מלחמת העולם בין הנהלת אל על לטייסי החברה עולה מדרגה: לנוסעים חיכה מכתב מפחיד בשער העלייה למטוס - הנה הסיפור
בזמן שבבורסה בת"א מניית אל על -2.6% מרכזת עניין עצום בשבועות האחרונים, מאחורי הקלעים של החברה מתנהל מאבק איתנים בין הטייסים להנהלה, מאבק שבימים האחרונים הגיע גם אל הנוסעים - בצורת מכתב אזהרה בשער העלייה למטוס. מזה תקופה ארוכה התנהל משא ומתן בין עובדי אל על להנהלת החברה, כשבחודש יוני האחרון נחתם הסכם עבודה כללי עם כל עובדי החברה, בו סוכם שלאחריו ייחתמו סעיפים ספיציפיים נוספים לכל מגזר (טייסים, דיילים וכו'). החברה הצהירה קבל עם ועדה כי הסכסוך עם הטייסים הגיע לקיצו אבל הטייסים טוענים שהסכסוך רחוק מלהסתיים - ובימים האחרונים המאבק הייצרי הזה עלה מדרגה. הטייסים פנו באופן ישיר לנוסעים ושיגרו אליהם סוג של אזהרה. כמה חודשים אחורה, הנהלת אל על החלה ביוני האחרון להשתמש במטוסים חכורים של חברת הלואו-קוסט הספרדית 'פריוויליג סטייל'. מדובר ב'חכירה רטובה' - והמטוסים בעצם מונים צוות טיסה מלא של החברה הספרדית, כולל טייסים ודיילים, כאשר איש צוות אחד בלבד (ולפעמים שניים) הינם ישראלים. כל זאת - תחת מכירת כרטיסי 'אל על'. הדבר בוצע תחילה בהסכמה עם טייסי אל על, ומתוך צורך לענות על הביקוש הגובר לטיסות בחודשי הקיץ - והופסק בחודש ספטמבר. זמן קצר לאחר מכן החליטה החברה, במקביל לסכסוך עם העובדים, להחכיר שוב מטוסים ספרדיים, ולטענת הטייסים שלא מתוך צורך ביצועי - אלא כחלק מהמאבק מול ועד הטייסים. בשבוע האחרון, כאמור, חלה עליית מדרגה במלחמת העולם הזו שבין הנהלת אל על לטייסים, כשהאחרונים נקטו בצעד אגרסיבי - ובחרו ליידע את הנוסעים על המתרחש באמצעות מכתב שהמתין להם בשער העלייה למטוס. תוכנו הגיע ל-Bizportal. תגובת הנהלת אל על בתחתית הכתבה. " נוסעים יקרים, בטיסה זו לא נזכה לברך אתכם. בטיסה זו יטיסו אתכם טייסים זרים. טייסים שאנחנו לא מכירים. טייסים שאין לנו מושג על עברם ויכולותיהם. גם את השירות בטיסה תקבלו מצוות זר. צוות שאינו דובר עברית. לאור זאת, לא נותר לנו אלא לפנות אליכם בכתב לפני עלייתכם למטוס, ולהתנצל על הפגיעה המיותרת שאתם חווים. אנו מאמינים שבחרתם לטוס ב"אל על" לא מעט בזכות הטייסים והדיילים הישראלים. בחרתם לטוס "אל על" בגלל הצוות הישראלי, בגלל התחזוקה הישראלית, בגלל המטוסים הבטוחים והמוגנים ביותר בעולם עליהם מתנוסס דגל ישראל. אנחנו יודעים שיכולתם לבחור לטוס עם חברות אחרות, אך בחרתם לטוס איתנו. על כך תודתנו. אנחנו מצרים על החלטתה של הנהלת חברת "אל על" למנוע מכם את החוויה עליה שילמתם במיטב כספכם. אנו מבקשים להבהיר שיכולתם לטוס איתנו במטוסי "אל על" ועם צוותים ישראלים, ולקבל את רמת השירות והבטיחות להם התרגלתם. אין שחר להשמצות המתפרסמות בתקשורת כנגד טייסי "אל על" . ברגעים אלה ממש טייסי