ביבי או טיבי? הכלכלה הישראלית בצרות גדולות

בעוד הפוליטיקאים משני הצדדים מנסים לצבור קולות בעזרת סיסמאות על "ימין מול שמאל", עוד ועוד סימנים מאותתים כי הכלכלה הישראלית בדרך לתקופה סוערת במיוחד
 | 
(48)
עמית טל, צילום: Bizportal
"ביבי או טיבי", "שמאל מול ימין", "ביבי מול רותם סלע", "מפלגת 'כחול לבן' תקים/לא תקים גוש חוסם עם המפלגות הערביות/מרצ". תקופת הבחירות בעיצומה, ונראה כי כלל המועמדים עושים ככל שביכולתם להתעסק בפופוליזם במקום להתעסק בבעיה המרכזית הצפויה בהמשך 2019 ו-2020 – הכלכלה הישראלית צפויה להיכנס לתקופה סוערת במיוחד.
באופן חריג פרסם משרד האוצר בחמישי האחרון כי הגירעון הממשלתי ב-12 החודשים האחרונים זינק לרמה של 3.5% (לכתבה המלאה), כאשר באוצר כבר הזהירו בעבר כי ללא שינויים משמעותיים, הגירעון לשנת 2019 יעמוד ברמה של 3.5%-3.6%. חשוב לציין כי תחזית ההכנסות הנוכחית של האוצר נזגרת מתחזית צמיחה שנתית של 3.1% בתוצר המקומי. במקביל, תחזית בנק ישראל צופה צמיחה שנתית של 3.4% במהלך 2019. הסיכוי שהמשק הישראלי יצמח ברמות כאלו כאשר רוב העולם נמצא בהאטה כלכלית חדה וחלק מהשווקים נמצאים במיתון הוא אפסי, ולכן גם תחזית הגירעון הנוכחית די תלושה מהמציאות.
נסתכל על תחזית בנק ישראל האחרונה: הבנק צופה צמיחה של 5.5% בייצוא הישראלי בשנה הקרובה, כאשר כל נתוני הסחר בעולם מצביעים על האטה חדה. באירופה, יעד הייצוא המוביל של ישראל בשנים האחרונות, הוריד הבנק המרכזי בשבוע האחרון את תחזית הצמיחה ל-1.1% בלבד לשנה הקרובה (לכתבה המלאה). בארה"ב, הפד' צופה כעת צמיחה של 0.5%-0.9% בלבד לרבעון הקרוב. השוק הסיני ממשיך להיראות רע במיוחד, כאשר נתוני הייבוא לחודש פברואר שפורסמו בשישי האחרון הצביעו על ירידה של 5.2% בחישוב שנתי. צמיחה של 5.5% בייצוא בתנאים כאלו? סיכויים קלושים.
בנוסף, בנק ישראל צופה כי הצריכה הציבורית צפויה לגדול בשנה הקרובה ב-3.5%, אך הקיצוצים הצפויים בעקבות נתוני הגירעון האחרונים צפויים להוריד משמעותית את סעיף זה.
נותרנו עם הסעיף של הצריכה הפרטית. בנק ישראל הוריד בתחזית האחרונה את תחזית הצמיחה בסעיף זה לרמה של 2.5% במהלך 2019, אך סעיף זה עשוי לרדת עוד יותר אם אכן תתרחש העלאת מיסים כפי שהאוצר רומז בימים האחרונים (פגיעה נוספת בהכנסה הפנויה).
התחזית האחרונה של בנק ישראל לשנת 2019 – כרגע היא נראית תלושה מהמציאות
ישראל עשויה למצוא את עצמה בקרוב במעגל הקסמים שמזכיר את הסיטואציה ביוון בעשור האחרון: תמ"ג בירידה משמעותו הכנסות המדינה ממיסים קטנות - כלומר גירעון גדל, כלומר קיצוצים ממשלתיים, כלומר תמ"ג יורד עוד יותר.
אם נוסיף לתהליך הנ"ל את העובדה כי המינוף של משקי הבית בישראל נמצא ברמות שיא בעקבות הריביות הנמוכות של השנים האחרונות, ואת העובדה כי "נשק הורדת הריבית" לא קיים עבור בנק ישראל, ניתן להגיע בקלות למסקנה כי המסלול הנוכחי של הכלכלה הישראלית הוא לקראת קטסטרופה בסוף 2019 ותחילת 2020.
ומה הפוליטיקאים עושים לנוכח האיום הנ"ל? בעיקר מנסים למכור לציבור את סיסמאות של "ימין מול שמאל".
תגובות לכתבה(48):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 35.
