קאדילק ליריק. צילום יואב פולסקאדילק ליריק. צילום יואב פולס

קאדילק ליריק - פרימיום חשמלי משובח. המחיר בהתאם.

הקאדילק ליריק היא חלק מרכזי בחדירה של יצרנית הפרימיום האמריקאית לעולם הפרימיום חשמלי. העיצוב מוחצן (מאוד? מדי?) אבל בהחלט מעביר את הרושם המתאים לקהל היעד. המחיר בהתאם. 

אהבנו מאוד: מרחב פנימי, טווח, התנהגות כביש

פחות אהבנו: עיצוב, מחיר

ציון מסכם 4.7 במדד פולס 

יואב פולס |

הליין החשמלי של קאדילק הושק בתחילת חודש מאי האחרון ועורר התעניינות גבוהה. כמה שבועות לאחר מכן, אני אוסף את הקאדילק ליריק החשמלית מהאולם בהרצליה, כשברקע אזעקות וצפירות עקב המלחמה המוזרה עם איראן. יומיים וחצי לאחר מכן, וקרוב ל – 1000 ק"מ עם הקאדילק ליריק החשמלית, ואחרי החזרתה לסוכנות אני קצת מתגעגע.

למרות שלא התחברתי לעיצוב השונה של הליריק, אם יש דבר אחד שניתן לומר עליה הוא שהיא פשוט מכונית מצוינת. בלי 'אבל', בלי 'על אף' או 'עם זאת' – פשוט רכב טוב.

תעודת חובה
קטגוריה        קרוסאובר פרימיום
מימדים (מטר)        אורך 4.996 /רוחב 1.976 /גובה 1.623 /בסיס גלגלים 3.094
מספר מושבים        חמישה
הנעה                חשמלית, כפולה AWD
הספק ומומנט     515 כ"ס / 62.2 קג"מ
סוללה וטעינה    102Kwh / AC 22Kw / DC 190Kw
טווח ותקן        513 ק"מ. EPA אמריקאי
בטיחות            ציון איבזור בטיחות 6. חמישה כוכבים NHTSA, ציון 'טוב' IIHS
מחיר             680.0 אש"ח

  עיצוב חיצוני

אם התרגלנו לקווים זורמים, משתלבים, עדינים – לא תמצאו כאלה בליריק. לעומת זאת תמצאו הרבה קווים ישרים, או משחקים עם זויות, מוזמנים להתבונן בגריל הקדמי. החזית אטומה לחלוטין למעט כונס אוויר בתחתית הפגוש. כדי להימנע מחזית שחורה ואטומה, כל החזית מצויירת בקווים מקבילים, חלקם ממשיך חלקם 'נשבר'. משני הצדדים יחידות תאורה אנכיות, עם מסגרות כרום. את אותו הכרום נפגוש בעוד מקומות בצידי הרכב ובחלקו האחורי. אם אתם אוהבים או לא, עניין של טעם אישי. אני פחות, אבל אני לא הקהל לרכב הזה. למרות שאין מנוע ICE תא המנוע עדיין גדול יחסית, כמקובל בקאדילק. הדלת האחורית משולבת בשמשה כמעט אופקית, עם זויות שונות ובעיקר מה שאני רואה כבלגאן עיצובי. הרבה קווים ישרים, שכל אחד מהם יכול להיות מעניין, אבל כולם ביחד לא מתקשרים למשהו הומוגני או נעים לעין. דלת תא המטען החשמלית הנפתחת עם השמשה האחורית חושפת תא מטען גדול ושימושי מאוד.

על אף האמור, הקאדילק הזו זכתה להמון מבטים חוקרים לאורך כל המבחן, הן מצד בני תשחורת בקורולה שבורה מודל 2000, והן מצד נהגי פורשה מקאן חדשה שטרח לציין שהקאדילק מאוד יפה ומרשימה. אני כאמור, לא הקהל לרכב הזה.

