BYD Seal U DMi
צילום: יואב פולס

צניחה דרמטית: BYD מגלה שגם ענקיות מדממות במלחמת מחירים

הרווח הרבעוני של ענקית הרכב החשמלי נפל ב-30% - והמניה איבדה 8% מערכה ביום אחד

עמית בר | (1)
נושאים בכתבה BYD טסלה

הרווח של BYD, ענקית הרכבים הסינית צנח ב-30% לרמה של 6.36 מיליארד יואן (892 מיליון דולר) ברבעון השני של 2025 - הירידה הראשונה מאז הרבעון הראשון של 2022. התוצאה המאכזבת הובילה לנפילה חדה במניית החברה בבורסת הונג קונג, שצנחה בכ-8%. החברה גם הנמיכה את תחזית המסירות - 5.1 מיליון רכבים במקום 5.5 מיליון רכבים בתחזית קודמת ובעצם סיפרה בעקיפין על מלחמה גדולה בשוק הרכבים - מלחמה שפוגעת במחירים ופוגעת במכירות. 


המרווח הגולמי ברבעון השני עמד על 16.27%, ירידה של 1.15% בהשוואה לשנה שעברה ו-3.8% בהשוואה לרבעון הקודם. אלו הנתונים הגרועים ביותר של החברה מזה שלוש וחצי שנים, והם מעלים תהיות לגבי העתיד של מי שנחשבה עד כה לסיפור ההצלחה הגדול של סין בתחום. עם זאת, ולמרות הקשיים, BYD מצליחה לשמור על נתוני מכירות מרשימים. החברה מכרה 1,145,150 רכבים חשמליים והיברידיים ברבעון השני, עלייה של 16.06% בהשוואה לשנה שעברה. אבל כאן בדיוק טמון הפרדוקס: יותר מכירות לא מתורגמות ליותר רווחים, אלא דווקא להפך.


שווי השוק של החברה ירד לכ-140 מיליארד דולר והיא נסחרת במכפיל רווח צפוי של כ-14 על רווחי השנה ו-13 על רווחי השנה הבאה. לכאורה מכפיל סביר, אבל החשש שהתחרות תמשי לפגוע במרווחים וברווח. 

מי שהצית את השריפה נכווה ראשון

האירוניה המרה היא ש-BYD עצמה היא זו שהובילה את מלחמת המחירים האכזרית שמכלה כעת את רווחיה. מלחמת המחירים בשוק הרכב החשמלי הסיני נמשכת כבר שנתיים, בחלקה בעידוד טסלה, אך BYD היא שהעמיקה אותה עם סבבי הנחות אגרסיביים במיוחד. במאי האחרון, החברה הכריזה על הנחות דרמטיות של עד 34% על 22 דגמים שונים - מהלך שאמנם הגדיל מכירות אך שחק את הרווחיות באופן קיצוני.

השוק הסיני, שהיה עד לאחרונה מנוע הצמיחה המרכזי של BYD, מראה סימני האטה ברורים. נתח השוק של רכבים חשמליים והיברידיים בסין הגיע ל-53% ביוני 2025, אך התחרות על כל לקוח הפכה לקרב של ממש. יצרניות כמו Geely, שצמחה ב-88% השנה, וחברות טכנולוגיה כמו שיואמי שנכנסו לתחום, מאיימות על הדומיננטיות של BYD.

הממשלה הסינית, שמודאגת מההשלכות של המלחמה הזו, החלה להתערב. איגוד יצרני הרכב הסיני פרסם הצהרה חריפה נגד "מלחמות מחירים לא מסודרות" והזהיר מפני "תחרות מרושעת". העיתון הרשמי של המפלגה הקומוניסטית אף פרסם מאמר תחת הכותרת "למלחמת המחירים אין מנצחים, ובוודאי שאין עתיד".

היציאה לחו"ל

בעוד השוק המקומי קשה, הזירה הבינלאומית מספקת צמיחה מרשימה. המכירות הבינלאומיות של BYD זינקו ב-144.71% ברבעון השני ל-258,182 רכבים. החברה פורצת לשווקים חדשים באירופה, דרום אמריקה ואסיה, ומקימה מפעלי ייצור מקומיים בהונגריה, מקסיקו ופקיסטן.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

אבל גם ההתרחבות הגלובלית באה עם תג מחיר. הוצאות המחקר והפיתוח של החברה זינקו ביותר מ-50% בהשוואה לשנה שעברה, גם לצורך התאמת הרכבים לשווקים העולמיים כשבמקביל החברה משקיעה מיליארדים בפיתוח טכנולוגיות נהיגה אוטונומית, סוללות מתקדמות ובינה מלאכותית. 