ומטוסי אל על זמינים והיו שמחים לשרת אתכם בטיסה זו ובכל הטיסות האחרות. אתם טסים בחברה זרה אך ורק בשל החלטה מיותרת של ההנהלה לחסוך כסף על חשבונכם ולהטיס אתכם במטוסים זרים. מאחלים לכם טיסה בטוחה, טייסי אל על " את המכתב הפסיקו הטייסים לחלק, היות ונאמר להם שהם מסתכנים בהליכים משמעתיים. תגובת חברת אל על לדברים: "חילוקי דעות עם הטייסים בוועד העובדים של אל על חייבו את החברה, על מנת שלא לפגוע בתדירות הטיסות ובנוסעים להפעיל לטיסות מסוימות מטוס חכור. הטייסים בטיסות אלה נבדקו ואושרו והם טייסים מקצועיים בעלי ניסיון רב שנים ומעל אלפי שעות טיסה בחברות תעופה אירופאיות מובילות. לצוות הדיילים מצטרף איש צוות של אל על, שירותי הקרקע ותהליך הבידוק הביטחוני בארץ ובעולם מתקיימים כנהוג בכל טיסות אל על. אנו עושים מאמץ כביר על מנת לעמוד בלוח הטיסות אליו התחייבנו כלפי לקוחותינו, מתוך תקווה להשיב את הטיסות לפעילות במטוסי אל על בהקדם". יש לציין כי פעולת ההחכרה אינה דבר רצוי לחברת תעופה: זה עולה לחברה יותר, פוגע בגאוותה, אבל זה הפתרון האפשרי היחיד מבחינתה - כשלא רוצים לבטל טיסות. כוונת אל על הייתה להוציא את זה לפועל כמוצא אחרון, כדי לא לפגוע בלקוחותיה. הדבר בא לתת פתרון למצוקה שנוצרה בגלל מחלוקות בתחום יחסי העבודה. למרות השקט התעשייתי שעליו סוכם לאחר חתימה ההסכם, הטייסים דרשו לפצל טיסות – ודבר זה עולה כפול עבור חברת אל על. החברה ראתה שזה לא עניין מקרי, וזה פגע בפעילות השוטפת (כמו ביטול טיסות). נוצר מצב בו לא היו מספיק טייסים זמינים לטיסות, אז התחילו לחכור מטוסים, יחד עם הצוות שלהם - כדי למלא את החסר. מבחינת החברה, ברגע שהתחילו שיבושים בפעילות, החברה ראתה שזה לא עניין מקרי, ומדובר בפגיעה בפעילות השוטפת - כך שפעולת החכירה הייתה נחוצה. בשיחות שקיים Bizportal עם גורמים המעורבים הנושא, עולה כי המצב במטוסים החכורים הוא שטייס אחד בלבד בטיסות הללו הינו בעל ניסיון רב - ותוך כדי הטיסה הוא 'מתדרך' את שאר הטייסים, המנוסים פחות. אחד הטייסים סיפר כך: "ביררנו והצלחנו להבין, שהטייסים האלה הם טייסים עם רשיון אבל אפס נסיון על המטוס הזה (בואינג 777). הם רחוקים מרחק מאוד גדול מהסטנדרטים המקובלים בחברות תעופה ישראליות: בביטחון, בהכשרה, בהדרכה, בכל פרמטר אפשרי. יש טייס אחד עם ניסיון רב, והוא תוך כדי תנועה מסמיך ומדריך את שאר הטייסים באוויר". הטיסות הרלוונטיות הן בואינג 777 לניו-יורק, בואינג 767 לבוסטון, וכן מטוס נוסף, המשמש לתובלה. בהקשר זה, יש הטוענים כי במטוסי 'בואינג 777' נמצאים קברניטים בלבד, כך שבהכרח יש להם שעות טיסה רבות; ג"א). נדגיש כי נושא הבטחון במטוסים מתבצע כולו על ידי אל על, אך לפי מקורות שונים, מערכות בטחוניות שנמצאות על המטוסים המקוריים של אל על - לא תמיד נמצאות על המטוסים החכורים: יו"ר ועד