נפט ברמת ה-30 דולר יגרור חדלות פירעון ב-40% ממפיקות הגז בארה"ב

זה התרחיש שצופה ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של הבנק אם מחירי הנפט מסוג ברנט יישארו ברמה זו במשך שנה; עם זאת לדבריו שוק הנפט בארה"ב החל להתייצב וככל הנראה הגרוע מכל מאחוריו
ערן סוקול | (12)

"שוק הנפט בארה"ב החל להתייצב וככל הנראה עבר את הגרוע ביותר", כך מעריך ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, לקראת פקיעת החוזים על נפט מסוג WTI, מחר, זאת במידה ולא יהיה גל שני של התפרצות וירוס הקורונה. להערכתו צפויה חדלות פירעון ל-40% ממפיקות הגז הטבעי בארה"ב תוך שנה במידה ומחירי הנפט מסוג ברנט יישאר ברמה של 30 דולר לחבית.

>>האם מחיר הנפט ייפול גם החודש?

בסקירתו מציין בפמן כי הביקוש העולמי לנפט החל להתאושש, אך הוא עדיין נמוך. בסין, פעילות בתי הזיקוק העצמאיים מתאוששת וכעת שיעור הפעילות שלהם גבוה יותר מהרמה שלפני התפרצות וירוס הקורונה. כמו כן, הביקוש בהודו לדלק מתחיל להתאושש לאחר שהודו הקלה בסגר שהוטל על המדינה.

להערכתו, עליית מחירי הנפט מסוג WTI בחצי האחרון של השבוע החולף התרחשה על רקע הירידה המפתיעה במלאי הנפט בארה"ב וגם על רקע סימנים לתחילתו של מהלך גלובלי משמעותי לצמצום היצע הנפט.

חדלות פירעון ל-40% ממפיקות הגז הטבעי בארה"ב תוך שנה

בהתייחס לקשיים של תעשיית הנפט בארה"ב מציין בפמן כי הממשל האמריקאי מנסה למצוא דרכים על מנת לסייע לתעשיית הנפט. הממשל האמריקאי ביקש מה-FED לשנות את תכנית ההלוואות המרכזית כך שהיא תכלול יותר חברות בינוניות, על מנת לסייע לחברות הנפט להתמודד עם מחירי הנפט הנמוכים. אולם, בינתיים מפיקי הנפט מתקשים להמשיך את פעילותם במחירי הנפט הנוכחיים.

בנוסף, מלאי הגז הטבעי בארה"ב (Henry hub) מצוי ברמה גבוהה בשל חורף מתון שהיה בארה"ב ובשל ירידה בביקוש לגז הטבעי הנובעת מהסגר הקיים באזורים מסוימים בארה"ב. כתוצאה מהתפרצות וירוס הקורונה והתפשטותו ברחבי ארה"ב ואירופה הביקוש לגז טבעי ירד ובמהלך השבוע האחרון מחיר הגז הטבעי ירד והגיע ל-1.68 דולרים ל-MMBTU. 

"להערכתנו, יצור הגז הטבעי של ארה"ב צפוי להצטמצם עד סוף הרביע בשל מחירי הנפט הנמוכים. כ-40% ממפיקות הגז הטבעי בארה"ב עשויות לעמוד בפני חדלות פירעון בתוך שנה, במידה ומחיר חבית נפט מסוג BRENT יישאר סביב ה-30 דולרים לחבית. להערכתנו, יצרני פצלי שמן האמריקאים צפויים לחדש את פעילות בארות הנפט, רק לאחר שמחירי הנפט ישארו יציבים ברמה של מעל 35 דולרים לחבית".

האזרחים חוששים מנסיעה בתחבורה ציבורית

בפמן מעריך כי מחיר הנפט יושפע בטווח הקצר מההערכות בנוגע לקיום ההסכם על ידי המדינות החברות בקבוצת OPEC+ בדגש על רוסיה, וההערכות בנוגע להתפשטות וירוס הקורונה בעולם והשפעותיו על הכלכלה העולמית. 

