תדלוק בתחנת דלק
צילום: אלכסנדר כץ

מחירי הדלק יתייקרו הלילה ב-39 אגורות ל-6.85 שקלים לליטר

ההנחה שנתנה המדינה על מס הבלו מצטמצמת בחצי ותעמוד על 33 אגורות (לעומת 72 אגורות עד כה), המדינה תסבסד את ההוזלה בעלות של 100 מיליון שקל עד סוף דצמבר - מה יקרה אחר כך? זה כבר יהיה כאב הראש של הממשלה הבאה כנראה
נתנאל אריאל |

מחירי הדלק היו אמורים לזנק הלילה בחדות ב-72 אגורות, אחרי סיום תוקפו של הצו להפחתת מחירי הדלק (שנכנס לתוקף בחודש אפריל בעקבות הזינוק במחירי הדלק לקרוב לשיא כל הזמנים מ-2012, אז עמדו המחירים על 8.25 שקלים לליטר). היועמ"שית גלי בהרב מיארה הקשתה על הממשלה היוצאת, ודרשה למצוא מקור תקציבי. בסופו של דבר שר האוצר אביגדור ליברמן חתם על צו חדש להפחתת המחירים ב-33 אגורות, והמשמעות היא שהמחיר יעלה ב-39 אגורות. הצו ניתן לחודש, כלומר עד סוף חודש דצמבר. אחר כך? זה כבר צפוי להיות כאב הראש של הממשלה הבאה. המשמעות היא שמחירי הדלק יעלו הלילה (בין רביעי לחמישי) ב-39 אגורות כך שמחיר של ליטר בנזין בשירות עצמי יעמוד בחודש דצמבר על 6.85 שקלים לליטר, לעומת 6.46 עד כה. המחיר בשירות מלא יהיה גבוה ב-21 אגורות, כלומר 7.06 שקלים. המחיר באילת יעמוד על 5.86 שקל לליטר. על פי הודעת משרד האוצר, "מאחר שתוקפה של הפחתה זו פג בסוף חודש נובמבר, ועל מנת למנוע את התייקרות הדלק בשיעור חד, נקבע כעת כי ההפחתה בשיעור המס לא תבוטל אלא תצומצם לסכום שיביא להוזלת הבנזין ב-33 אגורות במהלך חודש דצמבר".  המשמעות היא שהמדינה תממן את ההנחה בחודש דצמבר ב-100 מיליון שקל.  נזכיר שמשרד האנרגיה קורא לכם "לבחור את תחנת הדלק הזולה ביותר" והם ממשיכים לשלוח את המשפט הזה בכל חודש - אבל... ברצינות? המדינה אחראית למחירי הדלק הגבוהים, (כ-70% מס) ולחוסר התחרות בשוק, ולכן זה ממש מגוחך כשהיא קוראת לנו להשוות מחירים בתחום הזה. תגובת משרד האנרגיה: "חברות הדלק יכולות לתת הנחה של 5 אגורות" - וואו, באמת אחלה חסכון. מנגד - חשוב לומר: חלק מהסיבה למחירי הדלק הגבוהים זה ניסיון של המדינה לווסת את העומסים בכבישים. ממוצע הנוסעים ברכב בישראל הוא 1.2 אנשים לרכב, כלומר אנחנו מאוד אוהבים לנסוע לבד ברכב ולא מוכנים לשקול חלופות. התוצאה היא כמובן פקקים גדולים. אפשר לייצר חלופות. צריך רק לרצות (הנה אחת מהן, וכנראה הטובה ביותר. זה אשכרה פתר את הפקקים במקומות הבודדים בעולם שניסו את זה). ומי שמתעקש לנסוע לבד? זה ממש בסדר שיעמוד בפקקים. ורק נזכיר - כשהמדינה מסבסדת את מחירי הדלק זה בעצם אומר שמי שנוסע ברכב יקבל הטבה ומי שנוסע בתחבורה ציבורית ישלם עליה. למה זה הגיוני, כאשר המדינה בכלל צריכה לעודד תחבורה ציבורית ולהוריד מכוניות מהכבישים? זה לא. אבל זה מצטייר טוב בעיני ציבור הנהגים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי כהן שר האנרגיה; קרדיט: דרור סיתהכלאלי כהן שר האנרגיה; קרדיט: דרור סיתהכל

הושקה תכנית לאומית של 300 מיליון שקל להתייעלות אנרגטית ולהפחתת פליטות

הרשות להשקעות תנהל מסלול תמיכה חדש לתעשייה עם מימון נדיב, בעקבות כניסת מס הפחמן לתוקף. המטרה: תעשייה נקייה, תחרותית ועמידה יותר

רן קידר |
נושאים בכתבה אנרגיה

שלושה משרדי ממשלה חברו יחד במהלך שמתיימר לשנות את מפת האנרגיה במפעלים ובתעשייה הישראלית: משרד האנרגיה, המשרד להגנת הסביבה ומשרד הכלכלה משיקים תכנית רחבת היקף, בהיקף תקציבי של כ־300 מיליון שקל, שתחלק מענקים בעבור פרויקטים שמטרתם הפחתה בצריכת דלקים וחשמל. מדובר בחלק ממנגנון התמיכה הממשלתי שנועד להקל על התעשיינים בתקופת המעבר שלאחר כניסת מס הפחמן לתוקף בתחילת 2025.