עיצוב פנימי

פנים הרכב מרשים מאוד, ובעיקר אינטואיטיבי. מסך בגודל ''33 ברזולוציה 9K. מול הנהג לוח מחוונים שימושי שלוקח מעט מאוד זמן להתרגל אליו, ולאחר מכן מוצאים בו את כל המידע הנדרש. עוד מולטימדיה גדולה באיכות מרשימה עם קישוריות אלחוטית מלאה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. ההגה גדול למדי, עליו מתגים שונים לתפעול המדיה השונה ובקרת השיוט האדפטיבית. ההגה מתכוונן לעומק ולגובה באמצעות מנוף חשמלי קטן. כיוון מושב הנהג והנוסע שלצידו מתבצע ממתגים הממוקמים על הדלתות, לרבות זיכרונות, חימום מושבים ואיוורור.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

מתחת למולטימדיה פתח מיזוג גדול עבור הנהג, ומתחתיו לוח פקדים פיזיים לשליטה על בקרת האקלים. אינטואיטיבי ושימושי. בין הנהג לנוסע קונסולה רחבה עם מתקן לכוסות, חוגה ומתגים לשליטה על המדיה. תא איחסון גדול עם משענת נוחה ליד, ועוד תא גדול פתוח.

ממשק המשתמש של המדיה אינטואיטיבי מאוד, וההתמצאות בו קלה וברורה, ועם היגיון פשוט ובריא. בגלל שהקאדילק מגיעה בתקינה אמריקאית, יש מתג לביטול תיקון הסטייה מנתיב, ואם ביטלתם אותה, המערכת לא אקטיבית עד שתפעילו מחדש.


קאדילק ליריק. צילום יואב פולס

מושב הנהג בעל כיוונונים חשמליים מרובים אולם התמיכה בגב התחתון היה לי נוקשה מדי ובולט מדי, ולא מדובר בכרית תמיכה מנופחת. לאחר זמן מתרגלים, אבל פחות אהבתי. מושב הנוסע ליד הנהג, גם פחות נוח. המרווח מאחור מצוין הודות לבסיס הגלגלים הנדיב 3.094 מטר, כמובן עם מיזוג וחימום למושב האחורי, והשהות בו נוחה ונעימה.

לקאדילק ליריק שני מנועים בהספק משולב של 515 כ"ס ומומנט של 62.2 קג"מ. הסוללה בקיבולת 102Kwh וטעינת הסוללה יכולה להיעשות בטעינה איטית AC בהספק של עד 22Kw או טעינה מהירה DC בהספק של עד 190Kw. הטווח המוצהר עומד על 513 ק"מ, אולם מדובר בתקן האמריקאי EPA ולא בתקן האירופאי האופטימי משהו WLTP.


קאדילק ליריק. מושב אחורי. צילום יואב פולס

התנהגות כביש

עם תחילת הנהיגה בליריק היא מיד שולפת את כל הקלפים ומתגלה כמכונית משובחת, לא פחות. ההיגוי מצוין, המשקל מדויק, עבודת המתלים נפלאה, בדיוק מה שהיית מצפה מקאדילק. יכולת השיכוך בכבישים מהירים נהדרת, והיא לא פחות טובה גם בכבישים עירוניים שבורים או במעבר על פסי האטה. גם כאן חשוב לומר, יש להתאים את הציפיות לרכב. אם תבחנו אותו מנקודת מבט של נהיגה בפיג'ו 208GTI כנראה שהמסקנה שלכם תהיה שונה משלי. אבל הליריק נועדה להיות נוחה ושימושית בעיר, ונוחה לגמיאת מאות ק"מ לאאוטלט הקרוב, ואז זה היא עושה בצורה נפלאה. כמה נפלאה – קפיצה קטנה לאילת וחזרה מרגישה כמו קפיצה לחדרה.

עם 515 כ"ס ו – 62 קג"מ, עקיפות מבוצעות על ידי הליריק בשברירי שניה, מכל מהירות ולכל מהירות. הסכנה הגדולה עם הליריק היא לנוהג בה. אם לא ישאיר חצי עין על מד המהירות, הוא עלול להיפרד מרישיון הנהיגה שלו, גם אם הרגיש כאילו הוא על 80 קמ"ש. נהיגה ב 80 קמ"ש או ב 150 קמ"ש מרגישות אותו הדבר, וזה בזכות המתלים והמשקל המצוין של הרכב. שום תחושה של מהירות או של עומס על הרכב. פשוט קטן עליו. עקיפות של רכב איטי, כאלו שאתה מצמיד את דוושת התאוצה לרצפת הרכב, מסתיימות כשאתה במהירות תלת ספרתית גבוהה, ואז צריך להאט למהירות החוקית.

