BYD Seal U DMi
צילום: יואב פולס

צניחה דרמטית: BYD מגלה שגם ענקיות מדממות במלחמת מחירים

הרווח הרבעוני של ענקית הרכב החשמלי נפל ב-30% - והמניה איבדה 8% מערכה ביום אחד

עמית בר | (1)
נושאים בכתבה BYD טסלה

הרווח של BYD, ענקית הרכבים הסינית צנח ב-30% לרמה של 6.36 מיליארד יואן (892 מיליון דולר) ברבעון השני של 2025 - הירידה הראשונה מאז הרבעון הראשון של 2022. התוצאה המאכזבת הובילה לנפילה חדה במניית החברה בבורסת הונג קונג, שצנחה בכ-8%. החברה גם הנמיכה את תחזית המסירות - 5.1 מיליון רכבים במקום 5.5 מיליון רכבים בתחזית קודמת ובעצם סיפרה בעקיפין על מלחמה גדולה בשוק הרכבים - מלחמה שפוגעת במחירים ופוגעת במכירות. 


המרווח הגולמי ברבעון השני עמד על 16.27%, ירידה של 1.15% בהשוואה לשנה שעברה ו-3.8% בהשוואה לרבעון הקודם. אלו הנתונים הגרועים ביותר של החברה מזה שלוש וחצי שנים, והם מעלים תהיות לגבי העתיד של מי שנחשבה עד כה לסיפור ההצלחה הגדול של סין בתחום. עם זאת, ולמרות הקשיים, BYD מצליחה לשמור על נתוני מכירות מרשימים. החברה מכרה 1,145,150 רכבים חשמליים והיברידיים ברבעון השני, עלייה של 16.06% בהשוואה לשנה שעברה. אבל כאן בדיוק טמון הפרדוקס: יותר מכירות לא מתורגמות ליותר רווחים, אלא דווקא להפך.


שווי השוק של החברה ירד לכ-140 מיליארד דולר והיא נסחרת במכפיל רווח צפוי של כ-14 על רווחי השנה ו-13 על רווחי השנה הבאה. לכאורה מכפיל סביר, אבל החשש שהתחרות תמשי לפגוע במרווחים וברווח. 

מי שהצית את השריפה נכווה ראשון

האירוניה המרה היא ש-BYD עצמה היא זו שהובילה את מלחמת המחירים האכזרית שמכלה כעת את רווחיה. מלחמת המחירים בשוק הרכב החשמלי הסיני נמשכת כבר שנתיים, בחלקה בעידוד טסלה, אך BYD היא שהעמיקה אותה עם סבבי הנחות אגרסיביים במיוחד. במאי האחרון, החברה הכריזה על הנחות דרמטיות של עד 34% על 22 דגמים שונים - מהלך שאמנם הגדיל מכירות אך שחק את הרווחיות באופן קיצוני.

השוק הסיני, שהיה עד לאחרונה מנוע הצמיחה המרכזי של BYD, מראה סימני האטה ברורים. נתח השוק של רכבים חשמליים והיברידיים בסין הגיע ל-53% ביוני 2025, אך התחרות על כל לקוח הפכה לקרב של ממש. יצרניות כמו Geely, שצמחה ב-88% השנה, וחברות טכנולוגיה כמו שיואמי שנכנסו לתחום, מאיימות על הדומיננטיות של BYD.

הממשלה הסינית, שמודאגת מההשלכות של המלחמה הזו, החלה להתערב. איגוד יצרני הרכב הסיני פרסם הצהרה חריפה נגד "מלחמות מחירים לא מסודרות" והזהיר מפני "תחרות מרושעת". העיתון הרשמי של המפלגה הקומוניסטית אף פרסם מאמר תחת הכותרת "למלחמת המחירים אין מנצחים, ובוודאי שאין עתיד".

היציאה לחו"ל

בעוד השוק המקומי קשה, הזירה הבינלאומית מספקת צמיחה מרשימה. המכירות הבינלאומיות של BYD זינקו ב-144.71% ברבעון השני ל-258,182 רכבים. החברה פורצת לשווקים חדשים באירופה, דרום אמריקה ואסיה, ומקימה מפעלי ייצור מקומיים בהונגריה, מקסיקו ופקיסטן.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

אבל גם ההתרחבות הגלובלית באה עם תג מחיר. הוצאות המחקר והפיתוח של החברה זינקו ביותר מ-50% בהשוואה לשנה שעברה, גם לצורך התאמת הרכבים לשווקים העולמיים כשבמקביל החברה משקיעה מיליארדים בפיתוח טכנולוגיות נהיגה אוטונומית, סוללות מתקדמות ובינה מלאכותית. 

הירידה ברווח, מלווה בעלייה בחוב כשהחוב הכולל של החברה טיפס ל-39.1 מיליארד יואן (כ-5.6 מיליארד דולר) בסוף יוני, לעומת 28.6 מיליארד (כ-4.1 מיליארד דולר) בתחילת השנה.

האנליסטים חלוקים בהערכותיהם. המרווחים של BYD ירדו ל-10-15%, הרבה מתחת ל-18% של טסלה ו-20.1% של Li Auto ברבעון השני. גרעון ההון החוזר של החברה התרחב ל-122.7 מיליארד יואן, מה שמעלה חששות לגבי נזילות.

