תשלום בכניסה לגוש דן - מתי תחויבו באגרת גודש וכמה זה יעלה לכם? כל השאלות והתשובות
בדומה לפתרונות בעולם - יוטלו אגרות כניסה לגוש דן במטרה לצמצם את התחבורה הפרטית, להקל על הפקקים ולנתב אנשים לתחבורה ציבורית
החשב הכללי מפרסם מחדש את המכרז להפעלת אגרות הגודש בגוש דן אחרי שלוש שנים של עיכובים. הפרויקט היה אמור לצאת לדרך ב-2026, אבל ככל הנראה הוא יידחה ל-2027. תשלום הכניסה למרכז תל אביב בשעות העומס יעמוד על 25 שקל, כאשר כלל אגרות הגודש צפויות להכניס למדינה 1.4 מיליארד שקל בשנה.
איך זה יעבוד
המכרז החדש כולל את כל שלבי הפרויקט - תכנון, הקמה, הפעלה ותחזוקה. ההצעות אמורות להיות מוגשות במחצית השנייה של השנה, כאשר ההתקשרות עם החברה שתזכה תהיה ל-22 שנה. במסגרת התוכנית, יוצבו כ-180 שערי תשלום ברחבי גוש דן, בהם מצלמות שיזהו את לוחיות הרישוי של הרכבים הנכנסים והיוצאים.
אזורי התשלום יחולקו לשלוש טבעות:
טבעת פנימית - מרכז תל אביב
טבעת אמצעית - צפון תל אביב, בני ברק, רמת גן, גבעתיים, חולון ובת ים
טבעת חיצונית - ראשון לציון, יהוד, פתח תקווה והרצליה
המחירים ינועו בין 5 ל-10 שקלים לכל מעבר בין טבעות, והעלות המרבית היומית תעמוד על 37.5 שקל.
הפוליטיקה מאחורי ההחלטה
אגרות הגודש נכנסו לחוק ההסדרים עוד ב-2021, אך כשהשרה מירי רגב נכנסה למשרד התחבורה ב-2023 היא הקפיאה את הפרויקט. עכשיו, כדי למנוע עיכובים נוספים, המכרז פורסם על ידי משרד האוצר ולא על ידי משרד התחבורה, כך שלרגב לא תהיה שליטה עליו. עם זאת, גורמים בענף טוענים כי בתמורה היא קיבלה הבטחות למימון פרויקטים שהיא תומכת בהם, כמו הרכבת לקריית שמונה.
- אגרת גודש בדרך - מירי רגב מסכימה, אלה התנאים
- אגרת גודש חוזרת - איך זה עובד וכמה תשלמו על כניסה למרכז?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי יצטרך לשלם ומי יקבל פטור
נהגים פרטיים ישלמו לפי המעברים בין הטבעות, כאשר תשלום הכניסה למרכז תל אביב יעמוד על 25 שקל בשעות העומס.
נהגי מוניות ישלמו 50% מהתעריף הרגיל.
נהגי משאיות ישלמו כפל תעריף.
רכב דו-גלגלי פטור מתשלום.
לאן יילך הכסף?
על פי התכנון, התקבולים מהאגרות ינותבו למימון פרויקטים של תחבורה ציבורית, כולל פרויקט המטרו. ישנם דיווחים לפיהם חלק מההכנסות ישמשו גם למימון רכבת מהירה לקריית שמונה ולפרויקטים נוספים שהשרה רגב מעוניינת לקדם.
למה זה מעורר ביקורת
העובדה שמשרד התחבורה לא שותף בגיבוש המכרז מעוררת ביקורת, שכן היה ניתן לנצל את התקציבים לשיפור התחבורה הציבורית במרכז הארץ - למשל סימון נתיבי תחבורה ציבורית והפעלת קווים מהירים במקביל להטלת האגרות. בשנים הקרובות יתווספו חניוני "חנה וסע" ושירותי שאטלים, אך יש מי שטוענים שהיה אפשר לעשות הרבה יותר כדי להפוך את האגרות להזדמנות להפחתת הגודש באמת.
