הסיניות דוהרות, טסלה בנסיגה: הפער בשוק הרכב החשמלי הולך וגדל
מכירות הרכבים החשמליים מזנקנות - אבל טסלה נשארת מאחור; האם אילון מאסק סומך יותר מדי על העתיד האוטונומי ומתעלם מההווה?
מאי היה עוד חודש חזק מאוד עבור יצרניות הרכב הסיניות, כשחברות כמו Li Auto, XPeng ו-NIO הציגו קפיצות מרשימות במסירות. שלושתן יחד מסרו כמעט 98 אלף רכבים - עלייה של כ-50% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. BYD, השחקנית הגדולה בסין, מסרה כמעט 377 אלף רכבים - מהם
יותר מ-200 אלף רכבים חשמליים לחלוטין (BEV), עם עלייה של 40% במכירות החשמליות.
במקביל, טסלה Tesla 0.11% ממשיכה לאבד גובה. אמנם החברה אינה מפרסמת נתונים מדויקים לפי אזורים, אך לפי הערכות העדכניות
ביותר בשוק לחודש אפריל, היא מכרה באותו חודש כ-58 אלף רכבים בסין, ירידה של 6% לעומת השנה הקודמת. לא פחות מדאיג: בשבעת השבועות הראשונים של הרבעון השני, נרשמה ירידה של כ-23% במכירות לשוק הסיני. המשקיעים אולי לא ממהרים להיכנס ללחץ - מניית טסלה זינקה בכ-59% מאז
השפל של אפריל, אך הפער בשטח רק הולך וגדל. למרות שהשוק הסיני בצמיחה, טסלה צפויה להציג צמיחה אפסית במכירות ב-2025.
אירופה מצביעה ברגליים - וטסלה נותרת מאחור
במערב, טסלה חווה נסיגה לא פחות חדה. באירופה, מכירותיה צנחו באפריל
ב-49% בשוק בו מכירות רכבים חשמליים דווקא זינקו ב-28%. בעוד BYD עקפה אותה לראשונה עם עלייה של 169% במכירות, וטיפסה לעשירייה הראשונה ביבשת, טסלה נסוגה, ונתח השוק שלה צנח מ-1.3% ל-0.7% בלבד.
במדינות כמו ספרד ואיטליה, מדיניות ממשלתית
תומכת ותמריצים מקומיים הובילו לעלייה במסירות. מנגד, בצרפת, גרמניה ובריטניה נרשמה ירידה כללית ברכישות רכבים, כשאי הודאות הרגולטורית, ביטול תמריצים ומחירים גבוהים מרחיקים את הצרכנים. בנוסף, עמדותיו הפוליטיות של אילון מאסק מרתיעות את הקהל האירופי. סגנונו נחשב
בוטה וזר לרוח הציבור האירופי, שמגלה חיבה הולכת וגדלה דווקא לדגמים מתקדמים וזולים של מתחרים סיניים כמו סאיק, BYD ושיאומי.
- מייקל ברי בחזית נוספת: “השווי של טסלה מנותק מהמציאות"
- "לפעמים אני חושב מה לא בסדר איתי" - אילון מאסק על השימוש באות X ועל החזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שיאומי, BYD והמחירים שמערערים את השוק
לא רק BYD מזעזעת את השוק, גם שיאומי, יצרנית האלקטרוניקה הסינית,
נכנסת בגדול לתחום הרכב עם דגם YU7, המתחרה ישירות ב-Model Y של טסלה. במחיר של 35-45 אלף דולר וטווח נסיעה מרשים של 740 ק"מ, הרכב של שיאומי מציע ביצועים טובים יותר במחיר דומה, מה שמהווה איום ישיר על נתח השוק של טסלה.
ובינתיים, BYD
מחריפה את התחרות עם קיצוצי מחירים דרמטיים: הנחות של עד 34% על דגמים פופולריים, כולל ה-Seagull, שכעת נמכר בפחות מ-8,000 דולר. המהלך הזה יצר לחץ עצום גם על יצרניות רכב מערביות, והוביל לנפילות במניותיהן המטרה של BYD ברורה: לנגוס נתח שוק ולהכתיב את הקצב.
במקביל, באירופה, BYD השיקה את דגם ה-Dolphin Surf במחיר התחלתי של פחות מ-23 אלף יורו, מחיר שקורץ לצרכנים המחפשים אלטרנטיבה משתלמת לרכבים יוקרתיים. כך, החברה הסינית חודרת גם לשכבות אוכלוסייה שבעבר היו יעד ברור של טסלה.
- מהפכה באכיפת מהירות: כ-250 מצלמות חכמות יחליפו את "הקופסאות הכתומות" בכבישים
- לקסוס של טויוטה חוזרת למשחק: ה-LFA בגרסה חדשה - חשמלית, חדה, ומרשימה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
טסלה עברה להתמקד ברובוטקסי?
