תשלום בכניסה לגוש דן - מתי תחויבו באגרת גודש וכמה זה יעלה לכם? כל השאלות והתשובות
בדומה לפתרונות בעולם - יוטלו אגרות כניסה לגוש דן במטרה לצמצם את התחבורה הפרטית, להקל על הפקקים ולנתב אנשים לתחבורה ציבורית
החשב הכללי מפרסם מחדש את המכרז להפעלת אגרות הגודש בגוש דן אחרי שלוש שנים של עיכובים. הפרויקט היה אמור לצאת לדרך ב-2026, אבל ככל הנראה הוא יידחה ל-2027. תשלום הכניסה למרכז תל אביב בשעות העומס יעמוד על 25 שקל, כאשר כלל אגרות הגודש צפויות להכניס למדינה 1.4 מיליארד שקל בשנה.
איך זה יעבוד
המכרז החדש כולל את כל שלבי הפרויקט - תכנון, הקמה, הפעלה ותחזוקה. ההצעות אמורות להיות מוגשות במחצית השנייה של השנה, כאשר ההתקשרות עם החברה שתזכה תהיה ל-22 שנה. במסגרת התוכנית, יוצבו כ-180 שערי תשלום ברחבי גוש דן, בהם מצלמות שיזהו את לוחיות הרישוי של הרכבים הנכנסים והיוצאים.
אזורי התשלום יחולקו לשלוש טבעות:
טבעת פנימית - מרכז תל אביב
טבעת אמצעית - צפון תל אביב, בני ברק, רמת גן, גבעתיים, חולון ובת ים
טבעת חיצונית - ראשון לציון, יהוד, פתח תקווה והרצליה
המחירים ינועו בין 5 ל-10 שקלים לכל מעבר בין טבעות, והעלות המרבית היומית תעמוד על 37.5 שקל.
הפוליטיקה מאחורי ההחלטה
אגרות הגודש נכנסו לחוק ההסדרים עוד ב-2021, אך כשהשרה מירי רגב נכנסה למשרד התחבורה ב-2023 היא הקפיאה את הפרויקט. עכשיו, כדי למנוע עיכובים נוספים, המכרז פורסם על ידי משרד האוצר ולא על ידי משרד התחבורה, כך שלרגב לא תהיה שליטה עליו. עם זאת, גורמים בענף טוענים כי בתמורה היא קיבלה הבטחות למימון פרויקטים שהיא תומכת בהם, כמו הרכבת לקריית שמונה.
- אגרת גודש בדרך - מירי רגב מסכימה, אלה התנאים
- אגרת גודש חוזרת - איך זה עובד וכמה תשלמו על כניסה למרכז?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי יצטרך לשלם ומי יקבל פטור
נהגים פרטיים ישלמו לפי המעברים בין הטבעות, כאשר תשלום הכניסה למרכז תל אביב יעמוד על 25 שקל בשעות העומס.
נהגי מוניות ישלמו 50% מהתעריף הרגיל.
נהגי משאיות ישלמו כפל תעריף.
רכב דו-גלגלי פטור מתשלום.
לאן יילך הכסף?
על פי התכנון, התקבולים מהאגרות ינותבו למימון פרויקטים של תחבורה ציבורית, כולל פרויקט המטרו. ישנם דיווחים לפיהם חלק מההכנסות ישמשו גם למימון רכבת מהירה לקריית שמונה ולפרויקטים נוספים שהשרה רגב מעוניינת לקדם.
למה זה מעורר ביקורת
העובדה שמשרד התחבורה לא שותף בגיבוש המכרז מעוררת ביקורת, שכן היה ניתן לנצל את התקציבים לשיפור התחבורה הציבורית במרכז הארץ - למשל סימון נתיבי תחבורה ציבורית והפעלת קווים מהירים במקביל להטלת האגרות. בשנים הקרובות יתווספו חניוני "חנה וסע" ושירותי שאטלים, אך יש מי שטוענים שהיה אפשר לעשות הרבה יותר כדי להפוך את האגרות להזדמנות להפחתת הגודש באמת.