- BYD מחזירה 115 אלף רכבים לתיקון בגלל בעיות בטיחות קריטיות
- תוצאות מאכזבות לבוקס ולטיקרוס במבחני ריסוק
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה
מה הלאה
במקביל לאגרות הגודש, המדינה צפויה להטיל מס נסועה על מכוניות חשמליות, כדי לממן את ההנחה במס הקנייה לרכבים אלה. השנה המס יתממן מהעלאת המיסים על מכוניות בנזין והיברידיות, אך אם המתווה לא יאושר, מס הקנייה על מכוניות חשמליות יזנק ל-83%. כך, במקום לתמחר את השימוש במכונית, המדינה מטילה יותר מיסי קנייה שמעודדים דווקא יותר נסיעות ותורמים לפקקים.
שאלות ותשובות על אגרת הגודש
איך בדיוק מתבצעת הגבייה של האגרה?
המערכת מבוססת על מצלמות שמוצבות בכ-180 שערים בכניסות לאזורי החיוב. הן מזהות את מספר הרכב ומחייבות את בעל הרכב בהתאם למספר המעברים והזמן שבו הוא נכנס לאזורי הגודש.
האם ניתן יהיה לשלם את האגרה מראש?
כן, צפויה להיות אפשרות להירשם מראש ולשלם את האגרה בצורה חודשית או חד-פעמית, בדומה לתשלום בכביש 6.
האם תהיה הנחה לתושבי האזור?
כרגע אין תכנון להנחות מיוחדות לתושבי הערים שבתוך אזורי הגודש, אך יש דיבורים על מתן הנחות מסוימות לבעלי תו חניה עירוני.
מה יקרה אם לא אשלם את האגרה?
אי תשלום האגרה יגרור קנסות כספיים, והחיובים יישלחו בדואר לבעלי הרכבים. במקרים חמורים של אי תשלום, תיתכן גם הגבלה על חידוש רישיון הרכב.
איך האגרה צפויה להשפיע על התחבורה הציבורית?
התקבולים מהאגרות אמורים להיות מושקעים בפרויקטים של תחבורה ציבורית, מה שאמור להוביל לשיפור השירות. עם זאת, עדיין לא ברור כמה מההכנסות באמת יופנו ישירות לשיפור התחבורה הציבורית באזורי הגודש.
האם ניתן יהיה לעקוף את האגרה?
אין דרך רשמית לעקוף את האגרה, אבל מי שיבחר לנסוע בשעות שאינן שעות העומס או להשתמש בכלי תחבורה פטורים כמו אופנועים, יוכל להימנע מהתשלום.
איך מדינות אחרות הצליחו עם אגרות גודש?
ערים כמו לונדון, סטוקהולם וסינגפור יישמו את אגרות הגודש עם הצלחה יחסית. בלונדון, למשל, נרשמה ירידה של כ-30% בכמות כלי הרכב הנכנסים למרכז העיר בשעות העומס.
האם יש סיכוי שהמדינה תבטל את האגרה בעתיד?
כרגע, נראה שהמדינה מחויבת ליישום האגרה, אך אם יהיו התנגדויות ציבוריות משמעותיות או שינוי בממשלה, ייתכן שהחוק יעבור שינויים.
- 12.פתרון נמצא אצלינו . תפעילו את דרכונים מחכים לכם בכל העולם .. (ל"ת)אנונימי 25/02/2025 10:04הגב לתגובה זו
- 11.אני 20/02/2025 10:31הגב לתגובה זואני גר ממש על הגבול של הטבעת החיצונית. לפי המפה יוצא שכל יציאה שלי מהבית נניח לקניות בסופר קילומטר מהבית אני אצטרך לשלם כדי לחזור הביתה.... ומי פטור מזה אה.... כל השרים והחכים הגאונים שהביאו לנו את טבח נתניהו. הם כמובן פטורים.
