טסלה מודל 3. צילום יואב פולסטסלה מודל 3. צילום יואב פולס

הסיניות דוהרות, טסלה בנסיגה: הפער בשוק הרכב החשמלי הולך וגדל

מכירות הרכבים החשמליים מזנקנות - אבל טסלה נשארת מאחור; האם אילון מאסק סומך יותר מדי על העתיד האוטונומי ומתעלם מההווה?

רוי שיינמן | (5)

מאי היה עוד חודש חזק מאוד עבור יצרניות הרכב הסיניות, כשחברות כמו Li Auto, XPeng ו-NIO הציגו קפיצות מרשימות במסירות. שלושתן יחד מסרו כמעט 98 אלף רכבים - עלייה של כ-50% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. BYD, השחקנית הגדולה בסין, מסרה כמעט 377 אלף רכבים - מהם יותר מ-200 אלף רכבים חשמליים לחלוטין (BEV), עם עלייה של 40% במכירות החשמליות.


במקביל, טסלה Tesla -3.68%   ממשיכה לאבד גובה. אמנם החברה אינה מפרסמת נתונים מדויקים לפי אזורים, אך לפי הערכות העדכניות ביותר בשוק לחודש אפריל, היא מכרה באותו חודש כ-58 אלף רכבים בסין, ירידה של 6% לעומת השנה הקודמת. לא פחות מדאיג: בשבעת השבועות הראשונים של הרבעון השני, נרשמה ירידה של כ-23% במכירות לשוק הסיני. המשקיעים אולי לא ממהרים להיכנס ללחץ - מניית טסלה זינקה בכ-59% מאז השפל של אפריל, אך הפער בשטח רק הולך וגדל. למרות שהשוק הסיני בצמיחה, טסלה צפויה להציג צמיחה אפסית במכירות ב-2025.


אירופה מצביעה ברגליים - וטסלה נותרת מאחור

במערב, טסלה חווה נסיגה לא פחות חדה. באירופה, מכירותיה צנחו באפריל ב-49% בשוק בו מכירות רכבים חשמליים דווקא זינקו ב-28%. בעוד BYD עקפה אותה לראשונה עם עלייה של 169% במכירות, וטיפסה לעשירייה הראשונה ביבשת, טסלה נסוגה, ונתח השוק שלה צנח מ-1.3% ל-0.7% בלבד.


במדינות כמו ספרד ואיטליה, מדיניות ממשלתית תומכת ותמריצים מקומיים הובילו לעלייה במסירות. מנגד, בצרפת, גרמניה ובריטניה נרשמה ירידה כללית ברכישות רכבים, כשאי הודאות הרגולטורית, ביטול תמריצים ומחירים גבוהים מרחיקים את הצרכנים. בנוסף, עמדותיו הפוליטיות של אילון מאסק מרתיעות את הקהל האירופי. סגנונו נחשב בוטה וזר לרוח הציבור האירופי, שמגלה חיבה הולכת וגדלה דווקא לדגמים מתקדמים וזולים של מתחרים סיניים כמו סאיק, BYD ושיאומי.


שיאומי, BYD והמחירים שמערערים את השוק

לא רק BYD מזעזעת את השוק, גם שיאומי, יצרנית האלקטרוניקה הסינית, נכנסת בגדול לתחום הרכב עם דגם YU7, המתחרה ישירות ב-Model Y של טסלה. במחיר של 35-45 אלף דולר וטווח נסיעה מרשים של 740 ק"מ, הרכב של שיאומי מציע ביצועים טובים יותר במחיר דומה, מה שמהווה איום ישיר על נתח השוק של טסלה.


ובינתיים, BYD מחריפה את התחרות עם קיצוצי מחירים דרמטיים: הנחות של עד 34% על דגמים פופולריים, כולל ה-Seagull, שכעת נמכר בפחות מ-8,000 דולר. המהלך הזה יצר לחץ עצום גם על יצרניות רכב מערביות, והוביל לנפילות במניותיהן המטרה של BYD ברורה: לנגוס נתח שוק ולהכתיב את הקצב.


במקביל, באירופה, BYD השיקה את דגם ה-Dolphin Surf במחיר התחלתי של פחות מ-23 אלף יורו, מחיר שקורץ לצרכנים המחפשים אלטרנטיבה משתלמת לרכבים יוקרתיים. כך, החברה הסינית חודרת גם לשכבות אוכלוסייה שבעבר היו יעד ברור של טסלה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


טסלה עברה להתמקד ברובוטקסי?

התגובה של טסלה לכל ההתפתחויות האלו? לא עוד הנחות או דגמים חדשים - אלא הימור על העתיד. החברה צפויה להשיק החודש את שירות הרובוטקסי שלה בטקסס, והמשקיעים מקווים שמדובר ב"דבר הבא". אנליסטים כמו דן איבס מ-Wedbush כבר מדברים על "עידן הזהב של הצמיחה האוטונומית", ומעלים את מחירי היעד של המניה ל-500 דולר, אפסייד של כ-45%.