    כבר לא מזכירים דיור: לכולם כבר יש דירות. (ל"ת)
    בן אהרון 11/03/2019 18:20
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 34.
    כל יום עוד הטבה ועוד הנחה ועוד פרויקט , למה ציפיתם? (ל"ת)
    נטו כחלון 11/03/2019 13:56
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 33.
    לפני5-7 ש משפחה הוציאה 1500-1800 ש טלפונים-לא כולל אינט
    כי-טוב-נה 11/03/2019 13:30
    הגב לתגובה זו
    3 0
    היום משפחה מוציאה כ 250-350 ש ! זה החסכון הגדול ביותר שאיזה שר דאג לעמנו ואזרחינו מי השר ---"שגרם" לחסכון כזה למשפחה - נכון זה השר שיש שמשמיצים אותו לעומתו יש שקרן שהורה להקטין בניה -להקטין בניה וגרם לעלית ספיקולטיבית של דירות ב 121% לעומת 32% בשוויץ מי כאן השר הישר ומי כאן השקרן ?! גם עייר היה מבין זאת אל תגידו לא ידענו
    סגור
  • 32.
    אם הכלכלה בצרות אל תפנה לטיבי או לביבי הכתובת היא כחלון (ל"ת)
    אלי 11/03/2019 10:20
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור
  • 31.
    לא זה מה שחושבים במודי'ס
    מאיר ו. 11/03/2019 09:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שם נתנו אימון מלא בכלכלה הישראלית. לתשומת ליבם של המפוכחים
    סגור
  • 30.
    מגיעה לכל מקום
    החונטה של התקשורת 11/03/2019 09:28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הרבה שקרים הרבה ישראל מעצמה כלכלית לויתן מפותח ושכל הזועמים יאכלו קש . כלכלת ישראל חזקה אף מלפני 07 שקרני התקשורת לוקחי זוזים לכ יחמיצו אף לא זוז אחד לעשות השלמת הכנסה הכסף מדבר
    סגור
  • 29.
    ביבי נתניהו לא אשם אף פעם .....זו סימסא ....או רמייה ?
    אלי כהן 11/03/2019 09:19
    הגב לתגובה זו
    4 4
    נתניהו ראש משלה שלא יודע לקחת אחריות הגרעון התקציבי של מדינת ישראל ... כבר על סף 4 אחוז והמיסים בדרך ... מי גרם לכזה גרעון מטורף ...? מי ? אולי שמעון פרס.. אולי אפשר למצא רקורבן אחר ....? מה אומרים ? אולי המטוס ב- 700 מיליון ? אולי המשכן ב- 500 מיליון ? אולי כמה צוללות מיותרות בעשרות מליארדי יורו ? אולי נתניהו אחראי כראש ממשלה על המצב ?
    סגור
  • חבר שלך פחלון אשם בביזבוז הנוראי אבל הכלכלה בזכות ביבי
    משה ראשל"צ 15/03/2019 07:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מעולה ואנחנו מעצמת גז למרות השמאל ההזוי ושונא יהדות
    סגור
  • 28.
    דברו אלי במדדי שורט, אני כבר במדד חסר על הנדלן
    אלי 11/03/2019 09:08
    הגב לתגובה זו
    2 1
    מה עוד?
    סגור
  • 27.
    ביבי לא אשם. ביבי אחראי רק להצלחות ומסתיר כשלונות.
    שט 11/03/2019 08:54
    הגב לתגובה זו
    8 5
    ביבי הוא קלקלן צמרת שמתחזהב לכלכלן מצרת, העם הדפוק על ידיו מכונה חמוצים ומשעממים.
    סגור
  • 26.
    כחלון=כישלון
    דב 11/03/2019 07:13
    הגב לתגובה זו
    10 2
    התגובות כאן בעד כחלון מבישות. הרי ברור שחדל אישים זה, שעלה למעלה מיליון דרגות מעל יכולותיו, ראה במשרד האוצר מהיום הראשון אמצעי לקידום אישי, ומכר, ממש כך, ללא כחל וסרק את האינטרסים הכלכליים של עם ישראל לטובת הקידום האישי שלו. כל התוכניות שלו היו מחדל שעולה מיליארדים, וברור שאנחנו נשלם. ביבי בנה כלכלה מפוארת, אלא שהצרכים הקואליציוניים שלו חייבו אותו לקחת כישלון כשר אוצר. ובכל זאת, גם הוא אשם - משום שלא עצר את חדל האישים במהלכיו הכושלים. הכל בשם שיקולים קואליציוניים. כולי תקווה כי כל אותם אלה המעטים, חובבי הכישלון הזה יתפכחו, וישלחו את חדל האישים הזה הביתה בבחירות.