הטייסים של אל על אמר כך בעניין זה: "המטוסים שלנו (של אל על) הם הכי מוגנים בעולם – המטוסים החכורים אינם כאלה". צוק ניר, יו"ר ועד הטייסים באל על, מספר בשיחה עם Bizportal על תחושותיו והשתלשלות האירועים: "מורת הרוח היא דווקא של הלקוחות שלנו ולא של הטייסים. אנחנו חוששים לעתיד החברה. נוסע לא צריך לבוא לאל על בשביל טייסים ספרדים, זו לא סוכנות נסיעות. הוא רוצה את המטוסים של אל על, יחד עם הצוותים, הטייסים והבטיחות של אל על. זו פעם ראשונה אי פעם שנחכרים מטוסים זרים, כשהמטרה המוצהרת היא להרגיז את הטייסים (הכוונה לחכירות שהחלו בנובמבר). זה דבר שנאמר לא פעם אחת. החברה טועה פעמיים: ראשית, זה לא מרגיז אותנו, אנחנו פשוט דואגים לעתיד החברה. שנית, מי שנפגע הם הנוסעים שלנו".
ניר מספר כי הטייסים עובדים בהסכם שבסיסו נחתם ב-1982: "ההסכם מותאם לפחות שעות טיסה ופחות טיסות. הבעיה שיש בו היא המינימום מנוחה שמוגדר בין טיסות ארוכות: הטייסים נאצלים להישאר בחו"ל לאחר טיסות ארוכות, מה שגם באופן אישי לא נוח (רצון להיות בבית עם המשפחה), וגם לחברה זה פחות טוב מבחינת זמינות הטייסים. החברה צריכה את הזמינות שלנו – והמנוחה הזו מפריעה לכולם". "החל מ-2008 הוסיפו להסכם העבודה סעיף 'קיצור השהייה בצפון אמריקה', אבל הפרק הזה נמחק בהסכם החדש, כך שזה פשוט לא אותו הסכם. טיסות לצפון אמריקה חזרו להיות מתוכננות עם שהייה ארוכה, ללא פיצוי לטייסים – וללא זמינות לחברה. חשוב לי להדגיש: העובדים לא שובתים, זה הסכם העבודה שהשתנה. נוח להאשים את הטייסים, אך זה לא המצב". לגבי חכירת המטוסים הספרדים, חוזר ניר וטוען כי במטוס בואינג 777 לקחו טייסים ספרדים חדשים עם נסיון מועט: "טסו לארץ ממדריד, תוך כדי שהם לומדים את המטוס. המטוס מוטס לפי החוק הספרדי ולא הישראלי - רשות התעופה שלנו לא בודקת את הטייסים, והם לא אחראים על ההכשרה שלהם. מי שקונה כרטיס באל על כנראה רוצה את הצוותים הישראלים – והוא לא מקבל אותם. כרגע, הנקודה החשובה והבעייתית היא שיש טייסים ומטוסים שממתינים על הקרקע - כך שזו לא חכירה נחוצה מבחינה מבצעית". ניר מספר כי היה סיכום עם החברה לפני כשבועיים על הדרך לבטל את הטיסות החכורות האלו – אך "לצערי אנחנו עמדנו בהתחייבויות, וההנהלה לא ביטלה אותן, ללא סיבה". טייסים מסרו ל-Bizportal בעילום שם שוב ושוב כי הם מרגישים שההנהלה מנסה לכופף אותם ולפגוע בהם: "אל על ממשיכה לאיים כי תביא מטוסים חכורים נוספים כדי לקחת לנו את העבודה". אחד מהם סיפר כי "זה סוג של מלכוד 22. אילו ההנהלה הייתה מגיעה להסכמים, הלחץ היה יורד. אפשר היה לתכנן את הצוותים בצורה יעילה יותר. ההנהלה מוכנה להוציא הרבה יותר כסף בפועל במאבק בנו – רק כדי לא לתת לנו את ההסכם: הסכם הגישור היה עולה לה רבע ממה שהיא שילמה. הם מוכנים לשלם מיליונים כדי לא להיתפס כאלה שנכנעו".