- 10.משה 19/02/2025 11:37הגב לתגובה זואולי תעשה תוכנית הגירה מישראל עובדים וחיים בשביל המדינה
- 9.מיקי 19/02/2025 10:18הגב לתגובה זואסור לתת יד לפשע הזה כל עוד אין לנו תחבורה ציבורית שזה יסתיים אז אפשר לדבר על זה
- 8.בטח רכב נכה יהיה פטור...וכולם מחזיקים תו נכה (ל"ת)החיים 19/02/2025 07:02הגב לתגובה זו
- 7.מנשה 19/02/2025 06:48הגב לתגובה זומס אוויר. נשמתם שילמתם. אם תחבורה ציבורית באמת הייתה יעילה נוחה אנשים היו עוברים אליה גם בלי מיסים מכבידים על רכב פרטי.
- 6.אנונימי 18/02/2025 21:57הגב לתגובה זומדינת גנבים
- 5.נהגי מוניות ישלמו 50% מהתעריף הרגיל. חחח. אתם מתכוונים הנוסעים (ל"ת)נהג מונית 18/02/2025 21:25הגב לתגובה זו
- 4.דני 18/02/2025 20:41הגב לתגובה זוממשלה של חולים משוגעים וטיפשיםרק לדפוק את האזרחים הם רוצים.
- 3.אנונימי 18/02/2025 20:04הגב לתגובה זוכמובן שכל הפרזיטים עובדי המדינה עם רכבים יהנו כי אנחנו נשלם עבורם. רק בישראל טגרת הגודש היאמלכל טזור גוש דן. זו שערוריה. במקום רק לתל אביב או גם לאזור הבורסה ברמת גן ממסים את כל גוש דן מהרצליה עד ראשון. זו גנבה לאור היום. אזרחי המדינה הם פרות נחלבות של שליטים שאין להם גבולות. גם ימין וגם שמאל. זה בדיוק אותו דבר.
- 2.הזייה 18/02/2025 19:27הגב לתגובה זוחייב להיות הגיון לא כולם נוסעים לתא רק עוברים דרך בלית ברירה
- 1.מדינה הזויה 18/02/2025 19:24הגב לתגובה זואל תשכחו שגנץ הביא את זה עלינו התפאר שלמד תחבורע בארהב ומצא פתרון גם אל תשכחו שהוא ביטל חוק לקיצור שירות בצהל כדי לשבת עם החרדים ולתת להם פטור על חשבון החילונים וכולם שתקו לו. מס גודש יגרום לתל אביב לגווע וימאיס את החיים לכולם . חבל שטראמפ מציע הגירה לעזתים ולא לנו . מדינה מאוסה ומגעילה

BYD מחזירה 115 אלף רכבים לתיקון בגלל בעיות בטיחות קריטיות
התקלה הרחבה ביותר שהיתה ב-BYD; ככל הנראה אין נגיעה לרכבי BYD בישראל
חברת BYD הסינית הודיעה על ריקול לתיקון של יותר מ-115 אלף רכבים בעקבות ליקויים הנדסיים ברכיבי ההנעה והסוללה. מדובר בתקלה הרחבה ביותר בתולדות החברה, מהלך שמעלה מחדש שאלות לגבי איכות הרכבים של יצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם, דווקא בתקופה שבה היא מנסה להפוך למותג עולמי מוביל.
לפי נתונים רשמיים מהרשות הסינית לפיקוח על השוק (SAMR), הריקול כולל בדיוק 115,783 כלי רכב. החברה נאלצה להגיש את תוכנית הריקול לרגולטור הממשלתי, שפירסם את הפרטים זמן קצר לאחר חקירה מקיפה שחשפה כשלים בתכנון ובייצור.
מדובר בשני דגמים עיקריים: כ-44 אלף רכבים מדגם Tang ההיברידי שיוצרו בין מרץ 2015 ליולי 2017, וכ-71 אלף רכבים מדגם Yuan Pro החשמלי שיוצרו בין פברואר 2021 לאוגוסט 2022. התהליך יתבצע ללא עלות לבעלי הרכבים, ו-BYD התחייבה לסיים את התיקונים עד סוף השנה באמצעות מרכזי שירות מורחבים בכל רחבי סין.