    סגור
  • 25.
    כתב מטעם
    משה 11/03/2019 06:36
    הגב לתגובה זו
    2 4
    מעולם לא היה מצב הכלכלה של המדינה יותר טוב . גם חברות הדירוג בעולם חושבות כך.
    סגור
  • כתב בשרות השמאל - מערכת ביזפורטל כמה כסף אתם מקבלים ??? (ל"ת)
    משה ראשל"צ 15/03/2019 07:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 24.
    ...והשקל מתחזק
    קותי 11/03/2019 05:47
    הגב לתגובה זו
    6 2
    כנראה שהאוצר ובנק ישראל איבדו שליטה על מה שקורה בכלכלה שלנו ומי שבאמת נותן את הטון הם הספקולנטים וכל מיני אינטרסנטים אחרים שגורפים רווחים גדולים לכיסם.
    סגור
  • 23.
    העיקר הוא חילק בחודשים אחרונים 30 מליארד
    דוד 11/03/2019 05:39
    הגב לתגובה זו
    8 0
    22 מליארד לשוטרים והסוהרים וכוד 7 מליארד מענק לעובדי חברת חשמל. כל זה ב 5 חודשים אחרונים , הכל כדי שיצביעו לו
    סגור
  • 22.
    דרוג האשראי
    אלון 11/03/2019 05:33
    הגב לתגובה זו
    3 0
    ובגלל זה דרוג האשראי של ישראל נמצא בשיא כל הזמנים? בגלל זה ישראל מצאת במקום 11 במדד האושר העולמי שבוחן גם את מצב הכלכלה?
    סגור
  • טען עוד
  • 21.
    אנשים מפסידים סכומים דימיוניים בשנה על הימורים
    ומה עם המהמרים? 11/03/2019 02:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנשים מתרוששים מההימורים אבל לא מסוגלים להפסיק, תמיד יש את הפנטזיה ש"יעשו מכה" ויחזירו את כל ההפסדים. ורבים בחובות לבנקים ולשוק האפור. ממש מגיפה לאומית.
    סגור
  • אנשים מפסידים סכומים דימיוניים בשנה על הימורים
    אבי 11/03/2019 10:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי שמכור להימורים צריך ללכת לגמילה.ויפה שעה אחת קודם
    סגור
  • 20.
    מי שינצח בבחירות יאכל לקרדה גדולה מאד!
    מרחם על המנצח 11/03/2019 02:56
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אם BB יזכה הוא יתחנן לגנץ שייקח עליו את תיק האוצר, ושיפול עליו הגירעון הגדול ועול הקיצוצים שבפתח. אם גנץ יזכה , BB יטען שהוא האחראי לגירעון ולקיצוצים...
    סגור
  • 19.
    כשהחרדים פטורים מעבודה המשק לא יכול לצמח גבוה יותר (ל"ת)
    דוד 10/03/2019 23:37
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 18.
    בדיור נעשו הטעויות רבות בקדנציה הנוכחית. (ל"ת)
    בין אהרון 10/03/2019 23:10
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 17.
    ניתוח נכון.הפוליטיקאים חולמים על להיות חלק מהממשלה הבאה
    כלכלן מתחיל 10/03/2019 22:04
    הגב לתגובה זו
    4 4
    לביבי קוראים גאון פיננסי,מר ביטחון,פוליטיקאי "הכל יכול".במציאות הכל כישלון
    סגור
  • במצב הנוכחי כולם יחסית לביבי אפסים נקודה וכל השאר מיותר (ל"ת)
    משה ראשל"צ 11/03/2019 07:30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 16.
    צודק לחלוטין! (ל"ת)
    עמי 10/03/2019 21:58
    הגב לתגובה זו
    5 3
    סגור
  • 15.
    הקטסטרופה כבר הגיעה בלי דמיונות...
    שחר 10/03/2019 20:52
    הגב לתגובה זו
    4 2
    לפועל ממוצע שמרויח 6000 שח מתוכם 4000 שח שכירות ואפילו שאשתו גם עובדת אין להם כסף סוף חודש לקנות חולצה חדשה אז הקטסטרובה כבר הגיעה !
    סגור
  • אותו פועל,אתה מכיר אישית?
    בני 11/03/2019 12:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא תמצא משקי בית שרוצים להתפרנס ולא מביאים יחד 10-15
    סגור
  • 14.
    רק מט״ח בשנה הקרובה
    אלחמדולילע 10/03/2019 20:42
    הגב לתגובה זו
    6 1
    אפשר גם מתכות יקרות
    סגור
  • 13.
    ביבי או טיבי?