קיראו עוד ב"אנרגיה ותשתיות"

"בטווח הארוך יותר, ישנם מספר גורמים התומכים בביקוש לנפט ובהם: צמיחת כלכלת ארה"ב לאחר בלימת התפשטות וירוס הקורונה ומהלך יישום תקנות IMO 2020  שיעלה את הביקוש לתזקיקים דלי גופרית, זאת כאשר נפח הסחר הימי ישוב ויעלה. החוזים העתידיים מצפים לעליית מחירים לכ-42 דולרים לחבית BRENT ומחיר חבית נפט מסוג WTI צפוי להתייצב סביב 38 דולרים לחבית עד לסוף 2020. להערכתנו, לקראת סוף השנה, הצפי לצמיחה בפעילות הכלכלית צפויה להתאושש ומחיר הנפט צפוי לעלות", כותב בפמן.

גורם נוסף שצפוי לתמוך במחירי הנפט בטווח הקצר, הינו עלייה בהיקף השימוש ברכב פרטי ביחס לעבר, כאשר לדברי בפמן האזרחים חוששים מנסיעה בתחבורה ציבורית ומי שיכול, מעדיף לנסוע ברכב מאשר בתחבורה ציבורית. "להערכתנו, שינוי זה הוא זמני ואנשים צפויים לחזור להשתמש בתחבורה ציבורית לאחר בלימת התפשטות וירוס הקורונה. בנוסף, חופשות הקיץ בארה"ב צפויות להעלות את השימוש ברכבים וכתוצאה מכך להעלות את הביקוש לנפט עם דגש על צריכת בנזין, מה שעשוי להיטיב יותר עם ה- WTI".

ייתכן שנראה פקיעה שלילית שוב, אבל במחירים מתונים יחסית

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    אזרח 19/05/2020 07:56
    הגב לתגובה זו
    צריך להשאר באדמה
  • 9.
    Yl 18/05/2020 20:19
    הגב לתגובה זו
    111 מכליות נפט בדרך לסין נפט שסין קנתה ב לא יותר מ 10 דולר לחבית אז....מי לקח את הקופה
  • 8.
    הברנט כבר ב35 (ל"ת)
    שי 18/05/2020 19:43
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אנליסט אפס. פחות מחודש חבית נפט עולה ב100 אחוז (ל"ת)
    אשר 18/05/2020 16:07
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    איש 18/05/2020 13:28
    הגב לתגובה זו
    המחירים יעלו חזרה במוקדם או מאוחר.יעד 50-60 לחבית
  • 5.
    אנונימי 18/05/2020 13:02
    הגב לתגובה זו
    היקף הפוזיציות הפתוחות בחוזים החודש נמוך ביחס לחודש קודם. בפקיעה קודמת השוק ביום שני נאלץ להתמודד עם 110 א חוזים המגלמים 110 מ' חביות. היום היקף הפוזיציות נמוך ב 50% ולכן הסבירות לירידה חדה בשער נמוכה מאוד.
  • 4.
    תזמון מטופש (ל"ת)
    יעקב 18/05/2020 11:39
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דן 18/05/2020 11:39
    הגב לתגובה זו
    מחיר הנפט בעלייה תלולה ויתייצב על 50 דולר לפחות, מחיר הכולל רווח סביר.
  • 2.
    נוחי 18/05/2020 11:25
    הגב לתגובה זו
    תוך חודש בהנחה שמגפת הקורונה שוכחת מחירי הנפט יעלו ל-40 דולר מסוג ברנט
  • 40 זה נמוך. יותר ל 50 - 60 (ל"ת)
    כלכלן אופטימי 18/05/2020 13:12
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ליאור 18/05/2020 11:18
    הגב לתגובה זו
    והכל יעלה
  • אבי 18/05/2020 12:45
    הגב לתגובה זו
    שומעים פה ושם מטוסים
הראל שליסלהראל שליסל