- 36.אורן 25/01/2016 21:22הגב לתגובה זומטוס מזוויע. היה שייך לחברת LOT הפולנית שלא עדכנה את פנים המטוס במשך שנים. כיסאות מרופטת ולא נוחות, אין טלוויזיות אישיות אלא מקרן ישן בקצה המטוס, וצוות ספרדי שלא אכפת לו. חוויה לא נעימה, בטח לא הכי בבית בעולם
- 35.אולי זה הזמן לטוס אל על. נרווח את המושבים! (ל"ת)ליאונרדו דה סנטיאגו 25/01/2016 16:31הגב לתגובה זו
- 34.גדי 25/01/2016 14:53הגב לתגובה זואולי עכשיו אני אתחיל לטוס איתם
- 33.כשהיה נוח להם וחכרו מטוסים זרים אז היה בסדר. (ל"ת)hguy 25/01/2016 12:16הגב לתגובה זו
- 32.YL 25/01/2016 10:17הגב לתגובה זומי רוצה לטוס עם טייס פולני בשרות ספרד***בעל דרכון ארופאי** השמים מלאים ב שכאלה אבל מה שחשוב ל בעלי אל על זה לא בטחון הנוסעים אלא כיס מלא$$
- 31.הטובים לטייח והטובות לטייחים (ל"ת)טייח 25/01/2016 10:06הגב לתגובה זו
- 30.אלונה 25/01/2016 08:07הגב לתגובה זולכל המשמיצים למיניהם!! הטייסים שלנו בוגרי חיל האוויר מאומנים לבטיחות ולרמת טיסה הגבוהה בעולם. הם אומנו לקרבות ולתוצאות ולתת מקסימיום ונאלצים מדי יום ביומו להתעסק עם חוזים הסכמים ועם מטומטמים שמגיבים לכתבות בלי שקמו מהכורסא. תתביישו לכם!תנסו אתם פעם אחת לטוס בלילה 12 שעות רצופות ולשמור על 450 נוסעים. תנסו אתם לעזוב את הילדים 5 ימים בכל שבוע. כמה קל להשמיץ. כמה קשה לבדוק את העובדות
- יוד 25/01/2016 16:56הגב לתגובה זוחלק גדול מהטייסים שהוסמכו באל על ב 20 השנה האחרונות, לא היו בחיל האויר, ובדרך כלל, ביחוד בקורסים האחרונים, הם ברמה גבוהה יותר מבוגרי ח"א שבאים לאל על.
- דיאגו 25/01/2016 09:54הגב לתגובה זואת צריכה להבין , טייסים בארצות הברית ( במיוחד בטיסות הפנים ) הם לא יותר מנהגי אוטובוס , והם חפים מכל פוזה מתנשאת , אני מאמין שהם מרוויחים היטב , אבל הם לא מחזיקים מעצמם הסגן של אלוהים , למה באל על זה לא יכול להיות ככה ??
- 29.כלכלה ימנית-עובדי קבלן- גם באויר (ל"ת)אחד 25/01/2016 07:57הגב לתגובה זו
- 28.עדי 25/01/2016 06:59הגב לתגובה זומרוויחים משכורות מוטרפות וכרגיל דואגים רק לעצמם לעוד ועוד. בואו נשמעת קצת טייסים של חברות אחרות. אולי זה יתן לנו משהו. והמשפט האלמותי ״בטיסה זו לא נזכה לברך אתכם״. ממתי אכפת להם ממישהו מלבד עצמם? חבורה מגעילה!