הירידה ברווח, מלווה בעלייה בחוב כשהחוב הכולל של החברה טיפס ל-39.1 מיליארד יואן (כ-5.6 מיליארד דולר) בסוף יוני, לעומת 28.6 מיליארד (כ-4.1 מיליארד דולר) בתחילת השנה.

האנליסטים חלוקים בהערכותיהם. המרווחים של BYD ירדו ל-10-15%, הרבה מתחת ל-18% של טסלה ו-20.1% של Li Auto ברבעון השני. גרעון ההון החוזר של החברה התרחב ל-122.7 מיליארד יואן, מה שמעלה חששות לגבי נזילות.

מצד שני, BYD עדיין שומרת על יתרונות משמעותיים. החברה מייצרת בעצמה סוללות ושבבים וזה מאפשר לה לשלוט בעלויות טוב יותר מהמתחרות. היא גם מובילה בטכנולוגיות קריטיות ושומרת על נתח שוק של קרוב ל-30% בסין.

התחזיות לסוף השנה מדברות על מכירות של כ-5.1 מיליון רכבים, פחות משמעותית מהיעד המקורי של 5.5 מיליון, אך עדיין מספר שמבסס את מעמדה כיצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם מבחינת נפח מכירות.

הלקח: במלחמות מחירים אין מנצחים

הסיפור של BYD הוא אזהרה לכל התעשייה. החברה שהובילה את המהפכה החשמלית בסין ואתגרה את טסלה על הכתר העולמי, מגלה כעת שגם לענקים יש גבולות. מלחמת המחירים שהיא עצמה הציתה הפכה לשריפה בלתי נשלטת שפוגעת בכל השחקנים. מנכ"ל Xpeng הזהיר כי "התחרות תהפוך לאינטנסיבית יותר בחמש השנים הבאות" וכי מה שאנחנו רואים כעת הוא רק "מנת פתיחה". אם הוא צודק, הרבעון הקשה של BYD עשוי להיות רק ההתחלה של תקופה ארוכה ומאתגרת עבור כל תעשיית הרכב החשמלי הסינית.

בינתיים, המשקיעים מצביעים ברגליים. המניה, שעדיין רשמה עלייה של למעלה מ-50% מתחילת השנה, ספגה מכה קשה השבוע. השאלה הגדולה היא האם BYD תצליח לחזור למסלול הרווחיות, או שמלחמת המחירים תמשיך לכרסם ברווחים עד שגם הענקית משנג'ן תיאלץ להודות בתבוסה.


תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אבי 01/09/2025 09:19
    הגב לתגובה זו
    המחירים של הרכבים הסיניים בארץ זה פשוט שוד
מאזדה 3 (רשתות)מאזדה 3 (רשתות)

עשרת הרכבים הפופולריים ביותר בישראל בכל הזמנים

הרכבים שהכי אהבתם בעשורים האחרונים: איפה ממוקמת מאזדה, ומי מנצחת בטריו של טויוטה, מאזדה וסובארו? 10 הגדולים

הדס ברטל |
נושאים בכתבה רכב מאזדה 3

שוק הרכב הישראלי כולל 4.2 מיליון רכבים כשמדי שנה נוספים כ-350 אלף רכבים ויורדים מהכביש כ-200-250 אלף רכבים. יחס הרכבים לאוכלוסייה הוא כ-0.4 (ממוצע של 0.4 רכב לאדם-נפש), משפחה של 5 נפשות מחזיקה בממוצע 2 רכבים. בעולם המערבי היחס אפילו גבוה יותר - באנגליה זה עומד על 0.6, ביפן על 0.73, באיטליה וארה"ב מעל 0.9. 

מכאן, שלמרות הפקקים הנוראיים, המצב כנראה יכול להיות גרוע עוד יותר. אבל צריך לזכור שהעולם משתנה - התקווה לרכבים אוטונומיים מביאה בשורה. כמות הרכבים תרד דרמטית כי רכבים ישמשו כרובוטקסי. נניח שאתם תהיו בעלי רכב - בזמן שאתם עובדים, ובזמן שאתם ישנים, הרכב שלכם יהיה רובוטקסי וייצר לכם כסף. המשמעות היא שאנשים אחרים לא יקנו רכבים אלא ישתמשו במונית, ובסה"כ כמות הרכבים תהיה נמוכה יותר. מספיק שהעומס על התשתיות יירד ב-5%-10% כדי שייגמרו הפקקים. 