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- שווי שימוש - נדרשת קביעת מדיניות ארוכת טווח
- תוכן שיווקי משכנתא הפוכה: מפתח לחוסן בעורף, יציבות בשוק הנדל"ן
- פרויקט תחבורתי בכפר סבא - חיבור כביש 5503 לדרכים נוספות
מה הלאה
במקביל לאגרות הגודש, המדינה צפויה להטיל מס נסועה על מכוניות חשמליות, כדי לממן את ההנחה במס הקנייה לרכבים אלה. השנה המס יתממן מהעלאת המיסים על מכוניות בנזין והיברידיות, אך אם המתווה לא יאושר, מס הקנייה על מכוניות חשמליות יזנק ל-83%. כך, במקום לתמחר את השימוש במכונית, המדינה מטילה יותר מיסי קנייה שמעודדים דווקא יותר נסיעות ותורמים לפקקים.
שאלות ותשובות על אגרת הגודש
איך בדיוק מתבצעת הגבייה של האגרה?
המערכת מבוססת על מצלמות שמוצבות בכ-180 שערים בכניסות לאזורי החיוב. הן מזהות את מספר הרכב ומחייבות את בעל הרכב בהתאם למספר המעברים והזמן שבו הוא נכנס לאזורי הגודש.
האם ניתן יהיה לשלם את האגרה מראש?
כן, צפויה להיות אפשרות להירשם מראש ולשלם את האגרה בצורה חודשית או חד-פעמית, בדומה לתשלום בכביש 6.
האם תהיה הנחה לתושבי האזור?
כרגע אין תכנון להנחות מיוחדות לתושבי הערים שבתוך אזורי הגודש, אך יש דיבורים על מתן הנחות מסוימות לבעלי תו חניה עירוני.
מה יקרה אם לא אשלם את האגרה?
אי תשלום האגרה יגרור קנסות כספיים, והחיובים יישלחו בדואר לבעלי הרכבים. במקרים חמורים של אי תשלום, תיתכן גם הגבלה על חידוש רישיון הרכב.
איך האגרה צפויה להשפיע על התחבורה הציבורית?
התקבולים מהאגרות אמורים להיות מושקעים בפרויקטים של תחבורה ציבורית, מה שאמור להוביל לשיפור השירות. עם זאת, עדיין לא ברור כמה מההכנסות באמת יופנו ישירות לשיפור התחבורה הציבורית באזורי הגודש.
האם ניתן יהיה לעקוף את האגרה?
אין דרך רשמית לעקוף את האגרה, אבל מי שיבחר לנסוע בשעות שאינן שעות העומס או להשתמש בכלי תחבורה פטורים כמו אופנועים, יוכל להימנע מהתשלום.
איך מדינות אחרות הצליחו עם אגרות גודש?
ערים כמו לונדון, סטוקהולם וסינגפור יישמו את אגרות הגודש עם הצלחה יחסית. בלונדון, למשל, נרשמה ירידה של כ-30% בכמות כלי הרכב הנכנסים למרכז העיר בשעות העומס.
האם יש סיכוי שהמדינה תבטל את האגרה בעתיד?
כרגע, נראה שהמדינה מחויבת ליישום האגרה, אך אם יהיו התנגדויות ציבוריות משמעותיות או שינוי בממשלה, ייתכן שהחוק יעבור שינויים.
- 12.פתרון נמצא אצלינו . תפעילו את דרכונים מחכים לכם בכל העולם .. (ל"ת)אנונימי 25/02/2025 10:04הגב לתגובה זו
- 11.אני 20/02/2025 10:31הגב לתגובה זואני גר ממש על הגבול של הטבעת החיצונית. לפי המפה יוצא שכל יציאה שלי מהבית נניח לקניות בסופר קילומטר מהבית אני אצטרך לשלם כדי לחזור הביתה.... ומי פטור מזה אה.... כל השרים והחכים הגאונים שהביאו לנו את טבח נתניהו. הם כמובן פטורים.