הביקוש הגדל לחשמל מחייב ביטול מכסות ייצור ופתיחה מלאה של שוק החשמל לתחרות

הביקוש לחשמל בישראל מזנק מעבר לתחזיות; לצד צעדים משמעותיים שננקטו, המשך התכנון המרכזי והפיקוח על מכסות הייצור מעכבים את התחרות ומגבילים את יכולת המשק להגיב לשינויים בביקוש; הסרת המכסות ופתיחת השוק לעסקאות ישירות בין תחנות כוח למספקים פרטיים תאפשר מענה מהיר, תעודד תחרות ותפחית את יוקר המחיה

הראל שליסל |
נושאים בכתבה חשמל אנרגיה

משק החשמל בישראל מצוי בצומת דרכים. שינויים טכנולוגיים, סביבתיים וחברתיים מייצרים מציאות חדשה: מעבר לחשמול, חדירת רכבים חשמליים, פריחת מרכזי נתונים וכניסת בינה מלאכותית (AI) הצפויה להקפיץ את הביקוש לחשמל בקצב חריג. כדי להבטיח משק חשמל אמין ותחרותי לציבור, הרגולציה חייבת להיות כזו שמאפשרת לשוק להגיב במהירות לשינויים הבלתי צפויים.

קיים קושי אינהרנטי לחזות את הביקוש לחשמל. בשנת 2017, פרסם בנק ישראל תחזית שלפיה בשנת 2024, בתרחיש הגבוה, יעמוד הביקוש לחשמל על כ־72 מיליארד קוט״ש. בהשוואה לצריכה בפועל ב-2017 בהיקף של כ-62 מיליארד קוט"ש, מדובר בתחזית גידול של כ-16% בסה"כ, שמשקפת קצב גידול שנתי ממוצע חזוי של כ־2% לשנה. מנתונים שפרסמה לאחרונה רשות החשמל עולה כי הביקוש לחשמל בפועל, בשנת 2024, עמד על 80.4 מיליארד קוט"ש, המשקפים עליה של כ-30% לעומת 2017,  בקצב גידול שנתי ממוצע של כ-3.7% בשנה, כמעט כפול מקצב הגידול בתחזית בנק ישראל. יצוין כי בשנת 2024 לבדה צמח הביקוש לחשמל בהיקף של 4.4% ביחס ל-2023, וזאת עוד בטרם נכנסו לתמונה ה- AI ומרכזי נתונים עתירי אנרגיה.  

גם כאשר התמונה מתבהרת, הרגולטור שעדיין מתפקד כמתכנן מרכזי, מגיב באופן טבעי בקצב מתון יותר. במשך שנים רבות לא אושרו בישראל תחנות כוח חדשות. במאי 2023 אישרה הממשלה הנוכחית הקמה של שתי תחנות כוח נוספות. באוגוסט 2024 קבעה רשות החשמל מכסה להקמת שתי תחנות בלבד. במרץ 2025 לאור הגידול בתחזית הביקוש, החליטה רשות החשמל לעדכן את החלטתה: הגדילה את המכסה לארבע תחנות והכפילה את שיעורי הזמינות שהובטחו בהחלטה הקודמת. בנוסף לכך, לאור הגידול בתחזית הביקוש, הורתה ממשלת ישראל באוקטובר 2024, על פתיחת שערי הות"ל לתכנון תחנות כוח חדשות וזאת במטרה להקים עוד לפחות 13 תחנות כוח חדשות הנדרשות בעשור הבא, מתוכן לפחות חמש באזור מרכז הארץ עד לשנת 2035. מדובר בהחלטה משמעותית ביותר שהניעה מחדש את פעילות ייזום תחנות הכוח במדינת ישראל.