האסטרטגיה הזו מציבה את טסלה יותר כחברת טכנולוגיה ופחות כיצרנית רכב, גישה שיכולה להשתלם בטווח הארוך, אבל משאירה את טסלה חשופה בטווח הקצר, בעיקר בסין ובאירופה. הבעיה היא שהרובוטקסי טרם יצא לדרך, והמתחרים הסינים כבר כובשים את אולמות התצוגה. כאשר אפילו יצרניות אירופיות ותיקות כמו פולקסווגן וסקודה מצליחות להגדיל נתח שוק, ונראה שטסלה מאבדת אחיזה במה שהיה פעם הבמה המרכזית שלה.


הכוח של טסלה נבנה על חזון ועל הובלה טכנולוגית, אך בעולם שבו המתחרים הסינים מציעים טכנולוגיה מתקדמת במחירים שוברי שוק, והאירופים מיישרים קו, המותג של מאסק נמצא בסכנה אמיתית. אם לא תציע בקרוב דגם נגיש באמת, עם נוכחות מקומית ותמחור תחרותי, היא עשויה למצוא את עצמה מאחור.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אנוניאאאמי 02/06/2025 19:30
    הגב לתגובה זו
    הטכנולוגיה תבשיל אני מאמין כבר בשנה שנתיים הקרובות אבל יקח בין עשור ל2 עשורים עד להבשלה כלכלית.יש צורך בירידת מחירים חדה כדי שיהיה לדבר כזה יתכנות כלכלית. גם ירידה במחיר החיישנים וגם ביחידות העיבוד. יש פער זמן מאוד גדול בין להצליח להציג לציבור דגם שעובד באופן באמת בטוח לבין הרגע שבאמת ניתן להפיק מזה רווחים
  • 3.
    חבל שלא נתנו את הנתונים על ארהב מעניין אם של הפגיעה של טסלה נבלמה. (ל"ת)
    אנוניאאאמי 02/06/2025 19:25
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 02/06/2025 19:08
    הגב לתגובה זו
    פער מחירים בסין 8000 דולר בישראל 110000 שח כמה יבואן מרוויח מס בישראל 45 אחוז
  • 1.
    כול סינית ממוצעת היום יותר טובה ונוחה מטסלה (ל"ת)
    אנונימי 02/06/2025 15:33
    הגב לתגובה זו
  • דעתי כול אחד שיעשה את הבדיקה שלו (ל"ת)
    אנונימי 05/06/2025 17:19
    הגב לתגובה זו
דאצ'יה ביגסטר היברידי. צילום יואב פולסדאצ'יה ביגסטר היברידי. צילום יואב פולס

דאצ'יה ביגסטר - הכי גדול של דאצ'יה

הביגסטר של דאצ'יה הוא האח הגדול של הדאסטר, וחולק עימו את אותו DNA מחוספס שאנחנו כל כך אוהבים. הוא גם משווק עם גירסאות 4X4 עם תיבת הילוכים, או היברידיות אמיתיות אבל עם הנעה קדמית בלבד.

אהבנו: עיצוב, מרווח גחון, צריכת דלק בהיברידי, גירסאות 4X4 ידניות

פחות אהבנו: אבזור, אבזור בטיחות, ציוני EuroNcap, מחיר 

ציון מסכם 4.1 בסולם פולס

יואב פולס |
נושאים בכתבה דאצ'יה ביגסטר

דגם הביגסטר ( BIGSTER ) של דאצ'יה הוא הדגם הבכיר ביותר של יצרנית ה Low Cost לכאורה. ה'לכאורה' הוא מפני שבאירופה דגמי דאצ'יה פופולריים מאוד, על אף שאינם מושלמים. לדעת הלקוח האירופאי הם מספקים את התמורה הטובה ביותר לכספו. כלומר מיצוב החברה לא פוגע בביצועי המכירות, אולי אפילו תורם.

את הד'אציה דאסטר אנחנו מכירים כבר שנים, ולמען האמת גם אוהבים מאוד, בעיקר בגירסאות ה 4X4 הידניות.

ביולי האחרון השיקה פריסבי יבואנית דגמי דאצ'יה לישראל את הביגסטר, האח הגדול של הדאסטר, החולק עימו את אותו DNA של היצרנית.


תעודת חובה        
קטגוריה            קרוסאובר – C-SUV , שטח קל
מימדים (מטר)        אורך 4.57 /רוחב 1.813 /גובה 1.705 /בסיס גלגלים 2.702
מספר מושבים            חמישה
הנעה ותיבת הילוכים         1.2 ליטר היברידי קל / ידני 4X4. 1.8 ליטר היברידי, קדמית 2X4
הספק ומומנט                130 כ"ס ו 23.5 קג"מ ב 1.2 ליטר. 155 כ"ס בהיברידי 1.8 ליטר
נפח מיכל דלק (ליטר)        55 ליטר ב 1.2 / 50 ליטר ב 1.8
צריכת דלק (משולב) ותקן        16.7 ק"מ לליטר ב 1.2 / 21.7 ק"מ לליטר ב 1.8 ליטר. תקן יצרן
בטיחות                            ציון איבזור בטיחות 3 באקספרשן, 4 באקספרשן פלוס, 5 בג'רני . שלושה כוכבים EuroNcap
מחיר                170.0 אש"ח / 175.0 אש"ח / 185.0 אש"ח


                       

עיצוב חיצוני ופנימי

הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר.

BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. 

מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5