- 27.קליין יורם 25/01/2016 05:04הגב לתגובה זומבלי לדעת בדיוק את גובה שכרכם ,אני משוכנע שאתם מרוויחים מעל המשכורת הממוצעת במשק.ההתנהגות שלכם מחפירה ואתם רוצים לנצל את האיום של טייסים זרים וצוותים זרים.הדבר היחיד שאתם מונעים מאיתנו הנוסעים את מערכות הבטחון שמותקנים במטוסי אלעל שזה בטח לא בזכותכם והרבה נוסעים ישראלים ואחרים טסים באל על בגלל הסיבה הזאת ולא בגללכם .האם אתם יודעים איזה אחוז אתם מהווים מ טייסי העולם,כלום .תחשבו עוד פעם על מעשיכם השערורייתיים היות ואתם נלחמים כבר אפילו לא על השמנת .
- 26.ישראל ישראלי 25/01/2016 03:11הגב לתגובה זובמקום לשתוק ולהרוויח כשהנפט זול כל כך שני הצדדים מפסידים תזכרו תמיד כששניים רבים יבוא שלישי ויקח לכם את הנוסעים
- 25.נוסע מתמיד -פלטינום 25/01/2016 01:12הגב לתגובה זוגם מטוסים ישנים בני 30 שנה וגם טייסים לא שלנו ???? כנראה שהמנכ"ל אידיוט מושלם.
- 24.ע. ויצמן 24/01/2016 22:32הגב לתגובה זוחזירות לשמה
- 23.רמי בובלינסקי 24/01/2016 22:25הגב לתגובה זודוקרים ברחובות, ועכשיו גם לא בטוח לטוס מדינת משטרה משטרת המחשבות נחנקנו
- 22.אלקין 24/01/2016 21:15הגב לתגובה זוהטייסים באל על , מחירי הכרטיסים גבוהים ביותר , למה מה , הטייסים האירופאים פחות טובים מכם ?? הפסיקו להיות חזירים תסתפקות במשכורת צנועה יותר שהיא יפה ביותר גם ככה , והאמינו לי , כל הישראלים יטוסו רק אלעל
- 21.תפרן 24/01/2016 21:05הגב לתגובה זוסבורים שהם טובים יותר מצוותים אחרים ? בזכות השחצנות שלהם? בזלזול שלהם לעתים מזומנות בנוסעים ? בחברמניות הסלקטיבית שלהם כלפי נוסעים כאלו ואחרים ?
- 20.רעיון מצוין! (ל"ת)שמואל 24/01/2016 20:51הגב לתגובה זו
- 19.צביצ 24/01/2016 20:30הגב לתגובה זולאומנות פשיסטית. ביבי מוכן ליבא רפאים. יהודים נושאים ברכב גרצני. תדחפן את הלאומנות לחור ממנו יוצרים המנהלים.
- 18.אבי 24/01/2016 19:56הגב לתגובה זואיך יתכן בחברה נורמאלית שהעובדים (טיסים)מסיתים נגד החברה(הנהלה),איפוא ההנהלה,ההיסתדרות,ובעלי המניות,פשוט לא יאומן.
- 17.srshen 24/01/2016 19:28הגב לתגובה זוחזרנו מניו-יורק ים מטוס ספרדי חכור במחלקת עסקים. טסנו במחלקות עסקים טובות יותר. הגישו אוכל זוועה. פיתה קרה וקשה כמו אבן. השירות לא תאם מחלקת עסקים. מציע לכל מי שמועבר למטוס חכור לבקש לעבור חברה. ש.חן
- 16.ירון 24/01/2016 18:52הגב לתגובה זונא לפרסם את תנאי העבודה של טייסי אל-על כך שכולם יידעו כמה משתכרים ועל כמה שעות עבודה בפועל. מאבקם המילטנטי מחפיר ומבייש אותם בראש ובראשונה. הנהלת אל על חזק ואמץ ואל תיכנעו להתנהגות מבישה זו. אין חשש,אף אחד מהטייסים לא יתפטר גם אם תקצצו קצת בתנאים שלהם.