לליריק אפשרות לנהיגה בדוושה יחידה – ההפעלה מהמולטימדיה. הבלימה חזקה כמו שצריך להיות. עוד פיצ'ר ראוי בליריק הוא מנוף מאחורי ההגה בצד שמאל שמפעיל בלימה רגנרטיבית בעוצמה משתנה, לפי עוצמת המשיכה של המנוף. מצאתי אותו שימושי מאוד כאשר לא הופעלה הבלימה הרגנרטיבית. ממש עוד דוושת בלימה עם עוצמה משתנה בהתאם להחלטת הנהג. מצוין.


קאדילק ליריק. צילום יואב פולס

צריכת חשמל ובטיחות

צריכת החשמל מצוינת, והולמת את הבטחות היצרן. נהיגה לא חסכונית לאורך מאות ק"מ הניבה צריכה ממוצעת של 20Kw  ל - 100 ק"מ, שהם בדיוק 500 ק"מ מחושבים. אבל בפועל הנהיגה שלכם כנראה תהיה פחות אגרסיבית ומאתגרת, והטווח יגדל בהתאם.

מבחינת בטיחות מצויידת הליריק בכל אביזרי הבטיחות האקטיבית המקובלות, והן כוללות שמונה כריות אוויר, בלימה אוטומטית, בקרת שיוט אדפטיבית, זוהוי רכב בשטח מת ומניעה אקטיבית של סטיה מנתיב ועוד. ציון איבזור הבטיחות עומד על 6. הליריק נבחנה במבחני הבטיחות המקובלים בארה"ב. ה IIHS וה NHTSA, וקיבלה בהם ציונים מצוינים – חמישה כוכבים ב NHTSA וציון GOOD ב IIHS.

הליריק משווקת בעל ידי UMI ברמת גימור יחידה וגבוהה ובמחיר של 680.0 אש"ח.

התחרות של הקאדילק ליריק מורכבת מאוד. בסגמנט הפרימיום בו היא מתחרה, היא צריכה להתמודד עם מותגי היוקרה האחרים מגרמניה, יפן ודרום קוריאה. כאן משחקים עיצוב, חיבור, תדמית, ועוד, ולכן אתם יכולים להעמיד מולה כל רכב של מותג פרימיום אחר – מרצדס, BMW, AUDI, לקסוס וג'נסיס ולהשוות תמורה, ביצועים, מרווח פנימי ובעיקר תדמית.

בדברים להם היא תוכננה, הקאדילק ליריק היא מכונית מצוינת.

ציון מסכם:

קאדילק ליריק
נוחות5
דינמיות4.7
צריכת דלק / טווח חשמלי4.7
איבזור 5
בטיחות5
עיצוב3.5
תמורה למחיר VFM-
ציון מסכם4.7

 


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טויוטה (יצרן)טויוטה (יצרן)

רכב בליסינג מהעבודה - כדאי?

כ-80 אלף עובדים במשק עומדים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג. הגורמים המשפיעים על ההחלטה הם רבים, לרבות - מס שווי השימוש שנקבע לפי מחירון ולא מחיר שוק,  הטבות המס על רכבים חשמליים שפוחתות ב-2026 ומס נסועה שעשוי להיכנס לתוקף בטווח הקרוב

מנדי הניג |

כ-80 אלף עובדים במשק נמצאים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג הצמוד שלהם, וההכרעה הופכת מאתגרת בחודשים הבאים. המצב בשוק הרכב מבלבל מתמיד והופך את ההחלטה לקשה. מחירי המחירון מול מחירי השוק, מבצעי אפס קילומטר, מגמות מעבר להנעה חשמלית והטבות מיסוי שעתידות להתעדכן - כל אלה מייצרים מצבים שונים לאנשים שונים. יש כאלו שרכב בליסינג עדיין כדאי להם, הרבה אחרים יעדיפו פתרונות אחרים. 

הנה מדריך דרך שאלות ותשובות בנושא. אבל עוד קודם מומלץ להבין כמה רכב צמוד עולה לכם - כמה באמת עולה לכם רכב צמוד?



האם ליסינג תפעולי עדיין משתלם לעובד?

לרוב כן, בעיקר בגלל השירות, אבל זה פחות ברור מבעבר. העובד נהנה משירותים מלאים וראש שקט, אך מס שווי השימוש שנקבע לפי מחיר המחירון ולא מחיר השוק פוגע בכדאיות. במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים, מה שגורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות שקלים לחודש. העובד משלם מס על שווי תיאורטי שאינו משקף את מה שהמעסיק אכן שילם, והפער הזה הולך ומתרחב עם התמורות בשוק הרכב.

