נלחמות בטסלה: 4 יצרניות יקימו תשתית טעינה
בעלי מכוניות חשמליות באירופה, זה בשבילכם: ארבע יצרניות רכב גדולות הודיעו על הקמת מיזם תשתיות משותף, במסגרתו יקימו 400 עמדות טעינה מהירה, שמסוגלות להטעין את מצברי המכונית בתוך עשרות בודדות של דקות, במקום שעות. פירוש הדבר כי מכוניות חשמליות יוכלו לנוע למרחקים גדולים ביבשת מהר יחסית, בדומה למכוניות טסלה בארה"ב. אלו נהנות מרשת הטעינה המהירה "סופרצ'ארג'ר" של יצרנית החשמליות המקומית.
המיזם החדש, עליו הוכרז לראשונה אשתקד, מכונה איוניטי (Ionity) והוקם בשותפות על-ידי ב.מ.וו, מרצדס, פולקסווגן ופורד. הוא מוחזק בשותפות שווה בין ארבע היצרניות. בהודעה משותפת שפרסמו, נמסר כי המיזם יחל בפריסה של 20 עמדות ראשונות עוד השנה, זאת בגרמניה, נורווגיה ואוסטריה. העמדות יוקמו בתחנות דלק וחנויות נוחות במרווחים של 120 ק"מ, במיקומים לאורך צירי תנועה מרכזיים.
בשנה הבאה, באיוניטי מבטיחים להגדיל את הפריסה ליותר מ-100 עמדות, ועד לשנת 2020 מספר העמדות יגדל ל-400 לפחות. מדובר אגב ביעד שאפתני הרבה פחות מזה שהוכרז אשתקד - אז הובטח כי עד 2020 יוקמו אלפי עמדות. בכל מקרה, כל העמדות יציעו טעינה של עד 350 וואט, ויתאימו לשימוש מכוניות חשמליות קיימות ועתידיות של ארבע היצרניות (וכל יצרנית שתכננה את הרכב החשמלי שלה בתקן הטעינה האירופאי). יתרה מכך, ביצרניות השותפות קוראים ליצרניות רכב נוספות להצטרף אליהן ולסייע בקידום הקמת התשתית.
קיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולסשוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת על רכבי אפס קילומטר
איך רכבי אפס קילומטר משנים את תמונת שוק הרכבים, והאם ההשפעה שלהם על שוק הרכבים המשומשים תימשך?
רישום רכבי "אפס קילומטר" הוא כלי חוקי שיבואני הרכב בישראל משתמשים בו מאז שנות ה-2000 המוקדמות, אך ב-2025 הוא הפך לגורם מרכזי המשפיע מאוד על השוק בגלל שהשוק היה חלש. היבואנים נתקעו עם סחורה, ומכרו אותה לעצמם (חברות ליסינג שלהם) כרכב אפס קילומטר. בפועל, למרות שהמספרי מסירות גבוהים יותר , המסירות האמיתיות שמקזזים את המכירות העצמיות של אפס קילומטר הם פחות מ-260 אלף שקל בשנה - ירידה של כ-105 לעומת שנת 2024.
על פי נתוני איגוד יבואני הרכב היקף המסירות עומד על 284 אלף עד נובמבר 2025, גידול של 9% לעומת 2024, אך כ-30,000-35,000 מהן היו רישומי אפס קילומטר, בעיקר חשמליות ורכבי פלאג-אין שנתקעו במלאי עודף. השיטה מאפשרת ליבואנים להעביר רכבים מדוחות המלאי לרשומות המכירות, מבלי להודות בירידת ביקוש אמיתית, אך היא יוצרת עיוותים בשוק היד שנייה, בתמחור ובאמון הצרכנים.
על פניו, רכב אפס קילומטר הוא כלי רכב חדש: קילומטראז' אפסי, ללא בעלות פרטית קודמת, ולעיתים עם אריזת ייצור מקורית. בפועל, מדובר ברכב שלא נרכש על ידי לקוח פרטי בתוך 12 חודשים מייצורו, תקופה שבה הוא הופך לנטל חשבונאי. עלויות המימון מצטברות ל-3%-2% ממחיר הרכב לחודש, ערך השוק יורד ב-5%-10% בשנה, ודגמים מתיישנים מול מתחרים חדשים. רישום כזה "מקפיא" את הסטטוס: הרכב יוצא ממלאי היבואן ונכנס כ"יד ראשונה" זמינה למכירה, מה שמאפשר ליבואן להציג מסירות גבוהות יותר.
התהליך מתחיל ביבואן, שמזמין כמויות גדולות כדי לעמוד ביעדי יצרנים גלובליים. ב-2025, יבוא המכוניות ירד ב-14% בעשרת החודשים הראשונים, אך מלאי הנמלים הגיע ל-100,000 יחידות בינואר, בעיקר בגלל הזמנות מוקדמות לקראת עליות מס צפויות (בדצמבר 2024 היו הזמנות גדולות בשל העלייה במס קנייה). כשהביקוש לא עומד בקצב, הרכב מועבר לרישום זמני.
- עסקאות 0 ק"מ - עשרת הכללים שאתם חייבים להכיר
- רכב אפס קילומטר - הלהיט של החצי שנה אחרונה, יתרונות וחסרונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איך זה קורה בפוכעל? העברה לחברת ליסינג קשורה: זה מהווה 60%-70% מהמקרים; רישום על סוחר עצמאי: 20%-25%, עם הנחות של 10%-15% ממחיר הרשמי. הסוחר לוקח סיכון על תחזוקה ראשונית, אך מוכר תוך 3-6 חודשים. רישום פנימי קצר: 10%-15% מהרכבים. במצס כזה היבואן מחזיק את הרכב 1-3 חודשים ומעביר אותו הלאה, בעיקר במותגים יוקרתיים.