- 15.לא טס אל על 24/01/2016 18:34הגב לתגובה זולפני שנה וחצי טייס ישראלי שהגיע לעבודה , בלי שגילה שהוא חולה, התעלף תוך כדי טיסה. כמובן, נחיתת חירום עם טייס אחד בלבד והיתקעות של 10 שעות בשדה זר. (עד שהביאו טייסים מחליפים ועוד..). הטייסים והחברה אפילו לא התנצלו.. מאז אני לא טס אל על!!!!!!
- 14.לסגור את אל על. עוד חברה מיותרת לסידור עבודה ל"חברים" (ל"ת)על חשבוננו 24/01/2016 18:08הגב לתגובה זו
- 13.טייסוס 24/01/2016 17:02הגב לתגובה זוכתוב במכתב: " טייסים שאנחנו לא מכירים. טייסים שאין לנו מושג על עברם ויכולותיהם " ואז נאמר שצורה אנונימית ש: " אחד הטייסים סיפר כך: "ביררנו והצלחנו להבין, שהטייסים האלה הם טייסים עם רשיון אבל אפס נסיון " אם כן משהו פה לא מסתדר... האם הם מכירים או לא מכירים את הטייסים הזרים? האם הם משקרים לכתב או לציבור הנוסעים? הם לדעתם איכות הרגולטור האירופאי נחות ממקבילו הישראלי?? משהו פה לא מסתדר
- 12.ישראלי מתוסכל 24/01/2016 16:38הגב לתגובה זואני לא יודע מי צודק, אך אם שני הצדדים לא מסוגלים לפתור את הבעיות ביניהם, הפתרון : שמים פתוחים : לא חסר חברות שטסות מישראל ולישראל
- 11.דדי 24/01/2016 15:51הגב לתגובה זושאין אפשרות לעשות את אותו הדבר עם עובדי הנמלים וחברת החשמל
- 10.אזרח מודאג 24/01/2016 15:40הגב לתגובה זוומקבל צוות ומטוס חכור,אני בחיים לא קונה יותר כרטיס לאל על !!
- בלח טובות (ל"ת)גידי 24/01/2016 17:55הגב לתגובה זו
- 9.דונטלו 24/01/2016 15:39הגב לתגובה זושנים אני כבר לא טס עם החברה הזאת, לאוכל שלהם יש טעם של תחמיץ.
- 8.הרשל׳ה 24/01/2016 15:35הגב לתגובה זועוד סיפור על חזירות ישראלית, לא הפעם הראשונה וכנראה גם לא הפעם האחרונה שנשמע סיפור כזה.
- 7.משמע - אל על מתייעלת וזה חיובי (ל"ת)דודי 24/01/2016 15:12הגב לתגובה זו
- 6.חזירות בשמיים 24/01/2016 14:58הגב לתגובה זוחברת אל על הייתה צריכה להוריד מחירי הטיסה ב 20 % !!!!! אך היא מעדיפה לנהוג בחזירות והטייסים רוצים לקחת חלק בחגיגה. ירידת מחירי הדלק חייבת להתבטא בירידת מחירי הטיסה . אפוא הרגולטור ???? כאשר עלה מחיר הדלק נדרשנו לשלם תוספת , עכשיו כשהם ירדו , קל להם לשכח את הנוסעים . איפוא הרגולטור ?????????????
- 5.נוסטרו מן 24/01/2016 14:56הגב לתגובה זומחר הנפט יעלה לכיוון 33 וגם זה לא יתרום אווץ נוסיף שמחיר המנייה מנופח אווץ פעם שלישית גלידה אבל בקור הזה מי ירצה גלידה (:
- 4.ישראלי 24/01/2016 14:51הגב לתגובה זומאבק בין ההנהלה לטייסים בטח לא עושה טוב לחברה, בפרט שמוציאים כסף רב על החכרת מטוסים שלא לצורך. לא יודע מי צודק במאבק אבל זה אמור להרע לחברה. האם ימשיכו בשיבושי טיסות (הטייסים נהיים חולים במצבים כאלה...)
