טור

תנובה או טרה: מה יזמינו לנו אלקסה וגוגל ואיך זה ייקבע?

בכל שנה גוגל משלמת 3 מיליארד דולר לאפל כדי להיות מנוע החיפוש באייפון. גוגל ואמאזון יוכלו בקרוב לעשות דבר דומה למאות אלפי קמעונאים שישלמו כדי להיות ברירת המחדל בהזמנות

השאלה הפשוטה הזו יכולה לעורר רעידת אדמה בקמעונאות. ליותר מ-20% מהאמריקאים יש כבר רמקול חכם בבית שמסוגל לערוך רשימת קניות ולהזמין אותה בקלות. אבל איך העוזרות האישיות יבחרו את המוצרים? מה הן יביאו לי אם אבקש חלב? תנובה או טרה? גוגל ואמאזון יכולות להרוויח מיליארדים מסנדול של מותגים לשלם להן כדי להיות ברירת המחדל בהזמנות

מקורבן אסטרטגי למנצח אסטרטגי

קצת קשה לדבר על גוגל במונחים של קורבן, עם מעל 100 מיליארד דולר הכנסות בשנה, אבל ידעתם שבכל שנה גוגל משלמת 3 מיליארד דולר לחברת אפל, רק כדי להיות מנוע החיפוש של ברירת המחדל באייפונים? אפל היא לא החברה היחידה שגוגל משלמת לה "מס" כדי להיות מנוע החיפוש של ברירת המחדל, היא משלמת ושילמה על זה בעבר גם לדפדפנים אחרים כמו פיירפוקס. את אותו התרגיל גוגל ואמאזון יוכלו בקרוב לעשות למאות אלפי קמעונאים בעולם - ולהכריח אותם לשלם כדי להיות ברירת המחדל בהזמנות.

ההזמנות ממכשירים קוליים יגדלו בטירוף: גוגל ואמאזון יהיו המרוויחות העיקריות

היום ל-20% מהאמריקאים יש כבר רמקול חכם בבית. כל אחד מהם מצויד בגוגל אסיסטנט או באלקסה, והן יודעות כבר לעשות די הרבה דברים. רשימת יצירת קניות היא משהו שאמאזון ספציפית מאד התמקדו בו, ועם הרכישה שלהם של whole foods, יש להם פריסה של יכולת שילוח מוצרי מזון טריים למעל מאה מיליון אמריקאים.

סביר להניח שגוגל ואמאזון כבר מתכננות את הבוננזה שהן הולכות להרוויח על זה. אם תרצו שברגע שמישהו מבקש קטשופ, הוא יקבל קטשופ של מותג היינץ, אז כדאי שחברת היינץ תתחיל לשלם לגוגל ואמאזון מחירי "ברירת מחדל". כשסיפרתי על השאלה הזו "חלב תנובה או חלב טרה" למקור בגוגל, הוא אישר שהדיון הזה הוא בדיוק מה שקורה היום במסדרונות החברה בחשיבה על דרכי מוניטיזציה חדשות.

השאלות שצריכים לשאול יצרני ענק כבר היום

האם מותגים חושבים על המעבר לקול? כנראה שיהיו להם השלכות בסעיף הוצאת ההפצה והשיווק שרוב המותגים אפילו לא שמים אסטרטגית על המפה ככזו שהם עומדים לספוג. אמאזון וגוגל הן לא חברות לתועלת הציבור, וכדי להיות בברירת המחדל של הרמקולים שלהם שעד 2020 יהיו ברוב הבתים האמריקאים, מותגים יאלצו לשלם מחיר. תחשבו על זה כך: דומינו׳ס פיצה למשל – אם הם יגיעו להסכם עם גוגל שבכל פעם שמישהו מבקש פיצה גוגל אסיסטנט תציע לו פיצה שלהם – זה שווה מאות מיליונים של הכנסות לפחות בשנה.

באופן מפתיע, מותגים שמשקיעים בפרסום ליצירת זכירות (שרבים מזלזלים בו היום) יוכלו להרוויח

סביר להניח שמתי שאספר לאלקסה על רשימת הקניות שלי, אבקש ממנה חלב, ולא "חלב תנובה". אבל כשאבקש עוגיות, אני כנראה אגיד "אוריאו". כי אלו העוגיות שאני הכי הכי אוהב. לא אסתכן בקבלת עוגיות אחרות. חישבו רגע על עולם קולי, עם פחות מסכים שיותר נשען על דיבור טבעי: דברים שאתם זוכרים אותם, מותגים שחקוקים בזיכרון שלנו - הם אלו שיוזמנו בשיעורים גבוהים יותר. זאת אומרת שאסטרטגית מותגים צריכים לחשוב כבר מהיום על העמקת הזכירות שלהם כיעד עסקי לפריחה בעידן הקולי.

* הכותב הוא מנהל חברת התוכן תוכניסט

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.