אמאזון. תנובה או טרה?
צילום: יח"צ
טור

תנובה או טרה: מה יזמינו לנו אלקסה וגוגל ואיך זה ייקבע?

בכל שנה גוגל משלמת 3 מיליארד דולר לאפל כדי להיות מנוע החיפוש באייפון. גוגל ואמאזון יוכלו בקרוב לעשות דבר דומה למאות אלפי קמעונאים שישלמו כדי להיות ברירת המחדל בהזמנות

השאלה הפשוטה הזו יכולה לעורר רעידת אדמה בקמעונאות. ליותר מ-20% מהאמריקאים יש כבר רמקול חכם בבית שמסוגל לערוך רשימת קניות ולהזמין אותה בקלות. אבל איך העוזרות האישיות יבחרו את המוצרים? מה הן יביאו לי אם אבקש חלב? תנובה או טרה? גוגל ואמאזון יכולות להרוויח מיליארדים מסנדול של מותגים לשלם להן כדי להיות ברירת המחדל בהזמנות

מקורבן אסטרטגי למנצח אסטרטגי

קצת קשה לדבר על גוגל במונחים של קורבן, עם מעל 100 מיליארד דולר הכנסות בשנה, אבל ידעתם שבכל שנה גוגל משלמת 3 מיליארד דולר לחברת אפל, רק כדי להיות מנוע החיפוש של ברירת המחדל באייפונים? אפל היא לא החברה היחידה שגוגל משלמת לה "מס" כדי להיות מנוע החיפוש של ברירת המחדל, היא משלמת ושילמה על זה בעבר גם לדפדפנים אחרים כמו פיירפוקס. את אותו התרגיל גוגל ואמאזון יוכלו בקרוב לעשות למאות אלפי קמעונאים בעולם - ולהכריח אותם לשלם כדי להיות ברירת המחדל בהזמנות.

ההזמנות ממכשירים קוליים יגדלו בטירוף: גוגל ואמאזון יהיו המרוויחות העיקריות

היום ל-20% מהאמריקאים יש כבר רמקול חכם בבית. כל אחד מהם מצויד בגוגל אסיסטנט או באלקסה, והן יודעות כבר לעשות די הרבה דברים. רשימת יצירת קניות היא משהו שאמאזון ספציפית מאד התמקדו בו, ועם הרכישה שלהם של whole foods, יש להם פריסה של יכולת שילוח מוצרי מזון טריים למעל מאה מיליון אמריקאים.

סביר להניח שגוגל ואמאזון כבר מתכננות את הבוננזה שהן הולכות להרוויח על זה. אם תרצו שברגע שמישהו מבקש קטשופ, הוא יקבל קטשופ של מותג היינץ, אז כדאי שחברת היינץ תתחיל לשלם לגוגל ואמאזון מחירי "ברירת מחדל". כשסיפרתי על השאלה הזו "חלב תנובה או חלב טרה" למקור בגוגל, הוא אישר שהדיון הזה הוא בדיוק מה שקורה היום במסדרונות החברה בחשיבה על דרכי מוניטיזציה חדשות.

השאלות שצריכים לשאול יצרני ענק כבר היום

האם מותגים חושבים על המעבר לקול? כנראה שיהיו להם השלכות בסעיף הוצאת ההפצה והשיווק שרוב המותגים אפילו לא שמים אסטרטגית על המפה ככזו שהם עומדים לספוג. אמאזון וגוגל הן לא חברות לתועלת הציבור, וכדי להיות בברירת המחדל של הרמקולים שלהם שעד 2020 יהיו ברוב הבתים האמריקאים, מותגים יאלצו לשלם מחיר. תחשבו על זה כך: דומינו׳ס פיצה למשל – אם הם יגיעו להסכם עם גוגל שבכל פעם שמישהו מבקש פיצה גוגל אסיסטנט תציע לו פיצה שלהם – זה שווה מאות מיליונים של הכנסות לפחות בשנה.

באופן מפתיע, מותגים שמשקיעים בפרסום ליצירת זכירות (שרבים מזלזלים בו היום) יוכלו להרוויח

סביר להניח שמתי שאספר לאלקסה על רשימת הקניות שלי, אבקש ממנה חלב, ולא "חלב תנובה". אבל כשאבקש עוגיות, אני כנראה אגיד "אוריאו". כי אלו העוגיות שאני הכי הכי אוהב. לא אסתכן בקבלת עוגיות אחרות. חישבו רגע על עולם קולי, עם פחות מסכים שיותר נשען על דיבור טבעי: דברים שאתם זוכרים אותם, מותגים שחקוקים בזיכרון שלנו - הם אלו שיוזמנו בשיעורים גבוהים יותר. זאת אומרת שאסטרטגית מותגים צריכים לחשוב כבר מהיום על העמקת הזכירות שלהם כיעד עסקי לפריחה בעידן הקולי.

* הכותב הוא מנהל חברת התוכן תוכניסט

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.