התכנית החדשה תחול על פרויקטים שיתבצעו בשלוש השנים הקרובות, ותכלול שני מסלולים מרכזיים: הראשון יכלול הסבת מערכות ממקור דלקי לחשמל, מימן או גז טבעי, כולל הפסקת שימוש במזוט, גפ"מ, פטקוק וגז טבעי לצרכים מזהמים – עם מענקים של 40-50% מההשקעה, ועד תקרה של 3.5 מיליון שקל לפרויקט. 

המסלול השני יכלול שדרוג מערכות חשמל לאפקטיביות יותר, כולל משאבות חום, מיזוגים ותשתיות תעשייתיות – עם מימון של 25-30% מההשקעה, גם כאן עד גובה של 3.5 מיליון שקל.

התכנית משתלבת בהיערכות הממשלה ליישום "מס הפחמן", במסגרתו עלה מס הבלו על דלקים פחמניים בינואר 2025. ההחמרה הזו שינתה את עלות התפעול במפעלים כבדים, ולכן המענקים החדשים אמורים לא רק לעודד מעבר לטכנולוגיות חדשות, אלא גם למנוע פגיעה תחרותית בגורמי תעשייה ישראליים מול מתחרים בחו"ל.

 בין הכלים המשלימים למהלך החדש ישנם מענקי הסתגלות לחברות בגין מס הבלו ששילמו, במטרה לייצר ודאות כלכלית בתקופת המעבר. המענק יחושב ביחס ישיר לעלויות המיסוי, והוא יינתן לתקופה של עד שש שנים.

אלי כהן שר האנרגיה; קרדיט: דרור סיתהכלאלי כהן שר האנרגיה; קרדיט: דרור סיתהכל

הושקה תכנית לאומית של 300 מיליון שקל להתייעלות אנרגטית ולהפחתת פליטות

הרשות להשקעות תנהל מסלול תמיכה חדש לתעשייה עם מימון נדיב, בעקבות כניסת מס הפחמן לתוקף. המטרה: תעשייה נקייה, תחרותית ועמידה יותר

רן קידר |
נושאים בכתבה אנרגיה

שלושה משרדי ממשלה חברו יחד במהלך שמתיימר לשנות את מפת האנרגיה במפעלים ובתעשייה הישראלית: משרד האנרגיה, המשרד להגנת הסביבה ומשרד הכלכלה משיקים תכנית רחבת היקף, בהיקף תקציבי של כ־300 מיליון שקל, שתחלק מענקים בעבור פרויקטים שמטרתם הפחתה בצריכת דלקים וחשמל. מדובר בחלק ממנגנון התמיכה הממשלתי שנועד להקל על התעשיינים בתקופת המעבר שלאחר כניסת מס הפחמן לתוקף בתחילת 2025.

התכנית החדשה תחול על פרויקטים שיתבצעו בשלוש השנים הקרובות, ותכלול שני מסלולים מרכזיים: הראשון יכלול הסבת מערכות ממקור דלקי לחשמל, מימן או גז טבעי, כולל הפסקת שימוש במזוט, גפ"מ, פטקוק וגז טבעי לצרכים מזהמים – עם מענקים של 40-50% מההשקעה, ועד תקרה של 3.5 מיליון שקל לפרויקט. 

המסלול השני יכלול שדרוג מערכות חשמל לאפקטיביות יותר, כולל משאבות חום, מיזוגים ותשתיות תעשייתיות – עם מימון של 25-30% מההשקעה, גם כאן עד גובה של 3.5 מיליון שקל.

התכנית משתלבת בהיערכות הממשלה ליישום "מס הפחמן", במסגרתו עלה מס הבלו על דלקים פחמניים בינואר 2025. ההחמרה הזו שינתה את עלות התפעול במפעלים כבדים, ולכן המענקים החדשים אמורים לא רק לעודד מעבר לטכנולוגיות חדשות, אלא גם למנוע פגיעה תחרותית בגורמי תעשייה ישראליים מול מתחרים בחו"ל.

 בין הכלים המשלימים למהלך החדש ישנם מענקי הסתגלות לחברות בגין מס הבלו ששילמו, במטרה לייצר ודאות כלכלית בתקופת המעבר. המענק יחושב ביחס ישיר לעלויות המיסוי, והוא יינתן לתקופה של עד שש שנים.