זה העתיד, הרכבים האוטונומיים הם חלום של עוד 3-5 שנים. בינתיים המציאות היא רכבים רבים, רובם הגדול עדיין נעים על בנזין, ושוק רכב חשמלי שאומנם גדל, אבל פחות מהציפיות. מסירות הרכבים החשמליים דווקא ירדו השנה לכיוון 20%, אבל זה כנראה זמני - המסירות שלהם צפויות לעלות בהמשך. 

בדקנו מי הרכבים הפופולאריים ביותר בכל הזמנים. החשמליות לא נמצאות ברשימה כי הן יחסית חדשות, אבל הן מתקדמות בקצב מרשים - BYD אהובה על הקהל הישראלי, ואם תמשיך בקצב מכירות כזה, היא עשויה תוך כמה שנים להיכנס לעשירייה של הרכבים הכי נמכרים בארץ בכל הזמנים. הנה הרשימה: 

#1 סובארו DL / ליאונה - הישראלים התאהבו (מסירות של כ-120 אלף יחידות)

בשנות ה־80 וה־90 סובארו הפכה לרכב של המדינה. מדובר היה ברכב פשוט, אך אמין, עם מרווח פנימי נוח ויכולת עמידות מרשימה. רבים מהישראלים הראשונים שרכשו רכב פרטי, עשו זאת עם דגם של סובארו. יתרונו של הדגם היה גם ביכולת לתפקד בתנאי שטח ובכבישים הלא מפותחים של אותה תקופה.

מאזדה 3 (רשתות)מאזדה 3 (רשתות)

עשרת הרכבים הפופולריים ביותר בישראל בכל הזמנים

הרכבים שהכי אהבתם בעשורים האחרונים: איפה ממוקמת מאזדה, ומי מנצחת בטריו של טויוטה, מאזדה וסובארו? 10 הגדולים

הדס ברטל |
נושאים בכתבה רכב מאזדה 3

שוק הרכב הישראלי כולל 4.2 מיליון רכבים כשמדי שנה נוספים כ-350 אלף רכבים ויורדים מהכביש כ-200-250 אלף רכבים. יחס הרכבים לאוכלוסייה הוא כ-0.4 (ממוצע של 0.4 רכב לאדם-נפש), משפחה של 5 נפשות מחזיקה בממוצע 2 רכבים. בעולם המערבי היחס אפילו גבוה יותר - באנגליה זה עומד על 0.6, ביפן על 0.73, באיטליה וארה"ב מעל 0.9. 

מכאן, שלמרות הפקקים הנוראיים, המצב כנראה יכול להיות גרוע עוד יותר. אבל צריך לזכור שהעולם משתנה - התקווה לרכבים אוטונומיים מביאה בשורה. כמות הרכבים תרד דרמטית כי רכבים ישמשו כרובוטקסי. נניח שאתם תהיו בעלי רכב - בזמן שאתם עובדים, ובזמן שאתם ישנים, הרכב שלכם יהיה רובוטקסי וייצר לכם כסף. המשמעות היא שאנשים אחרים לא יקנו רכבים אלא ישתמשו במונית, ובסה"כ כמות הרכבים תהיה נמוכה יותר. מספיק שהעומס על התשתיות יירד ב-5%-10% כדי שייגמרו הפקקים. 

זה העתיד, הרכבים האוטונומיים הם חלום של עוד 3-5 שנים. בינתיים המציאות היא רכבים רבים, רובם הגדול עדיין נעים על בנזין, ושוק רכב חשמלי שאומנם גדל, אבל פחות מהציפיות. מסירות הרכבים החשמליים דווקא ירדו השנה לכיוון 20%, אבל זה כנראה זמני - המסירות שלהם צפויות לעלות בהמשך. 

בדקנו מי הרכבים הפופולאריים ביותר בכל הזמנים. החשמליות לא נמצאות ברשימה כי הן יחסית חדשות, אבל הן מתקדמות בקצב מרשים - BYD אהובה על הקהל הישראלי, ואם תמשיך בקצב מכירות כזה, היא עשויה תוך כמה שנים להיכנס לעשירייה של הרכבים הכי נמכרים בארץ בכל הזמנים. הנה הרשימה: 

#1 סובארו DL / ליאונה - הישראלים התאהבו (מסירות של כ-120 אלף יחידות)

בשנות ה־80 וה־90 סובארו הפכה לרכב של המדינה. מדובר היה ברכב פשוט, אך אמין, עם מרווח פנימי נוח ויכולת עמידות מרשימה. רבים מהישראלים הראשונים שרכשו רכב פרטי, עשו זאת עם דגם של סובארו. יתרונו של הדגם היה גם ביכולת לתפקד בתנאי שטח ובכבישים הלא מפותחים של אותה תקופה.