הקמת תחנת כוח בישראל, בדומה לפרויקטי תשתיות מורכבים, לוקחת שנים רבות: מהתכנון, דרך היתרי הבנייה, ועד להקמה וחיבור לרשת. לרוב חולף יותר מעשור מהרגע שבו החל תכנון התחנה ועד שהתחנה מתחילה לייצר חשמל בפועל. עובדה זו מחייבת הגדלת גמישות בצד ההיצע, באופן שיאפשר תגובה מהירה ומענה לשינויים בביקוש לחשמל. במצב הקיים, בו השוק מנוהל במכסות ייצור, כל עיכוב בקבלת החלטות עלול להתגלגל לפגיעה באמינות משק החשמל ולעלייה במחירי החשמל לציבור. דוגמה לכך, ניתן לראות בדברי ההסבר של רשות החשמל להחלטתה במרץ 2025 להגדיל את שיעור הזמינות לתחנה הראשונה שתסגור פיננסית בגוש דן. לטענת הרשות, לאור העובדה שבמועד ההחלטה הייתה קיימת רק תחנה אחת עם תכנית מאושרת בצפון גוש דן, משק החשמל נדרש לשלם עוד כ-350 מיליון שקלים בערכים מהוונים כדי להבטיח את הקמתה. אמנם מדובר במענה אחראי של הרגולטור שנעשה כדי להבטיח את אמינות האספקה, אך קבלת ההחלטה באיחור תעלה לציבור סכום לא מבוטל.

אחד האירועים המעצבים של שוק החשמל בשנים האחרונות הוא הליברליזציה של משק החשמל הישראלי. עד לא מזמן, כמעט כל החשמל בישראל יוצר ונמכר דרך חברת החשמל. בעשור האחרון ובדגש על השנתיים האחרונות, התמונה השתנתה באופן דרמטי. הודות לשינויים משמעותיים שהובילה הממשלה ורשות החשמל, כיום כ-60% מהחשמל מיוצר על ידי גורמים פרטיים, כאשר במקביל נפתח שוק אספקת החשמל לתחרות וכלל משקי הבית יכולים לרכוש חשמל מוזל מספקים פרטיים. לצד ההזדמנות להציע חשמל מוזל ללקוחות, לשוק האספקה עשויה להיות תרומה מהותית גם בפיתוח ושכלול מקטע הייצור בשוק החשמל.

הראל שליסלהראל שליסל

הביקוש הגדל לחשמל מחייב ביטול מכסות ייצור ופתיחה מלאה של שוק החשמל לתחרות

הביקוש לחשמל בישראל מזנק מעבר לתחזיות; לצד צעדים משמעותיים שננקטו, המשך התכנון המרכזי והפיקוח על מכסות הייצור מעכבים את התחרות ומגבילים את יכולת המשק להגיב לשינויים בביקוש; הסרת המכסות ופתיחת השוק לעסקאות ישירות בין תחנות כוח למספקים פרטיים תאפשר מענה מהיר, תעודד תחרות ותפחית את יוקר המחיה

הראל שליסל |
נושאים בכתבה חשמל אנרגיה

משק החשמל בישראל מצוי בצומת דרכים. שינויים טכנולוגיים, סביבתיים וחברתיים מייצרים מציאות חדשה: מעבר לחשמול, חדירת רכבים חשמליים, פריחת מרכזי נתונים וכניסת בינה מלאכותית (AI) הצפויה להקפיץ את הביקוש לחשמל בקצב חריג. כדי להבטיח משק חשמל אמין ותחרותי לציבור, הרגולציה חייבת להיות כזו שמאפשרת לשוק להגיב במהירות לשינויים הבלתי צפויים.

קיים קושי אינהרנטי לחזות את הביקוש לחשמל. בשנת 2017, פרסם בנק ישראל תחזית שלפיה בשנת 2024, בתרחיש הגבוה, יעמוד הביקוש לחשמל על כ־72 מיליארד קוט״ש. בהשוואה לצריכה בפועל ב-2017 בהיקף של כ-62 מיליארד קוט"ש, מדובר בתחזית גידול של כ-16% בסה"כ, שמשקפת קצב גידול שנתי ממוצע חזוי של כ־2% לשנה. מנתונים שפרסמה לאחרונה רשות החשמל עולה כי הביקוש לחשמל בפועל, בשנת 2024, עמד על 80.4 מיליארד קוט"ש, המשקפים עליה של כ-30% לעומת 2017,  בקצב גידול שנתי ממוצע של כ-3.7% בשנה, כמעט כפול מקצב הגידול בתחזית בנק ישראל. יצוין כי בשנת 2024 לבדה צמח הביקוש לחשמל בהיקף של 4.4% ביחס ל-2023, וזאת עוד בטרם נכנסו לתמונה ה- AI ומרכזי נתונים עתירי אנרגיה.  

