תנובה או טרה: מה יזמינו לנו אלקסה וגוגל ואיך זה ייקבע?
השאלה הפשוטה הזו יכולה לעורר רעידת אדמה בקמעונאות. ליותר מ-20% מהאמריקאים יש כבר רמקול חכם בבית שמסוגל לערוך רשימת קניות ולהזמין אותה בקלות. אבל איך העוזרות האישיות יבחרו את המוצרים? מה הן יביאו לי אם אבקש חלב? תנובה או טרה? גוגל ואמאזון יכולות להרוויח מיליארדים מסנדול של מותגים לשלם להן כדי להיות ברירת המחדל בהזמנות
מקורבן אסטרטגי למנצח אסטרטגי
קצת קשה לדבר על גוגל במונחים של קורבן, עם מעל 100 מיליארד דולר הכנסות בשנה, אבל ידעתם שבכל שנה גוגל משלמת 3 מיליארד דולר לחברת אפל, רק כדי להיות מנוע החיפוש של ברירת המחדל באייפונים? אפל היא לא החברה היחידה שגוגל משלמת לה "מס" כדי להיות מנוע החיפוש של ברירת המחדל, היא משלמת ושילמה על זה בעבר גם לדפדפנים אחרים כמו פיירפוקס. את אותו התרגיל גוגל ואמאזון יוכלו בקרוב לעשות למאות אלפי קמעונאים בעולם - ולהכריח אותם לשלם כדי להיות ברירת המחדל בהזמנות.
ההזמנות ממכשירים קוליים יגדלו בטירוף: גוגל ואמאזון יהיו המרוויחות העיקריות
היום ל-20% מהאמריקאים יש כבר רמקול חכם בבית. כל אחד מהם מצויד בגוגל אסיסטנט או באלקסה, והן יודעות כבר לעשות די הרבה דברים. רשימת יצירת קניות היא משהו שאמאזון ספציפית מאד התמקדו בו, ועם הרכישה שלהם של whole foods, יש להם פריסה של יכולת שילוח מוצרי מזון טריים למעל מאה מיליון אמריקאים.
סביר להניח שגוגל ואמאזון כבר מתכננות את הבוננזה שהן הולכות להרוויח על זה. אם תרצו שברגע שמישהו מבקש קטשופ, הוא יקבל קטשופ של מותג היינץ, אז כדאי שחברת היינץ תתחיל לשלם לגוגל ואמאזון מחירי "ברירת מחדל". כשסיפרתי על השאלה הזו "חלב תנובה או חלב טרה" למקור בגוגל, הוא אישר שהדיון הזה הוא בדיוק מה שקורה היום במסדרונות החברה בחשיבה על דרכי מוניטיזציה חדשות.
השאלות שצריכים לשאול יצרני ענק כבר היום
האם מותגים חושבים על המעבר לקול? כנראה שיהיו להם השלכות בסעיף הוצאת ההפצה והשיווק שרוב המותגים אפילו לא שמים אסטרטגית על המפה ככזו שהם עומדים לספוג. אמאזון וגוגל הן לא חברות לתועלת הציבור, וכדי להיות בברירת המחדל של הרמקולים שלהם שעד 2020 יהיו ברוב הבתים האמריקאים, מותגים יאלצו לשלם מחיר. תחשבו על זה כך: דומינו׳ס פיצה למשל – אם הם יגיעו להסכם עם גוגל שבכל פעם שמישהו מבקש פיצה גוגל אסיסטנט תציע לו פיצה שלהם – זה שווה מאות מיליונים של הכנסות לפחות בשנה.
באופן מפתיע, מותגים שמשקיעים בפרסום ליצירת זכירות (שרבים מזלזלים בו היום) יוכלו להרוויח
סביר להניח שמתי שאספר לאלקסה על רשימת הקניות שלי, אבקש ממנה חלב, ולא "חלב תנובה". אבל כשאבקש עוגיות, אני כנראה אגיד "אוריאו". כי אלו העוגיות שאני הכי הכי אוהב. לא אסתכן בקבלת עוגיות אחרות. חישבו רגע על עולם קולי, עם פחות מסכים שיותר נשען על דיבור טבעי: דברים שאתם זוכרים אותם, מותגים שחקוקים בזיכרון שלנו - הם אלו שיוזמנו בשיעורים גבוהים יותר. זאת אומרת שאסטרטגית מותגים צריכים לחשוב כבר מהיום על העמקת הזכירות שלהם כיעד עסקי לפריחה בעידן הקולי.
* הכותב הוא מנהל חברת התוכן תוכניסט
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש
סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות
12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים,
מספר מכובד ותחרותי.
הריאליטי אוכל את כולם
בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד.
ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