מצד שני, BYD עדיין שומרת על יתרונות משמעותיים. החברה מייצרת בעצמה סוללות ושבבים וזה מאפשר לה לשלוט בעלויות טוב יותר מהמתחרות. היא גם מובילה בטכנולוגיות קריטיות ושומרת על נתח שוק של קרוב ל-30% בסין.

התחזיות לסוף השנה מדברות על מכירות של כ-5.1 מיליון רכבים, פחות משמעותית מהיעד המקורי של 5.5 מיליון, אך עדיין מספר שמבסס את מעמדה כיצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם מבחינת נפח מכירות.

הלקח: במלחמות מחירים אין מנצחים

הסיפור של BYD הוא אזהרה לכל התעשייה. החברה שהובילה את המהפכה החשמלית בסין ואתגרה את טסלה על הכתר העולמי, מגלה כעת שגם לענקים יש גבולות. מלחמת המחירים שהיא עצמה הציתה הפכה לשריפה בלתי נשלטת שפוגעת בכל השחקנים. מנכ"ל Xpeng הזהיר כי "התחרות תהפוך לאינטנסיבית יותר בחמש השנים הבאות" וכי מה שאנחנו רואים כעת הוא רק "מנת פתיחה". אם הוא צודק, הרבעון הקשה של BYD עשוי להיות רק ההתחלה של תקופה ארוכה ומאתגרת עבור כל תעשיית הרכב החשמלי הסינית.

בינתיים, המשקיעים מצביעים ברגליים. המניה, שעדיין רשמה עלייה של למעלה מ-50% מתחילת השנה, ספגה מכה קשה השבוע. השאלה הגדולה היא האם BYD תצליח לחזור למסלול הרווחיות, או שמלחמת המחירים תמשיך לכרסם ברווחים עד שגם הענקית משנג'ן תיאלץ להודות בתבוסה.


תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אבי 01/09/2025 09:19
    הגב לתגובה זו
    המחירים של הרכבים הסיניים בארץ זה פשוט שוד
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

איון V. עיצוב שונה. מרווח פנימי מצוין. צילום יואב פולסאיון V. עיצוב שונה. מרווח פנימי מצוין. צילום יואב פולס

איון V - קרוסאובר חשמלי שימושי

מותג איון מוצא את עצמו בכותרות הכלכליות בגלל רשות התחרות שממליצה לבצע שינוי בזיכיון הייבוא. התעלמנו מהכותרות ולקחנו את האיון V לתהות על קנקנו בלי להתייחס לרעשי הרקע.

אהבנו: עיצוב, מרווח פנימי, ביצועים

פחות אהבנו: מתלים רכים, מערכות בטיחות אגרסיביות

ציון מסכם 4.1 בסולם פולס

יואב פולס |
נושאים בכתבה AION V איון V

מעט לפני ראש השנה העברית השיקה מחדש אוריון מוביליטי (חברה בת של יוניון מוטורס יבואנית טויוטה) את מותג AION בישראל, אחד המותגים של GAC  הסינית. את GAC אנחנו זוכרים מסיבוב קצר ועגום משהו שנפגע קשות ממגיפת הקורונה (זוכרים שהיה כזה דבר?).

דגמי GAC החדשים עשו קפיצת דרך משמעותית מאז, ואוריון מוביליטי השיקה שלושה דגמים, את ה AION Y את ה AION HT שניהם ללא תקינה מערבית, ואת הדגם החשוב ביותר לשוק הישראלי הוא ה AION V שמגיעה עם תקינה מערבית מלאה.

תעודת חובה        
קטגוריה            קרוסאובר C-SUV
מימדים (מטר)        אורך 4.605 /רוחב 1.876 /גובה 1.686 /בסיס גלגלים 2.775
מספר מושבים        חמישה
הנעה                    קדמית, חשמלית
הספק ומומנט        204 כ"ס, 21.4 קג"מ
סוללה וטעינה         75.3Kwh, טעינת AC בהספק 11Kw, טעינת DC בהספק 180Kw
טווח ותקן            510 ק"מ. תקן יצרן.
בטיחות            ציון איבזור בטיחות 7.
מחיר                 167.0 אש"ח


האיון V שלנו מגיעה בכתום אדום בולט שעושה חסד עם העיצוב המעט שונה של האיון. חזית האיון V לא דומה לאף קרוסאובר גנרי על הכביש. יחידות תאורה גדולות תחומות עם שני פסי לד אנכיים ורחבים, חזית אטומה שנראית מחייכת משהו, כיתוב AION גדול במרכז וכונס אוויר שחור בתחתית. מהצד בולטת עוד יותר סכימת הצביעה של האיון V. הספים התחתונים (וחיפויי הגלגלים) שחורים, הדלתות בצבע המרכב, כתום במקרה שלנו, מסגרת החלונות העליונה בצבע לבן, הקורות האנכיות בצבע שחור, וקורות הגגון בצבע כסוף. מאחור דלת חמישית אנכית ויחידות תאורה גדולות גם בהן פסי לד אנכיים ורחבים.

פנים הרכב לוקח לקצה את ה'אין מתגים'. צג לוח מחוונים בגודל ''8.88, מולטימדיה בגודל ''14.6, עם קישוריות לאפל קארפליי. בשלב זה קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו באמצעות מתאם, ופתיחת ממשק ייעודי במסך. המפתיע היה שהרכב סגור ונעול, אני בבית, ושיחות הטלפון עוברות ישירות למתאם שבאוטו, למרות שהרכב כבוי ונעול.