
צניחה דרמטית: BYD מגלה שגם ענקיות מדממות במלחמת מחירים
הרווח הרבעוני של ענקית הרכב החשמלי נפל ב-30% - והמניה איבדה 8% מערכה ביום אחד
הרווח של BYD, ענקית הרכבים הסינית צנח ב-30% לרמה של 6.36 מיליארד יואן (892 מיליון דולר) ברבעון השני של 2025 - הירידה הראשונה מאז הרבעון הראשון של 2022. התוצאה המאכזבת הובילה לנפילה חדה במניית החברה בבורסת הונג קונג, שצנחה בכ-8%. החברה גם הנמיכה את תחזית המסירות - 5.1 מיליון רכבים במקום 5.5 מיליון רכבים בתחזית קודמת ובעצם סיפרה בעקיפין על מלחמה גדולה בשוק הרכבים - מלחמה שפוגעת במחירים ופוגעת במכירות.
המרווח הגולמי ברבעון השני עמד על 16.27%, ירידה של 1.15% בהשוואה לשנה שעברה ו-3.8% בהשוואה לרבעון הקודם. אלו הנתונים הגרועים ביותר של החברה מזה שלוש וחצי שנים, והם מעלים תהיות לגבי העתיד של מי שנחשבה עד כה לסיפור ההצלחה הגדול של סין בתחום. עם זאת, ולמרות הקשיים, BYD מצליחה לשמור על נתוני מכירות מרשימים. החברה מכרה 1,145,150 רכבים חשמליים והיברידיים ברבעון השני, עלייה של 16.06% בהשוואה לשנה שעברה. אבל כאן בדיוק טמון הפרדוקס: יותר מכירות לא מתורגמות ליותר רווחים, אלא דווקא להפך.
שווי השוק של החברה ירד לכ-140 מיליארד דולר והיא נסחרת במכפיל רווח צפוי של כ-14 על רווחי השנה ו-13 על רווחי השנה הבאה. לכאורה מכפיל סביר, אבל החשש שהתחרות תמשי לפגוע במרווחים וברווח.
מי שהצית את השריפה נכווה ראשון
האירוניה המרה היא ש-BYD עצמה היא זו שהובילה את מלחמת המחירים האכזרית שמכלה כעת את רווחיה. מלחמת המחירים בשוק הרכב החשמלי הסיני נמשכת כבר שנתיים, בחלקה בעידוד טסלה, אך BYD היא שהעמיקה אותה עם סבבי הנחות אגרסיביים במיוחד. במאי האחרון, החברה הכריזה על הנחות דרמטיות של עד 34% על 22 דגמים שונים - מהלך שאמנם הגדיל מכירות אך שחק את הרווחיות באופן קיצוני.
- ג'אקו 7 בראש, צ'רי מצמצמת, טויוטה מובילה ביצרנים
- מתיחת הפנים ל-BYD Atto3 - מה באמת השתנה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוק הסיני, שהיה עד לאחרונה מנוע הצמיחה המרכזי של BYD, מראה סימני האטה ברורים. נתח השוק של רכבים חשמליים והיברידיים בסין הגיע ל-53% ביוני 2025, אך התחרות על כל לקוח הפכה לקרב של ממש. יצרניות כמו Geely, שצמחה ב-88% השנה, וחברות טכנולוגיה כמו שיואמי שנכנסו לתחום, מאיימות על הדומיננטיות של BYD.
הממשלה הסינית, שמודאגת מההשלכות של המלחמה הזו, החלה להתערב. איגוד יצרני הרכב הסיני פרסם הצהרה חריפה נגד "מלחמות מחירים לא מסודרות" והזהיר מפני "תחרות מרושעת". העיתון הרשמי של המפלגה הקומוניסטית אף פרסם מאמר תחת הכותרת "למלחמת המחירים אין מנצחים, ובוודאי שאין עתיד".
היציאה לחו"ל
בעוד השוק המקומי קשה, הזירה הבינלאומית מספקת צמיחה מרשימה. המכירות הבינלאומיות של BYD זינקו ב-144.71% ברבעון השני ל-258,182 רכבים. החברה פורצת לשווקים חדשים באירופה, דרום אמריקה ואסיה, ומקימה מפעלי ייצור מקומיים בהונגריה, מקסיקו ופקיסטן.
- דגם הפנאי החשמלי DEEPAL SO7 במבצע לחגים
- בשורה לירושלמים: הקו האדום של הרכבת הקלה חוזר לשירות מלא
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- מ - 4 יוצא 1 - רכב השטח הטוב בישראל, האם יש כזה?
אבל גם ההתרחבות הגלובלית באה עם תג מחיר. הוצאות המחקר והפיתוח של החברה זינקו ביותר מ-50% בהשוואה לשנה שעברה, גם לצורך התאמת הרכבים לשווקים העולמיים כשבמקביל החברה משקיעה מיליארדים בפיתוח טכנולוגיות נהיגה אוטונומית, סוללות מתקדמות ובינה מלאכותית.
הירידה ברווח, מלווה בעלייה בחוב כשהחוב הכולל של החברה טיפס ל-39.1 מיליארד יואן (כ-5.6 מיליארד דולר) בסוף יוני, לעומת 28.6 מיליארד (כ-4.1 מיליארד דולר) בתחילת השנה.
האנליסטים חלוקים בהערכותיהם. המרווחים של BYD ירדו ל-10-15%, הרבה מתחת ל-18% של טסלה ו-20.1% של Li Auto ברבעון השני. גרעון ההון החוזר של החברה התרחב ל-122.7 מיליארד יואן, מה שמעלה חששות לגבי נזילות.
מצד שני, BYD עדיין שומרת על יתרונות משמעותיים. החברה מייצרת בעצמה סוללות ושבבים וזה מאפשר לה לשלוט בעלויות טוב יותר מהמתחרות. היא גם מובילה בטכנולוגיות קריטיות ושומרת על נתח שוק של קרוב ל-30% בסין.
התחזיות לסוף השנה מדברות על מכירות של כ-5.1 מיליון רכבים, פחות משמעותית מהיעד המקורי של 5.5 מיליון, אך עדיין מספר שמבסס את מעמדה כיצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם מבחינת נפח מכירות.
הלקח: במלחמות מחירים אין מנצחים
הסיפור של BYD הוא אזהרה לכל התעשייה. החברה שהובילה את המהפכה החשמלית בסין ואתגרה את טסלה על הכתר העולמי, מגלה כעת שגם לענקים יש גבולות. מלחמת המחירים שהיא עצמה הציתה הפכה לשריפה בלתי נשלטת שפוגעת בכל השחקנים. מנכ"ל Xpeng הזהיר כי "התחרות תהפוך לאינטנסיבית יותר בחמש השנים הבאות" וכי מה שאנחנו רואים כעת הוא רק "מנת פתיחה". אם הוא צודק, הרבעון הקשה של BYD עשוי להיות רק ההתחלה של תקופה ארוכה ומאתגרת עבור כל תעשיית הרכב החשמלי הסינית.
בינתיים, המשקיעים מצביעים ברגליים. המניה, שעדיין רשמה עלייה של למעלה מ-50% מתחילת השנה, ספגה מכה קשה השבוע. השאלה הגדולה היא האם BYD תצליח לחזור למסלול הרווחיות, או שמלחמת המחירים תמשיך לכרסם ברווחים עד שגם הענקית משנג'ן תיאלץ להודות בתבוסה.