גם כאשר התמונה מתבהרת, הרגולטור שעדיין מתפקד כמתכנן מרכזי, מגיב באופן טבעי בקצב מתון יותר. במשך שנים רבות לא אושרו בישראל תחנות כוח חדשות. במאי 2023 אישרה הממשלה הנוכחית הקמה של שתי תחנות כוח נוספות. באוגוסט 2024 קבעה רשות החשמל מכסה להקמת שתי תחנות בלבד. במרץ 2025 לאור הגידול בתחזית הביקוש, החליטה רשות החשמל לעדכן את החלטתה: הגדילה את המכסה לארבע תחנות והכפילה את שיעורי הזמינות שהובטחו בהחלטה הקודמת. בנוסף לכך, לאור הגידול בתחזית הביקוש, הורתה ממשלת ישראל באוקטובר 2024, על פתיחת שערי הות"ל לתכנון תחנות כוח חדשות וזאת במטרה להקים עוד לפחות 13 תחנות כוח חדשות הנדרשות בעשור הבא, מתוכן לפחות חמש באזור מרכז הארץ עד לשנת 2035. מדובר בהחלטה משמעותית ביותר שהניעה מחדש את פעילות ייזום תחנות הכוח במדינת ישראל.

הקמת תחנת כוח בישראל, בדומה לפרויקטי תשתיות מורכבים, לוקחת שנים רבות: מהתכנון, דרך היתרי הבנייה, ועד להקמה וחיבור לרשת. לרוב חולף יותר מעשור מהרגע שבו החל תכנון התחנה ועד שהתחנה מתחילה לייצר חשמל בפועל. עובדה זו מחייבת הגדלת גמישות בצד ההיצע, באופן שיאפשר תגובה מהירה ומענה לשינויים בביקוש לחשמל. במצב הקיים, בו השוק מנוהל במכסות ייצור, כל עיכוב בקבלת החלטות עלול להתגלגל לפגיעה באמינות משק החשמל ולעלייה במחירי החשמל לציבור. דוגמה לכך, ניתן לראות בדברי ההסבר של רשות החשמל להחלטתה במרץ 2025 להגדיל את שיעור הזמינות לתחנה הראשונה שתסגור פיננסית בגוש דן. לטענת הרשות, לאור העובדה שבמועד ההחלטה הייתה קיימת רק תחנה אחת עם תכנית מאושרת בצפון גוש דן, משק החשמל נדרש לשלם עוד כ-350 מיליון שקלים בערכים מהוונים כדי להבטיח את הקמתה. אמנם מדובר במענה אחראי של הרגולטור שנעשה כדי להבטיח את אמינות האספקה, אך קבלת ההחלטה באיחור תעלה לציבור סכום לא מבוטל.

אחד האירועים המעצבים של שוק החשמל בשנים האחרונות הוא הליברליזציה של משק החשמל הישראלי. עד לא מזמן, כמעט כל החשמל בישראל יוצר ונמכר דרך חברת החשמל. בעשור האחרון ובדגש על השנתיים האחרונות, התמונה השתנתה באופן דרמטי. הודות לשינויים משמעותיים שהובילה הממשלה ורשות החשמל, כיום כ-60% מהחשמל מיוצר על ידי גורמים פרטיים, כאשר במקביל נפתח שוק אספקת החשמל לתחרות וכלל משקי הבית יכולים לרכוש חשמל מוזל מספקים פרטיים. לצד ההזדמנות להציע חשמל מוזל ללקוחות, לשוק האספקה עשויה להיות תרומה מהותית גם בפיתוח ושכלול מקטע הייצור בשוק החשמל.