פקקים איילון
צילום: תמר מצפי
שאלות ותשובות

תשלום בכניסה לגוש דן - מתי תחויבו באגרת גודש וכמה זה יעלה לכם? כל השאלות והתשובות

בדומה לפתרונות בעולם - יוטלו אגרות כניסה לגוש דן במטרה לצמצם את התחבורה הפרטית, להקל על הפקקים ולנתב אנשים לתחבורה ציבורית

אדיר בן עמי | (12)
נושאים בכתבה אגרת גודש פקק

החשב הכללי מפרסם מחדש את המכרז להפעלת אגרות הגודש בגוש דן אחרי שלוש שנים של עיכובים. הפרויקט היה אמור לצאת לדרך ב-2026, אבל ככל הנראה הוא יידחה ל-2027. תשלום הכניסה למרכז תל אביב בשעות העומס יעמוד על 25 שקל, כאשר כלל אגרות הגודש צפויות להכניס למדינה 1.4 מיליארד שקל בשנה.

איך זה יעבוד

המכרז החדש כולל את כל שלבי הפרויקט - תכנון, הקמה, הפעלה ותחזוקה. ההצעות אמורות להיות מוגשות במחצית השנייה של השנה, כאשר ההתקשרות עם החברה שתזכה תהיה ל-22 שנה. במסגרת התוכנית, יוצבו כ-180 שערי תשלום ברחבי גוש דן, בהם מצלמות שיזהו את לוחיות הרישוי של הרכבים הנכנסים והיוצאים.

אזורי התשלום יחולקו לשלוש טבעות:

  • טבעת פנימית - מרכז תל אביב

  • טבעת אמצעית - צפון תל אביב, בני ברק, רמת גן, גבעתיים, חולון ובת ים

  • טבעת חיצונית - ראשון לציון, יהוד, פתח תקווה והרצליה

המחירים ינועו בין 5 ל-10 שקלים לכל מעבר בין טבעות, והעלות המרבית היומית תעמוד על 37.5 שקל.

הפוליטיקה מאחורי ההחלטה

אגרות הגודש נכנסו לחוק ההסדרים עוד ב-2021, אך כשהשרה מירי רגב נכנסה למשרד התחבורה ב-2023 היא הקפיאה את הפרויקט. עכשיו, כדי למנוע עיכובים נוספים, המכרז פורסם על ידי משרד האוצר ולא על ידי משרד התחבורה, כך שלרגב לא תהיה שליטה עליו. עם זאת, גורמים בענף טוענים כי בתמורה היא קיבלה הבטחות למימון פרויקטים שהיא תומכת בהם, כמו הרכבת לקריית שמונה.

מי יצטרך לשלם ומי יקבל פטור

  • נהגים פרטיים ישלמו לפי המעברים בין הטבעות, כאשר תשלום הכניסה למרכז תל אביב יעמוד על 25 שקל בשעות העומס.

  • נהגי מוניות ישלמו 50% מהתעריף הרגיל.

  • נהגי משאיות ישלמו כפל תעריף.

  • רכב דו-גלגלי פטור מתשלום.

לאן יילך הכסף?

על פי התכנון, התקבולים מהאגרות ינותבו למימון פרויקטים של תחבורה ציבורית, כולל פרויקט המטרו. ישנם דיווחים לפיהם חלק מההכנסות ישמשו גם למימון רכבת מהירה לקריית שמונה ולפרויקטים נוספים שהשרה רגב מעוניינת לקדם.

למה זה מעורר ביקורת

העובדה שמשרד התחבורה לא שותף בגיבוש המכרז מעוררת ביקורת, שכן היה ניתן לנצל את התקציבים לשיפור התחבורה הציבורית במרכז הארץ - למשל סימון נתיבי תחבורה ציבורית והפעלת קווים מהירים במקביל להטלת האגרות. בשנים הקרובות יתווספו חניוני "חנה וסע" ושירותי שאטלים, אך יש מי שטוענים שהיה אפשר לעשות הרבה יותר כדי להפוך את האגרות להזדמנות להפחתת הגודש באמת.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

מה הלאה

במקביל לאגרות הגודש, המדינה צפויה להטיל מס נסועה על מכוניות חשמליות, כדי לממן את ההנחה במס הקנייה לרכבים אלה. השנה המס יתממן מהעלאת המיסים על מכוניות בנזין והיברידיות, אך אם המתווה לא יאושר, מס הקנייה על מכוניות חשמליות יזנק ל-83%. כך, במקום לתמחר את השימוש במכונית, המדינה מטילה יותר מיסי קנייה שמעודדים דווקא יותר נסיעות ותורמים לפקקים.