- 10.משה 19/02/2025 11:37הגב לתגובה זואולי תעשה תוכנית הגירה מישראל עובדים וחיים בשביל המדינה
- 9.מיקי 19/02/2025 10:18הגב לתגובה זואסור לתת יד לפשע הזה כל עוד אין לנו תחבורה ציבורית שזה יסתיים אז אפשר לדבר על זה
- 8.בטח רכב נכה יהיה פטור...וכולם מחזיקים תו נכה (ל"ת)החיים 19/02/2025 07:02הגב לתגובה זו
- 7.מנשה 19/02/2025 06:48הגב לתגובה זומס אוויר. נשמתם שילמתם. אם תחבורה ציבורית באמת הייתה יעילה נוחה אנשים היו עוברים אליה גם בלי מיסים מכבידים על רכב פרטי.
- 6.אנונימי 18/02/2025 21:57הגב לתגובה זומדינת גנבים
- 5.נהגי מוניות ישלמו 50% מהתעריף הרגיל. חחח. אתם מתכוונים הנוסעים (ל"ת)נהג מונית 18/02/2025 21:25הגב לתגובה זו
- 4.דני 18/02/2025 20:41הגב לתגובה זוממשלה של חולים משוגעים וטיפשיםרק לדפוק את האזרחים הם רוצים.
- 3.אנונימי 18/02/2025 20:04הגב לתגובה זוכמובן שכל הפרזיטים עובדי המדינה עם רכבים יהנו כי אנחנו נשלם עבורם. רק בישראל טגרת הגודש היאמלכל טזור גוש דן. זו שערוריה. במקום רק לתל אביב או גם לאזור הבורסה ברמת גן ממסים את כל גוש דן מהרצליה עד ראשון. זו גנבה לאור היום. אזרחי המדינה הם פרות נחלבות של שליטים שאין להם גבולות. גם ימין וגם שמאל. זה בדיוק אותו דבר.
- 2.הזייה 18/02/2025 19:27הגב לתגובה זוחייב להיות הגיון לא כולם נוסעים לתא רק עוברים דרך בלית ברירה
- 1.מדינה הזויה 18/02/2025 19:24הגב לתגובה זואל תשכחו שגנץ הביא את זה עלינו התפאר שלמד תחבורע בארהב ומצא פתרון גם אל תשכחו שהוא ביטל חוק לקיצור שירות בצהל כדי לשבת עם החרדים ולתת להם פטור על חשבון החילונים וכולם שתקו לו. מס גודש יגרום לתל אביב לגווע וימאיס את החיים לכולם . חבל שטראמפ מציע הגירה לעזתים ולא לנו . מדינה מאוסה ומגעילה
מ - 4 יוצא 1 - רכב השטח הטוב בישראל, האם יש כזה?
ארבעה רכבי שטח משובחים נמכרים בישראל. לכל אחד מהם עדת מעריצים, את חלקן כבר ניתן להגדירן כ'כת'. אבל מי הכי טוב? האם יש כזה דבר 'הכי טוב'? או שיש מקום לשאול מה הצרכים של הלקוח הפוטנציאלי, ולהתאים עבורו את הרכב הנכון. באנו לעשות סדר
ארבעה רכבי שטח אמיתיים נמכרים בישראל. למעשה חמישה, אם נחשיב גם את ה KGM רקסטון כרכב שטח, אבל כאן זה מתחיל וכאן זה נגמר, כי הרקסטון, עם כל הכבוד, לא יכול להיות חלק מחבורת החוד של רכבי השטח בישראל – לנדרובר דיפנדר, ג'יפ רנגלר, פורד ברונקו וטויוטה לנדקרוזר. גם את הטנדרים אני שם בצד, אנחנו עם SUV אמיתיים. גם את האינאוס גרנדיר שיחידה אחת ממנו כבר מתגלגלת על כבישי ארצנו אני שם מחוץ למשוואה.
אני כאן כדי לחדד את הבדלים בין ארבעת המופלאים שהזכרתי. ראשית אומר שהייתי שמח אם כל אחד מהארבעה היה לי בחניה הפרטית. הם כולם מבצעים ברמה הגבוהה ביותר, גם אם יש ביניהם הבדלים גדולים מאוד. וגילוי נאות, בחניה הפרטית חונה לנדקרוזר ארוך וקשיש, שחוגג עוד מעט 20 שנים להיווסדו ביפן.