בדגמי Tang התגלה כי בקר מנוע ההנעה עלול לגרום לשריפת לוח חשמלי ואף להפסקת כוח פתאומית. הבעיה נובעת מכשל בתכנון ובחירת רכיבים שעלול לגרום לפריקה חשמלית לא תקינה, מצב שמוביל לשריפה פוטנציאלית או אובדן כוח במהלך נסיעה ומסכן נהגים והולכי רגל.
- עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה
- ענף הרכב - 249,101 כלי רכב- דגמים, מותגים, יצרנים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, בדגמי Yuan Pro נמצאה בעיה בתכנון אטימת מארז הסוללה שיכולה להוביל לחדירת מים ולירידה בכושר ההנעה. האיטום הלקוי במארז הסוללה, שמקורו בשגיאת ייצור באטם, עלול לאפשר חדירת מים שתפגע בביצועי הסוללה ותגביר סיכון לקצר חשמלי. BYD מסרה כי תתקן את הליקוי באמצעות הוספת חומר איטום למארז.

עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה
תחרות עזה, דגמים חדשים בחו"ל ולחץ גדול של היבואנים - הנחות של עשרות אחוזים; הסיבות לקנות רכב חדש והסיבות לחכות עם הקנייה לשנה הבאה?
שנת 2025 מתקרבת לסיומה, ובשוק הרכב יש ירידות מחירים ומבצעים דרמטיים. ליבואנים ולחברות הליסינג מלאי גדול של רכבי "אפס קילומטר", חלקם בני שנה ויותר, שמחייב חיסול מיידי. המחירים הוזלו לעיתים בעשרות אלפי שקלים ממחיר המחירון.
בשלושת הרבעונים הראשונים של 2025 נמסרו בישראל כ-242 אלף רכבים חדשים, עלייה של 6.9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. אך הנתונים מסתירים מגמות מדאיגות: ירידה חדה במכירות הרכבים החשמליים מ-25% משוק המסירות בשנה קודמת לכ-20% בלבד השנה, לצד עלייה של 59% במכירות דגמים סיניים, שתופסים כעת 34% משוק המסירות הכולל.
התחרות הסינית, שמתחילה להתפשט גם בפלח היוקרה, משנה את כללי המשחק ומאלצת את היבואנים הוותיקים להוריד מחירים כדי להישאר רלוונטיים.
הנחות של 15% ואף יותר
בין ההצעות הבולטות בשוק אפשר למצוא את MG5 החשמלית ב-108 אלף שקל – 50 אלף שקל פחות מהמחיר הרשמי, ואת MG4 בגרסת הטווח הארוך ב-146 אלף שקל, 30 אלף פחות מהמחירון. גם ה-BYD אטו 3 מוצעת ב-150 אלף שקל, הנחה של 20 אלף שקל לעומת המחיר בעת ההשקה.
דוגמאות נוספות: אופל מוקה חשמלית מוצעת ב-138 אלף שקל, עם הנחה של 27 אלף שקל. ג'ילי גיאומטרי C ב-147 אלף שקל, 22.5 אלף שקל פחות מהמחירון. פיג'ו 2008 ב-133 אלף שקל וצ'רי FX החשמלית ברמת סנס מוצעת ב-137 אלף שקל, 15 אלף פחות ממחיר המחירון.
- ענף הרכב - 249,101 כלי רכב- דגמים, מותגים, יצרנים
- שוק הרכב - דגמים, מותגים ויצרנים מובילים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביריד שהתקיים בתחילת החודש הוצעו מאזדה CX-5 ב-159 אלף שקל וקיא נירו היברידי ב-159 אלף שקל, לצד רנו קפצ'ור ב-130 אלף שקל, הנחה של 22 אלף שקל. ובכלל מדובר בהנחות של 10%-30%
ב-MG, ההוזלות הגיעו עד 55 אלף שקל.