התגובה של טסלה לכל ההתפתחויות האלו? לא עוד הנחות או דגמים חדשים - אלא הימור על העתיד. החברה צפויה להשיק החודש את שירות הרובוטקסי שלה בטקסס, והמשקיעים מקווים שמדובר ב"דבר הבא". אנליסטים כמו דן איבס מ-Wedbush כבר מדברים
על "עידן הזהב של הצמיחה האוטונומית", ומעלים את מחירי היעד של המניה ל-500 דולר, אפסייד של כ-45%.
האסטרטגיה הזו מציבה את טסלה יותר כחברת טכנולוגיה ופחות כיצרנית רכב, גישה שיכולה להשתלם בטווח הארוך, אבל משאירה את טסלה חשופה בטווח הקצר,
בעיקר בסין ובאירופה. הבעיה היא שהרובוטקסי טרם יצא לדרך, והמתחרים הסינים כבר כובשים את אולמות התצוגה. כאשר אפילו יצרניות אירופיות ותיקות כמו פולקסווגן וסקודה מצליחות להגדיל נתח שוק, ונראה שטסלה מאבדת אחיזה במה שהיה פעם הבמה המרכזית שלה.
הכוח של טסלה נבנה על חזון ועל הובלה טכנולוגית, אך בעולם שבו המתחרים הסינים מציעים טכנולוגיה מתקדמת במחירים שוברי שוק, והאירופים מיישרים קו, המותג של מאסק נמצא בסכנה אמיתית. אם לא תציע בקרוב דגם נגיש באמת, עם נוכחות מקומית ותמחור תחרותי, היא עשויה למצוא
את עצמה מאחור.
- 4.אנוניאאאמי 02/06/2025 19:30הגב לתגובה זוהטכנולוגיה תבשיל אני מאמין כבר בשנה שנתיים הקרובות אבל יקח בין עשור ל2 עשורים עד להבשלה כלכלית.יש צורך בירידת מחירים חדה כדי שיהיה לדבר כזה יתכנות כלכלית. גם ירידה במחיר החיישנים וגם ביחידות העיבוד. יש פער זמן מאוד גדול בין להצליח להציג לציבור דגם שעובד באופן באמת בטוח לבין הרגע שבאמת ניתן להפיק מזה רווחים
- 3.חבל שלא נתנו את הנתונים על ארהב מעניין אם של הפגיעה של טסלה נבלמה. (ל"ת)אנוניאאאמי 02/06/2025 19:25הגב לתגובה זו
- 2.אנונימי 02/06/2025 19:08הגב לתגובה זופער מחירים בסין 8000 דולר בישראל 110000 שח כמה יבואן מרוויח מס בישראל 45 אחוז
- 1.כול סינית ממוצעת היום יותר טובה ונוחה מטסלה (ל"ת)אנונימי 02/06/2025 15:33הגב לתגובה זו
- דעתי כול אחד שיעשה את הבדיקה שלו (ל"ת)אנונימי 05/06/2025 17:19הגב לתגובה זו
לקסוס טויוטה החדש (יצרן)לקסוס של טויוטה חוזרת למשחק: ה-LFA בגרסה חדשה - חשמלית, חדה, ומרשימה
יצרנית הרכב הגדולה בעולם חושפת את היורשת של ה-LFA האייקונית משנת 2010, והפעם היא מופעלת בחשמל טהור. האם מדובר בעוד רכב תדמיתי, או בתחילתו של עידן חדש לטויוטה ולקסוס בזירת הפרימיום החשמלית?
טויוטה חשפה את קונספט ה-LFA החשמלי - היורשת של מכונית העל המיתולוגית של לקסוס משנת 2010. המעבר המהיר ממנוע V10 טבעי לסוללת מצב מוצק ומנועים חשמליים מסמל אסטרטגיה נועזת: טויוטה, שתמיד נתפסה כשמרנית בכל הנוגע לרכבים חשמליים, מבקשת כעת לכבוש מחדש את שוק הפרימיום בעידן החשמלי.
ההשקה התקיימה בוונ סיטי שביפן, לצד דגמי GR GT ו-GR GT3, ומדגישה כוונה ברורה להטמיע טכנולוגיות מתקדמות בדגמים סדרתיים עתידיים.
עיצוב שמכבד את העבר, מסתכל לעתיד
העיצוב של הדגם החדש שומר נאמנות לקווי ה-DNA של המקור: מכסה מנוע ארוך, פרופיל נמוך ורחב, וזנב אירודינמי מובהק. אך הגרסה החשמלית מוסיפה שפה עיצובית מינימליסטית ועתידנית - תאורת LED דקיקה, קווים חדים וחלקים, וכמובן העדר מערכות קירור מסורתיות או פליטות גזי פליטה.
מבנה הרכב מבוסס על שלדת אלומיניום משותפת עם דגם ה-GR GT. הרכב החדש גדול במעט מקודמו - ארוך ב-7.5 אינץ' ורחב ב-5.7 אינץ' מה-LFA המקורית, עם בסיס גלגלים מוארך המבטיח יציבות משופרת במהירויות גבוהות.
