טסלה מודל 3. צילום יואב פולסטסלה מודל 3. צילום יואב פולס

הסיניות דוהרות, טסלה בנסיגה: הפער בשוק הרכב החשמלי הולך וגדל

מכירות הרכבים החשמליים מזנקנות - אבל טסלה נשארת מאחור; האם אילון מאסק סומך יותר מדי על העתיד האוטונומי ומתעלם מההווה?

רוי שיינמן | (4)

מאי היה עוד חודש חזק מאוד עבור יצרניות הרכב הסיניות, כשחברות כמו Li Auto, XPeng ו-NIO הציגו קפיצות מרשימות במסירות. שלושתן יחד מסרו כמעט 98 אלף רכבים - עלייה של כ-50% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. BYD, השחקנית הגדולה בסין, מסרה כמעט 377 אלף רכבים - מהם יותר מ-200 אלף רכבים חשמליים לחלוטין (BEV), עם עלייה של 40% במכירות החשמליות.


במקביל, טסלה Tesla 0.46%   ממשיכה לאבד גובה. אמנם החברה אינה מפרסמת נתונים מדויקים לפי אזורים, אך לפי הערכות העדכניות ביותר בשוק לחודש אפריל, היא מכרה באותו חודש כ-58 אלף רכבים בסין, ירידה של 6% לעומת השנה הקודמת. לא פחות מדאיג: בשבעת השבועות הראשונים של הרבעון השני, נרשמה ירידה של כ-23% במכירות לשוק הסיני. המשקיעים אולי לא ממהרים להיכנס ללחץ - מניית טסלה זינקה בכ-59% מאז השפל של אפריל, אך הפער בשטח רק הולך וגדל. למרות שהשוק הסיני בצמיחה, טסלה צפויה להציג צמיחה אפסית במכירות ב-2025.


אירופה מצביעה ברגליים - וטסלה נותרת מאחור

במערב, טסלה חווה נסיגה לא פחות חדה. באירופה, מכירותיה צנחו באפריל ב-49% בשוק בו מכירות רכבים חשמליים דווקא זינקו ב-28%. בעוד BYD עקפה אותה לראשונה עם עלייה של 169% במכירות, וטיפסה לעשירייה הראשונה ביבשת, טסלה נסוגה, ונתח השוק שלה צנח מ-1.3% ל-0.7% בלבד.


במדינות כמו ספרד ואיטליה, מדיניות ממשלתית תומכת ותמריצים מקומיים הובילו לעלייה במסירות. מנגד, בצרפת, גרמניה ובריטניה נרשמה ירידה כללית ברכישות רכבים, כשאי הודאות הרגולטורית, ביטול תמריצים ומחירים גבוהים מרחיקים את הצרכנים. בנוסף, עמדותיו הפוליטיות של אילון מאסק מרתיעות את הקהל האירופי. סגנונו נחשב בוטה וזר לרוח הציבור האירופי, שמגלה חיבה הולכת וגדלה דווקא לדגמים מתקדמים וזולים של מתחרים סיניים כמו סאיק, BYD ושיאומי.


שיאומי, BYD והמחירים שמערערים את השוק

לא רק BYD מזעזעת את השוק, גם שיאומי, יצרנית האלקטרוניקה הסינית, נכנסת בגדול לתחום הרכב עם דגם YU7, המתחרה ישירות ב-Model Y של טסלה. במחיר של 35-45 אלף דולר וטווח נסיעה מרשים של 740 ק"מ, הרכב של שיאומי מציע ביצועים טובים יותר במחיר דומה, מה שמהווה איום ישיר על נתח השוק של טסלה.


ובינתיים, BYD מחריפה את התחרות עם קיצוצי מחירים דרמטיים: הנחות של עד 34% על דגמים פופולריים, כולל ה-Seagull, שכעת נמכר בפחות מ-8,000 דולר. המהלך הזה יצר לחץ עצום גם על יצרניות רכב מערביות, והוביל לנפילות במניותיהן המטרה של BYD ברורה: לנגוס נתח שוק ולהכתיב את הקצב.


במקביל, באירופה, BYD השיקה את דגם ה-Dolphin Surf במחיר התחלתי של פחות מ-23 אלף יורו, מחיר שקורץ לצרכנים המחפשים אלטרנטיבה משתלמת לרכבים יוקרתיים. כך, החברה הסינית חודרת גם לשכבות אוכלוסייה שבעבר היו יעד ברור של טסלה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


טסלה עברה להתמקד ברובוטקסי?

התגובה של טסלה לכל ההתפתחויות האלו? לא עוד הנחות או דגמים חדשים - אלא הימור על העתיד. החברה צפויה להשיק החודש את שירות הרובוטקסי שלה בטקסס, והמשקיעים מקווים שמדובר ב"דבר הבא". אנליסטים כמו דן איבס מ-Wedbush כבר מדברים על "עידן הזהב של הצמיחה האוטונומית", ומעלים את מחירי היעד של המניה ל-500 דולר, אפסייד של כ-45%.


האסטרטגיה הזו מציבה את טסלה יותר כחברת טכנולוגיה ופחות כיצרנית רכב, גישה שיכולה להשתלם בטווח הארוך, אבל משאירה את טסלה חשופה בטווח הקצר, בעיקר בסין ובאירופה. הבעיה היא שהרובוטקסי טרם יצא לדרך, והמתחרים הסינים כבר כובשים את אולמות התצוגה. כאשר אפילו יצרניות אירופיות ותיקות כמו פולקסווגן וסקודה מצליחות להגדיל נתח שוק, ונראה שטסלה מאבדת אחיזה במה שהיה פעם הבמה המרכזית שלה.


הכוח של טסלה נבנה על חזון ועל הובלה טכנולוגית, אך בעולם שבו המתחרים הסינים מציעים טכנולוגיה מתקדמת במחירים שוברי שוק, והאירופים מיישרים קו, המותג של מאסק נמצא בסכנה אמיתית. אם לא תציע בקרוב דגם נגיש באמת, עם נוכחות מקומית ותמחור תחרותי, היא עשויה למצוא את עצמה מאחור.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אנוניאאאמי 02/06/2025 19:30
    הגב לתגובה זו
    הטכנולוגיה תבשיל אני מאמין כבר בשנה שנתיים הקרובות אבל יקח בין עשור ל2 עשורים עד להבשלה כלכלית.יש צורך בירידת מחירים חדה כדי שיהיה לדבר כזה יתכנות כלכלית. גם ירידה במחיר החיישנים וגם ביחידות העיבוד. יש פער זמן מאוד גדול בין להצליח להציג לציבור דגם שעובד באופן באמת בטוח לבין הרגע שבאמת ניתן להפיק מזה רווחים
  • 3.
    חבל שלא נתנו את הנתונים על ארהב מעניין אם של הפגיעה של טסלה נבלמה. (ל"ת)
    אנוניאאאמי 02/06/2025 19:25
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 02/06/2025 19:08
    הגב לתגובה זו
    פער מחירים בסין 8000 דולר בישראל 110000 שח כמה יבואן מרוויח מס בישראל 45 אחוז
  • 1.
    כול סינית ממוצעת היום יותר טובה ונוחה מטסלה (ל"ת)
    אנונימי 02/06/2025 15:33
    הגב לתגובה זו