מהו הפער בין מחיר המחירון למחיר השוק?

במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים. דוגמאות נפוצות כוללות רכבי יוקרה ורכבים חשמליים שבהם מחיר המחירון יכול להיות גבוה ב-20%-30% ממחיר השוק האמיתי. הפער הזה גורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות ואף אלפי שקלים לשנה, כאשר העובד למעשה משלם על "שווי" שלא קיים בפועל. חברות ליסינג רבות מקבלות הנחות משמעותיות מיבואני הרכב, אך אלו לא באות לידי ביטוי במחיר המחירון המשמש לחישוב המס.

האם כדאי לעבור לרכישת רכב בבעלות פרטית?

ייתכן. במצב הנוכחי, רכישה פרטית יכולה להיות כלכלית יותר, בעיקר כאשר המעביד משתתף בהוצאות או מציע מענקים חלופיים. חישוב מדויק דורש התחשבות במספר גורמים: עלות המימון, ביטוח, טיפולים שוטפים, פחת צפוי, והעלות האמיתית של הזמן המושקע בניהול הרכב. במקרים רבים, עובדים מוצאים שהחיסכון השנתי במס שווי שימוש עולה על העלות הנוספת של טיפול עצמאי ברכב. עם זאת, יש לקחת בחשבון גם את הסיכון של ירידת ערך חדה או תקלות יקרות שאינן מכוסות באחריות.

מהם היתרונות המרכזיים של רכב צמוד?

רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולסרכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולס

ענף הרכב-Kill the Rich רק אל תתנו לעובדות לבלבל אתכם

השיח בנושא רווחיות בענף הרכב לוקה בפופוליזם זול, מידע שגוי, Kill The Rich קלאסי - כזה שלא נותן לעובדות לבלבל אותו.

המידע הרשום לא נועד להגן על יבואני הרכב, אלא כדי לסייע לקורא הנבון לגבש דעה ולא להיות מוטה למניפולציות של 'קליק בייט' למיניהן. 

על אף כל האמור, הנסיון להבין מה הרווחיות של יבואן רכב מכל מכונית שהוא מוכר נדון לכישלון, גם שלי, גם של כותבים אחרים.

יואב פולס |
נושאים בכתבה ענף הרכב

אין כיף גדול יותר מאשר לחבוט ביבואני הרכב, כמה שיותר חזק יותר טוב. אם אפשר להוסיף גם שמות של הבעלים או מנהלים כחלק מהניים-דרופינג שיוכיח כמה הכותב מכיר את הענף – מה טוב. כבונוס גם להצטייר כאביר הצרכנים שנלחם בתאגידים הגדולים והרשעים ולא מפחד, זה כמו לשלוח לוטו ולזכות גם במספר הנוסף (אני מניח שיש איזה תכנית כזו של הגרלה עם הכפלת הזכייה).

מצטער, אני לא מכוון להצטרף לתזמורת המטופשת הזו. מטופשת כי אם הכותבים השונים היו מחפשים את האמת ולא את הכותרות, או את ה'קילק-בייט' הכל-כך אהוב על מערכות התקשורת השונות, זה היה הורס את החגיגה.

אומר מראש, אין לי כוונה להגן על יבואני הרכב בישראל, או על אף גורם עסקי אחר. יש לי כוונה לפתוח לקוראי ביזפורטל צוהר, בעצם חלון, או אולי דלת כפולה, דרכה הם יוכלו לקבל מידע שאין בו כוונה או רצון להטות דעה לכאן או לכאן, אלא רק לשקף את המצב. הקורא האינטיליגנטי ישקלל את המידע המוצג לו בכל המדיות השונות, ועם כל גיוון המידע, יגבש לעצמו את דעתו האישית.

Revers Accounting

כותרות של רווחיות של עשרות אלפי שקלים על כל רכב. כל קורא יכול לעשות Revers Accounting שזה בדיוק כמו רוורס אנג'נירינג רק עם מספרים. עשיתי את זה עבורכם.

ניקח רכב ממוצע שנמכר בישראל במחיר של 200,000 ₪. דבר ראשון נפחית מע"מ של 18%. מי מכם שעשה 18%X200,000 שיחזור לכיתה ד' בבקשה. המספר הנכון הוא 200,000/1.18, מה שמביא אותנו למחיר של 169,491 ₪. זה מחיר הרכב אחרי מיסים, לפני מע"מ.