    Alek 10/03/2019 20:37
    הגב לתגובה זו
    2 2
    ביבי או טיבי? שיטות ארדואן שיצרו שליט יחיד
    סגור
  • 12.
    הודעה חשובה
    David 10/03/2019 20:36
    הגב לתגובה זו
    3 2
    העשירים ימשיכו להיות עשירים את השאר נמשיך לחלוב
    סגור
  • 11.
    להתחיל לעצור כתבים על כתיבת שקרים מכוונת (ל"ת)
    יעקב 10/03/2019 20:24
    הגב לתגובה זו
    3 5
    סגור
  • ולשכמותך
    B 11/03/2019 06:50
    הגב לתגובה זו
    0 1
    לתת להדליק משואה לתפארת מדינת ישראל . על השטויות שאתה מפרסם.
    סגור
  • 10.
    פרדוקס
    יעקב 10/03/2019 20:09
    הגב לתגובה זו
    6 2
    מדינה לפני קטסטרופה כלכלית עם מטבע החזק בעולם
    סגור
  • 9.
    .
    לכל "הגיבורים" כאן 10/03/2019 19:52
    הגב לתגובה זו
    0 2
    אם תגיגו שזה לא נכון..אז זה באמת לא יהיה נכון....נראה לכם? אז לידיעתכם זה ממש לא לוקש. המצב הרבה יותר גרוע ממה שתיארו כאן. ואפילו אם כל תקציב הבטחון שזה בערך חצי מהוצאות המדינה לא היה קיים...גם אז היינו על הקרשים.
    סגור
  • 8.
    תמיד אפשר לומר שזה ״פייק ניוז״ של אינטרסנטים.
    בן אהרון 10/03/2019 19:29
    הגב לתגובה זו
    1 3
    כי בכל מקרה רוב הציבור לא מתעניין ולא מבין.
    סגור
  • 7.
    הציבור לא מבין ולא מתעניין ובקושי מתעניין בחדשות.
    בן אהרון 10/03/2019 19:27
    הגב לתגובה זו
    2 1
    ובסוף משלם את המחיר.
    סגור
  • 6.
    ביבי .. אתה בלון נפוח ....גם הכלכלה יורדת.. לשפל כמוך (ל"ת)
    נירה 10/03/2019 19:18
    הגב לתגובה זו
    3 3
    סגור
  • 5.
    "מודיס" לא שמעו על כך
    כנסו דחוף 10/03/2019 19:12
    הגב לתגובה זו
    6 2
    ממש צחוקים בצד חהחהחה..
    סגור
  • 4.
    בצרות גדולות
    כנסו דחוף 10/03/2019 19:11
    הגב לתגובה זו
    8 13
    הצחקתנו חהחהחה ממש חארטטה לבאטטה כתבה מוזמנת עי כחול לבנבן זה בכלל לא כלכלה זה תעמולה חסרת בסיס להפך הגנרלים צבא זה ביזבוז לא חסכון תפיד ידוע בלוזריות שלו חסר ידע פקה פקה ..
    סגור
  • 3.
    צילום מצב מדויק! הקטסטרופה בדרך! (ל"ת)
    אדם 10/03/2019 19:10
    הגב לתגובה זו
    23 3
    סגור
  • הדאקס 7000
    איציק 100 חראטטה 10/03/2019 22:04
    הגב לתגובה זו
    0 1
    היכן אתה 1100נק. עשה וקוראים מפולת צהחהחה
    סגור
  • 2.
    חארטטה
    הכל מה ש כתב 10/03/2019 19:07
    הגב לתגובה זו
    5 15
    כלכלת ישראל חזקה עפי חברות דירוג יתרות מטח נותנות גב חזק אם יהיה מיתון עולמי גם הייצוא יפגע אבל הכלכלה הישראלית מספיק חזקה לעבור את המשבר די לקשקושים בכתבה לא מקצועית כלל. הפעם הגזמה לא מתייחס
    סגור
  • 1.
    מעניין האם מישהו החליט להרוס את כחלון ערב הבחירות? (ל"ת)
    nuyh 10/03/2019 18:53
    הגב לתגובה זו
    7 7
    סגור
  • משה כשלון יצא להרפתקאה. לא יהיו דירות ולא יהיה כסף. (ל"ת)
    שט 11/03/2019 08:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • כחלון=כישלון
    דב 10/03/2019 22:20
    הגב לתגובה זו
    6 2
    עוד לא הבנת כי כחלון הרס את הכלכלה המפוארת שבנה ביבי. מי שמצביע לכחלון מצביע בפועל למר"ץ
    סגור
  • כחלון החליט להרוס את עצמו (ל"ת)
    ככה זה 10/03/2019 20:30
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור
  • חאלאס להבהיל