שאלות ותשובות על אגרת הגודש

  • איך בדיוק מתבצעת הגבייה של האגרה?

המערכת מבוססת על מצלמות שמוצבות בכ-180 שערים בכניסות לאזורי החיוב. הן מזהות את מספר הרכב ומחייבות את בעל הרכב בהתאם למספר המעברים והזמן שבו הוא נכנס לאזורי הגודש.

  • האם ניתן יהיה לשלם את האגרה מראש?

כן, צפויה להיות אפשרות להירשם מראש ולשלם את האגרה בצורה חודשית או חד-פעמית, בדומה לתשלום בכביש 6.

  • האם תהיה הנחה לתושבי האזור?

כרגע אין תכנון להנחות מיוחדות לתושבי הערים שבתוך אזורי הגודש, אך יש דיבורים על מתן הנחות מסוימות לבעלי תו חניה עירוני.

  • מה יקרה אם לא אשלם את האגרה?

אי תשלום האגרה יגרור קנסות כספיים, והחיובים יישלחו בדואר לבעלי הרכבים. במקרים חמורים של אי תשלום, תיתכן גם הגבלה על חידוש רישיון הרכב.

  • איך האגרה צפויה להשפיע על התחבורה הציבורית?

התקבולים מהאגרות אמורים להיות מושקעים בפרויקטים של תחבורה ציבורית, מה שאמור להוביל לשיפור השירות. עם זאת, עדיין לא ברור כמה מההכנסות באמת יופנו ישירות לשיפור התחבורה הציבורית באזורי הגודש.

  • האם ניתן יהיה לעקוף את האגרה?

אין דרך רשמית לעקוף את האגרה, אבל מי שיבחר לנסוע בשעות שאינן שעות העומס או להשתמש בכלי תחבורה פטורים כמו אופנועים, יוכל להימנע מהתשלום.

  • איך מדינות אחרות הצליחו עם אגרות גודש?

ערים כמו לונדון, סטוקהולם וסינגפור יישמו את אגרות הגודש עם הצלחה יחסית. בלונדון, למשל, נרשמה ירידה של כ-30% בכמות כלי הרכב הנכנסים למרכז העיר בשעות העומס.

  • האם יש סיכוי שהמדינה תבטל את האגרה בעתיד?

כרגע, נראה שהמדינה מחויבת ליישום האגרה, אך אם יהיו התנגדויות ציבוריות משמעותיות או שינוי בממשלה, ייתכן שהחוק יעבור שינויים.



תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    פתרון נמצא אצלינו . תפעילו את דרכונים מחכים לכם בכל העולם .. (ל"ת)
    אנונימי 25/02/2025 10:04
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אני 20/02/2025 10:31
    הגב לתגובה זו
    אני גר ממש על הגבול של הטבעת החיצונית. לפי המפה יוצא שכל יציאה שלי מהבית נניח לקניות בסופר קילומטר מהבית אני אצטרך לשלם כדי לחזור הביתה.... ומי פטור מזה אה.... כל השרים והחכים הגאונים שהביאו לנו את טבח נתניהו. הם כמובן פטורים.
  • 10.
    משה 19/02/2025 11:37
    הגב לתגובה זו
    אולי תעשה תוכנית הגירה מישראל עובדים וחיים בשביל המדינה
  • 9.
    מיקי 19/02/2025 10:18
    הגב לתגובה זו
    אסור לתת יד לפשע הזה כל עוד אין לנו תחבורה ציבורית שזה יסתיים אז אפשר לדבר על זה
  • 8.
    בטח רכב נכה יהיה פטור...וכולם מחזיקים תו נכה (ל"ת)
    החיים 19/02/2025 07:02
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מנשה 19/02/2025 06:48
    הגב לתגובה זו
    מס אוויר. נשמתם שילמתם. אם תחבורה ציבורית באמת הייתה יעילה נוחה אנשים היו עוברים אליה גם בלי מיסים מכבידים על רכב פרטי.
  • 6.
    אנונימי 18/02/2025 21:57
    הגב לתגובה זו
    מדינת גנבים
  • 5.
    נהגי מוניות ישלמו 50% מהתעריף הרגיל. חחח. אתם מתכוונים הנוסעים (ל"ת)
    נהג מונית 18/02/2025 21:25
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    דני 18/02/2025 20:41
    הגב לתגובה זו
    ממשלה של חולים משוגעים וטיפשיםרק לדפוק את האזרחים הם רוצים.
  • 3.
    אנונימי 18/02/2025 20:04
    הגב לתגובה זו
    כמובן שכל הפרזיטים עובדי המדינה עם רכבים יהנו כי אנחנו נשלם עבורם. רק בישראל טגרת הגודש היאמלכל טזור גוש דן. זו שערוריה. במקום רק לתל אביב או גם לאזור הבורסה ברמת גן ממסים את כל גוש דן מהרצליה עד ראשון. זו גנבה לאור היום. אזרחי המדינה הם פרות נחלבות של שליטים שאין להם גבולות. גם ימין וגם שמאל. זה בדיוק אותו דבר.
  • 2.
    הזייה 18/02/2025 19:27
    הגב לתגובה זו
    חייב להיות הגיון לא כולם נוסעים לתא רק עוברים דרך בלית ברירה
  • 1.
    מדינה הזויה 18/02/2025 19:24
    הגב לתגובה זו
    אל תשכחו שגנץ הביא את זה עלינו התפאר שלמד תחבורע בארהב ומצא פתרון גם אל תשכחו שהוא ביטל חוק לקיצור שירות בצהל כדי לשבת עם החרדים ולתת להם פטור על חשבון החילונים וכולם שתקו לו. מס גודש יגרום לתל אביב לגווע וימאיס את החיים לכולם . חבל שטראמפ מציע הגירה לעזתים ולא לנו . מדינה מאוסה ומגעילה
קיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולסקיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולס

שוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת על רכבי אפס קילומטר

איך רכבי אפס קילומטר משנים את תמונת שוק הרכבים, והאם ההשפעה שלהם על שוק הרכבים המשומשים תימשך?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רכב אפס קילומטר

רישום רכבי "אפס קילומטר" הוא כלי חוקי שיבואני הרכב בישראל משתמשים בו מאז שנות ה-2000 המוקדמות, אך ב-2025 הוא הפך לגורם מרכזי המשפיע מאוד על השוק בגלל שהשוק היה חלש. היבואנים נתקעו עם סחורה, ומכרו אותה לעצמם (חברות ליסינג שלהם) כרכב אפס קילומטר. בפועל, למרות שהמספרי מסירות גבוהים יותר , המסירות האמיתיות שמקזזים את המכירות העצמיות של אפס קילומטר הם פחות מ-260 אלף שקל בשנה - ירידה של כ-105 לעומת שנת 2024.

על פי נתוני איגוד יבואני הרכב היקף המסירות עומד על 284 אלף עד נובמבר 2025, גידול של 9% לעומת 2024, אך כ-30,000-35,000 מהן היו רישומי אפס קילומטר, בעיקר חשמליות ורכבי פלאג-אין שנתקעו במלאי עודף. השיטה מאפשרת ליבואנים להעביר רכבים מדוחות המלאי לרשומות המכירות, מבלי להודות בירידת ביקוש אמיתית, אך היא יוצרת עיוותים בשוק היד שנייה, בתמחור ובאמון הצרכנים.

על פניו, רכב אפס קילומטר הוא כלי רכב חדש: קילומטראז' אפסי, ללא בעלות פרטית קודמת, ולעיתים עם אריזת ייצור מקורית. בפועל, מדובר ברכב שלא נרכש על ידי לקוח פרטי בתוך 12 חודשים מייצורו, תקופה שבה הוא הופך לנטל חשבונאי. עלויות המימון מצטברות ל-3%-2% ממחיר הרכב לחודש, ערך השוק יורד ב-5%-10% בשנה, ודגמים מתיישנים מול מתחרים חדשים. רישום כזה "מקפיא" את הסטטוס: הרכב יוצא ממלאי היבואן ונכנס כ"יד ראשונה" זמינה למכירה, מה שמאפשר ליבואן להציג מסירות גבוהות יותר.