- 3.יוסף 24/01/2016 14:49הגב לתגובה זובחול טייס הוא מקצוע ככל מקצוע אחר והיחס אליהם איננו מיוחד כמו בארץ. האם בימינו אלה עדיין טבועה האמרה "הטובים לטייס"? מדוע ינתנו פריבילגיות מיוחדות לטייסים ולא לנהגי אוטובוסים?
- 2.ירושלמי 24/01/2016 14:43הגב לתגובה זוצי מטוסים ישן ומתפרק, שירות חרפה, אוכל שהוא סכנה לקיבה, דיילות חמוצות מזג ומחיר .. אסטרונומי! לכל הפראיירים - מחלקת תיירים בלופטהנזה היא כמו עסקים באל על.. מי שמנסה חברה נורמאלית אחרת לא חוזר לעולם לאל על..
- תל אביבי 24/01/2016 18:04הגב לתגובה זואני דווקא שמעתי שהעסקים בלופטנזה זה כמו התיירים באלעל. בלי קשר גם הטייסים וגם ההנהלה חזירים והרגולטור חייב להרגיע את כולם ולייצר תחרות. את האוכל והשירות באל על אני דווקא די אוהב.
- 1.טייסי אלעל צודקים (ל"ת)דייל במטוס ריסוס 24/01/2016 14:31הגב לתגובה זו
- יוסי 24/01/2016 15:01הגב לתגובה זוההדרכה של הטייסים האירופיים וביניהם הספרדים היא ברמת דרישות של EASA. מחמירה.

קנו אלביט - "המניה תגיע ל-540 דולר", בנק אוף אמריקה משדרג המלצה
לאחרונה התחיל בנק אוף אמריקה לסקר את החברה עם מחיר יעד של 500 דולר וכעת הוא משדרג את מחיר היעד - פרמיה של 18% על מחיר השוק; "הצמיחה מולידה צמיחה"
בנק אוף אמריקה שהתחיל ממש לאחרונה לכסות את אלביט מערכות משדרג את המלצתו. הוא העניק לפני מספר חודשים מחיר יעד של 500 דולר למניית החברה וכעת מחיר ה יעד עולה ל-540 דולר - מה שמבטא פרמייה של 18%. בבנק ממליצים לקנות את המניה. האנליסטים בראשם רונלד אפשטיין, מסבירים ש"החברה ממשיכה להפגין צמיחה חזקה בהכנסות, הרחבת מרווחים וביקוש מתמשך".
מגזר היבשה של אלביט צמח ב-45% בהשוואה לשנה שעברה, והאנליסטים מעלים את התחזית לכל השנה לצמיחה של 40%. "הצמיחה של מגזר היבשה ממשיכה לגמד את המגזרים האחרים", כותבים האנליסטים ועוברים להציג את העסקה בתחום האווירי עם אירבוס שלדעתם היא עסקה מאוד חשובה. אלביט זכתה בחוזה של 260 מיליון דולר מאיירבוס. המטרה להתקין מערכות הגנה עצמית במטוסי התובלה A400M של חיל האוויר הגרמני. שש שנים של עבודה מובטחת.
"אנחנו רואים בזה יתרון אסטרטגי", מסבירים האנליסטים. "חברות ביטחון עם נוכחות מקומית נוטות להרוויח יותר מההוצאות הביטחוניות הגלובליות הגוברות". לאלביט יש נוכחות מקומיות במדינות העיקריותש בהן היא פועלת.
האנליסטים מדברים על כך שפנטגון צריך לחדש מלאי נשק בהיקף של 3.5 מיליארד דולר אחרי הסיוע הצבאי לישראל - כמה עולה התמיכה של ארה"ב בישראל - המספרים נחשפים. ומי תרוויח מזה? "הביקוש להחזרת מלאי נשק נותר איתן", כותבים האנליסטים שסבורים שזה מעיד על ביקושים בדרך.
- מכליס על הפוטנציאל של אלביט ואיך מניה במכפיל 40 ממשיכה לזנק?