חלקכם עומד להתרגז מאוד, בוודאי אלו שקשורים בעבותות לרכב השטח שיש ברשותם, או עליו הם חולמים. אחרי הרבה מאוד ק"מ על סיפונם של כל אחד מהארבעה, גם בכביש וגם בשטח, המסקנות שלי חדות וברורות. ובכן, כל כלי הרכב המוזכרים הם בעלי הנעה כפולה 4X4, עם הילוך כח ונתחיל במסקנות.
אז מי על הפרק:
לנדרובר דיפנדר 110 – יש האומרים שהוא הדיסקברי 6 האמיתי. אני מניח בצד את גירסאות ה 90 (הקצר) או ה 130 העוד יותר ארוך, ומתמקד בדגמי ה 110. כך או כך, מדובר ברכב שטח אמיתי, שלדה אחודה, ארבעה מתלים נפרדים, יש גירסת כניסה עם מתלים רגילים (קפיץ ובולם) ויש עם מתלי אוויר מתכווננים.

ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
ההמלצה כוללת הפחתה של 4.58% במחיר הנסיעה, לצד תוספת חדשה של 1.57 שקל לק"מ בנסיעות מעל 10 ק"מ; נהגי המוניות זועמים: "פגיעה בפרנסה ובשירות"
ועדת המחירים הבין־משרדית המליצה לעדכן את מבנה תעריפי הנסיעה במוניות, באופן שיכלול הפחתה של כ-4.6% בתעריף הבסיס והוספת מרכיב חדש, "פקטור מרחק", אשר ייקר נסיעות העולות על 10 ק"מ. מדובר בתוספת של 1.56 שקלים לכל קילומטר נוסף מעבר למרחק זה.
עם זאת, לפני שההמלצה תהפוך לרשמית, הוועדה תצא לשימוע ציבורי שיימשך עד ה-14 בספטמבר, במהלכו תיבחנה התנגדויות מצד גופים מקצועיים ונציגי הציבור. רק לאחר מכן תועבר ההמלצה הסופית לאישור שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'.
המהלך של הוועדה נועד לעדכן את סל התשומות המשפיע על חישוב התעריפים, בין היתר תוך הכללת רכיבי עלות כמו חשמל, ולא רק בנזין, על רקע כניסת מוניות חשמליות לשוק. למרות ההפחתה בתעריף הכללי, תוספת "פקטור מרחק" עשויה להביא לייקור מהותי של נסיעות ארוכות, במיוחד בנסיעות בין־עירוניות ובנסיעות משדה התעופה. הנסיעות הארוכות, שבמסגרת רפורמת 2018 הוזלו משמעותית, עשויות לחזור ולהיות יקרות יותר וכלכליות יותר עבור נהגי המוניות.
נהגי המוניות מתנגדים
בתגובה למהלך, נהגי המוניות ביקרו מאוד את המהלך. לטענתם מדובר בפתרון קוסמטי שמעמיק את העיוותים במקום לתקן אותם. הם טוענים כי הרפורמה שבוצעה לפני כשש שנים גרעה בפועל כ-40% מהתעריפים לנסיעות בין־עירוניות, והשינוי הנוכחי אינו נותן מענה אמיתי לבעיות שנוצרו. אבל הצד שלהם ברור. הם רוצים בהתייקרות של הנסיעה במונית גם ובעיקר בנסיעות בינעירוניות מבלי להפחית את הנסיעה בתוך העיר. השאלה למה? כפי שהצגנו כאן, מחירי המוניות בארץ לא זולים ואל בהכרח שמוצדקים - נסיעה במונית ב-300 שקל מנתניה לנתב"ג - ולמה אין אובר בישראל?
- נסיעה במונית ב-300 שקל מנתניה לנתב"ג - ולמה אין אובר בישראל?
- "להביא את אובר לארץ ולפצות את נהגי המוניות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כך או אחרת, נהגי המוניות צפויים להתנגד למהלך במסגרת השימוע הציבורי, ולהוביל מהלך מול משרדי הממשלה בדרישה לגבש מנגנון הצמדה שקוף, המבוסס על מדדים תפעוליים כמו עלויות דלק, ביטוח, שחיקה ותחזוקה. נראה שהוועדה צריכה להגיד באופן ברור - רוצים מחירים חופשיים. בבקשה - נכניס את אובר, תהיה תחרות ומחירים תחרותיים לציבור.