התהליך מתחיל ביבואן, שמזמין כמויות גדולות כדי לעמוד ביעדי יצרנים גלובליים. ב-2025, יבוא המכוניות ירד ב-14% בעשרת החודשים הראשונים, אך מלאי הנמלים הגיע ל-100,000 יחידות בינואר, בעיקר בגלל הזמנות מוקדמות לקראת עליות מס צפויות (בדצמבר 2024 היו הזמנות גדולות בשל העלייה במס קנייה). כשהביקוש לא עומד בקצב, הרכב מועבר לרישום זמני. 

איך זה קורה בפוכעל? העברה לחברת ליסינג קשורה: זה מהווה 60%-70% מהמקרים; רישום על סוחר עצמאי: 20%-25%, עם הנחות של 10%-15% ממחיר הרשמי. הסוחר לוקח סיכון על תחזוקה ראשונית, אך מוכר תוך 3-6 חודשים. רישום פנימי קצר: 10%-15% מהרכבים. במצס כזה היבואן מחזיק את הרכב 1-3 חודשים ומעביר אותו הלאה, בעיקר במותגים יוקרתיים.

ליפמוטור B10. צילום יצרןליפמוטור B10. צילום יצרן

ליפמוטור B10 -קרוסאובר חשמלי משפחתי במחיר שובר שוק

אם הורגלנו שקרוסאובר חשמלי בסגמנט C עולה כ 170.0 אלף ש"ח, סמלת משיקה את הליפמוטור B10 במחיר של החל מ 140.0 אלף ש"ח. 

בדומה למהלך שעשתה סמלת עם ה C10 הגדול, היא משווקת קרוסאובר חשמלי במחיר של סגמנט אחד מתחת. 

הפוטנציאל ללהיט מכירות ב 2026 קיים, והשאלה הגדולה היא התנהגות מושכלת של הצרכנים והשירות אותו סמלת תדע לספק ללקוחות.

יואב פולס |

קבוצת סמלת יבואנית דגמי ליפמוטור לישראל החלה בשיווק הליפמוטור B10 – קרוסאובר חשמלי, ובמחיר אגרסיבי מאוד בהתייחס לתחרות.

ליפמוטור הוא יצרן סיני מתקדם שנהנה מהשקעה גדולה מאוד של קבוצת סטלנטיס ( מיזוג של PSA עם FCA – פיג'ו, אופל, ג'יפ (כן, כן, ג'יפ), פיאט, אלפא רומיאו, סיטרואן ועוד) הרואה בליפמוטור ובטכנולוגיה אותה החברה פיתחה מנוע צמיחה מרכזי עבור הקבוצה כולה.

עד עתה שווק בישראל הליפמוטור C10 קרוסאובר במימדים של D-SUV אבל במחיר שהיא אותו לתחרות מול הקורסאוברים בקטגוריה אחת מתחת – C. הליפמוטור C10 משווק עם שתי גירסאות הנעה – חשמלי מלא ופלאג אין הייבריד.

עתה מצטרף הליפמוטור B10 לתחרות כשהוא מביא עימו מספר יתרונות תחרותיים משמעותיים מאוד בשוק המקומי.

העיצוב עגלגל משהו אך נאה. משהו בפרופורציות של ה B10 עושה אותו 'נכון' למראה. פנים הרכב ממשיך את המגמה (השגויה לדעתי) של צמצום מתגים והעברת השליטה על פונקציות הרכב למסך המרכזי. המסך המרכזי בגודל ''14.6 ומתחתיו משטח טעינה אלחוטי . בשלב זה ללא קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו / אפל קארפליי שתוצע בעדכון OTA בתחילת 2026. מול הנהג לוח מחוונים בגודל ''8.8 ומעליו גג פנורמי עם וילון. שתי רמות הגימור מצוידות בנוסף במצלמות 360°, קילס מלא ועוד.