- חרם? אלביט זכתה בחוזה של 1.635 מיליארד דולר לפתרונות הגנה באירופה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האנליסטים העלו את תחזית הרווח למניה ל-2025 ל-12.10 דולר (מ-11.35 דולר) - מדובר על מכפיל רווח "פשוט" של כ-40. גם 2026 ו-2027 קיבלו עדכון כלפי מעלה. מחיר היעד של 540 דולר נלקח ממכפיל EV/EBITDA של 23 על התחזיות ל-2026. זה גבוה מחברות הענק האמריקאיות אבל בקו עם חברות ביטחון בינוניות באירופה ובארה"ב.
"אנחנו רואים את ההערכה הזו כהוגנת", הם כותבים. מבחינתם המניה לא זולה, אבל שווה את המחיר.

אתי אלישקוב: "ליברה לא חזירה", "צ'יק הוא הביט שלנו", "המימושים בענף - טבעיים"
מאחורי התוצאות הרבעוניות המעולות של ליברה "אין קסמים - יש עבודה קשה" מסבירה לנו המנכ"לית אתי אלישקוב; "השחיקה בפרמיות - יזומה" ליברה הוגנת ועדיין תחרותית; לא נבהלת מהמימושים בענף "טבעי להיפגש עם הכסף - הקונים מאמינים בענף"; היא גם מתייחסת ל'עד כמה הרבעון מייצג?' ו'איך משמרים ומשפרים את המספרים?'
אתי אלישקוב נכנסה לעולם הביטוח עם מטרה אחת: לשבור את התפיסה המסורתית של הענף ולהביא אותו לעידן דיגיטלי הרבה יותר שקוף ויעיל. ב־2017 היא הקימה את ליברה, חברה "רזה ודינמית" כמו שהיא אוהבת להגדיר אותה.
בלי מערכים כבדים של גבייה ובקרה. חברה שמתבססת
על אוטומציה וטכנולוגיה כדי לנהל את כל תהליכי ההצטרפות, התביעות והשירות העצמי ללקוחות. זה מאפשר לליברה להתחרות בענקיות הביטוח כשהיא ממוקדת בעיקר במגזרי ביטוחי הרכב. כשהחברות הוותיקות מנסות להתאים את עצמן לעידן הדיגיטלי, ליברה כבר "נולדה" ככה. התוצאות הרבעוניות
האחרונות, עם זינוק ברווח הנקי ויחס חיתום מרשים של 76%, מוכיחות שהמודל של ליברה עובד.
אבל עדיין לא הכל וורוד, אפשר לראות שחיקה בפרמיות, יש יותר "ראשים" אבל עלות הפרמיה נשחקת. אלישקוב לא מנסה להסתיר את זה, להפך: היא מציינת כי זה מהלך יזום, חלק מאסטרטגיה שתבטיח תחרותיות ארוכת טווח ותשמור על הדרך את המיצוב של החברה ככזאת שמציעה מחירים הוגנים.
ההנפקה בבורסה בתל אביב ב-2021 סימנה את הכניסה של ליברה לליגה של החברות הציבוריות. ב-12 החודשים האחרונים המניה כמעט ושילשה את עצמה ושווי השוק של החברה מתקרב ל-700 מיליון שקל. ברבעון השני של 2025 רשמה ליברה עלייה של כ-14% בפרמיות ברוטו שהסתכמו בכ-208 מיליון שקל, והרווח הכולל קפץ ב-68% ל-35.1 מיליון שקל. גם בתשואה להון ליברה מציגה 67% במונחים שנתיים ובמקביל מכריזה על חלוקת דיבידנד של 10 מיליון שקל - לתוצאות הרבעון השני של ליברה.
- "אפשר להרוויח בביטוח רכב ועדיין להיות הוגנים"
- ליברה: הרווח ברבעון עלה ב-32% ל-25 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בראיון לביזפורטל, אתי אלישקוב מנכ"לית ליברה פותחת את כל הקלפים. היא מסבירה על האסטרטגיה של החברה מאחורי השחיקה בפרמיות ומה הם עושים כדי לשמור על היתרון התחרותי מול הקולגות שלא יושבות בשקט וגם הן צועדות ומרחיבות את הדיגיטציה.