בתוך התא, יוק (yoke) במקום ההגה המסורתי רומז על מערכת נהיגה אוטונומית מתקדמת, בשילוב חומרי פרימיום כמו עור איכותי וסיבי פחמן.
טכנולוגיה מתקדמת - סוללות מצב מוצק בדרך
פרטים טכניים מדויקים עדיין מוגבלים, אך טויוטה מבהירה כי מדובר ב-"halo car" - רכב דגל שתפקידו העיקרי הוא פיתוח וייעול טכנולוגיות שיועברו בהמשך לדגמים מסחריים. במרכז הבמה: סוללות מצב מוצק שמבטיחות טעינה מהירה משמעותית וטווח נסיעה ארוך יותר.
- משרד יחסי ציבור חדש ילווה את מותג הרכב לקסוס בישראל
- משבר הקורונה יוצר הזדמנויות חדשות? רכבי יוקרה יד 2 בהישג יד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מערכת ההנעה החשמלית מבטיחה תאוצה מיידית ללא עיכוב, בניגוד למנועי בעירה, אך שומרת על חוויית נהיגה ספורטיבית דרך מערכות בקרת יציבות מתקדמות. ההשקה מציינת את עקרון "שיקינן סנגו" - מסורת יפנית של שימור והעברת ידע, בהובלת אקיו טוידה, יו"ר טויוטה ונהג מקצועי בעצמו.
לא רק חשמל - דגמי GR GT בדרך למסלולים

מהפכה באכיפת מהירות: כ-250 מצלמות חכמות יחליפו את "הקופסאות הכתומות" בכבישים
כמות שיא של קטל בדרכים, עלייה בתאונות הקטלניות מביאים את המשטרה לשנות גישה - החלפת המערכות הקיימות במשוכללות; המטרה: לגרום לנהגים לנסוע בגבול המותר
משטרת ישראל פרסמה יוצאת במכרז להתקנת כ-250 מצלמות מתקדמות מבוססות מדידת מהירות ממוצעת, טכנולוגיה שתחליף את מערכת A-3, המכונה "הקופסאות הכתומות", אחרי יותר מ-14 שנות פעילות. התקנה ראשונית של המצלמות החדשות תהיה בחצי השני של 2026, והפעלה מלאה לקראת 2027.
איך עובדת הטכנולוגיה החדשה?
המצלמות החדשות שוברות פרדיגמה: במקום מדידת מהירות נקודתית, הן מחשבות מהירות ממוצעת על פני קטע כביש של מאות מטרים עד קילומטרים. הרכב מתועד פעמיים: בכניסה וביציאה, באמצעות טכנולוגיית ANPR (Automatic Number Plate Recognition), שמזהה לוחיות רישוי בדיוק של 97% בתנאים רגילים ו-90% במהירויות גבוהות. הזמן בין התיעודים מחולק במרחק, וכל חריגה מהמגבלה הממוצעת מובילה לדוח אוטומטי.
המערכת עמידה בתנאי שטח קשים: חיישני אינפרא-אדום ו-LED מאפשרים צילום לילה, פלאש להתמודדות עם תאורה לקויה ומגן נגד ונדליזם. בנוסף, היא מזהה נתיב נסיעה מדויק, מה שמאפשר אכיפה גם על חציית נתיבים מסוכנת או נסיעה בנתיבי חירום. התיעוד כולל תמונות קלוז-אפ של לוחית הרישוי, זמן מדויק ברמת אלפיות שנייה, מיקום GPS ופרטי המצלמה. הנתונים מועברים דרך רשת מוצפנת לארונות שליטה מרכזיים, עם גיבוי תקשורת.
בישראל כבר נוסה פיילוט בכביש הערבה, שהוכיח ירידה של קרוב ל-20% בעבירות מהירות. במדינות כמו בריטניה והולנד, שבהן מופעלות מאות אלפי מצלמות דומות, נרשמה ירידה של אפילו 40% בתאונות קטלניות. המכרז דורש מהספק הזוכה הוכחת אמינות משפטית, כולל בדיקות מכון התקנים ותקני סייבר.
- החל מהשנה הבאה: כך תחלק המשטרה עוד אלפי דוחות לנהגים בישראל
- בקרוב - כמות דוחות התנועה תזנק; מערכות חדשות יחליפו את המצלמות הקיימות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הזדמנויות: מה הטכנולוגיה מבטיחה?
המהפכה מבטיחה שיפורים משמעותיים. ראשית, הפחתת מהירות אמיתית: במקום "ציד נקודתי", האכיפה תכסה התנהגות לאורך זמן, מה שצפוי להוריד תאונות קשות ב-25% ומעלה, על פי נתונים אירופיים. שנית, אכיפה בכל תנאי: לילה, גשם או לוחיות מיוחדות (צבאיות, זמניות). שלישית, שקיפות: תיעוד דיגיטלי מלא יקטין טענות על אי-דיוקים ויאפשר ערעורים מבוססים. רביעית, שילוב עם מערכת ISA (Intelligent Speed Assistance), שמשנת 2025 חובה בכל רכב חדש – ימנע חריגות מראש.
