצנה העתידי. ההסכם מאפשר לחברה לייצא עד מיליארד מטר מעוקב גז לשנה למשך 15 שנים דרך הצינור שיחבר את רמת חובב לגבול מצרים. זהו ההסכם הראשון מסוגו עבור החברה הבריטית-יוונית ומהווה צעד חשוב לקראת פתיחת שוק הייצוא הישראלי.

ההסכם מגיע במקביל לחתימה על מזכר הבנות עם לקוח מאגן הים התיכון לרכישת הגז שייוצא. העסקה משקפת את המדיניות הישראלית החדשה לעידוד ייצוא גז טבעי וחיזוק השיתוף באגן הים התיכון. הצינור החדש ייצור חלופה נוספת לייצוא הגז הישראלי מעבר לשוק המקומי ויפתח הזדמנויות עסקיות חדשות. השקעת אנרג'יאן בפרויקט צינור ניצנה תעמוד על כ-100 מיליון דולר, שיממן בעיקר בנק הפועלים במסגרת אשראי של 70 מיליון דולר לעשר שנים. 40% מהעלות ישולמו עם החתימה על ההסכם, והיתרה תועבר בהתאם להתקדמות הפרויקט. מבנה המימון הזה מאפשר לחברה להתחייב לפרויקט הגדול מבלי לפגוע בזרימת המזומנים הקיימת.


ההסכם כולל גם זכויות גישה זמניות לקיבולת פנויה בצינור "ירדן צפון" במהלך תקופת ההקמה, מה שמאפשר לאנרג'יאן להתחיל בייצוא עוד לפני שצינור ניצנה יושלם. הסדר הזה מקטין את הסיכונים העסקיים ומאפשר לחברה לבנות קשרים עם לקוחות פוטנציאליים במהלך הקמת התשתית.


מתיוס ריגס, מנכ"ל אנרג'יאן, הדגיש את החשיבות האזורית של הפרויקט: "חיבורי הגז האזוריים והבטחון האנרגטי לטווח ארוך במזרח הים התיכון הם בעלי חשיבות קריטית". לדבריו, אנרג'יאן היא שחקנית אזורית מרכזית עם פעילות במגוון מדינות באגן הים התיכון, והחברה ממשיכה להתמקד בקידום כל אפשרויות הייצוא מנכסיה בישראל.


הפרויקט תואם את המדיניות הישראלית התומכת בייצוא גז כאמצעי לחיזוק המשק המקומי ומעמדה האזורי של ישראל. ריגס ציין שלצד העובדה שעיקר תזרים המזומנים של החברה נשען על חוזים ארוכי טווח לשוק המקומי, חתימת ההסכם מהווה "אבן דרך משמעותית לקידום מכירות הגז השנתיות שלנו". העסקה מציבה את אנרג'יאן כשחקנית מובילה בשוק הייצוא הישראלי המתפתח ותורמת לביסוס מעמדה של ישראל כספקית אנרגיה אזורית. הצלחת הפרויקט תלויה בהשלמת הקמת הצינור ובביסוס קשרים מסחריים יציבים עם הלקוחות במדינות השכנות.